user icon

Haas F1 voorlopig niet van plan onafhankelijker te worden van partners

  • Gepubliceerd op 19 nov 2016 17:28
  • comments 24
  • Door: Mathijs Carolus

Het Formule 1-team van Haas, dat dit jaar debuteerde in de koningsklasse van de autosport, is voorlopig niet van plan de intensieve samenwerking met Ferrari stop te zetten. Ferrari levert de motoren aan het Amerikaanse team, maar ook op technisch vlak verlenen de Italianen ondersteunen aan het nieuwe team. Teambaas Günther Steiner is voolopig niet van plan de samenwerking minder intensief te laten zien.

Haas kreeg dit jaar de nodige kritiek te verduren, omdat de Amerikanen zoveel mogelijk werk hebben besteed aan partners. Naast een Italiaanse motor werkte het team intensief samen met Dallara voor de fabricage van het chassis van de VF-16. Succes leverden de samenwerkingen zeker op: Haas scoorde dit jaar 29 punten en staat achtste in het constructeurskampioenschap.

Alle punten werden dit jaar gescoord door Romain Grosjean. Esteban Guttierez verliest zijn stoeltje volgend jaar aan Kevin Magnussen. Steiner over de toekomst van het team en de samenwerking met de partners: "Als er niets geks gebeurt in Abu Dhabi sluiten wij ons eerste jaar in de Formule 1 af op een achtste plaats. Hopelijk kunnen we volgend jaar een volgende stap zetten. De manier waarop we het dit jaar aangepakt hebben is een goede aanpak en ik zie geen redenen waarom we op korte termijn onafhankelijker van onze partners moeten worden."

Reacties (24)

Login om te reageren
  • verfuktf1

    Posts: 511

    Dus geen Independence day voor Haas F1

    • + 3
    • 19 nov 2016 - 17:39
    • Scherpe reactie met de titel van dit artikel in het achterhoofd ;)

      • + 0
      • 19 nov 2016 - 18:01
    • verfuktf1

      Posts: 511

      Met dank aan mijn , achterhoofdskwab, frontaalkwab, pariëtaalkwab en mijn temporale kwab.

      • + 1
      • 19 nov 2016 - 18:14
    • Cocktale

      Posts: 288

      Kwab, het meest ondergewaardeerde zelfstandig naamwoord.

      • + 2
      • 19 nov 2016 - 18:57
    • verfuktf1

      Posts: 511

      Waar je dan weer een lidwoord voor kunt zetten...

      • + 0
      • 19 nov 2016 - 19:19
  • Zou ik ook niet doen eerst je positie verwerven door te leren hoe alles werkt en na een paar jaar op geheel eigen benen staan.

    • + 2
    • 19 nov 2016 - 17:42
    • Mee eens Jan, ik denk dat het verstandige keuze is om eerst te leren van anderen en dan van daar uit verder te gaan bouwen.
      En hoewel Ferrari op dit moment natuurlijk wat tegenvalt, het is geen verkeerde partij om kennis vandaan te halen.

      • + 0
      • 20 nov 2016 - 08:27
  • Zonder die mysterieuze remproblemen hadden ze veel meer punten kunnen halen.

    • + 2
    • 19 nov 2016 - 18:28
    • Rimmer

      Posts: 8.810

      Zonder Guttierrez hadden STR voorbij kunnen streven!

      • + 0
      • 20 nov 2016 - 12:54
  • Nog steeds geen "GENIE HAAS"

    • + 1
    • 19 nov 2016 - 19:19
    • verfuktf1

      Posts: 511

      Ik vind Genie Bouchard wel leuk. Doet mee in de WTA. (totaal off topic dit, maar ik moet het even kwijt)

      • + 1
      • 19 nov 2016 - 19:23
    • Ze noemen haar Genie....Maar heet Eugenie.
      Verfukt Die meid is idd erg leuk

      • + 0
      • 19 nov 2016 - 19:28
    • verfuktf1

      Posts: 511

      Ik kijk er graag na, soms nog spannender dan een F1 race ;)

      • + 0
      • 19 nov 2016 - 19:50
  • ringo

    Posts: 3.440

    Klinkt wel wat stom, hebben de F1 eigenlijk de regels 'versoepeld' ? Dacht eigenlijk dat iedere team eigen chassis moet bouwen...? Geloofde paarjaar geleden was redbull met de plannen om Redbull F1 en torrorosso chassis te laten maken bij RB engeneering whatever.. dus door 1 fabriek, of dat zou niet mogen? haas is eigenlijk meer een indy car team.. is nog de vraag of ze zelf chassis gaan maken, geloof het denk zelf niet dat ze dat zullen doen.

    • + 0
    • 19 nov 2016 - 20:26
    • DBGates

      Posts: 2.628

      klopt maar ik dacht dat constructeurs geen chassis mochten verkopen en dallaria is geen constructeur dus mag het wel. zoiets dacht ik dat het was

      • + 1
      • 19 nov 2016 - 21:32
    • ringo

      Posts: 3.440

      ok dat is logisch...... Stomme regel, Dus principe kan ieder team met dat soort constructie starten.....Andere kant wel slim.

      • + 0
      • 20 nov 2016 - 09:43
    • KoBus

      Posts: 2.382

      @RINGO

      Het team moet het 'intellectueel' eigendom bezitten, dus het mag wel een externe leverancier opdracht geven om een chassis te bouwen volgens specificaties van de opdrachtgever. Het chassis mag dan door de leverancier niet meer doorverkocht worden.

      • + 0
      • 20 nov 2016 - 13:12
  • Avanti

    Posts: 395

    Nog onafhankelijker ?

    • + 0
    • 19 nov 2016 - 21:54
  • Ik weet alleen niet bij welk team ze punten kunnen afsnoepen... torro rosso krijgt een betere motor. Mclaren zal het ook wel beter gaan doen. Renault kan het alleen maar beter doen dan dit jaar. Wordt lastig om stappen te maken denk ik.

    • + 0
    • 19 nov 2016 - 23:16
    • Mclaren is nog lang niet zeker of die t beter gaan doen, want het heeft er alle schijn van dat ze het team gaan laten runnen door de boekhouders die het klaarmaken voor verkoop

      • + 1
      • 20 nov 2016 - 11:43
  • Echter valt er nu geen peil te trekken op wat je koopt. Hun 2016 auto is eigenlijk grotendeels de 2015 Ferrari. Maar met alle wijzigingen is het als 's avonds een auto van marktplaats kopen.

    • + 0
    • 19 nov 2016 - 23:35
    • Dus feitelijk kunnen we vaststellen dat Haas, dat met een 2015 Ferrari in 2016 8e werd, in 2017 9e wordt met een 2016 Ferrari. ;-)

      anyway, slechte zaak dit. Dat er een motor extern ingekocht is dan maar zo, al had ik liever 8 verschillende motorleveranciers gezien, maar dat turn-key inkopen is wat mij betreft weinig representatief waarvoor F1 ooit stond.

      Daarentegen ben ik ook wel van de categorie, beter hard falen op eigen kracht dan goed gestolen...nja, gekocht dan. Leer me hoe ik en waarom ik iets maak, niet hoe ik het ik het koop...

      • + 0
      • 20 nov 2016 - 01:39
    • ringo

      Posts: 3.440

      chasssis is principe gewoon een dallara, alleen die versnellingsbak zal wel een 2015 zijn? of die ontwerp is gewoon rommel.

      • + 0
      • 20 nov 2016 - 09:44
  • brommer

    Posts: 408

    Ze hebben die hulp dan ook hard nodig

    • + 0
    • 20 nov 2016 - 10:24

US Grand Prix van de VS

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    18:30 - 19:30

    Vrije training 3

    20:00 - 21:00

    Race

    21:00 - 23:00

  • Vrije training 2

    22:00 - 23:00

    Kwalificatie

    23:00 - 00:00

    Snelste ronde

    21:00 - 23:00

US Grand Prix van de VS

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    18:30 - 19:30

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    20:00 - 21:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    21:00 - 23:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    22:00 - 23:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    23:00 - 00:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    21:00 - 23:00

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De Formule 1 is spannender dan ooit?

Coureursprofiel

  • Team -
  • Punten -
  • Podiums -
  • Grand Prix -
  • Land FR
  • Geb. datum 17 apr 1986 (35)
  • Geb. plaats Geneve, FR
  • Gewicht 71 kg
  • Lengte 1,8 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
8 - 10 okt
Japan
8 - 10 okt
Turkije
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
8 - 10 okt
8 - 10 okt
Turkije Istanbul Park
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec