user icon

Brawn vindt bedenkingen bij 25 F1-races misplaatst

  • Gepubliceerd op 12 jul 2017 14:27
  • comments 26
  • Door: Rob Veenstra

Een Formule 1-kalender met 25 Grands Prix, het klinkt veel fans als muziek in de oren. Toch zijn de coureurs er niet al te enthousiast over. McLaren-coureur Fernando Alonso en Mercedes-rijder Lewis Hamilton riepen al in koor te stoppen als ze 25 races per jaar moeten rijden. Ross Brawn, sportief directeur van de Formule 1, vindt die bedenkingen misplaatst.

In de Telegraph verklaart hij: "25 races, dat is nog niet de helft van het aantal weekenden per jaar. Geen slecht werkleven, lijkt me. Nog niet zo lang geleden testten de coureurs nog elke week. Bij Ferrari hadden we twee testcircuits en er ging zelden een dag voorbij dat we niet in actie kwamen op een van die twee banen."

"Het gaat om de kwaliteit, niet om de kwantiteit. We respecteren het erfgoed van de Formule 1 en brengen met Frankrijk en Duitsland traditionele Europese races terug op de kalender. Die willen we afwisselen met opwindende nieuwe Grands Prix, bijvoorbeeld in New York of een van de andere grote steden in de VS en we willen nieuwe markten aanboren. Als we een kalender van 25 races samenstellen, dan is dat omdat al die Grands Prix een plekje op de kalender verdienen."

Bang voor verzadiging is hij niet. "De Formule 1 bevat veel rijkdom en dat bestaat op veel niveaus; mensen, coureurs, racen, techniek. Er is een karrenvracht aan rijkdom, meer dan in welke andere sport die ik kan bedenken. Mensen zijn gefascineerd door de Formule 1 en hetgeen deze sport vertegenwoordigt. Dat mogen we niet uit het oog verliezen", aldus Brawn.

Reacties (26)

Login om te reageren
  • Brummbär

    Posts: 507

    Brawn for president!
    Zolang we gewoon alleen maar op zondag blijven racen ben ik voor meer races.
    Dan moeten ze maar meer personeel aannemen.
    je kan een 80 urige werkweek ook in 2x 40 uitbesteden.

    • + 1
    • 12 jul 2017 - 14:39
    • Het ligt grotendeels aan de logistiek, denk ik. Als de races enigszins logisch gepland worden, haalt dat misschien al wat druk van de ketel bij het personeel. De rijders moeten in ieder geval niet klagen. Wie miljoenen verdient met racen, moet wat mij betreft z'n klep houden en karren. Ik ervaar de pech van Max wat dat betreft ook dubbel. Ik vind het jammer, voor hem en ook als kijker, maar half Nederland vindt 'm inmiddels oh zo zielig. Nou, ik vind iemand die meer dan 6 miljoen per jaar verdient in dit kader niet zielig.

      • + 0
      • 12 jul 2017 - 14:51
    • NicoS

      Posts: 12.527

      Zo is het Ben, ze kunnen op hun 30e al met pensioen als ze willen, dat gaat mij niet lukken.;)

      • + 0
      • 12 jul 2017 - 14:53
    • Max kan dat op z'n 19de al ;)

      • + 0
      • 12 jul 2017 - 14:55
    • Ukkie86

      Posts: 60

      Denk dat het geld Max veel minder interesseert dan het racen. Sportieve resultaten zijn veel belangrijker voor hem. Denk ook dat hij het liefst tot zijn 65e zou racen.

      • + 1
      • 12 jul 2017 - 15:29
    • Klopt @Ben....vanuit Europa voor 1 race in Canada en dan weer terug is zoiets.

      • + 1
      • 12 jul 2017 - 16:58
    • Shrek

      Posts: 500

      En binnen 25 minuten max verstappen er weer bijgesleurd...... Yee Ben.

      • + 0
      • 12 jul 2017 - 21:14
    • Yee Shrek, onzinopmerking van je

      • + 0
      • 12 jul 2017 - 21:47
    • Trabant

      Posts: 535

      Max gaat nog lang niet met pensioen.

      Ik ben trouwens voor 40 races per seizoen. Laat die gasten maar sturen.

      • + 0
      • 12 jul 2017 - 22:08
  • Mwoa voor mij hoeft het ook niet. Met meer races is de kans ook groter dat ik races ga missen omdat ik dan simpelweg minder kans heb om andere dingen om de raceweekenden heen te plannen.

    En ik zie de races toch echt het liefst gewoon live.

    • + 5
    • 12 jul 2017 - 14:42
    • Demachiel

      Posts: 183

      Oei de race niet live kunnen kijken.... Wat een ramp...

      • + 1
      • 12 jul 2017 - 14:52
    • Wat is het probleem dat je minder kans hebt op andere dingen te plannen;)

      • + 2
      • 12 jul 2017 - 14:54
    • Minder tijd voor sociale verplichtingen klinkt mij als muziek in de oren.

      • + 2
      • 12 jul 2017 - 14:58
    • NicoS

      Posts: 12.527

      Gewoon alle andere dingen in December, Januari en Februari plannen?...;)
      Ook in de zomer nog een hele maand de tijd, dus tijd genoeg, ik zeg kom maar op met die 25 races.;)

      • + 1
      • 12 jul 2017 - 14:59
  • Lewis en Alonso zijn verwende jongetjes. Too much money spoils, dat is wel duidelijk. Dat ze dan maar lekker met pensioen gaan. Hun plekken worden graag ingenomen door gretige, volop gemotiveerde coureurs.

    • + 0
    • 12 jul 2017 - 14:43
    • Sjees

      Posts: 1.149

      Ik zou dat echt een gemis vinden. Welke volop gemotiveerde coureurs staan er klaar dan?

      • + 0
      • 12 jul 2017 - 16:32
    • erwin93

      Posts: 893

      Kubica haha, Leclerc, Rowland miss, Auer, Norris, Ilott. Sowieso blijven coureurs iets te lang hangen eigenlijk.

      • + 0
      • 12 jul 2017 - 17:18
    • Makkelijk gesproken Vamp. Gretige coureurs zijn echter niet genoeg om de gaten op te vullen die deze 2 heren achter laten.

      Als je in hun schoenen staat valt het misschien vies tegen hoeveel 25 races zijn per jaar. Behalve het geld wat heel leuk is, vergt het een enorme drive en opoffering op en naast de baan iedere week.

      • + 1
      • 12 jul 2017 - 20:19
  • Baksteen

    Posts: 704

    Hamilton leeft min of meer niet (meer) alleen maar voor de F1 en Alonso is zwaar gefrustreerd.
    Ik zou zeggen opgeruimd staat netjes.

    • + 0
    • 12 jul 2017 - 14:57
    • Baksteen in de Maas gooien. Opgeruimd staat netjes.

      • + 1
      • 12 jul 2017 - 20:20
    • Dat zijn wel de coureurs die ik enorm zou missen in de F1. En dat in ruil voor een handvol races meer op de kalender, op waarschijnlijk flutcircuits zonder toegevoegde waarde? Never!

      • + 0
      • 12 jul 2017 - 22:38
  • Brawn zeker niet gelezen wat zn baas vorige-week vertelde.... 'Ik heb nergens gezegd dat er 25 GP's op de kalender komen,onzin.... Volgens de poppesnor...

    • + 0
    • 12 jul 2017 - 15:27
    • Ja, maar 24 noemde hij toen bewust niet, dus goeie kans dat het er 24 worden.

      • + 0
      • 12 jul 2017 - 15:39
    • En dan doen ze er stiekem nog eentje bij als Alonso bij de Indy 500 zit.

      • + 1
      • 12 jul 2017 - 16:15
    • Ha ha, jij bent echt de leukste thuis he, Larry? :-)

      • + 0
      • 12 jul 2017 - 20:15
  • geert61

    Posts: 1.099

    wacht maar de heren per race betalen dan roepen ze in koor doe er maar 30 .
    en het kan handig zolang je maar goed plant
    en als het hier winter is is het ergens anders zomer dus winterstop onzin gewoon doorgaan

    • + 0
    • 12 jul 2017 - 16:30

MC Grand Prix van Monaco

Lokale tijd 

  • Donderdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    11:30 - 12:30

    Vrije training 3

    12:00 - 13:00

    Race

    15:00 - 17:00

  • Vrije training 2

    15:00 - 16:00

    Kwalificatie

    15:00 - 16:00

    Snelste ronde

    15:00 - 17:00

MC Grand Prix van Monaco

Lokale tijd 

  • Donderdag weather-image

  • Vrije training 1

    11:30 - 12:30

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    12:00 - 13:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:00 - 17:00

  • Donderdag weather-image

  • Vrije training 2

    15:00 - 16:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    15:00 - 16:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    15:00 - 17:00

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De speciale livery van McLaren voor Monaco is mooier dan de normale kleurstelling van de MCL35M

Coureursprofiel

  • Team Alpine F1
  • Punten 137
  • Podiums 0
  • Grand Prix 82
  • Land ES
  • Geb. datum 29 jul 1981 (39)
  • Geb. plaats Oviedo, ES
  • Gewicht 68 kg
  • Lengte 1,71 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park