user icon

Szafnauer: "Hechte relatie tussen Ferrari en Haas valt niet in goede aarde"

  • Gepubliceerd op 17 dec 2018 14:15
  • comments 20
  • Door: Niels Langenberg

Racing Point-teambaas Otmar Szafnauer heeft onthuld dat de hechte relatie tussen Ferrari en Haas niet goed valt bij de concurrentie. Het Amerikaanse team koopt zoveel mogelijk onderdelen van Ferrari als dat wettelijk mogelijk is.

"Ik denk dat wanneer je een auto ontwerpt en bouwt en er is één team die dat niet doet en veel technologie krijgt van een andere auto, dat je die frictie dan gaat krijgen", geeft de teambaas van Racing Point aan.

De competitiviteit heeft hier volgens Szafnauer niets mee te maken. "Ik denk dat het daar echt om gaat. Het gaat niet om de competitiviteit. Dat is de hoofdoorzaak van de frictie", zegt Szafnauer tegenover Motorsport.

"Het is gewoon een beetje vreemd dat slechts twee teams een deel van de vloer hadden die niet in overeenstemming was met de regelgeving nadat de FIA erop wees en dat waren Haas en Ferrari. Het is een beetje als twee sneeuwvlokken die hetzelfde zijn."

Reacties (20)

Login om te reageren
  • d@nny

    Posts: 2.660

    Alles is toch volgens de regels? Wat loopt die Szafnauer dan te zeuren.

    Weet je wie dingen niet volgens de regels deed? Force India, die gaven meer geld uit dan ze hadden en zo waren ze competatiever als ze eigenlijk hadden moeten zijn. Ze hebben immers geld uitgegeven aan R+D dat niet hadden.

    • + 2
    • 17 dec 2018 - 14:22
    • Daar aan toevoegend. Ik geloof niet dat point alles zelf doet. Die krijgen /kopen ook gewoon kennis en hulp in.

      • + 0
      • 17 dec 2018 - 14:50
    • Ik denk dat we hetzelfde het komende jaar en met de jaren meer (binnen de regelgeving) gaan zien bij Red Bull en Toro Rosso.

      Ik snap de frustratie, echter, zo zijn de regels nou eenmaal. Dan moeten ze zelf maar meer kopen bij Mercedes. Ik vind wel dat dit dan onbeperkt tegen vaste bedragen ingekocht moet mogen worden, met als eis dat het minimaal 1 jaar oud is (qua ontwerp). Zo kunnen de mindere teams ook iets dichter bij de top komen.

      Zie in de MotoGP daar heb je ook doorontwikkelde oude modellen die gekocht zijn rondrijden. En daarmee word met enige regelmaat verrast.

      • + 0
      • 17 dec 2018 - 15:33
    • @D@nny:

      Niet mee eens; een onderneming is vrij om zijn eigen koers te varen, zolang de belangen van schuldeisers niet onevenredig worden geschaad. Een risico op déconfiture is inherent aan ondernemerschap. De sportieve reglementen zijn niet geschonden, dus niet kan worden gezegd dat FI zijn sportieve tegenstanders schade heeft toegebracht (anders waren de overige teams immers met een claim aan komen zetten).

      • + 0
      • 17 dec 2018 - 15:39
    • d@nny

      Posts: 2.660

      @ROGERZZZZ

      Inderdaad, de sportieve regelementen zijn door HAAS niet geschonden, wat loopt die Szafnauer dan te klagen??

      Verder snap ik natuurlijk dat een onderneming vrij is om eigen koers te varen. En ik weet ook dat de twee niuet 1 op 1 met elkaar te vergelijken zijn. Je moet de comment mbt de relatie tussen FI die te veel geld uitgeeft en HAAS dat volgens de regels werkt dan ook een beetje met een knipoog lezen.

      Nogmaals, HAAS heeft niets verkeerds gedaan dus die Yank bij FI moet niet zo piepen.

      • + 0
      • 17 dec 2018 - 16:21
    • d@nny

      Posts: 2.660

      En daarbij, wat is oneveredig? De toko ging failliet. Dat vindt ik persoonlijk behoorlijk onevenredig aangezien een ovename alles behalve een zekerheid is! :-)

      • + 0
      • 17 dec 2018 - 17:07
    • @D@nny:

      Zoals ik al zei, een faillissement is nu eenmaal een risico dat is verbonden aan het ondernemerschap. En in veel gevallen is er absoluut geen sprake van boze omzet of onevenredige veronachtzaming van de belangen van schuldeisers (wat in Nederland kan resulteren in bestuurdersaansprakelijkheid). De details inzake het dossier FI ken ik overigens niet.

      • + 0
      • 18 dec 2018 - 09:19
  • Ik voel er nog meer aankomen...
    Vasseur: "Hechte relatie tussen Ferrari en Sauber valt niet in goede aarde"
    Tost: "Hechte relatie tussen Red Bull en Toro Rosso valt niet in goede aarde"
    Abiteboul: "Hechte relatie tussen Red Bull en Honda valt niet in goede aarde"
    enz.

    • + 0
    • 17 dec 2018 - 14:40
    • Hemex

      Posts: 991

      Ik zie niet zo dat Vasseur dat over Sauber zou zeggen, evenmin als Tost dat over STR zou zeggen. Daar moet je even andere namen bij bedenken.
      Voor de rest: het blijft een miljoenenspel, dus iedereen heeft wel wat te klagen.

      • + 0
      • 17 dec 2018 - 14:48
    • Hah, ik haalde een en ander door elkaar. Ik was in de veronderstelling dat Steiner commentaar had op het geklaag van anderen over zijn team, en dat hij Szafnauer heet ipv. Steiner, kortom ik had 'm slecht gelezen en acute dyslexie.

      • + 0
      • 17 dec 2018 - 15:09
    • d@nny

      Posts: 2.660

      F.C.U.K?? It's spelled F.U.C.K you dyslexic C.N.U.T :-)

      Schuif Tost en Abi 1 naar boven en Vasseur naar beneden en het is opgelost!

      • + 0
      • 17 dec 2018 - 15:32
  • Dit is gewoon op voorhand aan de FIA voorgelegd en akkoord bevonden. Daarbij heb ik heb nooit horen piepen over de innige relatie tussen STR en RBR. Maw: STFU.

    • + 0
    • 17 dec 2018 - 14:55
    • Aiii

      Posts: 717

      Slecht geluisterd dan, aangezien STR vroeger gewoonweg dezelfde chassis als RBR gebruikte, tot de regels aangepast werden en ze verboden werd dat te doen.

      • + 0
      • 17 dec 2018 - 21:59
    • @Aiii:

      Het is naïef om te denken dat er geen overleg tussen Molton Keynes en Faenza plaatsvindt.

      • + 0
      • 17 dec 2018 - 22:51
  • z0mer

    Posts: 2.087

    Ik vind het voor nu goed, maar mocht er een budgetcap kopen dan moet iedereen maar weer zijn eigen auto gaan bouwen.

    • + 0
    • 17 dec 2018 - 15:22
  • Voor wie geïnteresseerd is, op aut-osp.ort een mooi interview met de nemesis van Ottmar Szafnauer, Günther Steiner, over hoe hij haas heeft opgezet. Hopelijk pakt de site er nog wat soundbites uit ;)

    • + 0
    • 17 dec 2018 - 20:28
  • snailer

    Posts: 5.792

    Het is echt ongelofelijk. Schafnauer mekkert, Abiteboul is een stokbroodvreter, Wolff vertrouwt men niet, Arivabene is niet realistisch, Marko is een leugenaar en niet goed wijs. Zak Brawn is een intrigant, Clair Williams is incapabel.
    Tsjonge jonge jonge. Volgens mij is er geen Team manager die het goed doet.

    Gelukkig zijn er veel die wel het goede in kunnen zien van de team managers. De meesten hebben hun eigen stijl. Van tactisch tot bot. Maar ze runnen allemaal een miljoenenteam vol in de spotlights.

    • + 2
    • 17 dec 2018 - 21:49
  • En RBR / TR is wel okay? TR heeft half 2018 verkapt in-season lopen testen voor RBR. Voor twee sneeuwvlokjes die hetzelfde zouden zijn waren de resultaten anders behoorlijk verschillend. Zal wel komen omdat Haas een wat meer directe tegenstander is dan TR.

    • + 0
    • 18 dec 2018 - 07:00
    • waylon

      Posts: 2.269

      TR klaagt toch niet je gooit de boel door elkaar.

      • + 0
      • 18 dec 2018 - 13:28
  • Tuurlijk valt het niet in goede aarde. Haas is gewoon iets slimmer geweest hierin dan de rest, volgens de wettelijke wegen... en dan gaat de rest drammen. Lekker volwassen.

    • + 0
    • 18 dec 2018 - 14:01

RU Grand Prix van Rusland

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

RU Grand Prix van Rusland

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De Formule 1-bolide van 2022 is mooier dan de huidige?

Coureursprofiel

  • Team -
  • Punten -
  • Podiums -
  • Grand Prix -
  • Land Verenigde Staten van Amerika
  • Geb. datum 12 nov 1952 (68)
  • Geb. plaats Youngstown, Ihio, United States, Verenigde Staten van Amerika
  • Gewicht 0 kg
  • Lengte 0 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar