user icon

Mercedes koestert de strijd tegen Ferrari en Red Bull Racing

  • Gepubliceerd op 18 apr 2018 15:44
  • comments 13
  • Door: Rob Veenstra

Het team van Mercedes is de grip op de Formule 1 een beetje aan het verliezen. De regerend wereldkampioen won sinds de invoering van de huidige motorformule veruit de meeste races en vier titels op een rij, maar staat in 2018 na drie Grands Prix nog met lege handen wat betreft overwinningen. Ferrari en Red Bull Racing zagen aan hun stoelpoten, maar Mercedes vindt een beetje tegenstand alleen maar mooi. "We koesteren de strijd, dit is waarom we racen", luidt een social media-post van het team.

Mercedes-motorsportbaas Toto Wolff kan de vinger nog niet op de zere plek leggen als het gaat om waar zijn team het laat liggen. "In de Formule 1 kun je zoiets nooit van de ene op de andere dag oplossen. Je ziet wel hoe snel het beeld is verschoven, want tijdens de wintertests riep men nog dat wij met twee vingers in de neus weer kampioen zouden worden. Nou, hier staan we dan, drie races gehad en nog geen zege… We beschikken over een geweldige groep mensen. We moeten de koppen bij elkaar steken, rustig blijven, de mouwen opstropen en oplossingen bedenken. Ik heb een rotsvast vertrouwen in onze mensen, dat hebben ze de afgelopen jaren afgedwongen."

Wolff verdedigde ook de strategische beslissingen die Mercedes duur zijn komen te staan dit seizoen tot nu toe. "We zijn juist zeer flexibel op tactisch gebied. We hebben een goede groep strategen en de undercut van Valtteri Bottas ten opzichte van Sebastian Vettel werkte in China uitstekend. Het wordt complex als zes auto's kans maken op de overwinning in plaats van één of twee, dan zijn er meer verschillende opties om af te wegen. Red Bull Racing nam een gedurfd besluit door beide rijders de pits in te roepen. Het gaat om de snelste race en volgens onze simulaties was buiten blijven in theorie het snelst. Ik weet niet of Red Bull Racing verbaasd was over hun snelheid na die stops, maar wij waren dat wel en de rest van het veld volgens mij ook."

Reacties (13)

Login om te reageren
  • De undercut werkte alleen omdat Ferrari werkelijk lag te slapen. Geen idee wat ze in hun hoofd hadden. Vanaf de bank kon ik al zien dat Bottas veel sneller was en er voorbij zou gaan.
    Ik juich toe hoe het er nu voor staat. Dominantie is leuk voor een korte periode, omdat je dan echt ziet wie zijn huiswerk het beste gedaan heeft, maar het moet niet te lang duren! En zeker nu er 3 teams meedoen voor de overwinning is het weer om te smullen!

    • + 7
    • 18 apr 2018 - 15:50
    • mario

      Posts: 7.393

      Ben het wel met je eens @Jimi: Met nieuwe regels is het vaker zo dat één team dat beter voor elkaar heeft dan een ander en dan is het ook niet echt dat die voorop loopt, want zij hebben nou eenmaal hun huiswerk het beste gedaan..... Nu is het wel weer tijd dat er wat meer strijd is in het voorveld.... En zoals ik al zei, het maakt mij niet uit wie er wint, zolang er maar strijd is tot aan het eind :)

      • + 1
      • 18 apr 2018 - 15:58
    • Slapen, slapen, ik weet het niet hoor. Het was wel een perfect uitgevoerde undercut door Mercedes, met een supersnelle pitstop. Bottas vloog bijna uit de bocht zo snel kwam hij de pit in en maakte daarna een toprondje. Textbook stuff!

      • + 0
      • 19 apr 2018 - 07:59
    • Caramba

      Posts: 5.786

      Naar verluidt heeft Mercedes de meeste last van het de controle op buitensporig olieverbruik.

      • + 0
      • 19 apr 2018 - 11:00
  • mario

    Posts: 7.393

    Laten we hopen dat niet alleen Mercedes steken laat vallen, maar ook af en toe Ferrari en ook Red Bull (die hebben dat alvast gedaan ;) ) En dat we daarmee een mooie strijd tot aan het eind van het seizoen kunnen hebben..... En dan maakt het mij niet uit wie er uiteindelijk wint.....

    • + 0
    • 18 apr 2018 - 15:55
  • mario

    Posts: 7.393

    Ik zeg het maar vast.... Er zullen hier een hoop mensen zijn die zeggen dat Mercedes alleen maar van voren willen starten omdat ze zo willen en kunnen winnen..... Maar als je en beetje inleest wat competitie is wil je altijd van je naaste concurrent winnen en dan wil je niet dat je op een straatlengte voorsprong wint.... Een overwinning smaakt altijd zoeter als je die wint na een mooi gevecht en dat geldt voor elk team.....

    • + 0
    • 18 apr 2018 - 16:02
  • rf

    Posts: 308

    Tja, RB terug aan het front.
    Ik weet de reacties al hier:

    Ondanks de Renault V6 en niet dankzij...
    Hoewel de aandrijflijn toch in meeste mate bijdraagt, werd er hier gezegd?

    Dan "bijten" die 3 zinnen elkaar.

    • + 0
    • 18 apr 2018 - 16:42
    • Rimmer

      Posts: 8.276

      Ik zou zeggen kijk eens op zaterdag. Vijfde jaar op rij kansloos op p5 en p6.
      Dat is motorvermogen.

      Op zondag wordt een deel van dat vermogenverschil genivelleerd door fuel flow beperkingen, olie stook restricties, bandenslijtage, strategie, racecraft, inzicht, kunde en lef.
      Anders was het nog steeds kansloos. Dus dankzij Renault maar zeer zeker! ook ondanks de Renault. Het komt erop neer dat renault goed werk levert maar nog beter werk zal moeten gaan leveren. En dat hadden ze al eerder moeten doen.

      • + 0
      • 18 apr 2018 - 21:34
  • laten we even eerlijk zijn. Ferrari en Mercedes zijn nog wel sneller als RB. Maar ze zijn dichterbij gekomen en hebben 2 hongerige rijders. ze kunnen goed ontwikkelen dus pas vanaf Barcelona gaan ze allemaal los. ik denk dat Ferrari er het beste voorstaat. daarna Gaat het leuk worden. Vettel kampioen denk ik. Zonder veel moeite.

    • + 0
    • 18 apr 2018 - 17:27
    • Farsteps

      Posts: 474

      Eerlijk zei je toch? VET moet top zijn hele seizoen en Fer moet geen fouten maken Anders is Merc er voorbij. En RB? Tja geen idee nog. Ik zie het nog een paar races aan.

      • + 0
      • 19 apr 2018 - 09:04
  • Ik twijfel er niet aan dat ze straks hun zaakjes weer op orde hebben. Mits BOT een beetje z'n best wil doen en HAM niet in een depressie wegzakt komt het wel goed. Maar Ferrari en RBR zullen ze zeker het vuur na aan de schenen leggen, en dat is wat wij ook willen :-)

    • + 0
    • 18 apr 2018 - 17:44
  • Als bottas nu al vooraan mee doet, dan weten we toch waar Mercedes staat als Hamilton z'n vorm terug heeft..!

    • + 3
    • 18 apr 2018 - 19:08
  • Mr.Rofl

    Posts: 448

    Noem het maar lege handen, ja ze hebben nog niet gewonnen na pas 3 races. Ze leiden wel het constructeurs kampioenschap.

    • + 1
    • 18 apr 2018 - 20:58

IT Grand Prix van Emilia Romagna

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

IT Grand Prix van Emilia Romagna

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Imola zou vast op de Formule 1-kalender moeten staan

Coureursprofiel

  • Team Mercedes
  • Punten 1.338
  • Podiums 51
  • Grand Prix 121
  • Land Finland
  • Geb. datum 28 aug 1989 (31)
  • Geb. plaats Nastola, Finland
  • Gewicht 70 kg
  • Lengte 1,73 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
21 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
11 - 13 jun
Canada
25 - 27 jun
Frankrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
21 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
11 - 13 jun
25 - 27 jun
Frankrijk Paul Ricard
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar