user icon

Teamorders Mercedes komen niet meer bij Wolff vandaan

  • Gepubliceerd op 13 okt 2018 13:52
  • comments 15
  • Door: Bjorn Smit

Toto Wolff zal in de resterende races van het huidige seizoen niet zelf meer teamorders bij Mercedes uitvaardigen. Dat besluit is genomen na een fout van de teambaas tijdens de Russische Grand Prix.

Voor de teamorder in Rusland nam Wolff de verantwoordelijkheid op zich. Valtteri Bottas moest in die race aan de kant voor Lewis Hamilton, zodat laatstgenoemde in het kampioenschap meer kon uitlopen op Sebastian Vettel. Wolff brak tijdens de race in op de boordradio, waardoor Hamilton een ronde te laat de pits bezocht en een plek verloor aan Vettel. Hoofd-strategist James Vowles gaf daarom in Rusland de opdracht om niet over de boordradio te spreken.

Wolff lijkt de woorden van Vowles begrepen te hebben, want de Oostenrijker geeft hem de volledige controle. "Zodra we onderweg zijn in een kwalificatie of een race, dan neemt James de controle over. Alles wat ik dan nog kan doen, is hem voorzien van commentaren en hem feedback geven, maar uiteindelijk is het zijn beslissing om iets te doen. Hij heeft de controle op die momenten, hoewel ik een hogere functie heb binnen het team. Ik zal me er niet mee bemoeien, want het is uiteindelijk zijn beslissing. In Brackley hebben we een ondersteuningsruimte waar alle knappe koppen zitten."

Reacties (15)

Login om te reageren
  • Ja, dat kan nu wel..

    • + 0
    • 13 okt 2018 - 13:53
  • Het is maar een spelletje, geen beslissing of WW3 op het punt staat te beginnen..

    • + 0
    • 13 okt 2018 - 13:54
  • CBR600F

    Posts: 531

    Haha daar zal Toto het nog best lastig mee hebben. Volgens mij een behoorlijke controlefreak. :)

    • + 0
    • 13 okt 2018 - 14:11
  • Krijgt Wolff hier nu een teamorder van Vowles? ;)

    • + 0
    • 13 okt 2018 - 14:34
    • @SCHWANTZ34

      Als je het technisch bekijkt heeft Wolff de strategie ondermijnt.
      Waarom een strateeg aanstellen als je hem zijn werk niet laat doen?

      • + 0
      • 13 okt 2018 - 14:55
  • Roeltje

    Posts: 94

    Met andere woorden 'ik zeg wat er moet gebeuren, jij geeft het door en jij bent verantwoordelijk...'! Hij lijkt verdorie wel een Oostenrijker.

    • + 1
    • 13 okt 2018 - 14:41
  • mbeckers

    Posts: 16

    Ik ben niet tegen teamorders, maar vindt het laf zodra je kritiek krijgt om er dan je handen van af te trekken.

    • + 0
    • 13 okt 2018 - 15:07
    • Daar gaat het hier toch niet over @mbeckers? Volgens mij neemt Toto wel zijn verantwoordelijkheid bij die teamorder waar jij op doelt.

      • + 0
      • 13 okt 2018 - 15:11
    • @BENNO329

      In werkelijkheid zet Wolff zijn hoofdstrateeg buitenspel.
      Wolff heeft de eindverantwoordelijkheid, maar is geen strateeg.
      Verder is Wolff teambaas, maar geen teameigenaar.

      • + 0
      • 13 okt 2018 - 15:22
  • f1netnl

    Posts: 481

    Ik vind Wolff wel echt 1 van de betere teambazen. Laat wel zien een teamplayer te zijn en vertrouwen te hebben in zijn strategisten

    • + 0
    • 13 okt 2018 - 15:48
  • het hele artikel op aut ospo rt waar dit stukje uit geknipt is trouwens erg interessant. Het laat iig goed het onderscheid zien tussen Mercedes en Ferrari dit jaar. Nadat Mercedes de race verloor in België had de leiding net als Arrivabene in Japan terug kunnen vallen op publiekelijk kritiek uiten of naar "schuldigen" zoeken voor de mislukking, maar hij probeerde het team juist te inspireren door naar oplossingen te zoeken ipv te gaan schelden. Dat lijkt goed te hebben gewerkt. Zijn voorbeeld over een vliegtuigcrash om zijn beslissing kracht bij is wat cru maar spot on.

    • + 0
    • 13 okt 2018 - 16:30
    • In het artikel probeert hij zijn beslissing te rechtvaardigen, maar besluit om toch zich niet meer te mengen met de strategie.
      Indien hij zich afzijdig gehouden had was er niet alweer een dispuut geweest.

      • + 0
      • 13 okt 2018 - 16:53
  • Arie54

    Posts: 3.636

    Dus duwt hij die Vowles een briefje onder zijn neus met 'zeg dat Bottas op de rem trapt'. Wat een onzinverhaal zeg.

    • + 0
    • 13 okt 2018 - 17:10
  • Mojito

    Posts: 4.843

    Oke... dus voortaan komen de teamorders van een schaap in Wolffskleren?

    • + 1
    • 13 okt 2018 - 17:51
    • ?????? Ja, zoiets zal het wel zijn Mojito!

      • + 0
      • 13 okt 2018 - 20:36

IT Grand Prix van Emilia Romagna

Lokale tijd 

IT Grand Prix van Emilia Romagna

Lokale tijd 

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Imola zou vast op de Formule 1-kalender moeten staan

WK standen 2020

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Team Mercedes
  • Punten 1.338
  • Podiums 51
  • Grand Prix 120
  • Land FI
  • Geb. datum 28 aug 1989 (31)
  • Geb. plaats Nastola, FI
  • Gewicht 70 kg
  • Lengte 1,73 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
7 - 9 mei
Spanje
21 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
11 - 13 jun
Canada
25 - 27 jun
Frankrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
7 - 9 mei
21 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
11 - 13 jun
25 - 27 jun
Frankrijk Paul Ricard
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar