user icon
user icon

Valtteri Bottas: "Ik heb geluk nodig om de titel nog te kunnen winnen"

  • Gepubliceerd op 18 okt 2019 16:11
  • comments 27
  • Door: Dieter Rencken & Bjorn Smit

Valtteri Bottas is een van de twee coureurs die nog kans hebben op de wereldtitel in 2019. De Mercedes-coureur beseft echter wel dat hij 'geluk' nodig heeft om echt voor de titel te kunnen gaan.

In de laatste vier races van 2019 zullen Lewis Hamilton en Bottas met elkaar strijden om de wereldtitel in de Formule 1. Daarbij lijkt het bijzonder waarschijnlijk dat Hamilton met de titel aan de haal gaat: hij bezit momenteel een voorsprong van 64 punten op zijn teamgenoot bij Mercedes. Dat houdt in dat de vijfvoudig wereldkampioen nog de komende twee races mag uitvallen en dan nog heeft hij een voorsprong in de titelstrijd.

'Kan mezelf deze achterstand kwalijk nemen'

Voorafgaand aan de Japanse Grand Prix vertelde Bottas dat hij de titelstrijd nog niet opgegeven heeft, maar wel beseft hij dat het lastig gaat worden om kampioen te worden. De Fin vertelde aan onder andere GPToday.net dat hij weet dat hij daarvoor geluk nodig zal hebben. "Ik heb nog niet gedacht dat het al gelopen koers is. Ik ken echter ook de feiten en het is gewoon zo dat we geluk moeten hebben om echt om de titel te kunnen vechten."

"Het is nog niet voorbij, maar ik kan mezelf wel kwalijk nemen dat ik zo'n achterstand heb en dat ik in deze situatie zit. Lewis is tot nu toe beter en consistenter geweest. Daardoor zitten we nu in deze situatie, dus ik richt me nu gewoon op ieder afzonderlijk weekend. Hoe dichter we bij het einde komen, hoe duidelijker wordt hoe we ervoor staan qua punten. Gelukkig gaat het tot nu toe beter dan vorig jaar."

In Japan deed Bottas met het oog op het kampioenschap goede zaken. Hij wist voor de derde keer dit seizoen een Grand Prix te winnen, terwijl teamgenoot Hamilton niet verder kwam dan de derde plaats. Daardoor moet Hamilton in Mexico vijftien punten meer scoren dan zijn rivaal om de titel daar al veilig te stellen.

Reacties (27)

Login om te reageren
  • BRM

    Posts: 577

    Hij begon goed, maar zakte helaas ver terug. Nu het niet meer om de knikkers gaat en de druk eraf is heeft die de snelheid opeens weer gevonden.

    Ik hoop dat bij volgend jaar net als Rosberg met een soort uiterste krachtsinspanning een keer wel alles een jaar lang op zijn plek kan laten vallen en het Hamilton op zijn minst moeilijk kan gaan maken. Voor een Verstappen of Leclerc om kans te maken zal het ook bittere noodzaak worden dat de Mercedes coureurs elkaar aan het begin van het jaar punten af gaan snoepen, alleen dan zullen zij kans maken.

    • + 1
    • 18 okt 2019 - 16:20
    • Het was dit jaar al Bottas 2.0 met baardje, maar dit is het hoogst haalbare voor hem.

      • + 0
      • 18 okt 2019 - 16:52
    • Volgend seizoen Bottas 3.0 met nekmat en geitensik.

      • + 3
      • 18 okt 2019 - 17:10
    • Wij noemen dat een pratende k*t. ;-)

      • + 0
      • 18 okt 2019 - 17:52
    • GHM65

      Posts: 545

      Klopt, hij heeft last van het 'cup syndroom' .
      (Crack under pressure)

      • + 0
      • 18 okt 2019 - 22:51
    • Drunt

      Posts: 343

      Met alle respect (als hij dit werkelijk gezegd heeft), waar haalt hij de misplaatste arrogantie en zelfwaan vandaan?! Werkelijk opzienbarend dat iemand als Bottas zich deze stoere taal denkt te kunnen permitteren. Alsof hij ooit een kans heeft / had? Komop vent schik je in de rol die mogelijk al te hoog gegrepen is voor je.

      • + 1
      • 18 okt 2019 - 22:59
    • Hahahaaa @f1benelux, dat wil ik zien! Dikke vuurbal jonguuuh!
      Hahaha

      • + 0
      • 19 okt 2019 - 09:53
    • en dan verschijnt Bottas aan de start in een groene Manta?

      • + 0
      • 19 okt 2019 - 10:11
    • Met mistlampen en stickers! ;-)

      • + 0
      • 19 okt 2019 - 10:14
  • het lag deels aan hemzelf en deels aan de voorkeurs behandeling die Hamilton geniet binnen het team

    • + 1
    • 18 okt 2019 - 17:07
  • Botte Hasses mag van zo snel mogelijk vertrekken uit de F1. Veel kleurlozer bestaat niet.

    • + 0
    • 18 okt 2019 - 17:54
    • Arie54

      Posts: 2.505

      Ja, maar hij staat wel 2e en lacht zich helemaal suf met dat salaris.

      • + 2
      • 18 okt 2019 - 18:22
    • Veel kleurlozer bestaat niet? Lance Stroll... ??

      • + 0
      • 18 okt 2019 - 18:42
  • Arie54

    Posts: 2.505

    Ha ha ha, the understatement van het seizoen!

    • + 0
    • 18 okt 2019 - 18:21
  • Of sabotage

    • + 0
    • 18 okt 2019 - 18:25
  • Rijdt je in 1 van de beste wagens allertijden heb je alsnog moeite om een Honda/Goede RB en een wisselvallige Ferrari/Maar wel snelle te verslaan.

    • + 0
    • 18 okt 2019 - 18:25
    • Vettel 1 GP, Charles 2 GP's, Max 2 GP's, Bottas 3 GP's , 9 GP's Hamilton... Volgens mij staat Bottas statistisch op veel plekken 2de... Hamilton heeft wel zo nu en dan een cadeautje gehad... anders was het statistisch een stuk slechter voor Bottas & Hamilton. Vettel die een extra wint in Canada, het cadeautje van Bahrein... GP van Rusland... Ferrari had al op 6 moeten staan totaal... duss zo'n superauto als twee jaar terug is t ook weer niet.

      • + 1
      • 18 okt 2019 - 18:51
  • mordor

    Posts: 940

    Hij is wel de perfecte wingman. dat is ook wat waard.

    • + 0
    • 18 okt 2019 - 19:06
    • Arie54

      Posts: 2.505

      Mijn idee. Beroepshalve in de wellicht beste F1-auto van het veld rijden, dik betaald worden en lekker 2e staan in het WC? De rest van het veld zou er heel wat voor over hebben om in zijn plaats te mogen rijden. Maar ja, Massa en Barichello werden door de 'kenners' ook weggezet als zeikerds en slechte coureurs. Als wingman van een WC kun je het bij de 'kenners' nooit goed doen. Gelukkig denken de teams daar anders over.

      • + 0
      • 18 okt 2019 - 22:00
    • Dat een perfecte wingman als Vallteri naar alle tevredenheid van het team functioneert dat is 1, maar om mijn respect te verdienen moet zo iemand toch een echte racer zijn, dat is hij niet dus ik mag van hem vinden wat ik wil.

      • + 1
      • 19 okt 2019 - 10:15
    • Bottas is een goeie subtopper, niks meer, niks minder.

      • + 0
      • 19 okt 2019 - 15:07
  • Drunt

    Posts: 343

    LOL!! grapje zeker?

    • + 0
    • 18 okt 2019 - 19:33
  • Als Lewis vandaag of morgen onder de tram komt in 020 maakt hij een kansje ;)

    • + 0
    • 18 okt 2019 - 20:06
    • Of was hij van een catwalk flikkert en een been breekt

      • + 0
      • 18 okt 2019 - 20:51
  • Kan hij zichzelf niet kwalijk nemen , zou betekenen dat hij van het zelfde niveau als Hamilton moet zijn om echt te concurreren . Of hoopt hij net als Nico R. op een 'one hit wonder'? (en dan snel wegwezen)

    • + 0
    • 18 okt 2019 - 22:02
  • sailor

    Posts: 8.981

    Als we denken dat een coureur die een achterstand heeft kan strijden voor de titel , dan gaat die achterstand alleen maar groter worden.
    Na Duitsland waren er ook leden die serieus dachten dat Max nog voor de titel kon strijden , maar feit was dat het gat tussen Max en Lewis alleen maar groter werd

    • + 0
    • 19 okt 2019 - 07:39
  • StevenQ

    Posts: 5.692

    Hij heeft niet alleen geluk nodig, Lewis heeft dan ook nog pech nodig.

    • + 0
    • 19 okt 2019 - 09:22

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Gerelateerd nieuws

AU Grand Prix van Australië

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    02:00 - 03:30

    Vrije training 3

    04:00 - 05:00

    Race

    06:10 - 08:10

  • Vrije training 2

    06:00 - 07:30

    Kwalificatie

    07:00 - 08:00

    Snelste ronde

     

AU Grand Prix van Australië

Lokale tijd 

  • Vrijdagweather-image

  • Vrije training 1

    02:00 - 03:30

    Vrije training 2

    06:00 - 07:30

  • Zaterdagweather-image

  • Vrije training 3

    04:00 - 05:00

    Kwalificatie

    07:00 - 08:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    06:10 - 08:10

    Snelste ronde

    06:10 - 08:10

Geef je mening

Heeft Max Verstappen verstandig gekozen door tot en met 2023 bij Red Bull Racing te blijven?

WK standen 2019

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Team Mercedes
  • Punten 1.099
  • Podiums 39
  • Grand Prix 102
  • Land Finland
  • Geb. datum 28 aug 1989 (30)
  • Geb. plaats Nastola, Finland
  • Gewicht 70 kg
  • Lengte 1,73 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
13 - 15 maa
Australië
20 - 22 maa
Bahrein
3 - 5 apr
Vietnam
17 - 19 apr
China
1 - 3 mei
Nederland
8 - 10 mei
Spanje
21 - 24 mei
Monaco
5 - 7 jun
Azerbeidzjan
12 - 14 jun
Canada
26 - 28 jun
Frankrijk
3 - 5 jul
Oostenrijk
17 - 19 jul
Groot Brittannië
31 - 2 aug
Hongarije
28 - 30 aug
België
4 - 6 sep
Italië
18 - 20 sep
Singapore
25 - 27 sep
Rusland
9 - 11 okt
Japan
23 - 25 okt
Verenigde Staten van Amerika
30 - 1 nov
Mexico (land)
13 - 15 nov
Brazilië
27 - 29 nov
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix & Circuit
13 - 15 maa
Australië Albert Park
20 - 22 maa
3 - 5 apr
Vietnam Hanoi Circuit
17 - 19 apr
1 - 3 mei
Nederland Circuit Zandvoort
8 - 10 mei
21 - 24 mei
Monaco Monte Carlo
5 - 7 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
12 - 14 jun
26 - 28 jun
Frankrijk Paul Ricard
3 - 5 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
17 - 19 jul
Groot Brittannië Silverstone
31 - 2 aug
Hongarije Hungaroring
28 - 30 aug
4 - 6 sep
Italië Monza
18 - 20 sep
25 - 27 sep
Rusland Sochi Autodrom
9 - 11 okt
23 - 25 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
30 - 1 nov
13 - 15 nov
Brazilië Interlagos
27 - 29 nov
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender