user icon
user icon

Masi en FIA proberen 'grijze gebied' rond uitdelen straffen te verkleinen

  • Gepubliceerd op 06 nov 2019 16:35
  • comments 7
  • Door: Dieter Rencken & Bjorn Smit

Het wordt voor de coureurs steeds duidelijker waar de grens ligt tussen 'de coureurs laten racen' en het uitdelen van straffen voor incidenten. Dat stelt wedstrijdleider Michael Masi tegenover onder andere GPToday.net.

Eerder dit jaar groeide de kritiek op de bemoeizucht van de FIA bij kleine incidenten tijdens gevechten tussen coureurs. Vooral na de Canadese Grand Prix, waar Sebastian Vettel de winst moest inleveren door een discutabele tijdstraf. Daarna kozen de wedstrijdleiding en de FIA ervoor om de coureurs vrijer te laten racen. Dat riep echter een aantal vragen op over hoe ver de rijders kunnen gaan.

Naar mate er meer races verreden zijn en meer incidenten beoordeeld zijn door de stewards, weten de coureurs volgens Masi nu steeds beter wat er wel en niet kan. "Het begint duidelijker en duidelijker te worden. Het is iets wat we besproken hebben met de coureurs en dat zullen we blijven doen. Ik probeer het grijze gebied rond deze zaken te verkleinen. We werken er met zijn allen samen aan om dat voor elkaar te krijgen en de coureurs zijn het daar ook mee eens."

'Nooit twee blije coureurs gezien na uitdelen straf'

Voorbeelden van zaken die niet door de beugel kunnen, zijn de incidenten waarbij Daniil Kvyat in de laatste races betrokken was. De Rus deelde in Mexico en de Verenigde Staten in de laatste ronde tikken uit aan Nico Hülkenberg en Sergio Perez, waarna hij in beide instanties een tijdstraf kreeg en zijn punten kwijtraakte. De Rus was daar enorm verbolgen over.

Volgens Masi is het heel begrijpelijk dat een coureur het niet eens is met een straf en dus toont hij ook begrip voor de kritiek van Kvyat, ondanks het feit dat de straf volgens de wedstrijdleider terecht is. "Ik heb nog nooit meegemaakt dat er twee mensen bij een incident betrokken zijn, waarbij een van hen een straf krijgt en de ander niet, en dat er niemand ontevreden is."

Reacties (7)

Login om te reageren
  • "Het wordt voor de coureurs steeds duidelijker waar de grens ligt tussen 'de coureurs laten racen' en het uitdelen van straffen voor incidenten. Dat stelt wedstrijdleider Michael Masi."

    Dat hoor ik dan toch liever van de coureurs zelf..

    • + 1
    • 6 nov 2019 - 16:41
    • Helemaal mee eens. Als ik dit hoor van Michael Masi en niet van de coureurs ga ik er juist aan twijfelen. Voor mij als kijker is het dit seizoen in ieder geval niet duidelijker geworden.

      • + 0
      • 6 nov 2019 - 17:06
    • Hoezo is het dit jaar ook maar enigszins duidelijker geworden? Dit jaar is wat straffen betreft misschien wel het meest inconsistente jaar ooit.

      • + 0
      • 6 nov 2019 - 18:32
    • Sinds Japan kan Masi geen goed meer doen, hoe verrassend..
      De wedstrijdleiding is misschien nog niet consistent (alsof dat ooit wel het geval was) maar over het algemeen genomen is duidelijk zichtbaar dat ze wat coulanter zijn geworden, eigenlijk sinds die merkwaardige straf van Vettel in Canada..
      En dat ervaar ik nog steeds als positief

      • + 0
      • 7 nov 2019 - 08:19
  • Michael Masi is in mijn beleving nog geen aanwinst voor de F1. Voor mij zijn de regels in ieder geval niet duidelijker geworden. Als het allemaal zo duidelijk zou zijn begrijp ik ook niet waarom er telkens zoveel tijd nodig is om een beslissing te nemen over een straf.
    Ook begrijp ik niet waarom er eerst een gesprek nodig is met de betrokken coureurs voor dat er een beslissing wordt genomen over een straf. Het voelt voor mij alsof een coureur er mee weg kan komen als hij zegt "oh ja sorry, ik had het even niet in de hand, kon er niets aan doen, zal voortaan beter opletten" en juist wel straf krijgt als hij zegt "was helemaal niet mijn fout, die andere was fout".
    Volgens mij moet men gewoon kijken wat er is gebeurd door alle beelden en de data te analyseren en op basis daarvan oordelen of er iemand de regels heeft overtreden en welke straf daarbij hoort, en is het helemaal niet relevant of een coureur dit nu "per ongeluk" of expres deed. We kunnen achteraf toch nooit in het hoofd van de coureur kijken wat daar in om ging op het moment van het incident.

    • + 2
    • 6 nov 2019 - 17:13
    • pfff heel verhaal maak je ervan, maar het is mij wel duidelijk dat je op 1 specifiek geval doelt, niet moeilijk raden welk geval

      • + 0
      • 7 nov 2019 - 08:23
  • Waardeloze ''scheidsrechter'' dit.

    • + 1
    • 6 nov 2019 - 17:45

IT Grand Prix van Toscane

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

IT Grand Prix van Toscane

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Perez vertrekt onvrijwillig: Wie wordt binnenkort bekend als zijn opvolger?

WK standen 2020

Bekijk volledige WK-stand

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
3 - 5 jul
Oostenrijk
10 - 12 jul
Oostenrijk
17 - 19 jul
Hongarije
31 - 2 aug
Groot Brittannië
7 - 9 aug
Groot Brittannië
14 - 16 aug
Spanje
28 - 30 aug
België
4 - 6 sep
Italië
11 - 13 sep
Italië
25 - 27 sep
Rusland
9 - 11 okt
Duitsland
31 - 1 nov
Italië
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix & Circuit
3 - 5 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
10 - 12 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
17 - 19 jul
Hongarije Hungaroring
31 - 2 aug
Groot Brittannië Silverstone
7 - 9 aug
Groot Brittannië Silverstone
14 - 16 aug
28 - 30 aug
4 - 6 sep
Italië Monza
11 - 13 sep
Italië Mugello
25 - 27 sep
Rusland Sochi Autodrom
9 - 11 okt
Duitsland Nurburgring
31 - 1 nov
Bekijk volledige kalender
show sidebar