user icon
user icon

Liberty legt oor te luister bij F1-teams over budgetlimiet

  • Gepubliceerd op 10 nov 2017 12:14
  • comments 10
  • Door: Rob Veenstra

De bijeenkomst van de Strategy Group van afgelopen dinsdag ging geruisloos voorbij. Auto Motor und Sport bericht dat dit komt doordat er op de vergadering geen beslissingen zijn genomen waardoor de status quo verandert. Formule 1-eigenaar Liberty Media zou de teams dinsdag meer duidelijkheid geven over de invoering van een budgetlimiet, maar het mediabedrijf nam een meer voorzichtige houding aan.

De negatieve reacties van de huidige motorleveranciers op de gepresenteerde plannen voor de motorformule voor 2021 waren daar de aanleiding voor. Mercedes, Renault en Ferrari hebben allemaal hun bedenkingen over de uitgangspunten voor de nieuwe reglementen uitgesproken. Ze hebben het gevoel dat er iets gepresenteerd is dat niet vooraf met hen besproken is. Dat verbaasde Liberty, aangezien de motorleveranciers bij alle vergaderingen aanwezig zijn geweest.

Door de houding van de motorleveranciers gaat de eigenaar van de Formule 1 met de invoering van een budgetplafond voorzichtiger te werk. De teams die hoopten dinsdag een cijfer te horen te krijgen over hoe hoog het budgetlimiet in 2019, wanneer Liberty wil proefdraaien met het concept, komt te liggen kwamen bedrogen uit. Het mediabedrijf zal eerst nog een rondgang langs alle renstallen maken.

Liberty gaat in gesprek met de teams en maakt dan in januari de balans op. Op die manier kunnen de renstallen naderhand nooit zeggen dat hen niks gevraagd is. Het budgetlimiet zal niet gelden voor rijderssalarissen, het loon voor het management van de teams en de uitgaven aan marketing. Het schema is vastgesteld, nu is het zaak om de details uit te werken. De Formule 1-eigenaar probeert de oppositie op deze manier de munitie uit handen te nemen.

Reacties (10)

Login om te reageren
  • Max kan rustig slapen, die is over een paar jaar de best betaalde coureur ter wereld!

    • + 0
    • 10 nov 2017 - 12:23
    • Wat heeft dat met het bericht te maken?

      • + 1
      • 10 nov 2017 - 12:26
    • "Het budgetlimiet zal niet gelden voor rijderssalarissen..."

      • + 1
      • 10 nov 2017 - 12:30
    • Nog steeds niet relevant... Ik schat hem wel hoog in waarde maar ik begrijp wel dat sommigen hier moe van de naam worden als er hier op elk inrelevante artikel weer een draai aan moet worden gegeven... De deelonderwerpen in dit artikel zijn: Liberty Media, Budgetplafond, F1 teams algemeen. Ik zie geen relevantie.

      • + 0
      • 10 nov 2017 - 16:04
  • Ferrari geeft al tientallen jaren miljarden uit, allemaal weggegooid geld.
    Ferrari geeft de afgelopen 10 jaren 300 miljoen uit, ieder jaar weer, dat is dus 10x300 miljoen= 3 miljard en nog steeds geen WK titel.
    Ross Brawn gaf 1 dollar uit en werd direct kampioen.

    • + 0
    • 10 nov 2017 - 12:43
    • ap

      Posts: 943

      Appels met peren vergelijken! Ross was op de juiste plek en tijd!

      • + 0
      • 10 nov 2017 - 12:54
    • Dat was inderdaad een beste Euroknaller ;)

      • + 0
      • 10 nov 2017 - 12:57
    • Daar is uiteindelijk wel een beetje meer geld mee gemorst dan 1 euro... Natuurlijk al het voorwerk was gedaan door Honda dus die kosten waren er voor Brawn zelf niet... Maar ik meende toch dat Brawn GP dat jaar 3 updates plaatste op de auto en een update van een mercedes blok kocht... en daarbij hier en daar nog wat schadevolle acties van Barichello... Het waren er niet veel maar ik gok dat het hele jaar ze alsnog wel 40 miljoen heeft gekost op onderdelen.

      • + 0
      • 10 nov 2017 - 16:08
  • Gew 100 miljoen en klaar

    • + 0
    • 10 nov 2017 - 16:23
  • Kijk, daar begint het al...zwakke knieën bij LM na wat oproer. Wordt nooit wat met
    Liberty, want ze durven geen duidelijke stelling/verandering aan uit angst dat het verdienmodel aangetast wordt. Zo ook met de motorformule.

    • + 0
    • 10 nov 2017 - 16:58

PT Grand Prix van Portugal

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 3

    12:00 - 13:00

    Race

    14:10 - 16:10

  • Vrije training 2

    16:00 - 17:30

    Kwalificatie

    15:00 - 16:00

    Snelste ronde

     

PT Grand Prix van Portugal

Lokale tijd 

  • Vrijdagweather-image

  • Vrije training 2

    16:00 - 17:30

  • Zaterdagweather-image

  • Vrije training 3

    12:00 - 13:00

    Kwalificatie

    15:00 - 16:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    14:10 - 16:10

    Snelste ronde

    14:10 - 16:10

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Wie komt er naast Verstappen te zitten in 2021?

WK standen 2020

Bekijk volledige WK-stand

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
3 - 5 jul
Oostenrijk
10 - 12 jul
Oostenrijk
17 - 19 jul
Hongarije
31 - 2 aug
Groot Brittannië
7 - 9 aug
Groot Brittannië
14 - 16 aug
Spanje
28 - 30 aug
België
4 - 6 sep
Italië
11 - 13 sep
Italië
25 - 27 sep
Rusland
9 - 11 okt
Duitsland
31 - 1 nov
Italië
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix & Circuit
3 - 5 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
10 - 12 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
17 - 19 jul
Hongarije Hungaroring
31 - 2 aug
Groot Brittannië Silverstone
7 - 9 aug
Groot Brittannië Silverstone
14 - 16 aug
28 - 30 aug
4 - 6 sep
Italië Monza
11 - 13 sep
Italië Mugello
25 - 27 sep
Rusland Sochi Autodrom
9 - 11 okt
Duitsland Nurburgring
31 - 1 nov
Bekijk volledige kalender
show sidebar