user icon

Grosjean van held naar schlemiel in Sao Paulo

  • Gepubliceerd op 15 nov 2016 08:53
  • comments 16
  • Door: Rob Veenstra

Haas F1 Team-coureur Romain Grosjean evenaarde zaterdag de beste kwalificatiepositie van zijn werkgever. De Fransman bereikte Q3 en noteerde daarin de zevende tijd. Die plek nam hij echter niet in op de startopstelling, omdat hij in een verkenningsrondje op weg naar de grid de macht over het stuur verloor de heuvel op uit de bocht Juncao.

Zijn auto belandde in de muur en de wielophanging raakte dusdanig beschadigd dat hij niet meer van start kon gaan. Het kan verkeren. Grosjean: "In minder dan 24 uur ging ik van held naar schlemiel, van hero to zero. Ik weet niet wat er gebeurde, ik spinde gewoon. Ik reed de heuvel op, op weg terug naar de pits, en ging plots in de rondte. Ik ging niet eens volgas."

"Er was gewoon geen grip op die plek op dat moment. Ik kreeg te maken met wielspin en ik crashte. Ik had niets kunnen doen om dit te voorkomen of om de wagen onder controle te houden. Ik vind het vooral spijtig voor de mensen van het team, want we hadden zo'n goede startpositie en ik was niet eens aan het pushen, want ik was onderweg naar de startgrid."

Reacties (16)

Login om te reageren
  • Rimmer

    Posts: 8.559

    Zonde zonde zonde. Ik was erg benieuwd naar wat Grosjean had kunnen doen, het zag er echt veelbelovend uit. Jammer.

    • + 1
    • 15 nov 2016 - 09:27
    • Stitch

      Posts: 5.333

      inderdaad jammer, maar zijn reactie duid erop dat het geen echte regenrijder is zoals Max of Lewis. Ik denk niet dat hij veel meer had kunnen doen dan die 7e positie verdedigen.

      • + 0
      • 15 nov 2016 - 09:35
    • Ik begin best moe te worden van die flauwekul over het wel of niet kunnen rijden in de regen. Tuurlijk zijn er coureurs die het beter doen in de regen, maar de factor geluk/pech is ook een stuk groter. De ene ronde gaat het prima, de volgende ronde ga je vol op je plaat. Massa staat niet echt bekend om zijn kwaliteiten in de regen, maar won in 2008 op dit circuit wel onder lastige omstandigheden. Kwaliteit of geluk? Schumacher staat dan weer wel bekend om zijn goede regenraces, maar ook hij heeft zo zijn fouten gemaakt op een natte baan. Onkunde of pech? Grosjean vloog er af en is nu direct geen "echte regenrijder". Laten we het toch even op pech houden, dit had iedereen kunnen overkomen.

      Wat Max liet zien was natuurlijk ongekend fantastisch, maar schreef je na Monaco ook dat hij obv die crash "geen echte regenrijder" was?

      • + 6
      • 15 nov 2016 - 10:17
    • Op de crash na was Verstappen in Monaco ook sensationeel.

      • + 2
      • 15 nov 2016 - 12:56
    • Lewis vond ik zondag echt niet spectaculair....hij heeft wel van Rosberg gewonnen, maar extreem veel sneller was hij ook weer niet. Op Monaco was Lewis een stuk sneller dan Rosberg.

      • + 0
      • 15 nov 2016 - 13:27
    • Hamilton reed iig sneller dan Verstappen toen ze nog dezelfde banden hadden. Pas toen Verstappen op zijn splinternieuwe wets reed, kon ie sneller.

      • + 0
      • 15 nov 2016 - 17:21
    • @Oosterbaan

      Hamilton reed op cruise control, was makkelijk sneller dan Max (terwijl die vol op de limiet reed) Dankzij de safetycars lag het dicht bij elkaar, zonder had HAM > 30 seconde voorsprong gehad.

      • + 0
      • 15 nov 2016 - 20:15
  • Hij heeft nu tijdens de race mooi Max zijn racelijnen en stuurtechnieken kunnen bestuderen. Wellicht heeft hij ervan geleerd en kan hij het een volgende keer ook!

    • + 0
    • 15 nov 2016 - 09:52
  • De (wagen)beheersing van croissant is toch nog niet optimaal. De andere coureurs stonden toch echt bij de start.

    • + 1
    • 15 nov 2016 - 09:54
  • NicoS

    Posts: 12.750

    Ik had het best wel met hem te doen.
    Eindelijk weer eens een goed resultaat tijdens de kwalificatie, en dan gebeurd je dit.
    Na zoveel ellende kon dit er ook nog wel bij, het is duidelijk niet zijn jaar.

    • + 1
    • 15 nov 2016 - 09:58
  • Er waren gisteren nog enkele die beweerde dat het door de motor kwam, ik blijf erbij dat dit een beginners fout is.

    • + 0
    • 15 nov 2016 - 10:33
  • Maximo

    Posts: 6.803

    Al die Maxbachers stonden er mooi op deze race.
    Grosjean.... Massa..... Kimi..... Vettel......

    Is die Villeneuve toevallig ook niet thuis voor de buis op zijn muil gegaan toen hij een zakje troostpinda's ging pakken?

    • + 1
    • 15 nov 2016 - 10:48
    • Het is niet dat Verstappen foutloos was. Hamilton daarintegen wel.

      • + 0
      • 15 nov 2016 - 17:22
  • Zegt dus niets over een of ander motorprobleem wat ik eerder voorbij hoorde komen. Jammer voor Grosjean en het team, helemaal als zoiets op weg naar de startopstelling gebeurt, op volle race snelheid zijn niet de minsten op hun plaat gegaan afgelopen zondag

    • + 2
    • 15 nov 2016 - 11:29
  • Die auto is ook moeilijk te besturen, want maar weinig grip.

    • + 0
    • 15 nov 2016 - 14:48
  • Moondust

    Posts: 624

    Ik geloof die coureurs meestal niet als ze zo stellig beweren dat ze er niets aan konden doen.

    • + 0
    • 15 nov 2016 - 23:32

HU Grand Prix van Hongarije

Lokale tijd 

HU Grand Prix van Hongarije

Lokale tijd 

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De Formule 1-bolide van 2022 is mooier dan de huidige?

Coureursprofiel

  • Team -
  • Punten -
  • Podiums -
  • Grand Prix -
  • Land FR
  • Geb. datum 17 apr 1986 (35)
  • Geb. plaats Geneve, FR
  • Gewicht 71 kg
  • Lengte 1,80 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel