user icon

Rudy van Buren dwingt een contract bij McLaren af

  • Gepubliceerd op 22 nov 2017 08:37
  • comments 11
  • Door: Rob Veenstra

Rudy van Buren is de winnaar geworden van de eerste editie van World's Fastest Gamer, de eSports-competitie van het team van McLaren. De Nederlander versloeg landgenoot Freek Schothorst in de finale. Als beloning krijgt Van Buren een contract bij McLaren voor 2018. Hij gaat als simulatorcoureur aan de slag bij de Britse renstal.

De 25-jarige Van Buren werd als kind Nederlands kampioen karten, maar hij stopte op 16-jarige leeftijd met autosport toen hij niet voldoende sponsors kon vinden om op hoog niveau actief te blijven. De nieuwe McLaren-simulatorcoureur was tot nu toe werkzaam als verkoopmanager. "Iedere jongen die begint met karten droomt van de Formule 1, en op een bepaald punt verdwijnt die droom", aldus Van Buren. "Nu ik World's Fastest Gamer gewonnen heb, kan ik die droom opnieuw beleven."

Zo'n 30.000 kandidaten schreven zich in voor de competitie van McLaren. Door middel van kwalificatiewedstrijden werd het aantal deelnemers uiteindelijk ingeperkt tot 12 personen. Die laatste twaalf moesten in het hoofdkwartier van McLaren een aantal tests doorlopen in dezelfde simulator die door McLaren-coureurs Fernando Alonso en Stoffel Vandoorne worden gebruikt. Van Buren heeft de winst volgens McLaren te danken aan zijn snelle vaardigheden als racer, technische kennis en fysieke kwaliteiten.

 

Reacties (11)

Login om te reageren
  • Wel een leuke tendens in de autosport. Ook als zitten we nog in het begin, talenten werven middels e-sports is denk ik wel een goede ontwikkeling. Het talentenpotje kan nu vele malen groter worden. Autosport is een dure aangelegenheid, hierdoor wordt het toegankelijker. Ben benieuwd of deze jongen gaat doorbreken in de fysieke autosport wereld.

    • + 2
    • 22 nov 2017 - 08:43
    • hij is moeten stoppen met karten op zijn16e vanwege het financiële plaatje, is zelfs wereldkampioen karten geweest in 2003.

      Dus hij heeft wel wat talent en niet alleen achter de computer

      • + 0
      • 22 nov 2017 - 12:01
    • @Motori-arte

      Hij wordt simulatorcoureur.

      • + 0
      • 22 nov 2017 - 20:07
  • pixel

    Posts: 630

    Ligt het aan mij of is Liberty/FIA enorm bezig met kruisbestuivingen tussen verschillende takken van autosport? Agenda's worden op elkaar afgestemd (F1, WEC, MotoGP), Alonso gaat ineens de Indy 500 rijden en volgend jaar ook de 24u van Daytona en de 24 uur van Le Mans, Hartley draait ineens dubbele diensten in WEC én F1, Grosjean gaat vroeg of laat een Nascar-race rijden en Kubica komt ineens terug, en nu wordt er ineens een blik met gamers opengetrokken. What's next? F1-deal voor Marc Marquez? Frijns die een Hartley-tje doet?

    Het is een strategie die veel lijkt op het Amerikaanse model waarbij Nascar-coureurs in meerdere klasses uitkomen en doordeweeks nog een paar dirt track races doen. Het tast de exclusiviteit van de F1 wel aan en dat is behoorlijk risicovol, maar aan de andere kant maakt het wel meer helden van de coureurs en genereert het inkomsten voor de andere kampioenschappen (heel Europa die naar een vrije training van de Indy 500 aan het kijken is).

    Daarnaast is het ook de vraag of het logistiek haalbaar is om aan meerdere wereldkampioenschappen deel te nemen, als je alleen al ziet hoeveel airmiles Hartley de laatste tijd heeft gespaard...

    On-topic: Zou supervet zijn als Rudy van Buren hierdoor een ingang in de autosport krijgt :)

    • + 0
    • 22 nov 2017 - 09:19
    • Als je de tendens van Hartley bekijkt, wordt Frijns ook niet ondenkbaar. Maar was het niet Frijns zelf die RB weigerde?

      • + 0
      • 22 nov 2017 - 15:09
  • Deze jongens zijn ook zo goed, dat ze volgens mij ook wel een echte F1 auto kunnen besturen. Ik heb ook geprobeerd me te kwalificeren voor deze battle, maar ik stond van de 30.000 rijders ergens op plek 10.000, dus Sim Rijder wordt ik ook niet ?

    • + 1
    • 22 nov 2017 - 09:23
    • Vergeet niet dat alleen de mensen die echt kunnen rijden zichzelf opgeven. Dus 10000e is niet eens zo slecht.

      • + 0
      • 22 nov 2017 - 09:33
    • Pieterzji

      Posts: 921

      Ik kan echt wel rijden hoor. van ... zeg maar ... huis naar mijn werk en ook terug. zonder daarbij andere mede weggebruikers te raken. Dat doe ik al zeventien jaar schadevrij.
      In het huidige verkeer is dat best wel een prestatie!
      En nee, geen enkele inspiratie om me op te geven voor zo iets.

      • + 0
      • 22 nov 2017 - 09:40
    • Rudy doet ook mee met Iracing en heeft daar een Irating van 5578 (dat is een schaal die loopt van 0 tot 10000 en geeft aan hoe goed je presteert in officiële races).

      Gergor Huttu die ook mee deed aan de competitie en ook heel ver gekomen is heeft een Irating van 9756. Zelf kan ik ook best aardig rijden maar heb ik een Irating van 1367.

      Ik denk dus wel dat ze verder kijken dan alleen je snelheid in een simrace. Ik zou het wel mooi vinden om te zien als dit soort gasten de overstap kunnen maken naar de fysieke autosport. Naast het karten zou Simracen dan een hele mooie opstapklasse kunnen zijn.

      De race SIMS worden in ieder geval steeds beter.

      • + 0
      • 22 nov 2017 - 10:58
    • Ik weet niet of je kunt zeggen dat je aardig kan rijden wanneer je iRating op 1367 zit Distortion, start je niet op 1350 ?

      • + 0
      • 22 nov 2017 - 13:51
  • sanderb68

    Posts: 85

    Heb 1,5 jaar met rFactor online geraced dacht eerst niks voor mij maar veel plezier gehad. Ook al haalde ik nooit het podium.

    • + 0
    • 22 nov 2017 - 09:34

IT Grand Prix van Italië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

IT Grand Prix van Italië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De Formule 1-bolide van 2022 is mooier dan de huidige?

Coureursprofiel

  • Team Alpine F1
  • Punten 182
  • Podiums 0
  • Grand Prix 170
  • Land ES
  • Geb. datum 29 jul 1981 (40)
  • Geb. plaats Oviedo, ES
  • Gewicht 68 kg
  • Lengte 1,71 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar