Christian Horner: "We hadden KERS niet eens aan boord"
- Gepubliceerd op 27 maa 2011 15:53
-
56
- Door: Robin Smeets
"We hebben KERS het hele weekend niet gebruikt", vertelde Horner. "We wilden het tegen niemand vertellen en gezien de start hadden we het niet eens nodig. We reden op vrijdag met KERS, maar we waren niet gelukkig met de betrouwbaarheid. Volgens ons liepen we daar een risico mee waarna we hebben besloten het systeem uit beide auto's te verwijderen."
"KERS is een complex systeem en een interessante technologie. Adrian Newey wilde echter niet de auto rond het systeem bouwen dus we moesten maar zorgen dat het in ons aerodynamisch pakket paste. Daardoor stonden we voor een nog grotere uitdaging. De mensen in Milton Keynes hebben echter hard gewerkt waardoor onze auto betrouwbaar was en we de race hebben kunnen domineren."
Trending nieuws
-
Leclerc kan mogelijke titeljacht Hamilton verstoren
Jolyon Palmer vraagt zich af of Charles Leclerc in staat is om zijn Ferrari-teamgenoot Lewis Hamilton te helpen in ee...
22 jun 2026 16:09 -
Mercedes wil Antonelli en Russell gelijk blijven behandelen
Binnen Mercedes groeit de discussie over een mogelijke voorkeursbehandeling voor Kimi Antonelli. De jonge Italiaan he...
22 jun 2026 18:46 -
'Red Bull kiest de aanval met opvallend groot updatepakket'
Het lijkt erop dat het team van Red Bull Racing aankomend weekend alle kaarten op tafel gaat leggen. In Oostenrijk in...
22 jun 2026 17:22 -
'Sainz heeft genoeg van Williams: Vader dringt aan op Audi-transfer'
De toekomst van Carlos Sainz bij Williams staat plotseling ter discussie. De Spaanse coureur leek zich aanvankelijk t...
22 jun 2026 18:06 -
Lawson blikt terug op Red Bull-drama: "Deed alsof het nooit gebeurd was"
De passage van Liam Lawson bij Red Bull Racing duurde amper twee races, maar liet duidelijk diepe sporen na. De Nieuw...
22 jun 2026 16:46
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
Zaterdag
Zondag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
Vrije training 3
12:30 - 13:30
Race / Startgrid
15:00 - 17:00
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
Kwalificatie
16:00 - 17:00
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
-
Zaterdag
-
Vrije training 3
12:30 - 13:30
-
Zondag
-
Race
15:00 - 17:00
-
Vrijdag
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
-
Zaterdag
-
Kwalificatie
16:00 - 17:00
-
Zondag
-
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Test kalender
Circuit de Catalunya - Wintertest
WK standen 2026
Gerelateerd nieuws
Geef je mening
Formule 1 kalender - 2026
Formule 1 kalender - 2026
Coureursprofiel
- Team Aston Martin
- Punten 1.480
- Podiums 56
- Grand Prix 161
- Land DE
- Geb. datum 3 jul 1987 (38)
- Geb. plaats Heppenheim, DE
- Gewicht 62 kg
- Lengte 1,75 m
281.401 reacties op Aston Martin
57 leden hebben dit team als favoriet
Tweets over Sebastian Vettel
Team profiel
- Team naam Red Bull Racing
- Basis Milton Keynes, Leafield, Oostenrijk
- Liam Lawson
- Sebastian Vettel 1
- Sebastian Vettel 1
- Sebastian Vettel 1
- Sebastian Vettel 1
- Daniel Ricciardo 3
- Sebastian Vettel 5
- Isack Hadjar 6
- Pierre Gasly 10
- Sergio Perez 11
- Sebastian Vettel 15
- Yuki Tsunoda 22
- Daniil Kvyat 26
- Max Verstappen 33
908.726 reacties op Red Bull Racing
687 leden hebben dit team als favoriet
Tweets over Red Bull Racing

Reacties (56)
Login om te reagerenPosts: 7.033
Als Redbull zonder KERS blijft rijden dan kan dat voor Mclaren en Ferrari zeker een voordeel zijn als ze dicht genoeg weten te komen over een paar races. Maar Redbull heeft zonder dat KERS systeem waarschijnlijk weer een veel betere balans.
Posts: 577
Waarom is KERS er eigenlijk na een jaar gebruik vorig jaar uit gedaan? Het werkte toch niet helemaal ofwel?
Nu werkt het bij de meeste teams nog steeds niet en vogens mij werkt het bij nietmand 100% wel. Ik hoop dat die milieu vriendelijke hippie style er na de volgende race meteen uitgaat. Net als al die hybride auto\'s. Het fabriceren en recycelen van die batterijen is veel schadelijker dan een paar liter meer benzine die erdoor gedraaid word. Die extra CO2 uitstoot wordt wel weer door de natuur opgenomen in tegenstelling tot de chemisch gefabriceerde rotzooi die men milieu bewust noemt.
Posts: 94
@Jackie Stewart: KERS werkte inderdaad bij het begin van het seizoen niet echt optimaal in 2009; aan het eind had McLaren met KERS wel degelijk een voordeel op bv. Brawn zonder KERS...
Posts: 302
Maar waarom geeft de graphic wel aan dat er een KERS aanboord is?
Daar zou dan toch een streep of kruis moeten staan ipv een volle batterij?
Posts: 3.592
Omdat de mensen die de grafiekjes in beeld brengen ook niet wisten of het aan boord was misschien?
Verder wel een interessant gegeven dat RB zonder KERS zo snel is, voordeel is natuurlijk wel dat je nu extra gewicht kan gebruiken om de balans te verbeteren en dit levert je ook weer snelheid op.
Vraag me af wat ze de rest van het seizoen met KERS gaan doen.
Posts: 631
Ik vind dit niet kunnen eerlijk gezegt, er is onderling afgesproken dat iedereen KERS zou gebruiken. En dat iedereen daar dus ook de nadelen van bevindt. Zonder KERS heeft veel meer voordeel, maar omdat iedereen KERS zou gebruiken, heeft iedereen er mee ingestemd. Nu RBR geen KERS gebruik, hebben ze waarschijnlijk deze tijdswinst.
Posts: 3.592
Het was niet verplicht, daus je verhaal gaat niet op... De teams die wel KERS gebruiken denken dat ze sneller zijn met KERS, dan zonder. McLaren en Ferrari mogen het er gerust uitslopen als ze dit willen.
Posts: 587
Sowieso rijden ook Team-Lotus ,Marussia-Virgin en HRT zonder KERS.
Het is dus duidelijk geen verplichting.
Red Bull heeft er wegens betrouwbaarheidsproblemen voor gekozen het extra gewicht voor de balans te gebruiken ,terwijl andere teams juist voordelen in KERS zien.
Posts: 631
Er is volgens mij is er binnen de Fota afgesproken dat iedere Top Team KERS zou gebruiken. Voor een groener F1.
Posts: 2.250
Volgens Hamilton is Red Bull geen topteam, enkel een energiedrankje. Dus het telt niet voor hun? :p
Posts: 11.414
Doe niet zo kinderachtig.
Posts: 3.091
Dat was een geintje Patrick, maak je niet zo druk.
Posts: 339
Briljant Kenny!
Posts: 1.745
Leuke Kenny!
Posts: 1.745
Komop Patrickl, je laat je nu wel een beetje kennen.
Jijzelf bent ook niet vies van een geintje zo nu en dan over Schumacher. Soms zijn die nog best leuk ook en krijg je dat ook te horen van de Schumacher fans, dus wees dan nu zelf ook een beetje sportief.
Posts: 11.414
Een grap maken over feiten prima, maar dit verhaal is er alleen maar gekomen omdat de Red Bull fanboys de quote van Hamilton verdraaid hebben.
Ik zie niet in wat er grappig aan is om dat te blijven herhalen. Het laat alleen maar zien wat een domme fanboy iemand is.
Posts: 210
@ Kootje, HRT rijdt helemaal niet, laat staan met KERS xD
Posts: 1.745
Nou hamilton liet zich weldegelijk laatdunkend uit over. Citaat van Hamilton over Red Bull: \"slechts een energydrinkfabrikant\". Maar nee, nu hebben de fanboys het weer verzonnen.
Posts: 631
Haha, wordt wel een beetje offtopic hé..
Maar Lewis heeft gewoon gelijk, maar die grapjes beginnen een beetje te vervelen. 1 keer is leuk, maar 20 keer bij elk topic..
@ Ontopic, dat klopt toch wat ik zei. Dat er onderling is afgesproken dat iedereen KERS zou gebruiken.?
Posts: 18.535
Er is onderling afgesproken dat KERS weer MAG gebruikt worden. Het hoeft niet. McLaren mag het ook uit hun wagen als ze willen hoor, ze zullen er waarschijnlijk 0,0 dichter met staan.
Posts: 11.414
@Swearengen
\"Citaat van Hamilton over Red Bull: \"slechts een energydrinkfabrikant\".\"
Dat heeft Hamilton dus niet gezegd inderdaad. Vandaar.
Posts: 3.091
De \"Fanboy\'s\" komen daar niet mee. De nieuwssites komen daarmee.
Posts: 1.745
Wat Baron zegt...
Posts: 11.414
De fanboys trekken die (inderdaad sensationele) kop volledig uit zijn verband.
Posts: 1.745
Kijk dat is een heel ander verhaal...
Posts: 11.414
Anders dan \"Dat heeft Hamilton dus niet gezegd inderdaad\" en \"dit verhaal is er alleen maar gekomen omdat de Red Bull fanboys de quote van Hamilton verdraaid hebben\"?!?!?!?
Posts: 3.091
\"De fanboys trekken die (inderdaad sensationele) kop volledig uit zijn verband.\"
Nee, de kop werd letterlijk over genomen. Uit z\'n verband rukken is bijvoorbeeld zeggen dat Schumacher de huidige rijders niks vind voor stellen als hij enkel zegt dat hij de coureurs van vroeger net zo goed vond.
Posts: 198
ik denk inderdaad dat een RB met KERS minder betrouwbaar is dan met. het hele bekend van RB draait om het aerodynamische gedeelte. KERS kan best eens een nadeel voor ze zijn.
Posts: 1.315
Kijk dat wil niet zeggen dat ze nog 0,4 sec per rondje harder kunnen. RedBull heeft namelijk zo weinig plek voor het systeem dat de koeling ervan gewoon niet optimaal is. Als ze dat eenmaal gaan aanpassen dan is de gewichtsverdeling ook meteen minder goed.
Ik denk dat deze zet goed was maar dat het gevaaarlijk is voor de volgende races. RedBull heeft geen gigantisch gat, McLaren lijkt er goed bij te zitten en ook Ferrari zal volgende race meedoen. Als ze dan plekken verliezen bij de start gaat het lastig worden om goed te maken.
Heeft iemand anders trouwens ook gezien dat de banden van Felipe Massa gewoon nog 100% goed waren bij z\'n laatste stop? Echt bizar, die dingen hadden geen opgekrulde stukjes rubber, geen groeven niets. Ferrari is echt extreem licht voor de banden, het is dat hij nog moést stoppen. Ik denk dat dat de fout was van Ferrari vandaag, ze hebben de banden verkeerd ingeschat. Als ze volgende race wat agressiever zijn, dan wordt het een RedBull/McLaren/Ferrari gevecht ;)
Posts: 7.177
Nou hij had vooral problemen met het te warme banden achter. Die raakte overhit. Dit zou de rede kunnen zijn. Verder gaf ferrari aan dat ze idd een fout hebben gemaakt met dit. (om Massa binnen te halen de laatste keer)
Posts: 1.315
Volgens mij niet hoor, volgens mij dachten ze bij Ferrari voor de race aan een 3 stop om er vervolgens achter te komen dat het ook met 2 was gelukt. Die laatste stop was verplicht want hij had nog niet beide compounds gebruikt. Ik dacht niet dat er een probleem was. RedBull had meer problemen met de banden, vooral de zachte.
Posts: 3.592
Grappig, DRF, ik zei net in een ander topic precies hetzelfde zonder dat ik jouw post had gelezen.
Ferrari heeft tactisch gewoon gefaald en helemaal vergeten te kijken naar hoe de banden in de race fungeren. Je kan je strategie altijd aanpassen en gek genoeg deed men dit niet bij Ferrari. De 2e stint hadden ze gewoon op hard moeten rijden en kijken hoe ver je komt om zo vervolgens 10-15 ronden voor het einde je laatste setje softs te gebruiken. Dit had Alonso iig op de 3e plek gezet en ook op een wat minder grote afstand van Vettel en Hamilton.
Bij Massa had het allemaal niet zoveel uitgemaakt, want die had gewoon een dramatische racepace...
Over RBR kan je ook wel eens gelijk hebben, men kan de RBR tijdens het seizoen denk ik niet zo rigoureus aanpassen om veel meer koeling toe te voegen naar een eventueel KERS systeem, mede omdat Newey de auto per se niet om KERS wilde bouwen.
Ben benieuwd hoe dit verder in het seizoen gaat verlopen!
Posts: 3.592
Ferrari had verder eerder problemen met het opwarmen van de banden dan dat ze te heet werden. Het enige waar Massa last van had waren z\'n voorremmen, maar dat kwam door z\'n gevecht met Button waarvoor ie waarschijnlijk z\'n rembalans verder naar voren had gezet om zodoende nog later te kunnen remmen.
Posts: 1.315
Ja dat zet alles wel een in heel ander daglicht moet ik zeggen. Ik vrees die Ferrari\'s nu een beetje de volgende race. Heb nog even foto\'s gekeken van die banden, man man dat is niet normaal. Ik durf wel te zeggen dat Ferrari een 1 stopper a la Perez had kunnen doen. Grappig dat Sauber (die met Ferrari ophanging, versnellingsbak, KERS etc. rijden) ook zo zuinig zijn met de banden.
McLaren heb ik de banden niet goed kunnen zien, RedBull lijkt de zachte band bijna op te vreten.
Posts: 587
Die Horner spreekt zichzelf aardig tegen.
Eerst zegt hij: \"We hebben KERS het hele weekend niet gebruikt\"
Om er vervolgens aan toe te voegen: \"We reden op vrijdag met KERS\"
Posts: 1.315
Valt vrijdag onder het weekend dan?
Posts: 3.091
Hahaha.
Posts: 1.745
Voor de gemiddelde student begint het \"weekend\" al op donderdag :P
Posts: 432
@DRF
Hangt er vanaf welk weekend Horner bedoelt.
Als Horner met \'het hele weekend\' het hele raceweekend bedoelt dan spreekt hij zich soortvan wel tegen ja.
Maar als hij met \'het hele weekend\' gewoon zaterdag en zondag bedoelt dan hoort vrijdag er dus logischerwijs niet bij.
Posts: 1.315
Nou wat denk je? Als ie zegt dat ze vrijdag ermee hebben gereden maar het weekend niet. Sjonge jonge mensen kom op zeg.
Posts: 432
@DRF
Sjonge jonge?
Je vraagt zelf of vrijdag onder het weekend valt, ik gaf alleen antwoord.
Ja, sjonge jonge voor jou!
Posts: 640
redbull is mislijding zowel strategies als engineering , dat was vorige jaar al duidelijk
Posts: 770
kheb zo\'n gevoel dat die auto uberhaupt niet met KERS is
uitgerust. Misschien is dat het geheim wel waar Webber het over had.
wat was er trouwens met Webbers auto aan de hand aan het eind van
de race ?
Posts: 18.535
Zonder benzine? Lijkt mij de meest logische optie.
Posts: 2.418
Heb je dat gevoel ja? Hmm, daar was ik nog niet opgekomen. Ook niet na het lezen van de tekst. :P
Ik vind het wel apart dat KERS gewoon in de graphic stond afgebeeld op tv. Je zou denken dat de mensen die die graphics maken wel weten wie allemaal KERS gebruiken en wie niet, omdat de FIA elke auto kan bekijken en onderzoeken. Misschien werd het al eerder opgegeven wie het wel en niet gebruikten en dachten ze dat Red Bull er ook gebruik van zou maken, omdat ze er vrijdag nog mee reden.
Posts: 432
Het gaat nog verder want: de mensen die die graphics maken of er voor zorgen dat het op tv komt, weten ook wanneer KERS gebruikt wordt, want dan zie je op tv dat aan de zijkant van dat batterij iets geels komt en het gaat leeg.
Dus hoe konden ze het nou niet weten? Het lijkt me echt onmogelijk, ookal is het gebeurt.
Maar het aapje zal vroeg of laat wel uit de mouw komen, als er iets uit te komen valt dan.
Posts: 18.535
Als die grafiekjes gemaakt worden op vrijdag, zat KERS er gewoon in bij Red Bull. Dat ze dan vervolgens niet op het knopje duwen, wordt door dat grafiekje getoond alsof de batterij niet leegt. Zo moeilijk is dat toch niet te begrijpen?
Posts: 432
Volgensmij begrijp jij het niet man,
als er WEL op het knopje gedrukt wordt, gaat het batterijtje leeg.
Dus die mensen weten wanneer KERS in de auto gebruikt wordt, ze weten of de coureur KERS gebruikt.
Als ze van al die mensen kunnen checken of KERS geactiveerd is (dus of het op dat moment wordt gebruikt voor de extra pk´s)
dan kunnen ze ook zien of een auto wel KERS aan boord heeft.
Posts: 770
@rodawa: zo\'n Kers systeem bouw je toch niet zomaar uit. de balans
van zo\'n auto veranderd dan toch ook en de rest ?
meende dat zo\'n systeem ook tussen de 30 a 40 kg weegt.
vraag me anders af wat voor KERS systeem ze dan
hebben. alleen voor de start gebruiken lijkt me onzin..
althans dat had ik gehoord. zag bij Webber inderdaad die
graphic maar d\'r gebeurde gewoon niets..
Posts: 650
als die redbull echt zo goed is en vettel niet meer de beginnersfoutjes maakt van vorig jaar kon het wel eens een eentonig seizoen worden.
Posts: 1.265
Niet echt netjes van Red Bull om een gentleman agreement te verbreken. Ik denk niet dat zij blij zouden zijn als Mclaren of Ferrari vorig jaar vlak voor de start wel KERS zouden hebben geïnstalleerd.
Bij de nieuwe teams kan ik het begrijpen, die kunnen nog nauwelijks F1 waardige wagens op de baan brengen. Maar voor de huidige WK vindt ik het niet echt netjes.
Posts: 11.414
Ze hebben er toch alleen maar nadeel van?
Posts: 67
Ik verwacht totale dominantie van Vettel... Af en toe zal hij wel in de fout gaan maar dit wordt gewoon weer zo\'n tijdperk als Schumi bij Ferrari vrees ik... Newey is gewoon een genie. t\'Is weer wachten op de regelsveranderingen in 2013 (auto\'s zullen weer drastisch aangepast worden).
Posts: 3
ik ben een algemene kijker en niet echt een topfan ofzo van iemand maar als het echt zo is wat ie hier zegt moet ik het nageven dat red bull wel een topteam heeft maar ik klap vandaag de handen samen voor petrov. fantastisch. maar red bul ook een fantastische race gereden en we wachten in spaning af.
Posts: 3.987
Ik sta niet raar te kijken als er in maleisië er teams zijn, bijv ferrari en mclaren, twee verschillende auto\'s inzetten in de vrijdag training om te kijken wat beter werkt, met of zonder kers.
Iedereen is blijkbaar vergeten dat de RB5 van 2009, veruit de snelste auto van het veld was, zonder dubbele diffuser.
Ook toen heeft Adrian Newey er voor gekozen om het systeem niet in te bouwen. Blijkbaar levert het aerodynamisch en gewicht technisch zoveel voordeel op om het niet in te bouwen, dat je die 80pk gedurende 6 seconden van een rondje niet mist.
Posts: 3.987
En ja als je goed hebt uitgerekend wat het voordeel van het een is en het voordeel van de ander en alle negatieve kanten vergelijkt.
Kan het best wel eens zo zijn dat over een heel rondje genomen de balans van de auto optimaler is en/of gemaakt kan worden. dat je minder zooi in die auto hoeft te plaatsen betekend ook dat die ruimte overblijft om andere zooi te stoppen, zodat je ergens anders weer ruimte hebt voor koeling en aerodynamische fratsen