user icon

Mexico op het punt om op donderdag nieuw contract voor F1-race te tekenen

  • Gepubliceerd op 08 aug 2019 07:30
  • comments 13
  • Door: Bjorn Smit

De Mexicaanse Grand Prix zal met grote waarschijnlijkheid op de kalender van de Formule 1 blijven staan. De organisatie van de race stelt dat er vandaag (donderdag) een nieuw contract getekend zal worden.

Er waren grote twijfels rond de toekomst van de Mexicaanse Grand Prix. Het huidige contract loopt aan het einde van 2019 af. De afgelopen jaren was het evenement afhankelijk van staatssteun, maar de overheid koos ervoor om deze steun met ingang van 2020 in te trekken. In de afgelopen maanden is de organisatie druk bezig geweest voor een nieuwe deal.

Die lijkt er dus te komen: donderdag zal er via de burgemeester van Mexico-Stad een bevestiging komen. "Ik wil goed nieuws, wat ik net gehoord heb, met jullie delen", stelt burgemeester Claudia Sheinbaum van Mexico-Stad in een video op Twitter. "De Formule 1 blijft in Mexico-Stad. De FIA-president zal hier morgen zijn om te tekenen. Dit is goed nieuws voor de stad."

"Ik wil jullie ook vertellen dat met dank aan een groep zakenmannen mogelijk is gemaakt, want de stad zal deze keer geen publieke gelden aanspreken. Het is goed nieuws voor de stad. Het brengt toerisme, het brengt inkomsten en het is ook goed voor het land." Het vermoeden is dat het een meerjarig contract betreft, waardoor de race nog minimaal drie jaar op de kalender zal staan.

Kalender met 22 races in 2020 waarschijnlijker

De kalender voor 2020 zal hierdoor hoogstwaarschijnlijk een recordaantal van 22 races bevatten. De Britse Grand Prix werd in een eerder stadium al gered met een meerjarige overeenkomst, terwijl Vietnam en Nederland ook aan de kalender toegevoegd worden. Van Spanje en Italië wordt op korte termijn uitsluitsel verwacht over een nieuw contract, terwijl Duitsland de enige race lijkt te worden die niet op de kalender terugkeert.

Reacties (13)

Login om te reageren
  • Nu vraag ik me nog steeds af waarom Jean Todt dit doet namens de FIA , alle voorgaande races tekende chase carey namens Liberty die contracten

    • + 0
    • 8 aug 2019 - 07:49
    • Mojito

      Posts: 4.476

      Misschien omdat Chase een Amerikaan is, en dat bij Mexicanen wat minder goed zou kunnen vallen?

      Iets met een muur van een zekere Donald T.

      • + 2
      • 8 aug 2019 - 09:17
    • Stitch

      Posts: 4.689

      @Mojito: Dan had Ross Brawn het toch ook kunnen ondertekenen? Ik ben in ieder geval wel blij dat hij op de kalender blijft, omdat het toch een circuit is dat Red Bull goed ligt.

      • + 0
      • 8 aug 2019 - 14:01
  • Goed nieuws dat de Grand Prix van Mexico blijft. Heerlijk evenement waarbij de positieviteit en enthousiasme vanaf straald. Dit is het enige moment per jaar dat Mexico een keer positief het nieuws haald.

    Enig jammere is dat ze de laatste 2 sectoren van de baan te steriel hebben gemaakt. Vroeger had je van die lange doordraaiers die steeds sneller werden en als toetje de snelle banking bocht peraltada.. . legendarisch gewoon!

    • + 1
    • 8 aug 2019 - 08:36
    • Mojito

      Posts: 4.476

      Eens!

      Ik zie de baan liever ook in de oude stijl!

      • + 1
      • 8 aug 2019 - 09:20
    • Inderdaad top dat deze grand prix blijft. Mooi evenement. Staat hoog op mijn lijstje voor een bezoek.

      • + 0
      • 8 aug 2019 - 10:27
  • Goed nieuws! Leuke baan met een unieke atmosfeer!

    • + 0
    • 8 aug 2019 - 09:20
  • Sfeer uiteraard.

    • + 0
    • 8 aug 2019 - 09:21
    • Beide! :) Een unieke sfeer én atmosfeer. Door de unieke atmosfeer deed de Red Bull het er zo goed de laatste jaren.

      • + 0
      • 8 aug 2019 - 10:29
  • ontken

    Posts: 880

    Maxico!

    • + 0
    • 8 aug 2019 - 14:55
  • Top! Mexico moet op de kalender blijven. Prachtig publiek en dat stadion is ook geweldig.

    • + 0
    • 8 aug 2019 - 16:48
  • Het "fake news" is zojuist bevestigd door de FIA. @Mojito. ;-)

    Het contract is met drie jaar verlengd.

    • + 0
    • 8 aug 2019 - 18:13
    • Ik vind het wel een gaaf circuit met dat superlange rechte stuk, en dat gekronkel in de laatste sector in het altijd volgepakte stadiongedeelte met al die worstelaartjes. Ook de ijle lucht geeft deze GP altijd wel een x factor waar de teams rekening mee moeten houden, om hun motor/turbo niet te hard op hun donder te geven.

      • + 0
      • 8 aug 2019 - 18:38

Gerelateerd nieuws

AE Grand Prix van Abu Dhabi

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

AE Grand Prix van Abu Dhabi

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Test kalender

Yas Marina Circuit - Bandentest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Moet de Braziliaanse Grand Prix naar Rio de Janeiro verplaatst worden?

WK standen 2019

Bekijk volledige WK-stand

Formule 1 kalender - 2019

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
15 - 17 maa
Australië
29 - 31 maa
Bahrein
-
Bahrein
12 - 14 apr
China
26 - 28 apr
Azerbeidzjan
10 - 12 mei
Spanje
-
Spanje
23 - 26 mei
Monaco
7 - 9 jun
Canada
21 - 23 jun
Frankrijk
28 - 30 jun
Oostenrijk
12 - 14 jul
Groot Brittannië
26 - 28 jul
Duitsland
2 - 4 aug
Hongarije
30 - 1 sep
België
6 - 8 sep
Italië
20 - 22 sep
Singapore
27 - 29 sep
Rusland
11 - 13 okt
Japan
25 - 27 okt
Mexico (land)
1 - 3 nov
Verenigde Staten van Amerika
15 - 17 nov
Brazilië
29 - 1 dec
Verenigde Arabische Emiraten
-
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2019

Datum
Grand Prix & Circuit
15 - 17 maa
Australië Albert Park
29 - 31 maa
12 - 14 apr
26 - 28 apr
Azerbeidzjan Baku City Circuit
10 - 12 mei
23 - 26 mei
Monaco Monte Carlo
7 - 9 jun
21 - 23 jun
Frankrijk Paul Ricard
28 - 30 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
12 - 14 jul
Groot Brittannië Silverstone
26 - 28 jul
Duitsland Hockenheimring
2 - 4 aug
Hongarije Hungaroring
30 - 1 sep
6 - 8 sep
Italië Monza
20 - 22 sep
27 - 29 sep
Rusland Sochi Autodrom
11 - 13 okt
25 - 27 okt
1 - 3 nov
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
15 - 17 nov
Brazilië Interlagos
29 - 1 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
-
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar