user icon
user icon

Masafumi Yamamoto: "Naoki Yamamoto moet nog stappen maken, voordat hij volledig seizoen in Formule 1 kan racen"

  • Gepubliceerd op 19 okt 2019 08:45
  • comments 18
  • Door: Brick van Boxtel

Honda Super GT en Super Formula-kampioen Naoki Yamamoto maakte zijn debuut in de Formule 1. Dit deed hij voor Toro Rosso-Honda in de STR14 op Suzuka. Dit was de eerste Japanner sinds 2014 die weer reed in een Formule 1-bolide in zijn thuisland. Naoki Yamamoto, die 30 ronden reed in de eerste vrije training, eindigde de sessie op de zeventiende plek. 

Er is nog altijd plek bij het zusterteam van Red Bull Racing, maar of er ook plek is voor de Japanner is nog even afwachten. Helmut Marko, die gaat over die beslissingen, vertelde laatst dat hij nog geen keuze heeft gemaakt voor 2020. Wel is duidelijk dat het broertje van Toro Rosso, Red Bull Racing, doorgaat met Max Verstappen, wie er naast de Nederlander komt te zitten is ook nog niet duidelijk.

Honda’s managing director, Masafumi Yamamoto weet niet of er ook nog meer inzit dan alleen een test voor Honda-talent Yamamoto. “Ik heb met hem gesproken, maar tot nu toe heeft hij maar twee keer in de F1-simulator gestaan en in de eerste vrije training gereden, dat is al heel wat. Hij moet nog wat stappen doorlopen, voordat hij een volledig seizoen kan rijden", aldus Masafumi Yamamoto.

Naoki Yamamoto heeft er zelf veel vertrouwen in. "Ik denk dat ik mijn snelheid wel heb kunnen laten zien op Suzuka, ondanks dat ik een ander programma reed dan Daniil Kvyat. Ik denk dat deze ervaring zal meenemen in de strijd voor het kampioenschap in de laatste ronde van de Super Formula." Naoki Yamamoto heeft verschillende verwachtingen, zoals een volledig Formule 1-seizoen rijden of een rol als reservecoureur voor volgend seizoen, in plaats van een eenmalige rit. Masafumi Yamamoto had daarop wel een antwoord: "Ik heb momenteel niets gezegd of besloten."

Reacties (18)

Login om te reageren
  • @redactie "Luyendyk onder de indruk van 'speciaal talent' Van Kalmthout" is leuk ;)

    • + 0
    • 19 okt 2019 - 09:28
  • Rimmer

    Posts: 7.590

    Ik zou hem als reserve aanhouden en lekker veel
    in de sim zetten. Dan blijkt snel genoeg of hij de moeite waard is. Er valt nu nog niet veel over te zeggen behalve dan de opmerking van Button dat die jongen zeker goed genoeg is voor de F1.

    • + 0
    • 19 okt 2019 - 09:48
    • Button likt elk achterwerk wat Honda gerelateerd is , dus dat zegt ook niks...

      • + 0
      • 19 okt 2019 - 09:57
    • Dat is wat ongenuanceerd @bschuit. Hij zal best een bias kunnen hebben hoor. Maar Button heeft met hem geracet. Hij looft zijn snelheid en hij geeft aan dat Yamamoto het in verschillende klassen al bewezen heeft. 'I feel like he belongs in F1' Dus ook Button is genuanceerd.

      • + 0
      • 19 okt 2019 - 10:36
    • AUDI_F1

      Posts: 1.599

      @Rimmer Ik denk dat je het helemaal goed hebt. Sim werk verrichten (ook tijdens de vrije trainingen) en af en toe een vrijdag morgen inzetten.

      • + 0
      • 19 okt 2019 - 16:49
    • @bschuit Misschien gewoon eens opzoeken wat de palmares is van Yamamoto.

      • + 0
      • 19 okt 2019 - 23:22
  • Bericht van 11 oktober: Horner: "Yamamoto voldoet niet aan criteria van Toro Rosso voor zitje"

    Toch niet bij RBR, maar bij welk team dan wel?! Schiet mij maar lek.

    • + 0
    • 19 okt 2019 - 09:49
    • Horner ,,, Yamamoto voldoet NOG niet aan criteria etc etc... Subtiel verschil..

      • + 0
      • 19 okt 2019 - 09:59
    • Ik heb de kop gewoon gekopieerd dus waar komt die "NOG" vandaan? Of was het weer een typisch gevalletje van "het stond wel in de tekst"?

      • + 0
      • 19 okt 2019 - 10:15
    • Yamamoto is ook de jongste niet meer en het lijkt me dat hij niet jonger wordt.

      • + 0
      • 19 okt 2019 - 10:16
    • Om precies te zijn, in het artikel staat,,, momenteel niet.....

      • + 0
      • 19 okt 2019 - 12:31
    • Dus had ik gelijk vwb de kop. ;-)
      (En dan staat er de tekst net iets anders....Grrr )

      "Of was het weer een typisch gevalletje van "het stond wel in de tekst"?"

      • + 0
      • 19 okt 2019 - 12:36
    • Honda Racing F1. Gaan Sauber overnemen schoppen die Franse kut van een Vasseur eruit die er geen bal van kan als het gaat om beleid voeren waardoor alle Zwitsers en Italianen elkaar de tent uitvechten en zetten dan Yamamoto erin...
      Vrije interpretatie van suggesties door Saward in zijn laatste blog. Moet je maar even googelen.

      • + 0
      • 19 okt 2019 - 23:24
  • In de Moto GP reden Japanse "wild card "rijders altijd keihard en voor een podiumplekkie op Suzuka, maar zodra ze een volledig seizoen gingen rijden, reden ze nog geen deuk in een pakkie boter omdat ze alle andere circuits helemaal niet kenden. Die gaan we echt niet in de TR zien zien rijden volgend seizoen.

    • + 0
    • 19 okt 2019 - 11:55
    • Volgens mij zei Horner maanden geleden al dat het een enorm nadeel was dat Yamamoto nog nooit op circuits buiten Japan heeft gereden en alleen de Japanse circuits van haver tot gort kent, waardoor hij daar erg goed presteert.
      Hij is daar echt een hele goede coureur, maar hij verwachtte niet dezelfde resultaten buiten Japan.

      • + 1
      • 19 okt 2019 - 12:21
    • BRM

      Posts: 592

      Tja dat is wel iets misschien, maar dat zouden ze in de sim zo kunnen testen natuurlijk. Hoe lang heeft die nodig om een circuit te leren en hoeveel snelheid kost dat?

      • + 0
      • 19 okt 2019 - 16:20
    • 2 speed Tomos.

      • + 0
      • 21 okt 2019 - 13:53
  • BRM

    Posts: 592

    Toro Rosso is het opleidingsteam, het team dat moet zorgen voor een goede aanvoer naar Red Bull. Maar nu rijden er twee coureurs rond die allebei zijn afgetest bij Red Bull en daar waarschijnlijk nooit meer zullen rijden. In het hoeverre is het dan nog een opleidingsteam?

    Met andere woorden, nu rijdt Gasly er die toch sowieso niet het volgende grote talent is. Dan kan je net zo goed deze Yamamoto erin zetten, dan maak je tenminste nog je motor leverancier gelukkig.

    • + 0
    • 19 okt 2019 - 16:23

GB F1 70th Anniversary Grand Prix

Lokale tijd 

Bekijk meer foto\'s

GB F1 70th Anniversary Grand Prix

Lokale tijd 

Bekijk meer foto\'s

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Wie maakt het meeste kans op het wereldkampioenschap?

WK standen 2020

Bekijk volledige WK-stand

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
3 - 5 jul
Oostenrijk
10 - 12 jul
Oostenrijk
17 - 19 jul
Hongarije
31 - 2 aug
Groot Brittannië
7 - 9 aug
Groot Brittannië
14 - 16 aug
Spanje
28 - 30 aug
België
4 - 6 sep
Italië
11 - 13 sep
Italië
25 - 27 sep
Rusland
9 - 11 okt
Duitsland
31 - 1 nov
Italië
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix & Circuit
3 - 5 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
10 - 12 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
17 - 19 jul
Hongarije Hungaroring
31 - 2 aug
Groot Brittannië Silverstone
7 - 9 aug
Groot Brittannië Silverstone
14 - 16 aug
28 - 30 aug
4 - 6 sep
Italië Monza
11 - 13 sep
Italië Mugello
25 - 27 sep
Rusland Sochi Autodrom
9 - 11 okt
Duitsland Nurburgring
31 - 1 nov
Bekijk volledige kalender
show sidebar