user icon

Julian Bailey viert vandaag zijn 56ste verjaardag

  • Gepubliceerd op 09 okt 2017 09:06
  • comments 12
  • Door: Rob Veenstra

Oud Formule 1-coureur Julian Bailey is vandaag jarig. De Brit heeft de leeftijd van 56 jaar bereikt. Bailey was in 1988 actief voor het team van Tyrrell. Daarna ontbrak hij twee seizoenen op de grid, waarna hij in 1991 terugkeerde bij Team Lotus. In twintig pogingen slaagde hij er zeven keer in om zich te kwalificeren voor een Grand Prix. Zijn enige punt scoorde hij in de Grand Prix van San Marino van 1991. De felicitaties gaan uit naar de jarige Julian Bailey.

 

Reacties (12)

Login om te reageren
  • The dre

    Posts: 2.184

    Het was een hok van een wagen, maar zoooooo gaaf om te zien. Wat mij betrefd het decenium met de mooiste wagens:)

    • + 0
    • 9 okt 2017 - 09:25
    • Inderdaad wat waren die wagens toen gaaf jammer dat ik die tijd niet heb meegemaakt.

      • + 0
      • 9 okt 2017 - 09:28
    • Kakatoe

      Posts: 1.246

      Ik was toen 14 jaar. Goede herinneringen aan. Kan sentiment zijn, maar het was toen allemaal veel rauwer en stoerder. De Tyrrell ging wel lekker in Monaco. Ik meen met papa Palmer, maar kan me vergissen.

      • + 0
      • 9 okt 2017 - 09:38
    • '88, het jaar waarin ik f1 begon te volgen. Ik mis die tijden ook. Supergave wagens!

      • + 0
      • 9 okt 2017 - 10:02
    • Caramba

      Posts: 5.786

      Opwindend tijdperk, maar uitgerekend die Tyrrell 017 was daar een uitermate flets voorbeeld van. Tyrrell maakte al lang geen aansprekende wagens meer. De laatste die daar aanspraak op mocht maken was de tamelijk bizarre Tyrrell 014.
      en.wheelsage.org/tyrrell/014/pictures/367431/

      • + 0
      • 9 okt 2017 - 10:35
    • @Caramba, ook gave wagens met die opengewerkte engine covers!
      Overigens had Tyrrell in 1991 nog een (kleine) opleving met de Honda motor, ook met een fraaie bolide met Braun sponsoring

      • + 0
      • 9 okt 2017 - 11:18
    • Beste Jean,

      Dat klopt, maar die opleving van Tyrrell kwam voornamelijk door jou!
      Je hebt toch geen geheugenverlies? De GP van Frankrijk in 1989. Weet je dat niet meer?
      Wat te denken van jou rondelange gevecht met Ayrton in Phoenix 1990?
      Een van de mooiste generaties waar de Tyrrell als auto misschien niet de snelste was maar qua chassis uitstekend. Zeker gezien die geweldige kwalificatie van Stefano Modena in 1991 in Monaco. Op stratencircuits was die auto altijd goed, snel en stabiel.

      • + 1
      • 9 okt 2017 - 11:24
  • 1988 'het einde van een tijdperk'

    In 1988 kwam er aan het einde van het seizoen een einde aan een tijdperk. Vanaf 1989 werden de Turbo's vervangen door een Naturally Aspirated Engine. In de jaren ervoor was het duidelijk geworden dat de auto's erg veel PK's hadden met deze Turbo's
    In 1987 kwam men op het idee om een extra kampioenschap toe te voegen voor deze N.A.E. Jonathan Palmer en Tyrrel wonnen respectievelijk de Jim Clark en Colin Chapman Trophy. Daarmee werd Jonathan Palmer officieus wereldkampioen zonder dat hij daadwerkelijk 1 race had gewonnen.

    Het seizoen van 1988 was voor verschillende teams de opmaat naar 1989. Alleen McLaren had de mogelijkheid om tot het einde van het seizoen door te ontwikkelen. Na afloop van de Grand Prix van Belgie was het ook voor McLaren duidelijk dat men zo'n grote voorsprong had dat men zich ging richten op het 1989 seizoen.
    Hun voorprong was inmiddels zo groot dat ze al niet meer te achterhalen waren. Ze wonnen op Monza na iedere wedstrijd en dit seizoen ging de boeken in als dominanste Formule 1 seizoen tot nu toe.

    Williams was veroordeeld aan een uitgemolken motor van Judd. Het werd een van hun slechtste seizoenen in de Formule 1. Met slechts 2 2e plaatsen van vice-wereldkampioen Mansell en een aantal gesprokkelde punten van Ricardo Patrese. Mansell trok zijn conclusies en ging naar Ferrari. Hij was de laatste door Enzo Ferrari uitgekozen coureur.
    McLaren was oppermachtig en 1988 zag de introductie van een nieuwe ontwerp ster aan het front. Zijn naam Adrian Newey. De March 881 (Leyton House) is ook de auto die in de basis gebruikt werd tot en met 1992. Jan Lammers reed er 2 GP's mee in Japan en Australie.

    1988 Het seizoen waar men hedendaags op terug kan kijken op de laatste auto's die echt een enorm gevaar waren om te besturen. Een basic auto, zonder toeters en bellen die we hedendaags kennen. Een generatie auto's die voor Formule 1 fans nog elke keer voor vlinders in je buik zorgen.

    • + 3
    • 9 okt 2017 - 10:28
    • Kijk en volg F 1 al sinds de jaren zestig maar heb niks met sport van vroeguhhhh... Slecht een handvol hoogte-punten, en helaas ook de nodige dieptepunten, relatief veel ongelukken/verongelukte coureurs,, blijven in je herinnering.... Maar dat gevoel heb ik ook met voetbal of wielrennen , als men weer is begint te zeuren over Jan Jansen, of het WK van 1978,,,, Vreselijk. Dus helaas , je raakt aan mij geen 150 delige sport-encyclopedie kwijt ....

      • + 0
      • 9 okt 2017 - 13:26
    • "maar heb niks met sport van vroeguhhhh"

      Ben jaloers op je @BSCHUIT, ik wou dat ik dat ook kon zeggen, dat ik aan de f1 van tegenwoordig evenveel plezier beleef als aan deze sport vroeger.
      Helaas....

      • + 0
      • 9 okt 2017 - 15:57
  • Is dat niet die bekende zanger? Nou ja bekend...

    • + 0
    • 9 okt 2017 - 13:16
    • Je bedoeld Philip Baily? Een van de bandleden van Earth Wind and Fire.

      • + 0
      • 9 okt 2017 - 16:04

IT Grand Prix van Emilia Romagna

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    11:30 - 12:30

    Vrije training 3

    12:00 - 13:00

    Race

    15:00 - 17:00

  • Vrije training 2

    15:00 - 16:00

    Kwalificatie

    15:00 - 16:00

    Snelste ronde

    15:00 - 17:00

IT Grand Prix van Emilia Romagna

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    11:30 - 12:30

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    12:00 - 13:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:00 - 17:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    15:00 - 16:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    15:00 - 16:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    15:00 - 17:00

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Imola zou vast op de Formule 1-kalender moeten staan

WK standen 2020

Bekijk volledige WK-stand

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
21 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
11 - 13 jun
Canada
25 - 27 jun
Frankrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
21 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
11 - 13 jun
25 - 27 jun
Frankrijk Paul Ricard
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar