user icon

Force India wacht hels karwei om zich op P4 te handhaven

  • Gepubliceerd op 30 maa 2018 09:59
  • comments 23
  • Door: Rob Veenstra

Het team van Force India is het seizoen 2018 matig begonnen. De Indiase renstal scoorde in de openingsrace in Australië geen punten; Sergio Perez en Esteban Ocon finishten in Melbourne als elfde en twaalfde. Een bittere pil voor een team dat de voorbije twee seizoenen beslag legde op de vierde plaats in het constructeurskampioenschap. Bij Force India beseffen ze dat het een enorme opgave wordt om die positie van beste van de rest dit jaar te prolongeren.

Lees hier meer over de financiële nood bij Force India

Teamdirecteur Otmar Szafnauer: "Het is business as usual wat betreft de ontwikkeling van de auto. We hebben een nieuwe voorvleugel in aantocht voor Bahrein, als aanvulling op de update die we in Australië introduceerden. De auto is nu compleet anders dan de specificatie die we tijdens de tests gebruikten en we bevinden ons nog in de leerfase. Er is ontzettend veel potentieel voor ontwikkeling met dit nieuwe aerodynamische platform en we hebben dingen in de pijplijn om in het eerste kwart van het seizoen stappen voorwaarts te zetten met de performance."

"De tests wezen uit dat de middenmoot naar elkaar toe is gegroeid, dus dat was geen schok in Melbourne. Ik denk dat de punten dit seizoen meer evenredig over meerdere teams verdeeld zullen worden. Ons handhaven op de vierde plek van de voorbije twee jaar wordt een hels karwei. Maar we hebben pas één race gehad en het kan snel omslaan in de Formule 1. De ontwikkelingswedloop is net aan het beginnen en het gaat erom waar je aan het eind van het seizoen staat. Vorig jaar ontwikkelden we ons beter dan de teams om ons heen en nu moeten we dat weer doen. Ons doel is om onze vierde plaats te consolideren en we gaan knokken om weer zo hoog te eindigen."

Reacties (23)

Login om te reageren
  • NicoS

    Posts: 12.974

    Gezien de financiele problemen verwacht ik een moeizaam seizoen voor FI.
    Hopelijk kunnen ze het hoofd boven water houden, want het zou zonde zijn om dit team te moeten verliezen. Twee jaar vierde worden blijkt niet voldoende om er financieel beter van te worden.

    • + 1
    • 30 maa 2018 - 10:10
    • Stitch

      Posts: 5.426

      Ik vrees dat je hierin gelijk hebt NICOS. We hebben dit soort verval vaker gezien bij teams die de jaren daarvoor nog goed meededen. Sauber bijvoorbeeld. Dat zat er destijds met Perez nog goed bij, het jaar daarop ging het mis en dat duurt nog steeds voort, al verwacht ik dat het daar met Alfa Romeo nu wel spoedig beter zal gaan. Echter of ze bij FI een dergelijk scenario kunnen verwachten valt nog te bezien. Het lijkt erop dat het aanklagen van Vijay Malliya toch een grotere financiele impact op het team heeft, dan men heeft willen doen geloven. Ik hoop echter dat het goedkomt, want zij waren toch al jaren het team dat met beperkte middelen er toch telkens dicht bij zat.

      • + 1
      • 30 maa 2018 - 10:46
    • Caramba

      Posts: 5.786

      Volgens mij is je aandeel uit tv-inkomsten afhankelijk van wat je de afgelopen 3 jaar gepresteerd hebt. Dus ze moeten nog effe een jaartje.

      • + 0
      • 30 maa 2018 - 13:29
  • Warri

    Posts: 208

    Gezien de financiële positie van het team, mogen ze al blij zijn als ze het seizoen kunnen afmaken, laat staan handhaving van de 4e positie.

    • + 2
    • 30 maa 2018 - 10:13
    • Snork

      Posts: 12.419

      Precies. En door het jaar heen moeten er nog bakken met geld bij om niet achterop te raken met de verdere ontwikkeling van de auto. En die bakken met geld zijn helaas aan het opdrogen bij Force India.

      • + 1
      • 30 maa 2018 - 10:39
  • Ik had vannacht gedroomd over Force India lol, dat ze failliet waren gegaan en dat ze een voorschot op het prijzengeld niet kregen vanwege een veto van een ander klein team.
    Perez ging nog even prive bellen met een of andere rijke Mexicaan of die niet snel even wat geld konden overmaken zodat ze in elk geval een race (ergens in Europa) nog konden uitrijden haha.

    • + 1
    • 30 maa 2018 - 10:15
    • En ik maar denken dat je enkel over Max droomde :-)

      • + 6
      • 30 maa 2018 - 10:56
    • Zat je Max dekbedje in de was? ;)

      • + 2
      • 30 maa 2018 - 14:00
    • Ik denk dat waardevolle informatie is voor Force India, wellicht moet je ze een belletje doen. +44 (0) 1327 850800. ;-)

      • + 0
      • 30 maa 2018 - 14:04
  • Voor het seizoen voorspelde ik Force India op plek 6 en daarmee mogen ze hun handen nog mee dichtknijpen. Renault en McLaren zijn hun in ieder geval voorbij. Haas kan nog terugvallen. Force India heeft traditie getrouw een wat trage start in het seizoen maar alles wijst er nu op dat de achterstand te groot is om om te kunnen buigen. Balen voor Ocon.

    • + 1
    • 30 maa 2018 - 10:32
    • NicoS

      Posts: 12.974

      Perez niet?

      • + 0
      • 30 maa 2018 - 10:34
    • Perez heeft zn kansen gehad bij andere teams en tevens de kans laten lopen naar Renault te gaan 2 seizoenen geleden.

      • + 0
      • 30 maa 2018 - 13:56
    • z0mer

      Posts: 2.087

      Laat Ocon nou eerst eens voor Perez eindigen.

      • + 0
      • 30 maa 2018 - 14:50
  • P4 is echt te hoog gegrepen, die gaat tussen McLaren & Renault. P6 moet haalbaar zijn maar ik maak me echt grote zorgen om het voortbestaan van dit team (1 van mijn favoriete teams nota bene!).
    De F1 is echt kapot aan het gaan en als FI en Williams bijvoorbeeld omvallen, dan houd je gewoon echt niets meer over.

    • + 1
    • 30 maa 2018 - 10:40
    • Ik denk dat Haas ook nog een duit in het zakje gaat doen met McLaren en Renault. P4 is inderdaad te hoog gegrepen voor Force India.... Laten we hopen dat ze de kar financieel kunnen blijven trekken....

      • + 0
      • 30 maa 2018 - 14:07
    • Niiek

      Posts: 675

      Misschien in de eerste paar races Fokker, ben van mening dat Haas het tempo van McLaren en Renault niet bij kan benen.

      • + 0
      • 30 maa 2018 - 14:11
    • @niiek, ik denk dat je daar een goed punt hebt. Op doorontwikkeling zouden ze het kunnen laten liggen.

      • + 0
      • 30 maa 2018 - 17:19
  • Kunnen we heel kort over zijn, onmogelijk voor Force India om 4e te worden.

    Afgelopen 2 seizoenen boven hun stand geleefd, met name doordat een aantal andere teams het lieten liggen. Niks ten nadele van de prestaties wat ze hebben geleverd maar dat zit er voorlopig niet meer in aangezien Mclaren en Renault o.a. nu langzamerhand op niveau beginnen te komen.

    • + 1
    • 30 maa 2018 - 10:52
  • Kansloze missie vrees ik. Dankzij een redelijk goede wagen en talentvolle coureurs hebben ze afgelopen jaren de Mercedes power goed kunnen uitnutten, maar dat laatste maakt niet meer het verschil, McLaren en Renault zijn langszij gekomen en hebben veel meer middelen...

    De F1 is bovenal een financiële wedloop

    • + 2
    • 30 maa 2018 - 10:59
  • Pherocks

    Posts: 610

    Denk dat ze niet eens genoeg centen hebben om het hele seizoen door te komen.

    Voorschot op hun inkomen tegen gehouden door Williams dus het is maar de vraag of ze het nu gaan redden.

    • + 1
    • 30 maa 2018 - 11:19
  • Ik zie het er nog van komen dat Papa Stroll deze toko overneemt.

    • + 1
    • 30 maa 2018 - 11:35
    • beerkuh

      Posts: 2.453

      daar zou je zomaar eens gelijk in kunnen hebben! laat ik het zo zeggen ik sta er helemaal niet van te kijken als dat zo zou zijn!

      • + 0
      • 30 maa 2018 - 11:42
  • Is door falen van andere teams dat ze plek 4 konden pakken en dus niks raars dat ze dat nu niet doen...

    • + 1
    • 30 maa 2018 - 11:55

IT Grand Prix van Italië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

IT Grand Prix van Italië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De Formule 1-bolide van 2022 is mooier dan de huidige?

Coureursprofiel

  • Land Mexico (land)
  • Geb. datum 26 jan 1990 (31)
  • Geb. plaats Guadalajara, Mexico (land)
  • Gewicht 64 kg
  • Lengte 1,73 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar