user icon

'Ron Dennis vroeg Brawn in 2009 om informatie over auto'

  • Gepubliceerd op 04 okt 2019 11:55
  • comments 17
  • Door: Bjorn Smit

Ron Dennis heeft in 2009 een opvallende actie ondernomen. De toenmalig teambaas van McLaren vroeg aan Brawn GP de geheimen achter hun bolide, die dat jaar de wereldtitels wist te bemachtigen.

McLaren werd in 2007 nog hard gestraft in de Formule 1 vanwege de 'spygate'. Daarbij had het Britse team een enorm document met de alle technische geheimen van Ferrari verkregen via voormalig Ferrari-medewerker Nigel Stepney en dit zou ook gebruikt zijn om de prestaties van de eigen bolide te verbeteren. McLaren kreeg daarvoor een boete van 100 miljoen dollar.

Een kleine twee jaar later koos Dennis er echter weer voor om voor informatie bij andere teams langs te gaan. Dat heeft Nick Fry onthuld in zijn boek 'Survive. Drive. Win.'. De toenmalig CEO van Brawn GP vertelt dat de teambaas van McLaren per telefoon om data uit de windtunnel vroeg, omdat hij zijn eigen medewerkers niet geloofde na de slechte start van het seizoen 2009.

Fry deelde windtunnelgegevens met McLaren

Volgens Fry vertelde Dennis hem dat de MP4-24 'totaal ondermaats presteert'. "Dat heb je zonder twijfel gezien, maar mijn engineers zeggen dat het aerodynamische pakket perfect is. Het punt is dat ik ze gewoon niet geloof." Dennis 'wilde weten hoe goed het aeropakket van Brawn GP was en exact zien welke getallen wij zagen bij onze tests in de windtunnel." Volgens Fry is die informatie de 'heilige graal' in de Formule 1.

Desondanks deelde hij de informatie wel met Dennis en McLaren. Volgens de Brit was dat onder de reglementen niet verboden en dus ook geen tweede 'Spygate'. Het verzoek van Dennis had volgens Fry betrekking op de prestaties van Brawn's auto en niet op het ontwerp of de specificaties. Dat was in 2007 wel het geval bij de 'Spygate'.

Patrace

Posts: 3.083

Hoe zou het überhaupt een Spygate kunnen zijn als je domweg vraagt om bepaalde data. Dan is het niet echt spioneren meer, toch?
Maar wel lastig als je als CEO je eigen mensen niet vertrouwd. Dan kun je iedereen ontslaan, of aantonen dat ze het mis hebben (of de cijfers tonen aan dat je het zelf ... [Lees verder]

  • 2
  • 4 okt 2019 - 12:23

Reacties (17)

Login om te reageren
  • Lekkere sensatie om spygate hierbij te betrekken. Dennis heeft zoals vermeld alleen de uitkomst van de windtunnel gekregen. Zoveel punten downforce met zoveel drag. Dus geen details over het ontwerp. Ik denk dat de ontwerpers bij McLaren we even schrokken hoeveel downforce zo'n gat voor de starter kan genereren.

    • + 1
    • 4 okt 2019 - 12:21
    • Snork

      Posts: 16.233

      Precies, het is een suggestieve link naar spygate, terwijl Ron Dennis niks anders deed dan informatie vragen. Geen gespioneer, gewoon vragen. Nee heb je, ja kan je krijgen.
      Het verschil was in de eerste helft van 2009 ook wel enorm en ik snap wel waarom Ron Dennis daardoor even ging twijfelen aan de stelligheid van zijn eigen mensen over de aerodynamische perfectie van de MP 4-24.
      Het was ook pas in de tweede helft van het seizoen dat het tij keerde en Brawn GP bijna niks meer won, doordat hun dubbele diffuser foefje gekopieerd en functioneel was bij de andere teams.

      • + 1
      • 4 okt 2019 - 13:53
  • Patrace

    Posts: 3.083

    Hoe zou het überhaupt een Spygate kunnen zijn als je domweg vraagt om bepaalde data. Dan is het niet echt spioneren meer, toch?
    Maar wel lastig als je als CEO je eigen mensen niet vertrouwd. Dan kun je iedereen ontslaan, of aantonen dat ze het mis hebben (of de cijfers tonen aan dat je het zelf verkeerd hebt).
    Ben wel benieuwd wat Dennis uiteindelijk met de verkregen cijfers heeft gedaan.

    • + 2
    • 4 okt 2019 - 12:23
    • Crossfan

      Posts: 166

      Waarschijnlijk herkend Ron Dennis zich hier niet in.

      • + 0
      • 4 okt 2019 - 12:29
    • Engelsen gedragen zich als heilige boontjes... maar intussen.. oef Ron Dennis.. je bent een boefje.

      • + 0
      • 4 okt 2019 - 12:54
  • Na "Spygate" een lekkere "Frypartij"?

    • + 0
    • 4 okt 2019 - 12:25
    • Deep fryd?

      • + 1
      • 4 okt 2019 - 12:57
    • Het is vandaag frydag.

      • + 0
      • 4 okt 2019 - 13:53
    • Toch wel met bitterballen mag ik hopen?

      • + 0
      • 4 okt 2019 - 14:08
    • is iedereen dit weekend fry?

      • + 0
      • 4 okt 2019 - 14:57
    • mario

      Posts: 10.427

      Ik ben Morgen Free man

      • + 2
      • 4 okt 2019 - 15:44
    • Morgen is het frywel droog als ik de site's moet geloven.

      • + 1
      • 4 okt 2019 - 15:49
  • Gamert

    Posts: 695

    Spygate heb ik ook altijd iets discustabel gevonden. Een universitair opgeleid persoon die vertrouwelijke documenten van Ferrari naar een bedrijf heeft laten brengen om gekopieerd te worden. Kinderen van 12 zouden dat niet eens doen.

    • + 0
    • 4 okt 2019 - 14:22
    • Sun-Tzu

      Posts: 3.119

      Verbitterde en wraakgevoelige mensen, zelfs wanneer hoog opgeleid, kunnen behoorlijk domme fratsen uithalen. Ik zou mij er dus niet te veel over verbazen.

      • + 1
      • 4 okt 2019 - 14:37
  • En? Was de auto aerodynamisch goed?

    • + 0
    • 4 okt 2019 - 15:12
  • Volgens mij was Martin Whitmarsh, niet Ron Dennis, in 2009 de teambaas van McLaren.

    • + 0
    • 4 okt 2019 - 17:17
  • Ron Dennis toch, boefje, zo kennen we hem niet :)

    • + 0
    • 4 okt 2019 - 17:55

HU Grand Prix van Hongarije

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

HU Grand Prix van Hongarije

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2022

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Welk team gaat verrassen in het 2022-seizoen?

Coureursprofiel

  • Team -
  • Punten -
  • Podiums -
  • Grand Prix -
  • Land GB
  • Geb. datum 1 jun 1947 (75)
  • Geb. plaats Woking, Surrey, England, GB
  • Gewicht 0 kg
  • Lengte 0 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2022

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Bahrein
18 - 20 maa
Bahrein
25 - 27 maa
Saoedi-Arabië
8 - 10 apr
Australië
22 - 24 apr
Italië
6 - 8 mei
Verenigde Staten van Amerika
20 - 22 mei
Spanje
27 - 29 mei
Monaco
10 - 12 jun
Azerbeidzjan
17 - 19 jun
Canada
1 - 3 jul
Groot Brittannië
8 - 10 jul
Oostenrijk
22 - 24 jul
Frankrijk
29 - 31 jul
Hongarije
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2022

Datum
Grand Prix & Circuit
18 - 20 maa
25 - 27 maa
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
8 - 10 apr
Australië Albert Park
22 - 24 apr
6 - 8 mei
Verenigde Staten van Amerika Miami International Autodrome
20 - 22 mei
27 - 29 mei
Monaco Monte Carlo
10 - 12 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
17 - 19 jun
1 - 3 jul
Groot Brittannië Silverstone
8 - 10 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
22 - 24 jul
Frankrijk Paul Ricard
29 - 31 jul
Hongarije Hungaroring
Bekijk volledige kalender
show sidebar