user icon

Verstappen ziet banking op Zandvoort zitten, maar vreest voor weinig grip

  • Gepubliceerd op 11 jun 2019 14:47
  • comments 29
  • Door: Dieter Rencken & Bjorn Smit

Circuit Zandvoort gaat na de Grand Prix van 2020 op de schop, waarbij de laatste bocht een banking zal krijgen van 18 graden. Bandenleverancier Pirelli ziet dat niet zitten, maar Max Verstappen en Daniil Kvyat zien het idee op zichzelf wel zitten.

Bandenleverancier Pirelli gaf bij monde van motorsportbaas Mario Isola tegenover GPToday.net al aan dat de banking niet iets is wat zij graag zien. Het houdt in dat de bandenspanning verhoogd moet worden, terwijl de het Italiaanse merk vreest dat het mogelijk ook problemen oplevert met de huidige constructie van de banden. Verstappen ziet in het idee wel zitten, maar hij kijkt niet uit naar de verhoogde bandenspanning.

Begrip voor keuze Pirelli voor hogere bandenspanning

"Dat gaat ervoor zorgen dat er weinig grip is", vertelde de Nederlander aan GPToday.net. "Ik zie de banking op zich wel zitten, als het ervoor zorgt dat we makkelijker kunnen volgen en de DRS dan al kunnen openen. Aan de andere kant is het volgens mij pijnlijk om nog hogere bandenspanning te eisen. Vanuit Pirelli snap ik het wel, want je wil natuurlijk ook geen exploderende banden."

Naar eigen zeggen is Verstappen niet betrokken bij het ontwerp dat in Zandvoort uitgerold gaat worden. Wel bevestigt de Nederlander dat hij gehoord heeft wat de plannen voor het circuit zijn. "Ik heb nog niet naar de volledige layout gekeken, maar ze hebben me wel min of meer verteld wat ze gaan doen."

Kvyat fan van idee kombocht op Zandvoort

Ook Kvyat vindt het een leuk idee als er een banking toegevoegd wordt aan de laatste bocht in Zandvoort. De Russische coureur van Toro Rosso zal de hogere bandenspanning dan ook accepteren als dit in het belang van de veiligheid noodzakelijk is. "Ik kan me herinneren dat de laatste bocht in Zandvoort makkelijk volgas is. Kunnen ze niet de muur iets verderop zetten? Ik vind het wel supervet, en ik zie dit idee wel zitten."

"Over het algemeen verlies je wat grip als je de bandenspanning verhoogt, maar ik denk dat we het ermee moeten doen. Als coureurs is dat het enige wat we kunnen doen. We moeten racen met de auto's die we krijgen. Als ze dit moeten doen voor de veiligheid, dan moeten we het accepteren. Dit besluit is blijkbaar genomen, dus op een of andere manier moeten ze het laten werken. Het is niet aan mij, maar als we als coureurs iets zien wat gevaarlijk is, dan zullen we daarover spreken met de FIA."

Reacties (29)

Login om te reageren
  • Mojito

    Posts: 4.843

    Andere lieden vrezen voor grijze duinen.

    Zo vreest iedereen wat.

    • + 1
    • 11 jun 2019 - 15:11
  • Ik denk dat Pirelli weinig te eisen heeft in deze , anders laat er maar een fabrikant bijkomen die vanaf nu dus bijna een jaar zou hebben om fatsoenlijke banden te ontwikkelen .

    Ik vind dat Pirelli er debet aan is aan de huidige dominantie van Mercedes en ze met de nieuwe loopvlakken precies op hun wensen van vorig jaar zijn ingegaan . dus wat mij betreft mag er wel n nieuwe bandenoorlog komen ..

    • + 1
    • 11 jun 2019 - 15:15
    • Moondust

      Posts: 624

      De vraag is natuurlijk of dat de fout van Pirelli is of van de opdrachtgever. Pirelli heeft al meermaals aangegeven dat ze in opdracht van de FIA de banden ontwikkelen. In dat geval valt het dus de FIA aan te rekenen dat vooral Mercedes voordeel lijkt te hebben van het dunnere loopvlak..

      • + 1
      • 11 jun 2019 - 15:48
    • Arran

      Posts: 1.120

      FIA heeft zeer strenge regels waar banden aan moeten voldoen, en Pirelli heeft deze maar volgens die normen te leveren.
      Enige wat nu is in dit seizoen anders als voorheen, dat Pirelli bepaalt welke compounts worden gebruikt op een race, en leveren deze compounts aan als Wit/Geel/Rood. ipv de hele regenboog aan kleuren voorheen.

      • + 0
      • 11 jun 2019 - 16:30
    • tour71

      Posts: 905

      maken ze er toch gewoon weer een compound bij

      • + 0
      • 11 jun 2019 - 17:21
  • snap er niks van, waarom speciaal Zandvoort als je ook gewoon online banking kunt doen

    • + 9
    • 11 jun 2019 - 16:05
    • Als je bankiert via Zandvoort dan krijg je net zo'n hoge rente als vroeger bij Icesave.

      Vandaar

      • + 1
      • 11 jun 2019 - 17:27
    • Veel meer spanning!

      • + 1
      • 11 jun 2019 - 21:04
  • Dan zet je er een vangrail naast, Die bocht gaat juist leuk worden bij regen.

    • + 0
    • 11 jun 2019 - 17:06
    • Zonder vangrail is het niet te doen. Kijk eens naar de oude beelden van de Indy 500. Niet normaal!! Zelfs de huidige races op de brickyard bewijzen dat zelfs de meest doorgewinterde coureur soms niet opgewassen is tegen de krachten die daarmee gepaard gaan. Die bocht gaat voor mij het beste worden wat de F1 in jaren gebracht heeft.

      • + 2
      • 11 jun 2019 - 17:35
    • Ik ben ook bang dat de wagens vol snelheid in de duinen gaan belanden. Dat levert wel spektakel op, maar veilig lijkt het me niet.

      • + 0
      • 11 jun 2019 - 18:11
    • Als ze een beetje goed mikken kan je de wrakken direct achter de hoofdtribune bewonderen ?

      • + 1
      • 11 jun 2019 - 18:16
  • Het vetste circuit ooit is voor mij het oude circuit van Monza, omwille van de banking. Ik ben een voorstander! Of het goed gaat uitpakken met de huidige generatie F1 auto's, weet ik niet. De teams zullen hun bolides moeten afstellen op een manier zoals ze het lang niet gedaan hebben. Sodeju, ik zie het ineens helemaal zitten. :-D

    • + 0
    • 11 jun 2019 - 17:30
  • Minder grip in combinatie met wat fijn grijs stuifzand op de baan. Dat wordt vet glibberen en glijden dan!

    • + 0
    • 11 jun 2019 - 17:45
  • meister

    Posts: 2.671

    Moeten allemaal kunststukjes uitgehaald worden waarvan het effect niet bewezen is.
    Waarom toch, in Assen hoeven ze amper wat te veranderen en kunnen volgende maand al een F1 race organiseren als het moet.

    En dat zegt iemand die 15 km hemelsbreed van Zandvoort woon.

    • + 4
    • 11 jun 2019 - 17:53
    • BromBrom

      Posts: 41

      Get over it, linkse zeikerd!

      • + 2
      • 11 jun 2019 - 17:56
    • Verraaier! ;)
      Omdat t meer de moeite waard is wat te investeren in Zandvoort. Men wil niet naar Assen. Zandvoort is een veel mooiere baan. Zelfs in vervallen staat. Zie t als terugbrengen van een stukje oude glorie (ook al was er vroeger geen kombocht) Wat mij betreft was de hele oude lay-out zelfs teruggekomen maar dat kan helaas niet.

      • + 2
      • 11 jun 2019 - 18:22
    • jd2000

      Posts: 4.949

      Beste @meister, dit is een discussie die niet meer aan de orde is. En @BromBrom, om even de woorden van een rechtse bal aan te halen: doe effe normaal man!

      • + 0
      • 11 jun 2019 - 18:23
    • BromBrom

      Posts: 41

      @jd2000 prima, Arnoud.

      • + 0
      • 11 jun 2019 - 18:29
    • Rutte rechts? dacht het even niet.

      • + 0
      • 12 jun 2019 - 14:55
  • RBH1

    Posts: 555

    Waarom springt Firestone hier niet op in?

    • + 0
    • 11 jun 2019 - 19:00
    • Ik zat meer aan Kumho te denken .

      • + 0
      • 11 jun 2019 - 19:21
    • VestAan

      Posts: 277

      Waarom geen Pannekoek Tires? Die zijn wat stroperig maar glijden wel goed de bocht in.

      • + 0
      • 12 jun 2019 - 00:24
    • walteij

      Posts: 1.519

      Continental toch gewoon? Dan doet PON nederland ook nog iets voor de Nederlandse Grand Prix :).

      • + 0
      • 12 jun 2019 - 09:45
    • Waarom zou Firestone hier op in moeten springen, kunnen die een ander truckje dan Pirelli? Op de ovals in america wordt ook met hogere bandenspanning gereden om dezelfde reden...

      • + 0
      • 12 jun 2019 - 11:37
  • wat is ´banking´? kunnen ze alleen maar vage termen in de F1 ofzo? Als je banking maar goed in je correlatie raamwerk past. dan komt alles goed.

    • + 0
    • 12 jun 2019 - 14:54
    • Banking als Engelse term heeft vooral met “glooiing” te maken zoals gebruikt in taluud. Dus inderdaad een kom effect als gebruikt voor een weg/circuit mbt de hoek van het wegoppervlak van de bocht.

      • + 0
      • 12 jun 2019 - 19:37

HU Grand Prix van Hongarije

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    11:30 - 13:00

    Vrije training 3

    13:00 - 14:00

    Race

    15:00 - 17:00

  • Vrije training 2

    13:00 - 14:00

    Kwalificatie

    16:00 - 17:00

    Snelste ronde

    15:00 - 15:00

HU Grand Prix van Hongarije

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    11:30 - 13:00

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    13:00 - 14:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:00 - 17:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    13:00 - 14:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    16:00 - 17:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    15:00 - 15:00

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De Formule 1-bolide van 2022 is mooier dan de huidige?

Coureursprofiel

  • Team Red Bull Racing
  • Punten 1.344
  • Podiums 50
  • Grand Prix 129
  • Land NL
  • Geb. datum 30 sep 1997 (23)
  • Geb. plaats Hasselt (Belgie), NL
  • Gewicht 70 kg
  • Lengte 1,80 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit