user icon

Romain Grosjean eerlijk over bezoek aan psycholoog

  • Gepubliceerd op 02 maa 2019 10:37
  • comments 14
  • Door: Tom van Hooft

Rich Energy Haas-coureur Romain Grosjean zegt dat het 'krachtig' is om toe te geven dat hij nog steeds een psycholoog raadpleegt. De Fransman ging voor het eerst naar een psycholoog in 2012 toen hij na zijn kamikaze actie op Spa-Francorchamps geschorst werd. Grosjean is tot nu toe de laatste coureur die een schorsing voor minimaal één Grand Prix heeft gekregen. De Fransman is met onder andere Nigel Mansell en Mika Hakkinen in uitstekend gezelschap.

"Ik denk dat het een kracht is om te zeggen dat we hulp kunnen krijgen op gebieden waar we soms vragen over stellen en geen antwoorden op hebben", vertelde hij tegen de verzamelde pers. "Het zijn niet alleen de gekken en gestoorden die naar een psychiater gaan", zei hij met een glimlach.

Hij verwees hiermee naar Teddy Riner, een Franse judoka die ook een psychologische benadering van zijn sport volgde. "Ik denk niet dat Teddy Riner gek is - hij is tien keer wereldkampioen en olympisch kampioen, maar hij ziet een psycholoog en verbergt hem niet", vertelde de inmiddels 32-jarige Fransman.

"Ik weet nu dat er in de sport met het gebruik van een psycholoog een ontwikkeling heeft plaatsgevonden. Het is geen schande om een psycholoog te bezoeken, zeker niet als je er uiteindelijk een voordeel mee kan halen", sloot hij af.

Reacties (14)

Login om te reageren
  • Zo'n onzin om dit dan 'slap' te noemen, ook iets wat Max een keer zei....zal wel zijn jeugdigheid zijn. Maar ik vind het gewoon goed dat je elke tool probeert te gebruiken. Niemand is perfect en als je dus soms een handje nodig hebt om je ergens in te ontwikkelen wat je van nature niet hebt dan is daar niks mis mee en ik vind dat juist alleen maar getuigen van sterkte.

    • + 11
    • 2 maa 2019 - 10:52
    • kortvdl

      Posts: 1.051

      Precies mijn gedachte! De een vind het in veganistisch eten de ander in mentale hulp!

      • + 0
      • 2 maa 2019 - 10:58
    • RBRFIRST

      Posts: 518

      Max heeft nooit beweerd in zijn algemeenheid dat hij het slap vind. Dat heb je puur uit je duim gezogen. Max heeft aangegeven dat hij het persoonlijk niet nodig acht en het onzin vond. Daarmee veroordeelt hij niet gelijk de rest die er andere gedachten op nahouden.

      • + 4
      • 2 maa 2019 - 10:59
    • Zou voor Max en Vettel goed zijn om een keer mee te gaan:)

      • + 2
      • 2 maa 2019 - 11:21
    • @RBRFIRST, hij deed dat met een zeer minachtende smile hoor....dus ja hij veroordeelde het echt wel....

      • + 2
      • 2 maa 2019 - 11:27
    • rice

      Posts: 1.944

      @RBRfirst bij peptalk zei Max november vorig jaar dat ie een psycholoog gelijk de deur uit zou trappen en dat je vanuit jezelf stevig in je schoenen moet staan dan heb je niemand nodig.

      • + 1
      • 2 maa 2019 - 11:31
    • Toen ik twintig was zou ik dat waarschijnlijk ook gezegd hebben..

      • + 2
      • 2 maa 2019 - 12:09
    • ja ik neem het ook niet kwalijk...daarom zei ik al zal wel jeugdigheid zijn....

      • + 0
      • 2 maa 2019 - 12:14
    • Die sterkte waar jij het over hebt dat zwakt op den duur ook af en als je jong bent dan kun je de hele wereld aan en met het ouder worden veranderen de genen ook met de jaren mee, daarom wordt ook gezegd verstand komt met de jaren. Het zou wat zijn als iedereen perfect is dat gaat op den duur ook vervelen dan heb je niets meer om naar toe te streven, het leven dat wij lijden is een grote droom en door te dromen in het heden komen de meeste dromen op bedrog uit en als je misschien merkt dat de grote droom een lijdensweg is voordat je dood gaat. Dus maak wat van je leven en zie iedere dag als een feestdag.

      • + 0
      • 2 maa 2019 - 17:21
  • Ik heb er wel respect voor dat hij hier gewoon open over is en achter staat. In mijn optiek is er ook niks mis mee en het lijkt hem te helpen, dat is het belangrijkste. Tegenwoordig zou een psycholoog moeten bezoeken sowieso niet meer zo'n taboe moeten zijn als vroeger. De samenleving is zo erg veranderd dat je mentaal veel meer prikkels krijgt en klappen moet incasseren dan enkele decennia geleden en het is echt niet meer zo dat je 'gek' hoeft te zijn om een psycholoog te bezoeken.

    • + 0
    • 2 maa 2019 - 10:56
  • Wat een onzin weer om Max hier bij te halen het gaat over Romain en die heeft er baat bij.
    En wat Max betreft wordt alles wat hij zegt op een goud schaaltje gewogen nu kan ik je vertellen dat ik een prostaat operatie en een keelkankerbestraling achter de rug heb en dan willen ze ook naar zo een praatgroep hebben met zo'n zielenknijper nou ook voor mij totale onzin dus geef ik Max gelijk dat je het zelf moet oplossen, maar iedereen zijn meug en moet doen wat hij of zij wil.

    • + 2
    • 2 maa 2019 - 12:04
  • 1FaRMaK

    Posts: 228

    Ik zie het eerder als kracht dan als zwakte om ook op mentaal vlak hulp te zoeken. De f1 wereld is een gekke wereld waar coaching op mentaal vlak zeker toegevoegde waarde kan hebben.

    • + 2
    • 2 maa 2019 - 13:40
    • JM_K

      Posts: 924

      Helemaal met je eens. Zoals je een manager, fysio, trainer, coach, boekhouder enz nodig hebt..... een psygoloog kan in hetzelfde rijtje. Je kunt niet alles zelf, weten/doen/uitvinden.

      Jammer dat het door vele nog als een zwak punt wordt gezien.

      • + 0
      • 11 maa 2019 - 09:00
  • Het is ook geen schande, mentaal gaat Grosjean zich er wel beter bij voelen ondanks dat het hem nog steeds niet lukt een foutloze race te rijden en af en toe lukt het gewoon nog wel. De man heeft een goed verdienende hobby gevonden want in het beginne ging het wel goed toen hij voor Lotus reed samen met de Ice man wat een aan vulling was voor het team. Met kookboeken schrijven als auteur daar is hij een topper in wat ook als hobby is begonnen.

    • + 0
    • 2 maa 2019 - 17:04

ES Grand Prix van Spanje

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

ES Grand Prix van Spanje

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De komst van steeds meer (semi-)stratencircuits is slecht voor de Formule 1

Coureursprofiel

  • Team -
  • Punten -
  • Podiums -
  • Grand Prix -
  • Land FR
  • Geb. datum 17 apr 1986 (35)
  • Geb. plaats Geneve, FR
  • Gewicht 71 kg
  • Lengte 1,80 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel