Esteban Ocon: "Force India doet mee om WK-titel bij budgetplafond"

Esteban Ocon is van mening dat Force India mee zou kunnen doen om het wereldkampioenschap als er binnen de Formule 1 een budget cap wordt geïntroduceerd. 

Naar verluidt heeft Force India één van de kleinste budgetten binnen de Formule 1, maar voor zij weten voor het tweede jaar op rij beslag te leggen op de vierde plaats in het constructeurskampioenschap. Ocon zegt in Brazilië tegen de aanwezige pers: "Als iedereen hetzelfde budget zou hebben dan zouden mensen nog verrast worden wat Force India kan bereiken. Wat wij op dit moment weten te bereiken met ons budget is ongelooflijk. "

Liberty Media onderzoekt als eigenaar van de Formule 1 momenteel de mogelijkheden van zo'n budgetplafond. Er wordt een plafond van 150 miljoen euro genoemd en dat zou de sport competitiever moeten maken. 

Big_El

Posts: 2.137

Misschien is dat ook wel de reden dat de topteams hierop tegen zijn...

  • 1
  • 10 nov 2017 - 15:43

Reacties (18)

Login om te reageren
  • Big_El

    Posts: 2.137

    Misschien is dat ook wel de reden dat de topteams hierop tegen zijn...

    • + 1
    • 10 nov 2017 - 15:43
    • Ocon slaat de spijker op z'n kop, en jij ook!

      • + 0
      • 10 nov 2017 - 15:44
    • rickf1

      Posts: 1.623

      Ocon vergeet de wet van de afnemende meeropbrengsten.

      De kosten per WK punt zijn niet maatgevend voor wat er bij een budget plafond zal gebeuren.

      • + 0
      • 10 nov 2017 - 16:32
  • mario

    Posts: 15.285

    Daar kan Ocon best wel eens gelijk in krijgen, FI is toch al een aantal jaren het beste privé-team (RB niet meegerekend vanwege fabriekssteun Renault).....

    • + 0
    • 10 nov 2017 - 15:46
    • BoekieB

      Posts: 187

      Fabriekssteun Renault?

      • + 1
      • 10 nov 2017 - 15:50
    • mario

      Posts: 15.285

      Bij mijn weten hebben ze dat dit jaar ook nog steeds hoor.....

      • + 0
      • 10 nov 2017 - 15:52
    • Jello

      Posts: 573

      2011-2014 hadden ze fabriekssteun van Renault. Maar ik denk dat je het beter kunt omschrijven als "Red Bull niet meegerekend want die hebben de middelen van een topteam".

      • + 0
      • 10 nov 2017 - 15:56
    • Klopt Mario... Red Bull krijgt op dezelfde momenten een nieuwe update als het fabrieksteam zelf. op bepaalde software na dan, want daar verschilt RB op sommige punten in door gebruik van eigen versnellingsbakken en dergelijke.

      • + 1
      • 10 nov 2017 - 15:56
    • BoekieB

      Posts: 187

      Er geen geen steun meer uit Frankrijk sinds de motor is omgedoopt tot TAG H

      • + 0
      • 10 nov 2017 - 16:59
    • Jello

      Posts: 573

      Er is een verschil tussen fabriekssteun en gelijkwaardig materiaal. Red Bull krijg momenteel gelijkwaardig materiaal maar de motor wordt niet ontworpen voor hun auto zoals zij hem willen, ze nemen gewoon een klantenproduct af. Geen fabriekssteun dus.

      • + 0
      • 10 nov 2017 - 17:05
  • Normaal zou je ook minimaal 2 extra teams in de top hebben dus door falen van anderen weer de 4e plek. Wel netjes natuurlijk...

    • + 0
    • 10 nov 2017 - 15:55
  • Dit is natuurlijk gewoon super logisch. Force India zit al op dit niveau met hun lage budget... De top 3 gaat stappen achteruit maken... moet je na gaan hoe ver ze dan op Renault, McLaren en Williams voor liggen.... Die 3 teams kunnen nu al niet met het dubbele en zelfs 3 dubbele mee komen ten opziche van FI

    • + 0
    • 10 nov 2017 - 15:59
  • Als door invoering van een budgetplafond Mercedes, Ferrari en RBR er mee ophouden, kon hij wel eens gelijk krijgen. Anders niet, blijven ze gewoon 4 of 5 mocht Renault zijn zaakjes voor mekaar krijgen. Budgetplafond is een utopie.

    • + 1
    • 10 nov 2017 - 16:16
  • dat is zeker waar!

    • + 0
    • 10 nov 2017 - 16:22
  • Caramba

    Posts: 5.786

    Ik heb een week geleden ook iets van die strekking gepost:
    Als teams dwars blijven liggen kan FIA en Liberty ze simpel een loer draaien door het constructeurskampioenschap op een compleet andere wijze te berekenen.
    Simpel gezegd: deel het aantal behaalde punten door het teambudget. In de praktijk is het iets ingewikkelder, maar goed uitgewerkt en met de juiste waarborgen opent dat nieuwe mogelijkheden tot kostenreductie, en dat zonder dwang.

    Met de alternatieve berekeningsmethode staat het ieder team nog steeds vrij op het gewenste budgetniveau te opereren, maar staat het hoogste budget niet langer automatisch garant voor de meeste de meeste kans op punten.

    Als organisatie kun je het nieuwe systeem dusdanig tweaken dat bv een middenbudget het meest effectief blijkt. Het is eigenlijk het ei van columbus maar waarschijnlijk te revolutionair om door te voeren. Maar ik weet zeker dat teams dan heel snel qua budget naar elkaar toe groeien.

    Uiteraard kan dit niet zonder gedegen controle, maar dit kun je waarborgen door eis tot transparantie, een klokkenluidersregeling en zeer hoge boetes bij overtreding.

    • + 0
    • 10 nov 2017 - 17:25
    • Dat kan je niet maken, @Caramba. Dat gaat niemand volgen. Men wil competitie vooraan zien. Een rijder in het middenveld die kampioen wordt omdat zijn team met een minimaal budget rijdt wil men niet zien. En men kan sjoemelen met budget door kosten pas een volgend jaar door te berekenen of te laten betalen door sponsoren.

      • + 0
      • 10 nov 2017 - 22:28
    • Caramba

      Posts: 5.786

      Hoho, het gaat hier over het constructeurskampioenschap he, niet het rijderskampioenschap. Sorry hoor, maar eigenlijk denk ik dat je geen snars van dit voorstel begrepen hebt.

      • + 0
      • 11 nov 2017 - 12:25
  • Arie54

    Posts: 4.957

    Nou, dat zou mij niets eens verbazen.

    • + 0
    • 10 nov 2017 - 23:23

AT Grand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    13:30 - 14:30

    Vrije training 3

    12:30 - 13:30

    Race / Startgrid

    15:00 - 17:00

  • Vrije training 2

    17:00 - 18:00

    Kwalificatie

    16:00 - 17:00

    Snelste ronde

    15:00 - 15:00

ATGrand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    13:30 - 14:30

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    12:30 - 13:30

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:00 - 17:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    17:00 - 18:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    16:00 - 17:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    15:00 - 15:00

Test kalender

Bekijk het volledige testschema

WK standen 2026

Bekijk volledige WK-stand

Gerelateerd nieuws

Geef je mening

Wat is jouw eerste oordeel over de nieuwe F1-regels?

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Bahrein
-
Bahrein
6 - 8 maa
Australië
13 - 15 maa
China
27 - 29 maa
Japan
10 - 12 apr
Bahrein
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika
22 - 24 mei
Canada
5 - 7 jun
Monaco
12 - 14 jun
Spanje
26 - 28 jun
Oostenrijk
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix & Circuit
6 - 8 maa
Australië Albert Park
13 - 15 maa
27 - 29 maa
10 - 12 apr
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika Miami International Autodrome
22 - 24 mei
5 - 7 jun
Monaco Monte Carlo
12 - 14 jun
26 - 28 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
Bekijk volledige kalender

Coureursprofiel

  • Team Haas F1
  • Punten 487
  • Podiums 4
  • Grand Prix 187
  • Land Frankrijk
  • Geb. datum 17 sep 1996 (29)
  • Geb. plaats Évreux, Frankrijk
  • Gewicht 66 kg
  • Lengte 1,86 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel
show sidebar