user icon

Esteban Ocon ontvangt gridstraf wegens ophouden Jolyon Palmer in kwalificatie

  • Gepubliceerd op 13 nov 2016 08:57
  • comments 19
  • Door: Mathijs Carolus

Manor-coureur Esteban Ocon heeft na de kwalificatie voor de Braziliaanse Grand Prix een gridstraf van drie plaatsen gekregen. De Fransman kwalificeerde zich als negentiende, maar zal door de straf achteraan moeten starten. Ocon kreeg ook twee strafpunten op zijn licentie.

Ocon kreeg de straf omdat hij in de kwalificatie in de weg reed terwijl Renault-coureur Jolyon Palmer bezig was met een snelle ronde. Volgens Ocon bracht het team hem niet op de hoogte van verkeer en probeerde de Fransman alles te doen om Palmer alsnog niet op te houden. 

De stewards waren echter van mening dat Palmer wel degelijk tijd verloor door Ocon en besloten daarop een gridstraf uit te delen met twee strafpunten. Ocon heeft inmiddels vier strafpunten, eerder kreeg de toekomstig Force India-coureur een straf in Singapore wegens inhalen onder de Safety Car.

Reacties (19)

Login om te reageren
  • verfuktf1

    Posts: 511

    Haalt ie eindelijk eens iemand in, weer niet goed :)
    regeltjes, regeltjes. Einde jaar Rapportjes voor de jongentjes uit de klas.

    • + 0
    • 13 nov 2016 - 09:15
    • Wel al 4 punten voor Manor bij elkaar gereden.

      • + 0
      • 13 nov 2016 - 12:31
  • Wat een onzin palmer was door na q2 dus dit heeft heeft helemaal niets uitgemaakt voor zijn kwalificatie.

    • + 1
    • 13 nov 2016 - 09:16
    • verfuktf1

      Posts: 511

      Heb je volkomen gelijk in. Dit is water na de wijn.

      • + 0
      • 13 nov 2016 - 09:18
    • Typisch weer de FIA met hun idiote toepassing van de regeltjes.
      Ze maken zich echt belachelijk. Seriously :-)

      • + 0
      • 13 nov 2016 - 09:23
    • verfuktf1

      Posts: 511

      Op dit soort regelgeving is mijn naam dus gebaseerd. (Eigenlijk heet ik gewoon Bernie)

      • + 0
      • 13 nov 2016 - 09:36
    • Rene666

      Posts: 216

      IK ben het niet helemaal met jullie eens. Wat als Palmer door het ophouden Q2 had gemist? Had Ocon dan wel gestraft moeten worden, of als hij Max had opgehouden? Als hij dan wel gestraft zou zijn, dan zijn we weer niet consequent. Dus straf is in mijn ogen terecht.

      • + 3
      • 13 nov 2016 - 09:48
    • Misschien heeft Palmer er nu een setje bande extra aan moeten geven en daardoor een nadeel. Maar het vergrijp op zich wordt bestraft, onafhankelijk van de gevolgen. En dat is feitelijk het eerlijkst.

      • + 3
      • 13 nov 2016 - 09:56
    • verfuktf1

      Posts: 511

      Rene666, Het zorgt voor discussies. Er is weinig echt 100% duidelijk. Dan blijft het altijd Ja tegen Nee. Maar als dit......Maar als dat. Een politiek steekspel. Dan kijk ik wel NPO politiek.

      • + 0
      • 13 nov 2016 - 09:59
    • Dat is precies de spijker op zijn kop Rene666, dat is het hele probleem met die inconsequentie.
      FIA moet een overtreding beoordelen op het feit van de overtreding, niet op de gevolgen van die overtreding. En dat doen ze wel (vergelijk Hamilton zonder straf de bocht afsnijden). Zo werkt het nergens.
      Heel simpel gezegd: ook op een leeg kruispunt is het nog steeds niet toegestaan om door rood licht te rijden. Dat is de essentie van een regel. Niet wat het gevolg van overtreding ervan is.
      En op dat punt gaat de FIA gewoon de mist in. Op die manier werkt geen enkele regel.
      Straf is dus terecht. Ophouden=ophouden, ongeacht wie en wat de consequenties waren.

      • + 5
      • 13 nov 2016 - 10:00
    • En wanneer een regel in de praktijk niet werkt, dan moet de regel worden aangepast in plaats van deze middels een soort jury wel of niet toe te passen.
      Dan deugt de regel gewoon niet.

      • + 3
      • 13 nov 2016 - 10:28
    • Dat bet ik niet met jullie eens niet elke overtreding is hetzelfde daar moet echt wel rekenking mee gehouden.

      Bijvoorbeeld: je mag niet bewegen tijdens het remmen, maar er staat plots een auto rechtvoor je stil in de remzone moet je dan ook een straf krijgen daarvoor? Ik vindt van niet.

      Het grappige is dat de meeste mensen de regels interperteren in max zijn voordeel. In oosterijk haalde hij naast de baan in daar hoorde ik niemand over klagen.

      • + 0
      • 13 nov 2016 - 11:08
    • Vettel werd in Mexico toch ook niet gestraft toen hij Hamilton ophield? En vervolgens ook nog zelf profiteerde met een enorme slipstream als resultaat... Waarom Ocon dan nu wel straf?

      • + 1
      • 13 nov 2016 - 11:13
    • Blackat

      Posts: 17

      niet alleen onzin maar duidelijk rookies onevenredig straffen om ze een lesje te leren (net als verstappen in zijn eerste jaar!)

      • + 1
      • 13 nov 2016 - 11:20
    • Het gaat er mij gewoon om dat ze zich belachelijk maken, ze passen regels in vergelijkbare situaties inconsistent toe.
      De straf op zich kan terecht toegekend zijn, maar dan wel altijd en voor iedereen hetzelfde.
      Los van het feit dat ik zowieso van mening ben dat er te veel gestraft wordt.
      Dat je soms wel eens gehinderd wordt tijdens een Q, dat lossen rijders onderling wel op.

      • + 1
      • 13 nov 2016 - 11:45
    • Rene666

      Posts: 216

      verfuktf1, even voor de duidelijkheid, ik ben voor het afschaffen van heel veel van dit soort regeltjes. Ik snap dat ze veel willen doen aan de veiligheid maar ze zijn nogal doorgeslagen in de F1. Maar als we regels hebben, dan moet je ze ook bij iedereen gelijk naleven. En de discussie die naar elk geval apart gekeken moet worden vind ik zo'n onzin, dat zorgt er alleen maar voor dat niemand er meer iets van snapt.

      • + 0
      • 13 nov 2016 - 11:47
  • aap

    Posts: 1.366

    OW OW OW OW OW wat gaat hij het zwaar krijgen volgend jaar met perezzz

    • + 0
    • 13 nov 2016 - 10:42
  • Airmouse

    Posts: 8

    Oh oh oh, wat zijn ze weer goed bezig. RAI had ook gestraft moeten worden met die inhaalactie op SAI!!!!

    • + 4
    • 13 nov 2016 - 10:43
    • Ja idd helemaal eens, los van wat er daarvoor gebeurt is!
      Het was een zotte actie met een hoop gevaar, dus hij had idd een straf daarvoor moeten hebben
      +

      • + 0
      • 13 nov 2016 - 11:50

FR Grand Prix van Frankrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    11:30 - 13:00

    Vrije training 3

    13:00 - 14:00

    Race

    15:00 - 17:00

  • Vrije training 2

    15:30 - 17:00

    Kwalificatie

    16:00 - 17:00

    Snelste ronde

    15:00 - 15:00

FR Grand Prix van Frankrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    11:30 - 13:00

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    13:00 - 14:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:00 - 17:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    15:30 - 17:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    16:00 - 17:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    15:00 - 15:00

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De speciale livery van McLaren voor Monaco is mooier dan de normale kleurstelling van de MCL35M

Coureursprofiel

  • Team -
  • Punten -
  • Podiums -
  • Grand Prix -
  • Land GB
  • Geb. datum 20 jan 1991 (30)
  • Geb. plaats Horsham, GB
  • Gewicht 78 kg
  • Lengte 1,79 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park