Officieël: Lotus beëindigt motorendeal met Cosworth
- Gepubliceerd op 13 sep 2010 01:26
-
13
- Door: Robin Smeets
"Cosworth heeft een overeenkomst bereikt met Lotus Racing waardoor de deal voor het leveren van motoren aan Lotus Racing tot een vroeg einde zal komen. Dit betekent dat Cosworth na het huidige Formule 1-seizoen geen motoren meer zal leveren aan het team. Totdat alle contracten ondertekend zijn, zullen beide partijen hier verder niks meer over zeggen", stond in een persverklaring die Cosworth gisteravond laat vrijgaf.
Jarno Trulli moest tijdens de Grand Prix van Italië zijn Lotus-bolide vroegtijdig aan de kant zetten met versnellingsbak problemen. Kort hierna schreef teambaas Tony Fernandes op zijn Twitter: "Jarno is uitgevallen door de versnellingsbak. Dit maakt de beslissing makkelijker."
Trending nieuws
-
Hadjar aangewezen als beste teamgenoot van 'onaantastbare' Verstappen
F1TV-analisten Jolyon Palmer, James Hinchcliffe en Tom Clarkson hebben zich erg positief uitgelaten over Max Verstapp...
23 jun 2026 12:46 -
Rosberg ziet titelkansen voor Hamilton: "Ferrari heeft nu ongelooflijk momentum"
Nico Rosberg denkt dat Lewis Hamilton een serieuze kans maakt op zijn achtste wereldtitel. De Duitser heeft er in 201...
23 jun 2026 13:22 -
Marko verwacht veel van Red Bull-updates: "Kunnen vijf tienden winnen"
Helmut Marko denkt dat Red Bull door de aankomende updates enorme stappen kan zetten. Het team zal in Spielberg een g...
23 jun 2026 15:24 -
Hill beticht fabrikanten van 'spelletjes': "Zo ontlopen ze ADUO-regeling"
De invoering van de nieuwe ADUO-regels voor 2026 zorgt nu al voor strategische spelletjes achter de schermen van de F...
23 jun 2026 14:47 -
Antonelli oneens met Senna-vergelijking: "Dat voelt niet juist"
Andrea Kimi Antonelli beleeft een indrukwekkend debuutseizoen in de Formule 1, maar de jonge Mercedes-coureur wil voo...
23 jun 2026 14:09
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
Zaterdag
Zondag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
Vrije training 3
12:30 - 13:30
Race / Startgrid
15:00 - 17:00
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
Kwalificatie
16:00 - 17:00
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
-
Zaterdag
-
Vrije training 3
12:30 - 13:30
-
Zondag
-
Race
15:00 - 17:00
-
Vrijdag
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
-
Zaterdag
-
Kwalificatie
16:00 - 17:00
-
Zondag
-
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Test kalender
Circuit de Catalunya - Wintertest
WK standen 2026
Gerelateerd nieuws
Geef je mening
Formule 1 kalender - 2026
Formule 1 kalender - 2026
Team profiel
- Team naam Renault
- Basis Enstone, Frankrijk
- Fernando Alonso 1
- Daniel Ricciardo 3
- Fernando Alonso 5
- Fernando Alonso 5
- Fernando Alonso 7
- Romain Grosjean 8
- Fernando Alonso 8
- Fernando Alonso 8
- Pastor Maldonado 13
- Jenson Button 15
- Kevin Magnussen 20
- Nico Hülkenberg 27
- Jolyon Palmer 30
- Esteban Ocon 31
- Carlos Sainz jr 55
236.937 reacties op Renault
26 leden hebben dit team als favoriet
Tweets over Renault

Reacties (13)
Login om te reagerenPosts: 975
Waarom af van cosworth hulkenberg was op Monza echt snel met zijn williams bak. Ik denk dat ze gewoon de versnellingsbak en hydrolic en pneumatische onderdelen bij een andere leverancier moet halen. Williams heeft nauwelijk problemen van het kapot gaan van auto\'s.
Posts: 1.308
betekent deze deal dat ze red bull gaan verslaan?
Posts: 298
nee de renault is lekker betrouwbaar =-p.
Posts: 711
Wat is er met die van Renault dan, Kubica is 1 keer uitgevallen door een motor probleem. Voor de rest heeft alleen Mark Webber problemen! Het lijkt er dus op dat in handen van Redbull het iets minder is maar ze zijn zoiezo beter dan Cosworth.
En wat Vettel had tijdens de race was niet zijn motor, maar er waren remmen die blokkeerden.
Posts: 3.007
Ik vond de Cosworth moteren van de Williams van Hulkenberg gisteren anders goed stand houden tegen de Renault van Webber.
Posts: 1.481
Ik denk dat Hulkenberg stand hield omdat de Williams minder downforce had staan, daarom stak hij waarschijnlijk ook 4 keer de chicanes af.
Posts: 2.885
Het probleem met de motoren van Cosworth, en dat is al verschillende keren beshreven hier, is, dat ze na twee races veel minder vermogen leveren dan daarvoor. De motoren van Renault hebben dat veel minder.
De eerste twee races met een nieuwe motor van Cosworth zijn dus prima, maar daarna...
Ik kan het me wel voorstellen dat ze dat willen.
Posts: 2.788
Dan heb je 16 races waar de motor het goed doet. Monaco is niet echt motor afhankelijk, dus dan heb je 17 races die goed gaan. Probleem zit hem er denk ik meer in de hydrolica dan in de motor. Renault gebruikt magnetti marelli en die leveren ook meteen kers mee. Cosworth moet dat nog gaan integreren met alle aanloop problemen die erbij zitten.
Posts: 2.418
Als Lotus en Cosworth niet samen verder gaan, zal Lotus wel Renault motoren gaan gebruiken. Verder zit dan nog een rijderswissel tussen Kovalainen en Petrov er wel in denk ik. De geruchten zullen dus wel kloppen. :p
Posts: 866
De Renault motor is (zie Renault en Red Bull) niet de snelste maar heeft een betere driveability.
Dus een idealer gewicht en inbouw afmetingen.
Lotus heeft dit jaar veel hydraulische en versnellingsbak problemen gekend en ze gaan dan volgend jaar ook over op een andere versnellingsbak die dan ook door Renault geleverd gaat worden.
Posts: 178
De Renault motor is absoluut wél van de snelste.
De Red-Bull en Renaults zijn niet voorniets ondanks hun hoge downforce/drag nog zó snel.
dat kost immens veel vermogen.
Posts: 1.265
Doen ze goed. Ze zitten hier duidelijk niet voor de korte termijn (zoals HRT).
Cosworth is niet zo slecht, maar Xtrac die de versnellingsbakken levert zorgt niet echt voor een goede samenhang en dat in combinatie met de slechte hydraulica. Bij Williams zie je dat de motor het best goed doet, maar dat komt omdat ze met uitzondering van de motor alles in eigen huis hebben ontwikkeld.
Posts: 428
Lotus met Renault . .das niet een hele vervelende combinatie, ook historisch gezien niet.
Dus volgend jaar zwarte auto\'s met goud kleurige livery by Lotus? :)