user icon

Giovinazzi: "Ook meerjarig contract zorgt voor druk in Formule 1"

  • Gepubliceerd op 18 okt 2019 11:32
  • comments 9
  • Door: Bjorn Smit & Dieter Rencken

Antonio Giovinazzi wacht nog altijd op contractverlenging bij Alfa Romeo. Mocht hij een meerjarige deal sluiten, dan zorgt dat volgens hem voor dezelfde druk als bij een eenjarig contract het geval is.

Op dit moment is Giovinazzi in het bezit van zo'n eenjarige deal met Alfa Romeo. Die loopt aan het einde van dit jaar af, maar naar verluid is hij de belangrijkste kandidaat om ook in 2020 de teamgenoot van Kimi Raikkonen te zijn bij het Zwitsers-Italiaanse team. Giovinazzi meent dat er nog steeds veel druk op een coureur staat als hij of zij een meerjarig contract bezit, ondanks de duidelijkheid over de toekomst voor meer dan twaalf maanden.

"Als je een tweejarig contract hebt, is je gemoed wat rustiger. Je staat echter nog steeds onder druk", vertelde Giovinazzi tegen onder andere GPToday.net. "Je bent daar niet om twee jaar rustig aan te doen. Je teamgenoot kan sneller zijn dan jij, dus je moet blijven pushen. Dat doet volgens mij iedere coureur in de Formule 1, dus daar is volgens mij niets anders aan."

Giovinazzi heeft 'goede relatie' met Vasseur

Bij Alfa Romeo heeft Giovinazzi Frederic Vasseur als teambaas. De Italiaan stelt dat hij veel leert van de 'professionele' Fransman, die sinds halverwege 2017 de leiding in handen heeft bij het team. Destijds heette de renstal nog Sauber en hij nam toen de taken over van Monisha Kaltenborn, die sinds oktober 2012 de teambaas van het team was.

"Ik heb de volledige steun van hem en een goede relatie met hem", verklapte Giovinazzi. "Hij is zeer professioneel en weet erg goed hoe de Formule 1 werkt. Niet alleen naast de baan, maar ook op de baan. Het goed om een band met hem op te bouwen en over de races te praten, want hij heeft ook veel ervaring met goede coureurs. Ik kan veel van hem leren."

Reacties (9)

Login om te reageren
  • Raikkonen is de laatste paar race weekenden toch wel een stuk minder aan het presteren, wat niet gek is op 40 jarige leeftijd. Voor mijn gevoel gaat ie toch net iets te lang door. Allemaal leuk omdat het een "coole" gast is, maar er had ook een ander in die stoel gekund. Om maar te zwijgen over Gio want die is echt gewogen en te licht bevonden.

    Dat gezegd hebben vind ik het ook zonde dat ze in de MotoGP Rossi maar bij Yamaha laten rijden terwijl (ondanks dat het een levende legende is) hij gewoon niet meer zo snel is. Ik zou er juist alles aan doen Quartararo op die motor te krijgen... maarja.

    • + 1
    • 18 okt 2019 - 12:01
    • Quartararo meester coureur.
      Maar ik ben nog steeds Rossi fan en stiekem hoop ik nog steeds op de 10e wk.
      Helaas zou dit bij een droom blijven.
      Mocht Rossi stoppen dan is Quartararo een goede opvolger :)
      Maar ik vind Rossi nog steeds goed genoeg.

      Betreft Kimi vind ik ook nog steeds een goede zet. Nu hopen op Hulkenberg naast hem.

      • + 0
      • 18 okt 2019 - 13:32
    • Goed genoeg? Vinales is steevast sneller en zo bijzonder vind ik Vinales eigenlijk niet.

      Vooropgesteld, wat Rossi laat zien voor zijn leeftijd is heel knap, maar daar gaat het eigenlijk niet meer om. Rossi haalt niet meer 100% uit de motor en dus is het pure nostalgie dat ie erop zit, wat eigenlijk zonde is.

      Ze hebben juist Quartararo nodig want niemand anders lijkt Marquez te kunnen stoppen. Nee, ook Dovi niet... leuke slimme rijder maar Dovi is ook geen echte killer, nooit geweest ook. Bij Ducati missen ze ook gewoon een ultieme topper (en ook Lorenzo is dat niet meer, zeker niet met die lopende blessures).

      Snap overigens ook totaal niet dat ze Alex Marquez nergens een plekje hebben kunnen geven in de MotoGP.

      • + 1
      • 18 okt 2019 - 13:59
  • Alex Marquez verwacht ik volgend jaar of LCR of Sepang Racing Team
    Teams zitten nu nagenoeg al vol.
    Vind nog steeds jammer dat Redding en Bautista weg zijn :(

    • + 0
    • 18 okt 2019 - 14:10
    • Alex is (helaas) al bevestigd voor nog een jaar Moto2.

      En ja, ik zou Bautista graag een volledig jaar willen zien op de Ducati.
      Moet eerlijk toegeven dat ik de SuperBike alleen op teletekst heb gevolgd.... waar ging het mis met Bautista? Druk?
      Petrucci vind ik in ieder geval niet bijzonder genoeg.

      • + 1
      • 18 okt 2019 - 14:40
    • Bedoelde ook voor 2021 mijn fout ;)
      Bautista had de eerste races allemaal gewonnen en toen begon het met vallen en blessures. Helaas ik dacht 2 vingers in de neus en kampioen. Was ook benieuwd wat hij kon op de Ducati... vorig jaar deed hij het best leuk. Ook jammer dat hij voor Honda had getekend i.p.v. KTM... zou mij benieuwen wie daarop gaat rijden in 2020

      • + 0
      • 18 okt 2019 - 14:53
    • KTM.... nee niet helemaal mijn team. Zie wat er allemaal met Zarco is gebeurd, terwijl Zarco echt wel kan rijden. Veel grote woorden maar het is nog steeds één van de mindere teams. En volgend jaar staan ze er ook niet hoor.

      Verder heb ik (maar ik ben misschien de enige) ook twijfels bij Mir. Het gat met Rins is toch wel erg groot en zo bijzonder vind ik Rins nu ook weer niet (Iannone kon Rins redelijk bijbenen).

      Gaat Lorenzo ooit nog zijn normale vorm vinden?

      • + 0
      • 18 okt 2019 - 15:25
    • Iannone had ik liever ook bij een beter team gezien.
      Op 1 of andere manier komt de 2e aprilia coureur niet tot zijn recht (Lowes, Redding & Iannone) al vind ik Aleix Espargaro een ontzettend goede coureur.

      Of Lorenzo zijn oude vorm gaat terugvinden geen idee.
      Schrijf hem niet af dat deed Ducati ook en toen prompt won hij wedstrijden.
      Als hij zijn angst overwint zie ik hem wel weer vlammen.
      Al is de Honda gebouwd voor MM destijds kon Pedrosa er ook niet goed mee weg terwijl MM alles won.

      Maar voor Bautista MotoGP KTM of Superbikes Honda had ik ten aller tijd voor MotoGP gekozen net als ik F1 boven alles kies ;)

      Als ik gokje mag wagen stopt Rossi in 2021 dan komt daar Quartararo
      Alex Marquez gaat rijden voor Sepang Racing Team of LCR (zie Cal de bruil wel een keer eraan hangen wordt zon huisvader type)
      Sky racing VR46 gaat na MotoGP samen met Marini

      • + 0
      • 18 okt 2019 - 15:54
  • Damn, je zou haast denken dat het artikel enkel over F1 ging.

    • + 1
    • 19 okt 2019 - 07:08

Gerelateerd nieuws

AE Grand Prix van Abu Dhabi

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

AE Grand Prix van Abu Dhabi

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Test kalender

Yas Marina Circuit - Bandentest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Moet de Braziliaanse Grand Prix naar Rio de Janeiro verplaatst worden?

WK standen 2019

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Land Italië
  • Geb. datum 14 dec 1993 (26)
  • Geb. plaats Martina Franca, Italië
  • Gewicht 63 kg
  • Lengte 1,83 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2019

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
15 - 17 maa
Australië
29 - 31 maa
Bahrein
-
Bahrein
12 - 14 apr
China
26 - 28 apr
Azerbeidzjan
10 - 12 mei
Spanje
-
Spanje
23 - 26 mei
Monaco
7 - 9 jun
Canada
21 - 23 jun
Frankrijk
28 - 30 jun
Oostenrijk
12 - 14 jul
Groot Brittannië
26 - 28 jul
Duitsland
2 - 4 aug
Hongarije
30 - 1 sep
België
6 - 8 sep
Italië
20 - 22 sep
Singapore
27 - 29 sep
Rusland
11 - 13 okt
Japan
25 - 27 okt
Mexico (land)
1 - 3 nov
Verenigde Staten van Amerika
15 - 17 nov
Brazilië
29 - 1 dec
Verenigde Arabische Emiraten
-
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2019

Datum
Grand Prix & Circuit
15 - 17 maa
Australië Albert Park
29 - 31 maa
12 - 14 apr
26 - 28 apr
Azerbeidzjan Baku City Circuit
10 - 12 mei
23 - 26 mei
Monaco Monte Carlo
7 - 9 jun
21 - 23 jun
Frankrijk Paul Ricard
28 - 30 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
12 - 14 jul
Groot Brittannië Silverstone
26 - 28 jul
Duitsland Hockenheimring
2 - 4 aug
Hongarije Hungaroring
30 - 1 sep
6 - 8 sep
Italië Monza
20 - 22 sep
27 - 29 sep
Rusland Sochi Autodrom
11 - 13 okt
25 - 27 okt
1 - 3 nov
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
15 - 17 nov
Brazilië Interlagos
29 - 1 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
-
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar