Strategie Force India was op het randje

Plaatsvervangend Force India teambaas Bob Fernley zegt dat de strategie van Sergio Perez tijdens de Grand Prix van Rusland op het randje was. In de twaalfde ronde van de race, tijdens de Safety Car fase, maakt de Mexicaan zijn enige pitstop. Daardoor reed Perez maar liefst 41-ronden op zijn set banden. Door deze riskante strategie finishte Perez als derde tijdens de race.  

“We waren de eerste die besloten naar binnen te gaan tijdens de Safety Car fase. Iedereen voor ons reed door. Dat gaf ons denk ik een voordeel. We dachten dat als deze gok goed zal uitpakken, we hier een sensationeel resultaat konden behalen. Als het niet zou zijn gelukt hadden we waarschijnlijk nog steeds een goed resultaat behaald. Hopelijk kunnen we deze flow vasthouden naar de komende back-to-back races in de Verenigde Staten en Mexico”, aldus Fernley.

“Ik was er wel redelijk zeker van dat het zou kunnen om door te gaan op deze banden en de finish te halen. De Safety Car fase duurde vrij lang. Dat was zeker in ons voordeel, maar het was wel marginaal. Zowel het team als de coureur hebben het geweldig gedaan. Het was echt een schoolvoorbeeld van teamwerk. Het team gidste hem naar het einde en Sergio heeft zoals altijd fantastisch werk verricht”, vervolgt Fernley.

Door de podiumplek en de daarbij behorende 15 punten heeft Force India nu 26 punten voorsprong op Lotus, de grootste concurrent in het gevecht om de vijfde plaats in het constructeurskampioenschap.

“We hebben hierdoor een beetje lucht. En deze voorsprong is erg lekker, want Lotus is een heel sterk team. Eén goed weekend van hen en we staan weer vol onder druk”, besluit Fernley. 

vandeB

Posts: 597

Je kunt min of meer wel berekenen welke stopstrategie het beste bij je team past. Tel rondetijden op, hou rekening met slijtage, trek de pitstops ervan af en je weet precies op de seconde hoe laat je op het podium staat. Het zijn de safetycars die roet in het eten gooien. Een drie-stop-strategie ... [Lees verder]

  • 2
  • 13 okt 2015 - 09:09

Reacties (9)

Login om te reageren
  • Knap gereden van Perez. Zo zie je maar dat risico nemen loont. Vaak zie je nog dat teams te voorzichtig hun strategie bedenken en voor een veilige 2-stopper gaan. Waarom niet eens een keer een 1 of 3-stopper? Oftewel de concurrentie verrassen.

    • + 0
    • 13 okt 2015 - 09:05
    • vandeB

      Posts: 597

      Je kunt min of meer wel berekenen welke stopstrategie het beste bij je team past. Tel rondetijden op, hou rekening met slijtage, trek de pitstops ervan af en je weet precies op de seconde hoe laat je op het podium staat. Het zijn de safetycars die roet in het eten gooien. Een drie-stop-strategie zal onder ideale omstandigheden vrijwel nooit effectief blijken.

      • + 2
      • 13 okt 2015 - 09:09
  • vandeB

    Posts: 597

    Vader Perez leek wel een klein kind zo blij. Tijdens ieder item in de nabeschouwing op Sky zag je 'm wel met een Mexicaanse vlag, champagne of met die Oesjanka op. Af en toe zag je Sergio ook geïrriteerd omdraaien en sissend fluisteren: "Padre, desapareciendo."

    • + 1
    • 13 okt 2015 - 09:05
  • ZelosF1

    Posts: 182

    Ik begin stiekem steeds meer fan te worden van zowel Perez als Force India. Natuurlijk had Perez het grootste geluk aan het eind van de race dat hij naar het podium mocht, maar een vijfde plek was alsnog super geweest. Misschien is Perez wel sterker terug gekomen na zijn Mclaren avontuur. Force India hebben 2 fantastisch fanatieke coureurs en het team doet het in mij ogen zeer goed (Tuurlijk met een benz motor).

    • + 0
    • 13 okt 2015 - 09:09
  • baziz

    Posts: 500

    Ben helemaal geen fan van Perez, maar je moet het hem wel nageven dat hij telkens het maximale er uit weer te halen wanneer zijn team een afwijkende strategie verzint. Ook bij Sauber heeft hij op die manier het podium gehaald. Natuurlijk moet het dan allemaal mee zitten en gaat het ook af en toe mis, maar hij doet het maar wel mooi.

    • + 0
    • 13 okt 2015 - 11:47
  • Kevin

    Posts: 5.397

    Strategie was over het randje. Zonder Raikkonen's fout had de race immers twee ronden te lang geduurd. Niet dat 5e dan een slecht resultaat zou zijn geweest, helemaal niet.

    • + 0
    • 13 okt 2015 - 17:29

AT Grand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

ATGrand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Test kalender

Bekijk het volledige testschema

WK standen 2026

Bekijk volledige WK-stand

Gerelateerd nieuws

Geef je mening

Wat is jouw eerste oordeel over de nieuwe F1-regels?

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Bahrein
-
Bahrein
6 - 8 maa
Australië
13 - 15 maa
China
27 - 29 maa
Japan
10 - 12 apr
Bahrein
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika
22 - 24 mei
Canada
5 - 7 jun
Monaco
12 - 14 jun
Spanje
26 - 28 jun
Oostenrijk
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix & Circuit
6 - 8 maa
Australië Albert Park
13 - 15 maa
27 - 29 maa
10 - 12 apr
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika Miami International Autodrome
22 - 24 mei
5 - 7 jun
Monaco Monte Carlo
12 - 14 jun
26 - 28 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
Bekijk volledige kalender

Coureursprofiel

  • Team Cadillac F1
  • Punten 1.450
  • Podiums 35
  • Grand Prix 214
  • Land MX
  • Geb. datum 26 jan 1990 (36)
  • Geb. plaats Guadalajara, MX
  • Gewicht 64 kg
  • Lengte 1,73 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel
show sidebar