user icon

Lotus F1 Racing stelt Mark Smith aan als technisch directeur

  • Gepubliceerd op 02 jun 2010 16:59
  • comments 11
  • Door: Rob Veenstra
Lotus F1 Racing neemt Mark Smith over van Force India. Smith neemt bij de Maleisische renstal de rol van technisch directeur op zich. Hij moet wel eerst zijn opzegtermijn bij Force India uitdienen. Lotus F1 Racing versterkte het technische team met nog twee krachten afkomstig van Force India, namelijk Lewis Butler als ontwerpchef en Marianne Hinson als hoofd aerodynamica.

Chief technical officer Mike Gascoyne: “Het doet me deugd om Marianne en Lewis bij Lotus F1 Racing te verwelkomen en het pleziert me enorm om de handen weer ineen te slaan met Mark Smith. We werkten eerder samen bij Jordan, Renault en Force India. Lewis en ik kennen elkaar ook van Force India, en Lewis en Mark Smith werkten tegelijkertijd bij Red Bull Racing. Marianne gaf ik in 1999 haar eerste baan in de Formule 1, bij Jordan. We zijn dus goede bekenden van elkaar.”

“Het eerste product van Mark en mij samen bij Jordan was de 199, de meest succesvolle auto van dat team ooit. Bij Renault hielp Mark me om het team terug te brengen naar de bovenste trede van het podium. We hebben de basis gelegd voor het team dat later twee jaar achtereen wereldkampioen werd. Ik ben blij dat hij onze potentie ziet en de mogelijkheid om Lotus F1 Racing samen met Tony Fernandes, mij en de rest van het team naar voren te helpen, aangrijpt.”

Reacties (11)

Login om te reageren
  • Werner

    Posts: 1.650

    Hoe komt het dat ik op deze site niets lees van de rechtzaak dat Force India heeft aangespannen tov Lotus racing, Mike Gascoyne en Aerolab ? Op andere sites las ik dat Lotus ontkent dat het voor de rechter wordt gedaagd maar nu lees ik in een artikel dat Force Inida expliciet laat weten dat het wel degelijk een proces heeft aangespannen en dat het \"serieus\" is...
    Nu nog Mark Smith...

    • + 0
    • 2 jun 2010 - 17:17
  • rchorus

    Posts: 880

    Haha, toch stoer hoe sommige lezers denken dat ze er recht op hebben dat hier altijd maar al het nieuws meteen moet staan. Werkelijk. :p

    OT: Je ziet wel mooi hoe Gascoyne dat team aan het opbouwen is. Mensen kunnen veel zeggen over de \'bulldog\' maar zowel bij Jordan, Renault als Toyota heeft hij hele grote stappen gezet. Zelfs bij Force India valt het op dat daar een stijgende lijn is ingezet met zijn organisatiestructuur. Nu Lotus nog, maar daar heb ik het volste vertrouwen in.

    • + 0
    • 2 jun 2010 - 17:57
    • Werner

      Posts: 1.650

      Als je overal leest dat er een rechtzaak aanhangig wordt gemaakt omdat technische informatie kennelijk ter kwade trouw is gebruikt (moet nog bewezen worden natuurlijk), vind ik dat wel nieuws.
      Nieuws van \"Ferrari wil verbeteren\" enz... is natuurlijk geen nieuws.

      • + 0
      • 2 jun 2010 - 21:43
  • Eerst raken ze al een schaalmodel kwijt, en nu weer 3 mensen aan Lotus. Zal de verstandhouding tussen beide teams niet veel goed doen. Er gaan dit jaar trouwens wel veel mensen weg bij Force India. Eerst raakten ze ook James Key al kwijt aan Sauber.

    • + 0
    • 2 jun 2010 - 19:08
  • mario

    Posts: 8.236

    Force India en Lotus F1 zullen een goede verstandhouding hebben onder elkaar ;)

    • + 0
    • 2 jun 2010 - 20:16
  • Werner

    Posts: 1.650

    Gascoyne is door elk team waar hij werkt ontslaan heb ik ergens gelezen en quasi altijd met een slechte verhouding \"het schip verlaten\"...

    • + 0
    • 2 jun 2010 - 21:41
    • Gascoyne staat bekend om zijn aggresieve stijl, maar heeft in het verleden bij oa Jordan, Renault en Toyota dat hij succesvolle wagens kan bouwen. Zo ver als ik weet is hij echter zelden ontslagen. In ieder geval niet in het begin van zijn carriere bij McLaren, Tyrrell, Sauber, wederom Tyrrell en Jordan. Daarna is hij aan de slag gegaan bij Renault (op non actief gezet omdat hij naar Toyota zou vertrekken), Toyota (ontslagen), en ten slotte Force india (ontslagen, waarschijnlijk het botsen van het ego van de heer Malya en Gascoyne / Kolles?). Dat is dus 2 keer op 8 banen. In ieder geval kun je wel stellen dat de mensen die onder hem weken niet echt klagen, als ik zie dat deze drie personen nu weer terug onder Gascoyne willen werken.

      • + 0
      • 2 jun 2010 - 23:59
  • Werner

    Posts: 1.650

    Had het gisteren hier niet gelezen maar kennelijk vandaag wel...

    • + 0
    • 2 jun 2010 - 21:47
  • Gascoyne is iemand die niet van de \"licking your way up\" stijl houd en daarom botst het natuurlijk vaker met bobo\'s die denken dat ze respekt verdienen omdat ze nu in de F1 vertoeven. Vergeet niet dat Mike langer in de F1 werkzaam is dan de meeste van zijn oude bazen.

    McLaren is het enige team dat min of meer in zijn huidige vorm op het team van ten tijde Gascoyne lijkt, de rest weten we natuurlijk wat ermee gebeurd is....

    • + 0
    • 3 jun 2010 - 09:17
  • Gascoyne was voor Mallya gewoon de juiste man op de juiste plaats in de begin dagen. Mallya gebruikte hem om het team degelijk op poten te zetten. Vanaf daar kon Mallya het wel verder zelf managen, ondersteund door personeel dat gewoon doet wat hij zegt.
    Zoals het een goede miljardair betaamt gelooft Mallya uiteindelijk alleen in zijn eigen visie en gaan mensen die daar tegenin gaan eruit zodra ze niet meer noodzakelijk zijn.
    Ook de japanse managers bij Toyota hadden wat moeite met het feit dat niet ieder personeelslid ja en amen zei en hanteerden dan ook dezelfde stragie. We zullen zien hoe het bij Lotus gaat. Hun huidige zeepkist is makkelijk te verbeteren voor volgend seizoen dus de nieuwe lotus zal bijna zeker beter zijn.

    • + 0
    • 3 jun 2010 - 10:42

GB Grand Prix van Groot-Brittannië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

GB Grand Prix van Groot-Brittannië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De Formule 1-bolide van 2022 is mooier dan de huidige?

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar