Robert Kubica zal binnenkort tweede operatie ondergaan

Robert Kubica is na zijn hevige crash in Italië gisteren goed door de eerste operatie gekomen. De Pool moest meteen geopereerd worden nadat hij zware verwondingen opliep aan zijn rechterhand- en been bij een crash met een rally-auto. Kubica staat echter nog een tweede operatie te wachten.

"De patiënt zal nog een operatie moeten ondergaan", vertelde orthopedisch directeur van het ziekenhuis Francesco Lanza. "We konden gisteren niet alle problemen behandelen tijdens de eerste operatie omdat we de patiënt moesten stabiliseren en de grootste bloedingen moesten stoppen. Het zal nog wel drie of vier maanden duren voordat de botten in zijn been terug gaan groeien."

Lotus Renault-teambaas Eric Boullier is opgelucht over de eerste uren na de operatie. "Robert deed het vanochtend beter dan verwacht en is eigenlijk al begonnen aan het revalidatieproces. Natuurlijk hebben doktoren het na zo'n hevige crash het altijd over het slechtste scenario, maar de doktoren zien er tot nu toe tevreden uit."

"We zijn al meteen gaan denken hoe we deze situatie gaan oplossen, want Robert zal er zeker enkele maanden uitliggen. Ik denk dat zijn herstel minder dan een jaar in beslag zal nemen, maar het is nog te vroeg om te zeggen hoelang het precies gaat duren", aldus Boullier.

Reacties (19)

Login om te reageren
  • nu weet ik het niet meer...

    • + 0
    • 7 feb 2011 - 14:31
    • rafael

      Posts: 2.567

      Soms bronnen zeggen idd heel anders.

      • + 0
      • 7 feb 2011 - 14:33
    • Dit nieuws is zojuist bekend gemaakt.
      De eerste operatie was vooral om Kubica te stabiliseren.

      • + 0
      • 7 feb 2011 - 14:36
    • goed nieuws dus.

      • + 0
      • 7 feb 2011 - 14:38
    • mario

      Posts: 15.285

      @RobinSmeets (redactie): Klopt, en dat gebeurt wel vaker zo. Zelfs ook bij minder heftige kwetsuren. Een vriendin van mij is vorige week door gladheid gevallen, d\'r enkel op 3 plaatsen gebroken. Ze had het niet helemaal in de gaten en daardoor niet meteen naar het ziekenhuis gegaan. Nu kan ze morgen pas geopereerd worden omdat dan de zwellingen weer minder zijn. Maar zoals je zegt een lichaam moet stabiel zijn (voor zover mogelijk bij bepaalde letsels) om met een goed resultaat te kunnen opereren.

      • + 0
      • 7 feb 2011 - 15:02
  • szixxx

    Posts: 4.764

    Het belangrijkste is dat hij hersteld en dat hij weer kan racen. Ik hoop echt dat hij weer zijn oude vorm terug kan vinden.

    • + 0
    • 7 feb 2011 - 14:44
  • ik heb het idee dat Bouillier een beetje voor zijn beurt praat.

    • + 0
    • 7 feb 2011 - 14:46
    • mario

      Posts: 15.285

      Daar hebbie gelijk in.... Nu al bezig met het revalidatieproces??? Stel dat hij z\'n hand een paar maanden in het gips heeft kan hij nog steeds niet revalideren. Pas nadat hij uit het gips is en z\'n hand weer kan trainen om normaal te fungeren en daarna komt nog het trainen om weer achter het stuur plaats te kunnen nemen.

      • + 0
      • 7 feb 2011 - 15:05
    • Ja, lekkere volgorde... eerst revalideren en daarna opereren. Bouiller laat zich niet van zijn handigste kant zien.

      • + 0
      • 7 feb 2011 - 15:09
    • mario

      Posts: 15.285

      Gelukkig heeft ie meer verstand van auto\'s ;)

      • + 0
      • 7 feb 2011 - 15:11
  • Zie over dit onderwerp ook mijn bijdrage onder het hier aan voorafgaande F1Today item : \"Manager heeft vanochtend met Kubica gesproken\"

    • + 0
    • 7 feb 2011 - 14:59
    • Nee, liever niet, want jouw stukken zijn voor een normale Nederlander (MBO-niveau) niet leesbaar.

      • + 0
      • 7 feb 2011 - 15:09
    • mario

      Posts: 15.285

      @Red-Stripe: Dat valt nog wel mee.... Ze zijn alleen wel ellelang, daar hebbie niet altijd zin en/of tijd voor ;)

      • + 0
      • 7 feb 2011 - 15:12
    • Ik ben het met Red-Stripe eens.

      • + 0
      • 7 feb 2011 - 19:05
  • waarom duurt het zolang dat mijn reactie er staat?

    • + 0
    • 7 feb 2011 - 15:36
    • mijn vorige reactie staat er nog steeds niet....

      • + 0
      • 7 feb 2011 - 15:37
    • deze: Wakker
      \"Na een nacht ter observatie is hij vanochtend even wakker gemaakt door de doktoren van de Santa Corona Hospital. De coureur heeft met zijn familieleden gepraat. Hij kon zijn vingers bewegen, en dit is stumulerend voor de rest van zijn revalidatieproces\", luidde het statement van Lotus Renault GP.

      Teken
      \"Professor Mario Igor Rossello constateerde geen zwelling of infectie in zijn rechter voorarm en dat is opnieuw een goed teken, hoewel het meerdere dagen duurt voordat de operatie voor honderd procent is geslaagd.\"

      Kunstmatige coma
      \"Om verdere fysieke stress te voorkomen, wordt Robert weer voor minstens de komende 24 uur in kunstmatige coma gebracht. Ondertussen zullen de doktoren besluiten hoe ze zijn elleboog en schoudefracturen zullen behandelen. Misschien moet Robert opnieuw onder het mes, maar niet in de komende dagen\".

      • + 0
      • 7 feb 2011 - 15:38
  • Olav

    Posts: 5

    Het zal voornamelijk de psychische kant zijn wat Boullier bedoeld. Want de gemiddelde nederlander begrijpt toch wel dat je lichamelijk eerst in zoverre hersteld moet zijn dat alle botbreuken geheeld zijn. (Eventueel met stalen pen).
    Deze jongen rijdt in 2012 gewoon weer voor Renault!

    • + 0
    • 7 feb 2011 - 16:24
  • Ysbrand

    Posts: 207

    Sterkte Robert, dit gunt niemand je toe natuurlijk! Ik hoop dat we zo spoedig mogelijk weer van je rijkunsten mogen genieten!

    • + 0
    • 7 feb 2011 - 20:56

AT Grand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    13:30 - 14:30

    Vrije training 3

    12:30 - 13:30

    Race / Startgrid

    15:00 - 17:00

  • Vrije training 2

    17:00 - 18:00

    Kwalificatie

    16:00 - 17:00

    Snelste ronde

    15:00 - 15:00

ATGrand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    13:30 - 14:30

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    12:30 - 13:30

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:00 - 17:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    17:00 - 18:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    16:00 - 17:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    15:00 - 15:00

Test kalender

Bekijk het volledige testschema

WK standen 2026

Bekijk volledige WK-stand

Gerelateerd nieuws

Geef je mening

Wat is jouw eerste oordeel over de nieuwe F1-regels?

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Bahrein
-
Bahrein
6 - 8 maa
Australië
13 - 15 maa
China
27 - 29 maa
Japan
10 - 12 apr
Bahrein
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika
22 - 24 mei
Canada
5 - 7 jun
Monaco
12 - 14 jun
Spanje
26 - 28 jun
Oostenrijk
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix & Circuit
6 - 8 maa
Australië Albert Park
13 - 15 maa
27 - 29 maa
10 - 12 apr
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika Miami International Autodrome
22 - 24 mei
5 - 7 jun
Monaco Monte Carlo
12 - 14 jun
26 - 28 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
Bekijk volledige kalender

Team profiel

Bekijk volledig profiel
show sidebar