user icon

Naoki Yamamoto verrast door 'geweldige' vermogen F1-motoren

  • Gepubliceerd op 11 okt 2019 07:44
  • comments 12
  • Door: Bjorn Smit & Dieter Rencken

Naoki Yamamoto mocht vanochtend zijn Formule 1-debuut maken bij Scuderia Toro Rosso. De Japanner was na afloop van de sessie vooral verrast over het vermogen van de STR14.

Yamamoto, die in 2018 kampioen werd in zowel de Super Formula als de Super GT, kreeg van Honda en Toro Rosso de kans om zich te bewijzen tijdens VT1 op Suzuka. Daarbij maakte hij absoluut geen verkeerde indruk. Hij nam de plaats in van Pierre Gasly en reed in de 90 minuten durende sessie liefst 30 ronden, waarmee hij de meest productieve coureur van de ochtend was.

Aan het einde van de sessie stond Yamamoto op de zeventiende positie in de uitslag, slechts een tiende langzamer dan Daniil Kvyat in de tweede Toro Rosso. Hij hield een goed gevoel over aan zijn kennismaking met de STR14, maar was wel verbaasd over het vermogen. "Het duurde even voor ik gewend was aan het vermogen. Het vermogen is echt geweldig en ik was erg verrast. Zoveel kracht heb ik nog nooit gevoeld."

"Dat is het grootste verschil tussen de Super Formula en de Formule 1. Ik heb wat dingen over de auto en de balans geleerd. Langzame bochten waren een beetje lastig, dus ik gaf zoveel mogelijk informatie aan het team. Dit is mijn thuisrace en het is erg leuk om naar Suzuka te komen, zelfs als het op vrijdag in VT1 is. Ik wil Franz, Toro Rosso en Honda heel erg bedanken."

Yamamoto onzeker over kans op zitje in 2020

Yamamoto weet niet of hij een kanshebber is op een stoeltje bij Toro Rosso voor het seizoen 2020. Desalniettemin bedankte de Japanner Helmut Marko voor de kans om in de STR14 te rijden. "Ik weet niet precies hoe hij over mij denkt, maar ik zou Helmut Marko heel graag willen bedanken. Hij gaf mij een geweldige kans."

Reacties (12)

Login om te reageren
  • Hij heeft het gewoon prima gedaan. Geen gekke fouten gemaakt en zijn snelheid was ook niet verkeerd. Jammer dat hij al de 30 gepasseerd is.

    • + 2
    • 11 okt 2019 - 09:09
    • Maximo

      Posts: 6.778

      Gewoon een kans geven in 2020, wat maakt het uit dat ie wat ouder id

      • + 0
      • 11 okt 2019 - 09:28
    • Rimmer

      Posts: 8.445

      Hij is natuurlijk te oud om nog serieus een carrière in de F1 te maken.
      Als gebaar naar Honda en de Japanse fans is het wel heel mooi.
      Het is wel een serieus goede coureur die niet voor niets door Jenson bewierookt werd. Prima optreden. Marko zal tevreden zijn.

      • + 1
      • 11 okt 2019 - 09:30
    • Gewoon erin zetten, scoor je bij Honda ook dikke credits. Gasly en Kvyat als line-up is ook dodelijk saai. Toro Rosso was altijd het talententeam maar zowel Gasly als Kvyat zien we nooit weer terug bij het hoofdteam, daar zit ook weinig toekomst in. En te oud? Damon Hill was ook 32 bij zijn debuut. Yamamoto zou nog prima een jaar of 5 mee kunnen.

      • + 2
      • 11 okt 2019 - 10:00
    • Samsonait

      Posts: 576

      Wat maakt leeftijd uit? Als je naar de stopwatch kijkt kan hij het prima!

      • + 0
      • 11 okt 2019 - 11:45
    • Tuurlijk, hij zou in principe nog jaren meekunnen, maar laten we eerlijk zijn; hij heeft geen F1-ervaring.

      En het debuut van Damon Hill... dat is bijna 30 jaar geleden. Times are changing.

      • + 0
      • 11 okt 2019 - 11:56
  • London

    Posts: 706

    Tja wat is oud. Kimi is bijna 40. Kan deze gast toch nog prima 5 jaar meerijden?

    • + 0
    • 11 okt 2019 - 09:39
    • Ja, maar Kimi heeft natuurlijk een berg ervaring in de F1.

      • + 0
      • 11 okt 2019 - 10:53
    • London

      Posts: 706

      Dat is zeker waar. Het is meer dat het voor mij wel lijkt of je sinds Verstappen niet meer ouder dan 22 moet zijn als je de F1 in komt anders ben je al passee.. :p

      • + 0
      • 11 okt 2019 - 19:22
  • Ja , ha ha ha, What else.... Al zouden die (Honda) motoren presteren als een natte krant ......

    • + 0
    • 11 okt 2019 - 11:25
  • Snork

    Posts: 11.296

    Zou me niks verbazen als deze Japanner de troef van Honda wordt om te beslissen langer in de F1 te blijven. Oftewel, Honda gaat door na 2020 onder voorwaarde dat Toro Rosso hem een stoeltje geeft en daarmee voor Honda een Japanner terug in de F1 is.

    • + 1
    • 11 okt 2019 - 13:32
  • Als zijn tijden goed zijn, gewoon in de Toro Rosso zetten.

    • + 0
    • 11 okt 2019 - 13:49

FR Grand Prix van Frankrijk

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

FR Grand Prix van Frankrijk

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De speciale livery van McLaren voor Monaco is mooier dan de normale kleurstelling van de MCL35M

Coureursprofiel

  • Team -
  • Punten -
  • Podiums -
  • Grand Prix -
  • Land Japan
  • Geb. datum 11 jul 1988 (32)
  • Geb. plaats Utsunomiya, Japan
  • Gewicht 63 kg
  • Lengte 1,64 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar