user icon


Jean Todt: "Communicatie met Michael Schumacher niet meer hetzelfde"

  • Gepubliceerd op 13 jul 2019 14:50
  • comments 34
  • Door: Danny Sosef

FIA-president Jean Todt heeft toegegeven dat communicatie met Michael Schumacher nu minder is dan voorheen. Meer dan vijf jaar na het ski-ongeluk van de zevenvoudig wereldkampioen is er bijna niets bekend over de omvang van de hersenschade van Schumacher.

Barrichello geweigerd Schumacher te bezoeken

Zijn voormalige Ferrari-teamgenoot Rubens Barrichello heeft een verbod gekregen om Michael Schumacher bij hem thuis in Zwitserland te bezoeken.

"Ik heb het een keer geprobeerd, maar het gezin weigerde", vertelde hij de krant Express. "Ze zeiden: Je zou jezelf of hem geen goed doen hiermee."

Voormalig Ferrari-teambaas Todt, nu de FIA-president, is één van de weinigen die welkom is om Schumacher te bezoeken.

"Ik kan alleen maar zeggen dat zijn familie goed voor hem zorgt en hij blijft vechten", zei de Fransman. "Zijn familie vecht net zo veel en natuurlijk kan onze vriendschap niet hetzelfde zijn als het ooit was. Alleen omdat er niet meer dezelfde communicatie mogelijk is als daarvoor."

Bezoek voor Schumacher

Naast Jean Todt zouden ook Ross Brawn, Luca Di Montezemolo hem af en toe bezoeken. In het huis in Zwitserland heeft de familie Schumacher een compleet eigen ruimte omgebouwd tot ziekenhuiskamer waar meerdere doktoren en zusters hem dagelijks zouden verzorgen.


Reacties (34)

Login om te reageren
  • En daar gaan we weer gespeculeer...

    • + 0
    • 13 jul 2019 - 15:02
    • Tja, als je 0,0 informatie geeft werkt je dat ook in de hand..

      • + 3
      • 13 jul 2019 - 16:43
  • CBR600F

    Posts: 242

    En Todt is de volgende die niet meer bij Schumacher langs mag komen. Waarom moet hij dit naar buiten brengen? De familie wilt het niet, dus waarom niet gewoon niks zeggen?

    • + 4
    • 13 jul 2019 - 15:40
    • Hij zegt toch niks? Hij geeft alleen aan dat de communicatie met Michael “niet meer hetzelfde is”. Dat lijkt me niet zo gek gezien het feit dat de goede man lang in coma heeft gelegen danwel nog steeds ligt. En de rest van het artikel met het erbij halen van Rubens heeft de schrijver erbij gehaald, dat heeft Jean niet gezegd

      • + 0
      • 13 jul 2019 - 16:44
    • sailor

      Posts: 8.239

      Wie zegt dat Todt dat werkelijk heeft gezegd , de roddelbladen draaien met dit soort onderwerpen ook op volle toeren

      • + 0
      • 13 jul 2019 - 17:10
  • Ik denk dat (bijna) iedereen wel begrijpt dat de situatie van Schumacher uitzichtloos is. En ik vind het vreemd dat dit soort uitspraken en public worden gedaan door mensen die bij hem op bezoek wilden gaan (Barichello), of Schumi nog steeds af en toe bezoeken zoals Todt. Als een journalist naar de situatie van Schumi vraagt, zou het deze mensen sieren om uit respect voor Michael, en zijn familie, dit soort vragen gewoon domweg niet te beantwoorden.

    • + 5
    • 13 jul 2019 - 15:43
    • Sambalbei

      Posts: 762

      Sorry, mar jou reactie komt een beetje hetzelfde over als al die journalisten: "Ik denk dat (bijna) iedereen wel begrijpt dat de situatie van Schumacher uitzichtloos is" Speculaties speculaties speculaties, maar niets weet je zeker

      • + 0
      • 14 jul 2019 - 11:28
  • Hij zegt eigenlijk helemaal niets. Het is toch logisch dat de communicatie niet hetzelfde is als voor zijn ongeluk.

    • + 0
    • 13 jul 2019 - 15:44
  • RBH2019

    Posts: 510

    De titel doet vermoeden dat de communicatie tijdens de periode ná het ongeluk is verslechterd, maar hij vergelijkt het met de periode ervoor...

    • + 0
    • 13 jul 2019 - 15:46
  • HSV10GT

    Posts: 76

    Sprak er laatst iemand over en die vertelde mij het volgende: Verzekeringsgeld.

    ....................

    • + 0
    • 13 jul 2019 - 16:05
    • Mrduplex

      Posts: 130

      Wat een respectloze reactie.

      • + 4
      • 13 jul 2019 - 16:22
    • Ja die man met n Miljard op de bank gaat een toneelstuk opvoeren en vervolgens een aantal doktoren omkopen inclusief verpleging om een paar euro verzekeringsgeld te kunnen vangen

      zeg dan niks als je niks weet

      • + 2
      • 13 jul 2019 - 18:09
    • HarryLam

      Posts: 810

      Leg dat eens uit dan, wat bezoek ontvangen te maken heeft met verzekering ?

      • + 0
      • 13 jul 2019 - 18:19
    • Mag je wel eens even goed onderbouwen dan.

      • + 0
      • 14 jul 2019 - 11:30
    • Dat zou weleens kunnen kloppen. Maar zeker is dát natuurlijk niet. Al zou mij dat niet verbazen. Geld maakt veel kapot, ook de eerlijkheid van de mens. Maar ik denk dat we wel héél voorzichtig moeten gaan zijn met dit soort uitspraken, al klinkt het wel plausibel maar we weten het niet serieus.

      • + 0
      • 14 jul 2019 - 13:37
  • jd2000

    Posts: 2.384

    Bij ieder onnodig bericht over Schumi, blijft het zeer doen om weer herinnerd te worden aan de toestand van deze legendarische F1 held.

    • + 1
    • 13 jul 2019 - 16:19
  • Dubbel. Ene kant willen ze niet dat hij in de vergetelheid raakt qua naam en marketing technisch, maar aan aan de andere wordt er niks verteld (nieuws) over zijn toestand/situatie. Vrij uitzichtloos denk ik verder.

    • + 4
    • 13 jul 2019 - 16:25
  • Vooral de quote van Barrichello geeft duidelijk aan hoe weinig er over is van de Michael die wij in onze herrineringen hebben.

    Ikzelf vermoed dat Michael in een vorm van bewustzijn verkeerd maar dat hij vooral lichamelijk heel heel zwaar gehandicapt is waardoor hij volledig afhankelijk is van permanente hulp.

    • + 0
    • 13 jul 2019 - 16:37
    • Een vorm van bewustzijn... Das nogal ruim van begrip.

      • + 2
      • 13 jul 2019 - 17:36
    • RBH2019

      Posts: 510

      Lichamelijk was er niets aan de hand z'n hersenen waren juist het probleem. Dus jouw vermoeden is hoogstwaarschijnlijk onjuist.

      • + 0
      • 13 jul 2019 - 20:27
    • RBH doordat hij zware hersenschade heeft kan hij hoogstwaarschijnlijk niet meer lopen en slechts minimale motoriek met de overige delen van zijn lichaam.

      Dat noemen wij zwaar lichamelijk gehandicapt met als oorzaak hersenschade.

      • + 0
      • 14 jul 2019 - 11:25
    • Sambalbei

      Posts: 762

      @RBH2019: Wel eens gehoord van dat door een hersenbeschadiging lichamelijke functies ook niet/minder werken?

      • + 0
      • 14 jul 2019 - 11:32
  • bschuit

    Posts: 9.695

    Kan me er nog wel iets bij voorstellen als Schumacher nog geestelijk redelijk helder is maar verder helemaal verlamd ,niet kan praten etc etc, nagenoeg niks kan... Vandaar (vermoedelijk) dat iemand als Barichello geweerd wordt...

    • + 0
    • 13 jul 2019 - 18:26
    • RBH2019

      Posts: 510

      Waarschijnlijk is hij een kasplant en/of nooit uit z'n coma ontwaakt. Geestelijke helderheid is juist het meest onwaarschijnlijk in deze situatie.

      • + 0
      • 13 jul 2019 - 20:29
    • Dat denk ik ook. Ken zo’n situatie van redelijk nabij. Bij die persoon waren er wat flarden van bewustzijn in de zin van dat ie wist dat een lepel om te eten was, maar een pen stopte ie ook in zn mond, of een telefoon. En communicatie was eigenlijk niet mogelijk. Geen zichtbare emotie, geen blijheid, woede, verdriet. Je kan niet uitsluiten dat zo iemand niets meer meekrijgt, misschien flarden. Het is redelijk hartverscheurend om iemand zo te zien. Mensonwaardig vond ik het. Je weet niet of iemand eronder lijdt omdat er geen peil op te trekken valt als communicatie niet mogelijk is en er af en toe wat vage reactie op prikkels is maar ook lang niet altijd de reactie die je verwacht, zoals het voorbeeld van de pen.

      • + 1
      • 13 jul 2019 - 22:42
  • Manmanman. Zeg na al die jaren gewoon hoe het zit. Achterlijk gedrag dit. Wel je zoon pushen naar de F1, waar hij niet thuis hoort, maar vervolgens al jaren een mysterie creëren omtrent zijn vader.

    • + 1
    • 13 jul 2019 - 19:44
    • RBH2019

      Posts: 510

      Michael pusht waarschijnlijk helemaal niets...

      • + 0
      • 13 jul 2019 - 20:27
    • Ik ben het compleet met je eens, deze geheimzinnigheid doet mij ook vermoeden dat hij misschien wel maar nog door apparatuur in leven gehouden wordt. Mens onwaardig wil ik het nog net niet noemen, maar ik ben wel van mening dat als je niet meer zelfstandig kan ademen, draai dan die schakelaar om en het is over. Wat dat betreft ben ik ook wel van mening dat het dan toch wel heel misschien met geld te maken heeft. Oké, hij heeft zoals hierboven gesuggereerd wordt een miljard euro op zijn rekening, maar wie kent het spreekwoord niet. Geld zoekt geld. Heb je véél, wil je meer en meer. Het zou mij in elk geval niet verbazen.

      Zoals gezegd, ik ben het compleet met je eens

      • + 0
      • 14 jul 2019 - 13:47
  • London

    Posts: 584

    Als hij eraan toe is hoe we allemaal denken dan had de beste man beter dood kunnen zijn. Ik zou dit niemand toewensen.

    • + 3
    • 13 jul 2019 - 21:32
    • Ja dat klinkt hard maar ik ben het wel met je eens hoe verdrietig dat ook is.

      • + 0
      • 13 jul 2019 - 22:44
    • Mee eens

      • + 0
      • 14 jul 2019 - 13:32
  • nobekes

    Posts: 19

    ik denk dat niemand de ware toestand van schumacher weet , behalve de familie natuurlijk en zijn zoon ook

    • + 0
    • 13 jul 2019 - 22:39
  • Wat ik gewoon niet begrijpen kan is dat er zo ONGELOOFLIJK GEHEIMZINNIG gedaan wordt rondom dchumi. Ik begrijp wel dat ze hem rust willen gunnen, maar verdorie vergeet niet dat het de fans, ZIJN fans die hem tot grote hoogte hebben getild toen hij nog maar een klein kereltje was die in de F1 binnen kwam. Dat wordt nu vergeten. Geen enkel woord richting fans van hem persoonlijk. Geen woord teveel. Dat Tot al zegt dat de communicatie niet meer hetzelfde is als eerst zegt mij genoeg. Dat Barricello geweigerd word en men zegt dat het dchumi en Barricello geen goed zou doen, spreekt voor zich. Volgens mij word die gast gewoon kunstmatig in leven gehouden. Je maakt mij niks wijs dat een man als Schumacher niet eens een race zou willen bijwonen om nògeens dát gevoel te hebben. Nee, ik geloof gewoon niet dat hij nog in leven is, tenminste steeds niet rieel gezien. Dat hij dus zelfstandig kan ademen / lopen etcetera. Dezelfde fans die hem vroeger altijd gesteund hebben, hem tot mega grote hoogte getild hebben worden nu gewoon bezeikt en voor janlul achter gelaten. Dat er al jaren geen nieuws naar voren komt kan ik niet accepteren. Zonder zijn fans was hij nooit daar gekomen waar hij geweest is, namelijk op bizarre hoogte in de F1. Natuurlijk heeft hij dat zelf gedaan, maar als je geen fans hebt die jou spulletjes kopen etcetera, dan ben je nergens dan ben je niks. En op dit moment zeg ik ook, vaarwel Michael, bekijk het maar. Ik gooi al jou spull

    • + 0
    • 14 jul 2019 - 13:30
    • Sambalbei

      Posts: 762

      Ga je dood schamen man, hoe jij over hem praat, zielepoot op pole position!

      • + 0
      • 14 jul 2019 - 17:30


DE Grand Prix van Duitsland

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    11:00 - 12:30

    Vrije training 3

    12:00 - 13:00

    Race

    15:10 - 17:10

  • Vrije training 2

    15:00 - 16:30

    Kwalificatie

    15:00 - 16:00

    Snelste ronde

     

DE Grand Prix van Duitsland

Lokale tijd 

  • Vrijdagweather-image

  • Vrije training 1

    11:00 - 12:30

    Vrije training 2

    15:00 - 16:30

  • Zaterdagweather-image

  • Vrije training 3

    12:00 - 13:00

    Kwalificatie

    15:00 - 16:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:10 - 17:10

    Snelste ronde

    15:10 - 17:10



Test kalender

Circuit de Catalunya - Test

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Maakt de FIA de Formule 1 kapot door voor alles regels en straffen te bedenken?


WK standen 2019

Bekijk volledige WK-stand


Formule 1 kalender - 2019

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
15 - 17 maa
Australië
29 - 31 maa
Bahrein
-
Bahrein
12 - 14 apr
China
26 - 28 apr
Azerbeidzjan
10 - 12 mei
Spanje
-
Spanje
23 - 26 mei
Monaco
7 - 9 jun
Canada
21 - 23 jun
Frankrijk
28 - 30 jun
Oostenrijk
12 - 14 jul
Groot Brittannië
26 - 28 jul
Duitsland
2 - 4 aug
Hongarije
30 - 1 sep
België
6 - 8 sep
Italië
20 - 22 sep
Singapore
27 - 29 sep
Rusland
11 - 13 okt
Japan
25 - 27 okt
Mexico (land)
1 - 3 nov
Verenigde Staten van Amerika
15 - 17 nov
Brazilië
29 - 1 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2019

Datum
Grand Prix & Circuit
15 - 17 maa
Australië Albert Park
29 - 31 maa
12 - 14 apr
26 - 28 apr
Azerbeidzjan Baku City Circuit
10 - 12 mei
23 - 26 mei
Monaco Monte Carlo
7 - 9 jun
21 - 23 jun
Frankrijk Paul Ricard
28 - 30 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
12 - 14 jul
Groot Brittannië Silverstone
26 - 28 jul
Duitsland Hockenheimring
2 - 4 aug
Hongarije Hungaroring
30 - 1 sep
6 - 8 sep
Italië Monza
20 - 22 sep
27 - 29 sep
Rusland Sochi Autodrom
11 - 13 okt
25 - 27 okt
1 - 3 nov
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
15 - 17 nov
Brazilië Interlagos
29 - 1 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar