user icon


Valtteri Bottas uitgelaten na nipte pole: "Dit voelt echt goed"

  • Gepubliceerd op 13 jul 2019 16:16
  • comments 17
  • Door: Rutger Lauvenberg

Na tien races in 2019 is Valtteri Bottas voorlopig de coureur met de meeste pole positions van het veld. Dat de Fin pas een van die pole positions omzette in een zege, zal hem vandaag niet deren, want Bottas verzekerde zich op Silverstone met een nipte marge van de pole. Lewis Hamilton kwam slechts zes duizendsten tekort, maar nadat Bottas zijn goede vorm van het begin van het seizoen een beetje kwijt leek, was dit een welkome opsteker.

De Fin was dan ook in zijn nopjes met de pole position: "Dit voelt echt goed en herinnert je eraan waarom je dit ook alweer doet. Het was het hele weekend al close met Lewis en ik was gewoon heel erg blij dat ik een goede ronde reed, die uiteindelijk genoeg was voor de pole. Ik wist dat mijn eerste run goed was, maar niet perfect. Ik had me echt moeten verbeteren in de tweede run, maar ik ben blij dat het genoeg was. Het is niet makkelijk om hier een goed rondje te rijden, dus ik ben blij dat het goed genoeg was."


Reacties (17)

Login om te reageren
  • sailor

    Posts: 8.239

    Ik heb niet zo heel veel met die Bottas , maar dit was gewoon uitstekend , niks op aan te merken

    • + 0
    • 13 jul 2019 - 16:30
    • Valt in deze wel mee. In het eerste rondje verloot Hamilton zeker 5 tiende door die fout en was 2 tiende langzamer.

      In tweede run was bottas 4 tienden langzamer dan Lewis.

      Hamilton heeft het gewoon laten liggen door die fout.

      • + 0
      • 13 jul 2019 - 16:32
    • Drunt

      Posts: 311

      Ik heb hetzelfde sailor, een grijze muis maar stiekem toch wel n dnelle zo nu en dan. Eerlijk is eerlijk

      • + 1
      • 13 jul 2019 - 16:46
    • "Valt in deze wel mee. In het eerste rondje verloot Hamilton zeker 5 tiende door die fout en was 2 tiende langzamer."

      Dus het valt wel mee dat Bottas wel in staat is een foutloze ronde te rijden? Of hoe verklaar je dat Hamilton 5 tiende verloor maar in die tweede ronde zonder fout nog niet sneller ging?

      • + 1
      • 14 jul 2019 - 00:16
    • snailer

      Posts: 1.987

      Bottas heeft in zijn pole ronde ballen getoond. Ook hij had een moment in de laatste bocht. Maar Bottas hield het gas er op, waardoor hij maar een paar tiende verloor of zo. Uiteindelijk heeft hem dat de pool gebracht.
      Ijzeren ballen en verdiende pole.

      Schreef het elders ook al. Kamphuus heeft alle snelste sectortijden bij elkaar opgeteld. Zoals altijd en met alle snelste tijden was Hamilton het snelst. Natuurlijk stapt hij daar wel voorbij eraan dat setups tussen rondjes kunnen zijn veranderd. 1+1 hoeft geen twee te zijn.

      Maar Met het optellen van de sectortijden heb je wel een indicatie en zou je ook kunnen zeggen dat Hamilton het zelf heefd verpest.

      De enige rondjrijders waarvan ik denk dat ze foutloos waren: Max en Charles. Al weer die twee. Van Charles heb ik niets gezien, maar Leclerc vertelde zelf dat P3 maximaal was.

      • + 0
      • 14 jul 2019 - 07:52
    • Goed gedaan! @F1Fan, maar de kunst is toch om geen fouten te maken? Hamilton liet het liggen en Bottas reed een ronde zonder fouten.

      • + 0
      • 14 jul 2019 - 09:49
  • jd2000

    Posts: 2.384

    Blijft een coureur met de uitstraling van een nat bierviltje, maar een topprestatie. Denk dat Ocon inwendig gevloekt heeft. Hoop alleen dat hij Hamilton nou wel eens achter zich kan houden na de start.

    • + 2
    • 13 jul 2019 - 16:31
    • Ik denk dat Hamilton een vrijbrief krijgt om aan Bottas voorbij te gaan .
      Dan mag Bottas het hele veld ophouden in de eerste stint , en zo kan Hamilton zijn thuisrace winnen.

      • + 0
      • 13 jul 2019 - 17:06
  • chao

    Posts: 835

    Hoe goed is Hamilton werkelijk?

    • + 1
    • 13 jul 2019 - 18:46
    • chao

      Posts: 835

      Vindt bottas en rosberg geen supertalenten, misschien ken niveau ricciardo of zelfs iets minder. En kom niet weer met alonso , Hamilton had in de maanden ervoor duizenden testkilometers in die McLaren gereden, had dus een grote voorsprong tov alonso qua kennis over die auto.

      • + 2
      • 13 jul 2019 - 18:48
    • mario

      Posts: 4.714

      Hamilton is heel goed!!!!!!

      Hoe goed is Chao eigenlijk??????

      • + 3
      • 13 jul 2019 - 18:57
    • Lexx

      Posts: 712

      Hamilton is een legende. Zeer constant, zeer snel, maakt bijna geen fouten en is ook nog eens een ster in psychologische spelletjes spelen. Verder kan hij ook nog eens goed omgaan met banden en is hij sterk in de regen.

      Hij heeft in het jaar dat Rosberg won het zelf vergooid in het begin van het seizoen, maar buiten de start van dat jaar is hij altijd sneller geweest dan Nico. Als we Alonso al niet mogen gebruiken, wie dan wel?

      Ik ben absoluut geen Hamilton fan, vind het nog steeds jammer dat Massa in 2008 naast de titel greep, maar Hamilton is echt een coureur van grote klasse.

      • + 2
      • 13 jul 2019 - 19:24
    • MCL34

      Posts: 235

      Hamilton is gewoon een heel snelle correur en kan de auto gewoon heel.goed afstellen en begrijpen.

      • + 0
      • 13 jul 2019 - 21:07
    • Ik vind Nico Rosberg beter dan Bottas.
      Nico kon Hamilton soms verpulveren. In het jaar 2016 had Rosberg goede start, maar middenseizoen was erg wisselvallig. Hamilton vaker kleine pech en was slordig (gridstraffen). Hamilton kwam zelfs voor in de stand. Daarna pakte Rosberg de zeges die hij moest pakken en Maleisië gaf Rosberg de rust en kalmte om gewoon tweede te finishen. De Mercedes was dominant genoeg. Achteraf gezien was Rosberg helemaal niet zo kalm. ;)

      • + 1
      • 13 jul 2019 - 21:40
    • red slow

      Posts: 886

      @lex,

      Bijna geen fouten? Dit jaar best wel wat foutjes. Dan vooral in het blokkeren van de remmen, (zie Canada bijvoorbeeld) vandaag in de kwalificatie net te ver buiten.

      Kleine foutjes maar toch. Vorig jaar had die ze minder.

      • + 1
      • 13 jul 2019 - 23:15
    • snailer

      Posts: 1.987

      De grootste fout heeft Hamilton in Oostenrijk gemaakt. En mogelijk heeft het er zelfs voor gezorgd dat Max kon winnen daar.

      Hamilton was na de stops van Bottas en leclerc ondanks de lift and coast behoorlijk hard aan het rijden. Hij was in ieder geval bezig met een overkut op Bottas en was daarnaast het gat naar Leclerc aan het verkleinen. Ook hij zou verser rubber hebben gehad dan leclerc. Maar juist doordat hamilton zijn auto stuk reed mislukte dat.

      Max hoefde niet ook nog eens Hamilton in te halen en Leclerc voelde zich verder niet opgejaagd en deed daarom waarschijnlijk te lang rustig.


      Hamilton zijn enige fout die hem dit jaar punten heeft gekost. Maar hij liet die paar rondjes ook zien dat hij terecht als de beste van het veld wordt gezien door velen. Natuurlijk met een andere rijder (Max) en gezien de laatste races is daar een derde bij gekomen (Leclerc).
      Maar die paar rondjes voor Hamilton zijn auto stuk reed waren van grote klasse: Lift and coast en dan zo enorm hard gaan.

      • + 0
      • 14 jul 2019 - 08:03
    • sailor

      Posts: 8.239

      Lexx,

      Mooi reactie van je , en dat ook nog eens van iemand die absoluut geen fan van Hamilton is .. het kan dus wel.
      Verder ben ik het helemaal met je eens

      • + 0
      • 14 jul 2019 - 08:16


DE Grand Prix van Duitsland

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    11:00 - 12:30

    Vrije training 3

    12:00 - 13:00

    Race

    15:10 - 17:10

  • Vrije training 2

    15:00 - 16:30

    Kwalificatie

    15:00 - 16:00

    Snelste ronde

     

DE Grand Prix van Duitsland

Lokale tijd 

  • Vrijdagweather-image

  • Vrije training 1

    11:00 - 12:30

    Vrije training 2

    15:00 - 16:30

  • Zaterdagweather-image

  • Vrije training 3

    12:00 - 13:00

    Kwalificatie

    15:00 - 16:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:10 - 17:10

    Snelste ronde

    15:10 - 17:10



Test kalender

Circuit de Catalunya - Test

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Maakt de FIA de Formule 1 kapot door voor alles regels en straffen te bedenken?


WK standen 2019

Bekijk volledige WK-stand


Formule 1 kalender - 2019

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
15 - 17 maa
Australië
29 - 31 maa
Bahrein
-
Bahrein
12 - 14 apr
China
26 - 28 apr
Azerbeidzjan
10 - 12 mei
Spanje
-
Spanje
23 - 26 mei
Monaco
7 - 9 jun
Canada
21 - 23 jun
Frankrijk
28 - 30 jun
Oostenrijk
12 - 14 jul
Groot Brittannië
26 - 28 jul
Duitsland
2 - 4 aug
Hongarije
30 - 1 sep
België
6 - 8 sep
Italië
20 - 22 sep
Singapore
27 - 29 sep
Rusland
11 - 13 okt
Japan
25 - 27 okt
Mexico (land)
1 - 3 nov
Verenigde Staten van Amerika
15 - 17 nov
Brazilië
29 - 1 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2019

Datum
Grand Prix & Circuit
15 - 17 maa
Australië Albert Park
29 - 31 maa
12 - 14 apr
26 - 28 apr
Azerbeidzjan Baku City Circuit
10 - 12 mei
23 - 26 mei
Monaco Monte Carlo
7 - 9 jun
21 - 23 jun
Frankrijk Paul Ricard
28 - 30 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
12 - 14 jul
Groot Brittannië Silverstone
26 - 28 jul
Duitsland Hockenheimring
2 - 4 aug
Hongarije Hungaroring
30 - 1 sep
6 - 8 sep
Italië Monza
20 - 22 sep
27 - 29 sep
Rusland Sochi Autodrom
11 - 13 okt
25 - 27 okt
1 - 3 nov
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
15 - 17 nov
Brazilië Interlagos
29 - 1 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar