user icon

Pirelli past compounds aan op verzoek van Mercedes

  • Gepubliceerd op 08 apr 2018 08:35
  • comments 27
  • Door: Rik Klein Entink

Pirelli gaat een aantal compounds voor 2018 aanpassen op verzoek van het team van Mercedes. Het verzoek van de Duitse renstal kwam na de wintertest in Barcelona waar het team veel last had van extreme blaarvorming op de banden. 

Drie Grand Prix

Pirelli-baas Mario Isola bevestigt tegen Auto Motor und Sport: "Het nieuwe asfalt is zwarter en gladder en zorgt voor nog meer grip, dit kan weer leiden tot oververhitting van de banden." Mercedes zou aangegeven hebben dat verkleinen van de dikte van het rubber de oplossing zou kunnen zijn op circuits zoals Barcelona en daar zou Pirelli positief op hebben gereageerd. Maar volgens Isola hadden ze deze wijziging sowieso doorgevoerd.

Als gevolg hiervan zal het rubber dat gebruikt wordt in Barcelona, op Silverstone in Groot-Brittannië en tijdens de Grand Prix van Frankrijk op Paul Ricard, 0,4 millimeter dunner zijn waarmee de auto een kilo lichter wordt. Op al deze circuits is recent nieuw asfalt aangebracht. 

Veiligheid

Normaal gesproken moet minimaal 70% van de teams achter zo'n wijziging staan, maar Pirelli beroept zich op veiligheidsmaatregelen. Maar de andere teams zijn niet blij, zo zegt Ricciardo: "Onze wagen is zuiniger op de banden dan die van de Mercedes." En een teambaas die niet genoemd wil worden zegt: "Wij waarom moeten de banden aangepast worden omdat Mercedes een probleem heeft?"

 

Reacties (27)

Login om te reageren
  • Als dit klopt, vind ik het erg jammer van Mercedes.

    Moeten ze hun huiswerk maar op dat gebied beter doen, net als dat andere motor fabrikanten dat moeten doen met hun "party mode".

    Misschien kan Sauber vragen of alle aerodynamica anders mag, omdat zij problemen met de aero hebben.

    McLaren kan vragen dat er vanaf volgende GP zonder motorkap gereden wordt, omdat ze een koelingsprobleem hebben...

    Etc. etc. Omgekeerde wereld dit...

    • + 8
    • 8 apr 2018 - 08:51
    • Het is en blijft een Wolff...

      • + 0
      • 8 apr 2018 - 08:59
    • Buurman

      Posts: 1.533

      Dit is heel vreemd inderdaad. Als alleen Mercedes hierom gevraagd heeft is het gewoon competitievervalsing.

      • + 0
      • 8 apr 2018 - 10:46
  • Grindbak

    Posts: 261

    Mercedes wordt weer voorgetrokken. Duidelijk!

    • + 1
    • 8 apr 2018 - 08:51
  • Kevin

    Posts: 4.946

    1 april was een week geleden. Dit kun je niet menen, toch?

    Er is 1 team met een probleem met de banden. En daar laat een bandenleverancier zijn oren naar hangen, door een essentieel onderdeel van het racen aan te passen, gaande het seizoen. Terwijl andere teams een auto hebben die zeer zuinig zijn met de banden en dat als troef gebruiken! Dit is gewoon competitievervalsing en bevestigt wat een kutsport dit werkelijk is.

    • + 0
    • 8 apr 2018 - 08:54
    • Makske

      Posts: 242

      Zei je dat in 2013 ook? Toen werden de banden aangepast op verzoek van Redbull. Halverwege het seizoen. Zwaar in het nadeel van Renault en Ferrari.

      • + 0
      • 8 apr 2018 - 09:33
    • Kevin

      Posts: 4.946

      Dat zei ik toen ook. Doet er niet toe welk team de dupe is, dit hoort gewoon niet.

      • + 0
      • 8 apr 2018 - 10:05
  • Patr

    Posts: 317

    Hoezo veiligheid? Gewoon een compound harder kiezen en langzamer rijden.

    • + 1
    • 8 apr 2018 - 08:59
  • DBGates

    Posts: 2.510

    Mercedes past auto aan aan de banden.........oh nee

    • + 0
    • 8 apr 2018 - 09:01
  • BITTEREBAL

    Posts: 26

    Belachelijk. Zoiets moet aan alle teams voorgelegd worden en daarna dient er netjes over gestemd te worden. Dat klakkeloos luisteren naar teams als Ferrari en Mercedes begint me de keel uit te hangen.

    • + 0
    • 8 apr 2018 - 09:01
    • Makske

      Posts: 242

      In 2013 werden de banden halverwege het seizoen aangepast, op verzoek van Redbull. Was niet nodig, want ze monteerden de banden expres andersom. Renault en Ferrari waren vanaf toen duidelijk in het nadeel, en Redbull won bijna alles. Dus dat geschreeuw over Ferrari en Mercedes is natuurlijk een lachertje.

      • + 2
      • 8 apr 2018 - 09:32
    • Euh wat? Het was Mercedes die dat jaar een illegale bandentest deed waaruit Ferrari en Red Bull dan ook protesteerde dat die nieuwe banden er kwamen. Vervolgens gingen er eigenlijk geen bandenwijzigingen meer komen tot in Silverstone er meer banden stuk gingen dan dat er rijders meereden, toen werden er opnieuw wijzigingen gedaan, had niets met RBR te maken. Zij hadden er achteraf een voordeel mee, ja, maar dit was niet hun verzoek.

      • + 1
      • 8 apr 2018 - 12:17
  • ringo

    Posts: 3.402

    waar blijft die veto van ferrari :)

    • + 0
    • 8 apr 2018 - 09:02
  • Esdamion

    Posts: 818

    Tja, veiligheid is wel een sterk argument. Maar ja, die partymodus is misschien ook wel onveilig vanwege het feit dat ze daar veel harder mee rijden. :P

    • + 0
    • 8 apr 2018 - 09:04
  • Het volgende verzoek wordt om geen bochten meer op circuits te maken, Alleen maar rechte stukken :p

    • + 0
    • 8 apr 2018 - 09:04
    • Daar zeg je wat. Renault en Honda kunnen zeggen: omdat wij een probleem hebben met onze topsnelheid die we niet hoger krijgen, willen we graag geen rechte stukken meer.

      Echt omgekeerde wereld...

      • + 0
      • 8 apr 2018 - 09:34
    • Dat was ooit : 'Die AVUS rennen'

      • + 0
      • 8 apr 2018 - 12:48
  • F1FAN76

    Posts: 626

    Dit slaat natuurlijk nergens op. Laat Mercedes hun chassis maar aanpassen.

    • + 1
    • 8 apr 2018 - 09:17
    • Precies...Moet de rest van het veld ook doen...

      • + 0
      • 8 apr 2018 - 09:34
  • dit is weer zo slecht zeg, in het vervolg misschien het complete verhaal vertellen f1today!
    dit verhaal kom bijna 1 op 1 over van wat olav mol gisteren voor aanvang van de kwalificatie bij ziggo heeft verteld, alleen is het wel beter om er dan bij te vertellen dat pirelli dit al vaker heeft gedaan op bepaalde circuits in het verleden zonder het in de pers te vertellen. tevens wordt dit gedaan om het debacel wat in silverstone heeft plaatsgevonden te voorkomen.
    dus misschien dat het wel verstandiger is om het hele verhaal te vertellen zodat het voor iedereen duidelijk is, want nu lijkt mercedes ineens de boeman. terwijl dit onterecht is.

    • + 4
    • 8 apr 2018 - 09:23
    • Het schijnt ook alleen om de wangen van de banden te gaan, die iets dunner worden gemaakt om oververhitting met kans op klapbanden te voorkomen. Heeft Pirelli inderdaad al vaker gedaan zonder het publiekelijk kenbaar te maken.

      • + 0
      • 8 apr 2018 - 12:42
  • Pirelli is Italiaans. Die zijn in staat om de band voldoende aan te passen zodat ze geen juridische problemen oplopen terwijl het een nadeel voor Mercedes blijft zodat Ferrari hier een voordeel haalt. Laat maar komen. We gaan het zien.

    • + 0
    • 8 apr 2018 - 10:25
  • LimboF1

    Posts: 4.890

    Dit is niet correct in mijn ogen en heeft ook niets met veiligheid te maken. Ik hoop ook dat de Fia dit halt toeroept en dat de overige teams bezwaar gaan maken. Het kan toch niet zo zijn dat als maar een team dit probleem heeft, dat Pirelli hier iets mee gaat doen!? Mercedes moet dit probleem zelf oplossen en niet Pirelli. Dit zaakje stinkt en is erg triest.

    • + 1
    • 8 apr 2018 - 10:28
  • Reflex

    Posts: 135

    Als ik het mij goed herinner hadden meerdere teams blaren op de banden. Bij Mercedes was het inderdaad wel erg maar ik heb meerdere banden gezien met dit fenomeen. Ik snap Pirelli dan wel dat ze er iets aan willen doen. Tenslotte is dat ook geen reclame voor hun. Het feit dat ze de compound dunner maken wil niet zeggen dat het probleem van Mercedes is opgelost. Als de blaren bij hun het ergste waren dan is de auto slecht voor de banden, het dunner maken voorkomt blaren maar voorkomt niet het opvreten van de banden.

    • + 0
    • 8 apr 2018 - 10:40
  • silsur

    Posts: 1.017

    Wat ik uit dit artikel denk te begrijpen is dat de banden 0.4mm minder rubber krijgen waardoor de hele auto 1kg lichter is. Wat ik niet goed begrijp, is die ene kilogram minder dan al genoeg om geen (gevaarlijke) blaren meer te krijgen? Is dat echt zo gevoelig?

    • + 0
    • 8 apr 2018 - 10:41
    • Reflex

      Posts: 135

      Niet dat ik er verstand van heb, maar het schijnt dat het met name zo is dat de blaren erop komen door de dikke rubber compound. Door het dunner te maken zou je minder blaren krijgen. Ik vermoed omdat dan het rubber minder oprult of omdat de temperatuur dan beter wordt afgevoerd.

      • + 0
      • 8 apr 2018 - 10:48
  • delange

    Posts: 1.547

    worden de ferrarihaters nu ook mercedeshaters vraag ik me ff af.

    • + 0
    • 8 apr 2018 - 11:51

GB Grand Prix van Groot-Brittannië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

GB Grand Prix van Groot-Brittannië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De Formule 1-bolide van 2022 is mooier dan de huidige?

Coureursprofiel

  • Team McLaren
  • Punten 941
  • Podiums 23
  • Grand Prix 129
  • Land Australië
  • Geb. datum 1 jul 1989 (32)
  • Geb. plaats Perth, Australië
  • Gewicht 64 kg
  • Lengte 1,75 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar