user icon

Ericsson jaagt op testdag voor Alfa Romeo na podium in IndyCar

  • Gepubliceerd op 04 jun 2019 09:58
  • comments 13
  • Door: Bjorn Smit

Marcus Ericsson is nog altijd betrokken bij het Formule 1-team van Alfa Romeo. De IndyCar-coureur hoopt dan ook een testdag bij het team te krijgen in 2019, zodat hij op de hoogte blijft van de laatste ontwikkelingen in de sport.

Afgelopen weekend maakte Ericsson een prima indruk tijdens de IndyCar-races op het stratencircuit van Detroit. In de tweede race van het weekend pakte de Zweed zijn eerste podiumplaats in de klasse door tweede te worden achter regerend kampioen Scott Dixon. Dat resultaat behaalde hij onder het toeziend oog van tien werknemers van Alfa Romeo, het team waarvan Ericsson nog steeds de reservecoureur is.

Test goed om voorbereid te zijn op invalbeurt

Ericsson heeft tot op heden nog geen meter gereden in de Alfa Romeo, maar dat is iets wat hij wel graag zou willen. Dat vertelde hij aan RACER, waaruit blijkt dat hij nog steeds hoopt op een toekomst in de Formule 1. "Ik hoop dat ik op een moment tijdens dit seizoen een test kan doen, zodat ik op de hoogte blijf van de auto's. Dat is waar ik voor aan het pushen ben als ik met het team praat, het proberen om in de auto plaats te nemen voor een testdag."

"Er is nog niets bevestigd, maar zover ik weet is het plan dat ik zal proberen naar een aantal van de races op de Formule 1-kalender te gaan nadat mijn seizoen hier afgelopen is. Dat is het mooie aan de IndyCars - het eindigt in september en ik kan daarna alsnog naar een paar Formule 1-races gaan. Dat is volgens mij het plan en vanuit dat punt zien we het wel."

Rijden op een vrijdag lijkt er echter niet in te zitten voor Ericsson en dat weet hij zelf ook. "Er is nog niets besloten, maar dat is waar ik voor ga. Ik ben nog steeds de reserve, dus het zou logisch zijn om wat tijd op de baan door te brengen voor het geval er iets gebeurt, maar het is lastig een VT1 van een coureur af te nemen. Ik kijk meer naar het doen van een test om me daarna te focussen op hoe ik het hier doe."

Reacties (13)

Login om te reageren
  • Rimmer

    Posts: 8.225

    Hoezo hardleers.
    Jaren meegereden in de F1. Door elke teamgenoot aan gort gereden, zelfs door rookies. Hij is echt wel de laatste comeback waar ik op zit te wachten.

    • + 1
    • 4 jun 2019 - 10:48
    • szixxx

      Posts: 4.754

      Eens maar ik moet zeggen dat hij zijn niveau naast Leclerc wel heeft weten te verhogen en deed hij het beter dan ik had verwacht.

      • + 1
      • 4 jun 2019 - 10:59
    • Rimmer

      Posts: 8.225

      Met de data en afstellingen van Charles in de goed bestuurbare Alfa leek het iets beter te gaan idd. De jaren daarvoor worden echter niet vergeten en uitgewist. Bovendien werd hij wel gewoon dik geklopt door rookie Charles.

      • + 0
      • 4 jun 2019 - 11:22
    • Typisch natuurlijk. 1 podiumplek in Indy en meteen weer praatjes voor 10.

      • + 0
      • 4 jun 2019 - 11:23
    • Giovanazzi doet het tot nu toe nog niet beter dan Marcus. Van mij mag Marcus wel terugkomen. Al zou ik als ik hem was proberen om een vaste waarde in IndyCar te worden.

      • + 0
      • 4 jun 2019 - 11:42
    • Weer terug zou misschien zelfs wel schadelijk zijn voor zn imago dat in F1 niet indrukwekkend is. Een van de traagste rijders daar. Waar ie nu zit kan ie veel succesvoller zijn.

      • + 1
      • 4 jun 2019 - 12:43
    • Giovinazzi is echt een drama.. dan nog liever een Gasly.. en dat dacht zegt al veel.

      • + 0
      • 4 jun 2019 - 12:59
    • f1netnl

      Posts: 481

      @RJH de kop is dan ook misleidend, hij heeft deze uitspraken al gedaan voor zijn podium van zondagavond

      • + 0
      • 4 jun 2019 - 14:03
    • Typ hier jouw reactie

      • + 0
      • 4 jun 2019 - 15:15
  • Als de grid zou bestaan uit Palmers en Strolls dan kan ik zijn ambitie nog wel begrijpen. Hij is niet goed genoeg gebleken voor de F1. Wat nog steeds betekent dat hij kan sturen natuurlijk. Alles is relatief wat dat betreft. Ik zie hem wel winnen op mijn lokale kartbaantje...

    • + 0
    • 4 jun 2019 - 11:55
    • Beri

      Posts: 2.945

      Dus je maakt met je denigrerende opmerking de insinuatie dat de IndyCars niks zijn?
      Zover ik het goed heb gezien, reed Ericsson een prima Indy 500 debuut. Iets wat een tweevoudig Formule 1 kampioen niet kan zeggen.

      • + 0
      • 4 jun 2019 - 17:03
    • astridf1

      Posts: 332

      Hoe bedoel je, @Beri? Je had even gemist dat die voormalig wereldkampioen bij z'n debuut de beste in de rookie-test was, en zich voor de Top 9 Shootout had gekwalificeerd? En op een utstekende positie lag toen ie door motorproblemen uitviel? Geen garantie voor een goed eindresultaat, maar toch echt een prima Indy 500 debuut.

      • + 0
      • 5 jun 2019 - 12:52
    • Het is niet denigrerend bedoeld. Ericsson zat op de F1 grid onder de middenmoot. Ik insinueer niks over de NTT IndyCar series. En je voorbeeld klopt niet.

      Goed gedaan in Detroit. Slimme strategie ook van ASPM.

      • + 0
      • 5 jun 2019 - 20:18

IT Grand Prix van Emilia Romagna

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    11:30 - 12:30

    Vrije training 3

    12:00 - 13:00

    Race

    15:00 - 17:00

  • Vrije training 2

    15:00 - 16:00

    Kwalificatie

    15:00 - 16:00

    Snelste ronde

    15:00 - 17:00

IT Grand Prix van Emilia Romagna

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    11:30 - 12:30

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    12:00 - 13:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:00 - 17:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    15:00 - 16:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    15:00 - 16:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    15:00 - 17:00

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Imola zou vast op de Formule 1-kalender moeten staan

WK standen 2020

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Team Sauber
  • Punten 18
  • Podiums 0
  • Grand Prix 81
  • Land Zweden
  • Geb. datum 2 sep 1990 (30)
  • Geb. plaats Kumla, Zweden
  • Gewicht 63 kg
  • Lengte 1,80 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
21 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
11 - 13 jun
Canada
25 - 27 jun
Frankrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
21 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
11 - 13 jun
25 - 27 jun
Frankrijk Paul Ricard
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit