user icon
user icon

Sterke rit brengt Vettel van P20 naar P2: "Er leek geen einde aan te komen"

  • Gepubliceerd op 28 jul 2019 17:39
  • comments 30
  • Door: Bjorn Smit

Met een ijzersterke inhaalrace kwam Sebastian Vettel tijdens de Duitse Grand Prix bovendrijven. Vanaf positie 20 werkte hij zich gestaag op naar het podium, waar uiteindelijk P2 zijn eindstation bleek.

Vettel kende een problematische kwalificatie, waarbij de luchttoevoer naar zijn turbo kapot ging. Daardoor moest de viervoudig wereldkampioen als allerlaatste beginnen op het natte Hockenheim, notabene zijn thuiscircuit. De Ferrari-coureur hield echter zijn hoofd koel en klom uiteindelijk, ondanks een aantal matig getimede pitstops, op richting de podiumplaatsen. Na de laatste safety car wist hij de tweede plek pas veilig te stellen.

Vettel kwam 'met moeite' op gang in Duitsland

Na afloop van de race vertelde Vettel dat hij het gevoel had alsof de wedstrijd nooit zou eindigen en dat de condities zwaar waren. "Het was een lange race, op een gegeven moment voelde het alsof er geen einde aan kwam. Het was erg leuk, maar qua condities wel erg zwaar. Het was lastig af te lezen wat de beste handeling was. Verder ben ik gewoon heel blij."

"Het duurde even voor ik op gang kwam. Ik denk niet dat er een probleem met de turbo was, maar in het begin lukte het gewoon even niet op de intermediates. Op een gegeven moment kwam ik wel op gang, maar het was goed dat deze middag zo lang duurde. Het grootste deel van de race heb ik netjes gereden, maar het was een lange zit. Ik weet ook niet of ik nu wel de hele race zou kunnen samenvatten!"

Vettel toonde zich een sportieve nummer 2 door na afloop meteen zijn felicitaties aan te bieden aan Max Verstappen, die op overtuigende en bijna foutloze wijze de race wist te winnen. "Mijn felicitaties voor Max, hij reed vandaag subliem. Voor ons draaide het er vandaag om dat we iedere keer de volgende auto moesten inhalen."

Pas vlak voor de laatste safety car kwam bij Vettel het besef dat een podiumplek erin zat. "Toen realiseerde ik me dat ik redelijk wat sneller was en redelijk goed auto's kon inhalen. Dat ging redelijk normaal, want ik was wat sneller en kon het goed timen. Ik zag dat veel mensen voorzichtig waren in de eerste bocht, maar ik gaf gewoon alles en dat werkte om binnen de DRS te komen. Daarna had ik goede acties op het achterste rechte stuk. Deze race was echter zo lang dat ik het nog wel een keer moet terugkijken."

Reacties (30)

Login om te reageren
  • Geweldige race neergezet! Wat een comeback na gister!

    • + 12
    • 28 jul 2019 - 17:41
    • Seb! Nice, om hem weer eens zo te zien! Gegund!

      • + 2
      • 28 jul 2019 - 18:16
  • Tis hem gegund! Ook voor het publiek.

    • + 4
    • 28 jul 2019 - 17:41
    • Ooh, 1000 posts. Kan er bijna niet bij dat sommigen er al meer dan 10000 hebben...

      • + 4
      • 28 jul 2019 - 17:43
    • Ja is hem zeker gegund. En over die posts. Sommigen zitten hier al heel lang. En anderen hebben niets doen en trollen de hele dag door. Ik heb wel eens gedacht om een bot te maken die reageert op die trollen. Dan haal ik ook nog eens veel posts. Dat is voor sommigen namelijk ook een status ding ;-)

      • + 0
      • 28 jul 2019 - 20:49
    • Recentelijk zit ik 10 jaar op deze website, dus in zijn geheel gezien post ik niet zoveel meer dan jou ;)

      • + 0
      • 28 jul 2019 - 21:31
  • Politik

    Posts: 5.437

    Vond Vettel op de start na en tot aan de laatste SC kleurloos rondrijden.
    Zijn tijden waren niet al te best.

    Neemt niet weg dat ik.hem na alle malheur van de laatste weken deze 2e plek wel gigantisch gun.

    • + 0
    • 28 jul 2019 - 17:43
    • Joeppp

      Posts: 2.610

      Wat heb je nu aan snelle tijden als er een safety car is na elke 10 ronden. Gewoon top gereden en met zijn hoofd ipv Leclerc. Als je dit kleurloos vind ben je kleurenblind.

      • + 11
      • 28 jul 2019 - 17:45
    • Klopt idd, Vettel viel mij pas op de laatste 10 ronden. Goed het juiste moment afgewacht dus. Gelukkig duurde de race niet nog eens 10 ronden want hij leek erg snel te zijn op slicks.

      • + 2
      • 28 jul 2019 - 17:46
    • jd2000

      Posts: 3.333

      Als je vanaf plek 20 naar plek2 rijdt die je toch wel iets goed....

      • + 7
      • 28 jul 2019 - 17:47
    • silsur

      Posts: 963

      foutloos en juiste strategie, gewoon hartstikke goed gereden van VET. Hij heeft best veel mooie inhaal acties gedaan.

      • + 3
      • 28 jul 2019 - 18:01
    • Helemaal mee eens @Silsur. Voor mij DOTD.

      • + 2
      • 28 jul 2019 - 18:18
    • Klopt inderdaad wat Politik zegt. Vettel zijn eerste ronden waren goed en daarmee reed Vettel na 8 ronden al rond op p7. Echter reed de gehele top 6 weg van Vettel, dus ook Raikkonen was sneller.

      Dat Vettel op p2 komt nadat Hamilton, Bottas en Leclerc weg vallen en er een safety car komt op moment dat de baan droog is zorgt ervoor dat Vettel in de allersnelste auto eigenlijk alleen maar Stroll en Kvyat voorbij hoeft. Dat is ook wel een beetje geluk.

      Wat Vettel goed heeft gedaan is dat hij geen fouten heeft gemaakt en zijn kans heeft gepakt toen de baan droog was.

      • + 1
      • 28 jul 2019 - 18:40
    • Dat is mij te zuinig. Het was een puike race van hem. Voor mij DOTD. Vettel was een sluwe oude vos vandaag.

      • + 5
      • 28 jul 2019 - 18:46
    • sailor

      Posts: 9.171

      Van 20 naar 2 en zonder fouten in de regen , dat staat gelijk aan DOTD

      • + 1
      • 28 jul 2019 - 23:25
    • Voor mij ook DOTD. Zoals Verstappen ook aangeeft ging het vandaag om wie de minste fouten maakte. Ik denk dat Vettel zo'n beetje de enige was vandaag die helemaal niets fout heeft gedaan.
      De een noemt dat kleurloos, de ander briljant.
      Ik vond het iig briljant en ook verdiend na al het gezeur aan zijn hoofd. Vettel is nog steeds meer dan een toevoeging aan de F1 en ik hoop dat ie dat ook nog heel lang blijft

      • + 1
      • 28 jul 2019 - 23:43
    • Wellicht dat Vettel geen fouten heeft gemaakt, maar als er geen safety car situaties waren geweest en de baan was nat gebleven dan zou Vettel met zijn tempo zijn gelapt voor het einde van de race.

      Vettel kwam eigenlijk pas naar voren op het moment dat de baan opgedroogd was en alle achterstand die hij op een natte baan was opgelopen werd door de safety car ongedaan gemaakt. Zelfs Vettel zijn eerste 8 rondjes waar hij veel terein goed maakte kwam doordat het team de juiste strategische beslissing nam en Vettel heel vroeg op de intermediates zette waardoor Vettel enorm veel plaatsen goed maakte toen de rest ook naar intermediates wisselde een ronde later.

      Dit is net zoiets als nu beweren dat Stroll een goede race heeft gereden, terwijl hij 1 na laatste lag en toen omdat hij toch niks te verliezen had de gok nam voor slicks en daarmee ineens op p1 terecht kwam.

      Kvyat volgde het voorbeeld van Stroll 1 ronde later en daarmee ging Kvyat van P9 naar P2. Waar Albon de hele race sneller was dan Kvyat werd Albon eigenlijk slachtoffer van zijn succes, want toen hij op P4 reed durfden ze met hem diezelfde gok niet te nemen.

      Ik zou dan ook eerder Albon driver of the day geven. Heeft volgens mij ook geen fout gemaakt en was in de regen minimaal even snel als Vettel.

      • + 0
      • 29 jul 2019 - 00:56
  • Geweldig gereden van Vettel, hij heeft als één van de weinigen vandaag helemaal niks fout gedaan.

    • + 11
    • 28 jul 2019 - 17:43
  • De finish was het einde...😂

    • + 0
    • 28 jul 2019 - 17:51
    • Vettel heeft actie ondernomen om tweede te worden, Max kwam automatisch op de eerste plaats zonder actie uit te voeren!

      • + 2
      • 28 jul 2019 - 18:12
    • Automatisch? Are you f*cking seriously?

      • + 3
      • 28 jul 2019 - 18:36
    • Max heeft inderdaad geluk gehad dat dat Mercedes uitvielen en dan met name Hamilton. Maar that’s Racing.

      • + 1
      • 28 jul 2019 - 18:41
  • Ik heb vaak kritiek op Vettel maar dit was een wereldrace van hem. Hij deed alles goed en dat is hem voor eigen publiek meer dan gegund!
    Hopelijk kan je dit volhouden Seb!

    • + 4
    • 28 jul 2019 - 17:58
  • LimboF1

    Posts: 4.205

    Hij reed als een van de weinigen echt foutloos en toen ik het publiek hoorde juichen deed het me aan de tijden met Schumacher denken.
    Voor mij had hij als driver of the say mogen worden gekozen.

    • + 4
    • 28 jul 2019 - 17:59
  • louc_

    Posts: 2.222

    Van 20 naar plaats 2! En geen rijder van de dag.

    • + 2
    • 28 jul 2019 - 18:06
  • Leonhart

    Posts: 261

    Meer dan netjes gereden, goeie revanche na gister. Ik denk niet dat hij dit zelf verwacht had

    • + 1
    • 28 jul 2019 - 18:29
  • mediF1

    Posts: 2.705

    Sterk gereden en zelf verdiend. Niet klagen over glade uitliop stroken maar gewoon goede stuurmans kunst . Vettel kan het echt wel hij heeft alleen een beetje pech gehad en hoppelijk is dat nu voor hem afgelopen .

    • + 1
    • 28 jul 2019 - 19:32
  • JM_K

    Posts: 743

    @ Musfeed.

    Dat Vettel op p2 komt nadat Hamilton, Bottas en Leclerc weg vallen en er een safety car komt op moment dat de baan droog is zorgt ervoor dat Vettel in de allersnelste auto eigenlijk alleen maar Stroll en Kvyat voorbij hoeft. Dat is ook wel een beetje geluk.

    Dat gold toch ook voor MV en DK ;-) Zij ook geluk maar natuurlijk ook goed gereden.

    • + 0
    • 28 jul 2019 - 20:09
    • Had Vettel dezelfde gok gemaakt dan Stroll, had ie de race gewonnen. Het is maar wat je geluk noemt he :)

      • + 1
      • 28 jul 2019 - 20:57
  • Uitstekende race, de helden van vandaag allemaal op het podium! Ook een heel mooi resultaat van Vettel na gisteren en vorig jaar

    • + 0
    • 28 jul 2019 - 20:38

AT Grand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    11:00 - 12:30

    Vrije training 3

    12:00 - 13:00

    Race

    15:10 - 17:10

  • Vrije training 2

    15:00 - 16:30

    Kwalificatie

    15:00 - 16:00

    Snelste ronde

     

AT Grand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdagweather-image

  • Vrije training 1

    11:00 - 12:30

    Vrije training 2

    15:00 - 16:30

  • Zaterdagweather-image

  • Vrije training 3

    12:00 - 13:00

    Kwalificatie

    15:00 - 16:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:10 - 17:10

    Snelste ronde

    15:10 - 17:10

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Rijdt Sebastian Vettel in 2021 nog in de Formule 1?

WK standen 2019

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Team Ferrari
  • Punten 1.367
  • Podiums 54
  • Grand Prix 102
  • Land Duitsland
  • Geb. datum 3 jul 1987 (32)
  • Geb. plaats Heppenheim, Duitsland
  • Gewicht 62 kg
  • Lengte 1,75 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
13 - 15 maa
Australië
20 - 22 maa
Bahrein
3 - 5 apr
Vietnam
17 - 19 apr
China
1 - 3 mei
Nederland
8 - 10 mei
Spanje
21 - 24 mei
Monaco
5 - 7 jun
Azerbeidzjan
12 - 14 jun
Canada
26 - 28 jun
Frankrijk
3 - 5 jul
Oostenrijk
17 - 19 jul
Groot Brittannië
31 - 2 aug
Hongarije
28 - 30 aug
België
4 - 6 sep
Italië
18 - 20 sep
Singapore
25 - 27 sep
Rusland
9 - 11 okt
Japan
23 - 25 okt
Verenigde Staten van Amerika
30 - 1 nov
Mexico (land)
13 - 15 nov
Brazilië
27 - 29 nov
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix & Circuit
13 - 15 maa
Australië Albert Park
20 - 22 maa
3 - 5 apr
Vietnam Hanoi Circuit
17 - 19 apr
1 - 3 mei
Nederland Circuit Zandvoort
8 - 10 mei
21 - 24 mei
Monaco Monte Carlo
5 - 7 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
12 - 14 jun
26 - 28 jun
Frankrijk Paul Ricard
3 - 5 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
17 - 19 jul
Groot Brittannië Silverstone
31 - 2 aug
Hongarije Hungaroring
28 - 30 aug
4 - 6 sep
Italië Monza
18 - 20 sep
25 - 27 sep
Rusland Sochi Autodrom
9 - 11 okt
23 - 25 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
30 - 1 nov
13 - 15 nov
Brazilië Interlagos
27 - 29 nov
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender