Peter Sauber en James Key vol lof over debutant Sergio Perez

Sergio Perez heeft een sterke debuutrace gereden in Melbourne vandaag. De Mexicaan stopte slechts éénmaal voor nieuwe banden en kwam uiteindelijk als zevende aan de finish. Helaas werden de Sauber-bolides onreglementair bevonden waardoor hij zijn zuur verdiende punten weer kwijtraakte. Na afloop waren teambaas Peter Sauber en technisch directeur James Key echter zeer tevreden over de prestaties van Perez.

Waar de andere coureurs minimaal tweemaal de pits moesten opzoeken voor nieuwe banden, kon Perez de race op slechts twee setjes helemaal uitrijden. Dat verrastte James Key: "We hadden gedacht dat we misschien twintig ronden konden rijden op de banden, maximaal 25 aan het einde van de race als de auto een stuk lichter zou zijn. Wij waren net zo verrast als andere mensen dat we het met slechts één stop haalden."

Volgens teambaas Peter Sauber ontstond de éénstop-strategie spontaan tijdens de race zelf. "We hadden ons ingesteld op twee of drie stops", vertelde Sauber na afloop van de race. "De rondetijden bleven echter gelijk! Sterker nog, hij ging zelfs steeds sneller en reed tussendoor af en toe de snelste rondetijd. Daarna hebben we gewacht en aan Sergio gevraagd of hij het tot het einde kon volhouden. Hij vertelde dat het er goed uit zag."

"We hebben hem daarna alleen nog gezegd dat hij de auto wel heel over de finish moest brengen. Daar is hij in geslaagd. In de GP2 volgden we hem al en daar heeft hij al goed werk verricht. Ook tijdens de wintertests ging het lekker, maar vandaag was hij echt geweldig."

Reacties (8)

Login om te reageren
  • Sparubens

    Posts: 67

    Ben onder de indruk van Perez. Heeft zeer consistent gereden, net alsof hij al jaren in F1 reed.

    • + 0
    • 27 maa 2011 - 21:01
  • DRF

    Posts: 1.315

    Ja heel volwassen, geen gedoe, vage acties ofzo gewoon heel strak. En Sauber is nu ook gewoon een hartstikke leuk team. Fantastische vent die Sauber en ook nog eens twee jonge coureurs, whats not to like?

    • + 0
    • 27 maa 2011 - 21:13
    • Sparubens

      Posts: 67

      I like :P maar ik vraag me toch af wie instaat voor de ontwikkeling van de bolide? Vorig jaar was dat DLR.

      • + 0
      • 27 maa 2011 - 21:19
    • yorkstar

      Posts: 336

      Heeft DLR wat laten zien dan ;)?
      Ik denk dat als deze twee jongens gewoon veel info geven en zeggen wat er verandert moet worden, ze gewoon dit tempo moeten kunnen blijven rijden.Zij kunnen zeggen wat er voor hun gevoel beter moet.

      • + 0
      • 27 maa 2011 - 22:18
  • Roald

    Posts: 47

    Vind alleen nog steeds dat Sauber iets moet doen aan het uiterlijk van de auto... vorig jaar was hij spierwit, dit jaar spierwit met wat afwijkend gekleurde logo\'s erop... doe eens een leuk kleurtje!

    • + 0
    • 27 maa 2011 - 21:24
  • Rodawa

    Posts: 2.418

    Mooi debuut natuurlijk. Sowieso is hij dubbelop een goede keuze voor Sauber: hij neemt sponsorgeld mee en kan ook nog is hard rijden. Ik denk dat hij sneller is dan Kobayashi eerlijk gezegd. Nu misschien nog niet, maar dat komt nog wel. Ik snap ook sowieso niet waar alle \'ophef\' over Kobayashi vandaan komt. Ik had eerder wel is gelezen dat iemand dacht dat Kobayashi in de McLaren of de Red Bull wel in de top mee kan doen, maar dat lijkt me toch te hoog gegrepen voor hem. Hij valt natuurlijk op door zijn leuke acties op de baan, maar een echte topper is hij niet vind ik. Perez weet ik nog niet... ik denk niet dat hij een toekomstige kampioen is, maar het is zeker geen slechte coureur.

    • + 0
    • 27 maa 2011 - 21:32
  • van wat ik zo links en rechts gehoord heb is sergio perez echt snel.
    saubers waren al erg brutaal in de kwalificatie door op het moment van het verbeteren van hun eigen tijden, ze regelmatig 5e of 6e stonden.
    Perez is dus niet alleen snel, maar heeft ook bewezen dat slim rijden en om kunnen gaan met de banden een meer stops strategie verslaat.

    Ik ben verbaast dat de saubers uit de uitslag zijn gehaald, die vleugels zitten er al op vanaf vrijdagochtend. Daar had de echte charlie whiting bijvoorbeeld of Jo Bauer best effe een waarschuwinkje kunnen geven. zij weten alles van alle teams en teams leggen regelmatig een vraagstuk voor, mag dit/ mag dat?, als het niet mag, dan hoef je het ook niet te ontwikkelen.

    • + 0
    • 28 maa 2011 - 04:22
    • szixxx

      Posts: 4.764

      Ja vraag dat maar na bij Giedo van der Garde, hij weet er alles van.

      • + 0
      • 28 maa 2011 - 09:25

AT Grand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    13:30 - 14:30

    Vrije training 3

    12:30 - 13:30

    Race / Startgrid

    15:00 - 17:00

  • Vrije training 2

    17:00 - 18:00

    Kwalificatie

    16:00 - 17:00

    Snelste ronde

    15:00 - 15:00

ATGrand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    13:30 - 14:30

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    12:30 - 13:30

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:00 - 17:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    17:00 - 18:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    16:00 - 17:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    15:00 - 15:00

Test kalender

Bekijk het volledige testschema

WK standen 2026

Bekijk volledige WK-stand

Gerelateerd nieuws

Geef je mening

Wat is jouw eerste oordeel over de nieuwe F1-regels?

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Bahrein
-
Bahrein
6 - 8 maa
Australië
13 - 15 maa
China
27 - 29 maa
Japan
10 - 12 apr
Bahrein
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika
22 - 24 mei
Canada
5 - 7 jun
Monaco
12 - 14 jun
Spanje
26 - 28 jun
Oostenrijk
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix & Circuit
6 - 8 maa
Australië Albert Park
13 - 15 maa
27 - 29 maa
10 - 12 apr
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika Miami International Autodrome
22 - 24 mei
5 - 7 jun
Monaco Monte Carlo
12 - 14 jun
26 - 28 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
Bekijk volledige kalender

Coureursprofiel

  • Team Cadillac F1
  • Punten 1.450
  • Podiums 35
  • Grand Prix 214
  • Land Mexico
  • Geb. datum 26 jan 1990 (36)
  • Geb. plaats Guadalajara, Mexico
  • Gewicht 64 kg
  • Lengte 1,73 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel
show sidebar