user icon

Charles Leclerc: "Ik zal alles doen om hiërarchie bij Ferrari te veranderen"

  • Gepubliceerd op 04 mei 2019 15:01
  • comments 16
  • Door: Danny Sosef

Charles Leclerc zegt dat hij het huidige beleid van Ferrari begrijpt dat Sebastian Vettel voortrekt, maar de Monegaskische coureur is vastberaden om de hiërarchie te veranderen.

Voordat het seizoen begon maakte Ferrari-teambaas Mattia Binotto duidelijk dat zijn coureurs tegen elkaar mochten racen, maar in een '50-50'-situatie kreeg Vettel prioriteit vanwege zijn ervaring en het feit dat hij de coureur is die de meeste kans heeft om voor de wereldtitel te strijden.

Binotto heeft sindsdien dat standpunt herhaald en inderdaad dit beleid toegepast, met de Ferrari-pitmuur die team orders uitdeelde in de eerste drie races, maar geen zo duidelijk als in China, toen Leclerc werd geïnstrueerd om vroeg in de race toe te geven aan zijn teamgenoot Sebastian Vettel om enigszins in de buurt te blijven van Mercedes-coureurs Hamilton en Bottas.

Vettel is er echter niet in geslaagd om de kloof met de Silver Arrows te overbruggen. En het besluit bleek een tegenslag voor Leclerc die in de klauwen van Max Verstappen viel en werd ondermijnd door de Red Bull-coureur voor de vierde plaats.

Lees ook: Vettel geïrriteerd door slechte journalistiek over Ferrari teamorders

Frustraties Charles Leclerc

Tot dusver zijn de teamorders een bron van frustratie voor Leclerc geweest, maar één die zijn vastberadenheid heeft afgedwongen om de pikorde in Maranello zo snel mogelijk te veranderen.

"Ik moet laten zien wat ik kan doen op het circuit, en dan hopelijk zal de situatie ooit veranderen", aldus Leclerc, in gesprek met Auto Motor und Sport.

"Zoals elke coureur hier wil ik de snelste zijn. Tot nu toe heb ik elke beslissing begrepen, ook al is het soms moeilijk voor een coureur om die te accepteren. Ik heb een viervoudig wereldkampioen naast mij die in zijn vijfde jaar voor Ferrari rijdt. Ik begrijp dat er op dit moment een hiërarchie bestaat, maar ik zal er alles aan doen om dat te veranderen."

Teamorders Ferrari

Gevraagd of het niet rechtvaardiger zou zijn voor de bevoorrechte coureur om de positie terug te geven als hij niet sneller blijkt te zijn, zei Leclerc dat hij teamorders tot op zekere hoogte zou uitstellen.

"Ik weet het niet, ik heb daar nog niet over nagedacht", zei hij. "De jongens aan de pitmuur hebben een beter overzicht van de race. Dus, tot op zekere hoogte, zal ik doen wat er van mij wordt verlangd."

Leclerc's uitstekende talent lijkt geëvenaard te worden door een volwassen en nuchtere benadering van zijn werk en zijn teleurstellingen. De jonge coureur werd gedwarsboomd door een motorprobleem in Bahrein, terwijl hij nog tien ronden te gaan had, was uiteraard ontmoedigd door zijn pech, maar ook rationeel in het geval van tegenspoed.

"Ik weet dat zulke dingen gebeuren in de autosport", gaf hij toe. "Soms kost een technisch probleem je de overwinning, soms je eigen fout. Ik raak meer geïrriteerd als ik de fout maak. Zoals in Bakoe. Dat was gewoon dom. Ik heb een mogelijke pole position in de prullenbak gegooid. Dat kostte me een kans om zondag te winnen. De auto had de potentie om te winnen. Het was mijn schuld dat het niet lukte."

Reacties (16)

Login om te reageren
  • Teamorders ok...maar dat al te doen voor het seizoen begint wat Ferrari deed door Vettel de nr.1 te noemen nee. Gewoon lekker door gaan met wat je aan het doen bent.

    • + 0
    • 4 mei 2019 - 15:27
    • mediF1

      Posts: 2.818

      Ja Dutch wie betaald bepaald of hij dat nu leuk vind of niet .

      • + 0
      • 4 mei 2019 - 16:36
  • Gevraagd of het niet rechtvaardiger zou zijn voor de bevoorrechte coureur om de positie terug te geven als hij niet sneller blijkt te zijn, zei Leclerc dat hij teamorders tot op zekere hoogte zou uitstellen.

    "Ik weet het niet, ik heb daar nog niet over nagedacht", zei hij.

    Het mag wel wat minder politiek correct Charles, sjezus wat een geneuzel. Trek in het vervolg gewoon de stekker uit die f*cking boardradio, en doe lekker je ding!

    • + 0
    • 4 mei 2019 - 15:58
    • mediF1

      Posts: 2.818

      Ja het is net als tegen een houten been schoppen jij hoort het wel maar hij voelt het niet .

      • + 0
      • 4 mei 2019 - 16:39
  • mediF1

    Posts: 2.818

    Zou eigenlijk wel eens willen weten waar Charles nu echt naar toe wil . Hij ligt iedere keer te dreigen dat hij de team orders niet op wil volgen en van de andere kant denkt hij nergens over na . Ja dan weet de Ferrari leiding natuurlijk ook niet wat hij echt wil . Bij Ferrari moet je niet gaan dreigen die vinden de courreur minder belangrijk als het merk en er staan er genoeg te wachten om de poten onder je kont uit te zagen .Dus gewoon je ding doen en je kans afwachten lijkt me beter.

    • + 0
    • 4 mei 2019 - 16:51
    • RBRFIRST

      Posts: 518

      "Bij Ferrari moet je niet gaan dreigen die vinden de coureur minder belangrijk als het merk"

      Nou, wat ik tot nu gezien heb vind Ferrari Vettel waarschijnlijk belangrijker dan het behalen van constructeurs punten.

      • + 1
      • 4 mei 2019 - 17:07
  • snailer

    Posts: 5.796

    Leclerc is zodertwijfel 1 van de twee of drie grootste jonge talenten van het huidige veld. Maar nu is leclerc er nog niet. Hij maakt echt te veel fouten en laat zich ook nog steeds door tegenslag leiden.
    Elk race weekend heeft hij nog fouten gemaakt en niet eens kleine fouten. Alleen heeft het meestal geen gevolgen gehad op uitslag van de race.
    In Baku deed het dat wel, wat hem deed verleiden door veel te hard te pushen. Hij rookte zijn banden volledig op en kon daardoor nooit meer een vuist maken voor de vierde plek.

    Jammer genoeg roept vervolgens iedereen die bij hem in de buurt zit hoe snel hij is. Hij wordt nu al gek gemaakt. En dat het niet zo lukt doet hem knetter hard werken. Hij ziet er elk weekend moeier uit, moet ik zeggen.

    Naar mijn gevoel is hij er nog niet en moet dat kleine laatste stapje zetten. Het stapje dat het moeilijkst te maken is. Maar leclerc komt er vanzelf. Waarschijnlijk al dit jaar. Als ik hem was zou ik me vooral focussen op, zoals hij vorig jaar vertelde, 2 overwinningen. Daarna kan hij zich gaan richten op nummer 1 rijder van Ferrari.

    • + 2
    • 4 mei 2019 - 17:03
    • jd2000

      Posts: 5.089

      Een LeClerc met fouten is nog altijd beter dan een foutloze Vettel.

      • + 0
      • 4 mei 2019 - 17:23
    • snailer

      Posts: 5.796

      Daar heb je een punt, jd2000. Leclerc is gewoon hardstikke goed. Vergelijkbaar met de jonge Vettel van weleer.

      • + 0
      • 4 mei 2019 - 17:50
    • Leclerc heeft nog tijd zat om jarenlang de 1e rijder te zijn want hij heeft zelf onlangs aangekondigd dat hij zijn hele raceleven lang bij Ferrari wil blijven.
      Die kan dus nog wel 10 tot 15 jaar daar rijden en heeft dan nog voldoende kansen om meerdere kampioenschappen te halen in een rode overall of speelt de jongste wereldkampioen misschien ook een grote rol, iets waar ik Marko wel maar Max nooit over hoor.

      • + 0
      • 4 mei 2019 - 19:11
  • Natuurlijk is Leclerc een groot talent Maar wat wordt die gehypet zeg. Alleen in Bahrain was hij sneller, en ook nog in een auto waar Vettel zich niet goed in voelt. De andere 3 races was hij gewoon langzamer en leek hij enkel sneller met nieuwere banden die hij keer op keer om zeep helpt.

    Stint 1 Australië was hij veel te traag. China zat hij op vergelijkbare strategie als winnaar Hamilton maar werd gedaan alsof zijn strategie zo slecht was. En net als in China hielp hij in Baku de banden om zeep waar de andere 5 toppers prima mee om konden gaan. Hij was niet alleen de langzaamste van de 5 toppers maar zelfs langzamer dan Gasly.

    • + 7
    • 4 mei 2019 - 18:10
  • Hij kan de hegemonie doorbreken door eens ballen te tonen richting het team.
    Maar hij gaat als een mak schaap aan de kant voor Vettel.

    Ferrari gooit hem er echt niet uit als hij eens met zijn vuist op tafel slaat...

    • + 0
    • 4 mei 2019 - 19:06
  • na 4 races is het bij de topteams enkel Max die duidelijk baas is over zijn teammate. Bij Merc en Ferr is het vrij gelijk. Lec moet het eerst maar eens bewijzen, praatjes vullen geen gaatjes.

    • + 0
    • 4 mei 2019 - 20:12
  • Iets van Icarus?

    • + 0
    • 5 mei 2019 - 00:02
  • John6

    Posts: 5.682

    Charles vind zichzelf te goed, maar laat dat nog niet zien, hij zit er net, ik zou het een beetje makker aan doen met commentaar geven erop al was ik Charles.

    • + 3
    • 5 mei 2019 - 10:35
  • Mag wel uitkijken dat mannetje dat hij niet gelijk te hoog van de toren blaast ,of net even de verkeerde tegen de schenen schopt.... Komt hij er snel achter dat hij makkelijk vervangbaar is....

    • + 0
    • 6 mei 2019 - 17:23

RU Grand Prix van Rusland

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

RU Grand Prix van Rusland

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De Formule 1-bolide van 2022 is mooier dan de huidige?

Coureursprofiel

  • Team Ferrari
  • Punten 505
  • Podiums 25
  • Grand Prix 135
  • Land MC
  • Geb. datum 16 okt 1997 (23)
  • Geb. plaats Monte Carlo, MC
  • Gewicht 68 kg
  • Lengte 1,8 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar