user icon

Ferrari trekt Gutierrez aan als reservecoureur

  • Gepubliceerd op 15 dec 2014 16:02
  • comments 31
  • Door: Rob Veenstra
Esteban Gutierrez maakt een opmerkelijke transfer. Voor de Mexicaan was voor 2015 geen plek op de grid meer, maar hij heeft als test- en reservecoureur onderdak gevonden bij Ferrari. De afgelopen twee seizoen racete hij namens Sauber in de Formule 1 al met motoren van Ferrari.

Gutierrez: "Het is een grote eer om lid te worden van de Scuderia Ferrari-familie, een team met een rijke geschiedenis in de Formule 1. Voor mij markeert dit het begin van een nieuw pad voor de toekomst en ik ga mijn best doen om bij te dragen aan het waarmaken van de doelstellingen."

"Ik wil iedereen die in mijn potentie gelooft bedanken. Deze kans bij Ferrari is een geweldige mogelijkheid om me als coureur verder te ontwikkelen en op termijn alsnog de top te halen. Met al mijn passie en toewijding kijk ik nu uit naar de start van dit nieuwe avontuur."

Reacties (31)

Login om te reageren
  • Echt belachelijk dit! Zal wel weer met $$$ uit Mexico te maken hebben, maar ik vind het triest dat Ferrari niet één van hun rijders uit het junior programma nemen, Fuocco bijvoorbeeld. Ik zie werkelijk geen enkele toegevoegde waarde om Guitierrez als test coureur in te zetten. Laat staan als vervanging voor Seb of Kimi.
    Had meer verwacht van Ferrari, zeker met de stoere taal van de afgelopen weken.

    • + 0
    • 15 dec 2014 - 16:06
    • Zal inderdaad wel om de centjes van Carlos Slim gaan.
      Voor Gutierrez is het een goeie stap, zijn F1 carrière was na het volstrekt kleurloze optreden van de afgelopen 2 jaar toch al voorbij.
      Maar wat stelt zo'n testrijders functie anno 2015 nu voor? Hij mag de nodige uurtjes in de simulator doorbrengen, misschien eens een shakedown of een demo doen. Als hij mazzel heeft mag hij dit voorjaar een of enkele dagen wintertests doen, maar een vrije training tijdens het seizoen is niet aan de orde.
      En de waarde van titel 'reserverijder' kennen we allemaal. Mocht de situatie zich voor doen dat Seb of Kimi enkele races vervangen moeten worden, dan wordt naar ik aanneem toch een jongen als Hülkenberg gehaald. Ook midden in het seizoen!

      De functie van testrijder is er wel eentje die volgens mij prima te combineren is met een seizoen GP2. Dus waarom Marciello niet gevraagd is? Misschien beginnen ze bij Ferrari door te krijgen dat hun talenten toch een beetje tekort schieten. Marciello werd weliswaar F3 kampioen, maar was in GP2 niet overtuigend. Fuoco reed in F3 ook volstrekt in de schaduw van Ocon, Verstappen en Blomqvist.

      • + 0
      • 16 dec 2014 - 10:11
  • ives

    Posts: 1.224

    Logische beslissing. Raikkonen is niet piepjong meer en met Guttierez leggen ze alvast een jong talent vast, potentiële wereldkampioen zodat het team helemaal voorbereid is voor de toekomst!

    • + 0
    • 15 dec 2014 - 16:11
    • Stitch

      Posts: 5.184

      ik neem aan dat je dit sarcastisch bedoelt?

      • + 0
      • 15 dec 2014 - 16:13
    • Ik heb serieus nog nooit de woorden 'talent' en 'potentiele wereldkampioen' in 1 zin met Guttierez gehoord. Ik zie het liefste die man in zn geheel verdwijnen uit de F1 want hij heeft geen enkel recht om ook maar als testrijder te functioneren.

      • + 0
      • 15 dec 2014 - 16:28
    • ives

      Posts: 1.224

      Gelukkig wel, Stitch! Ik vind deze beslissing eerlijk gezegd, onbegrijpelijk. Fisichella destijds kon ik nog begrijpen. Die was niet meer echt topteamwaardig als racepiloot maar eigenlijk best een ok rijder. Gutierrez is wat mij betreft gewogen en meer dan een maatje te licht bevonden.

      • + 0
      • 15 dec 2014 - 16:38
    • Stitch

      Posts: 5.184

      @IVES: mooi, dan ben ik weer gerustgesteld ;-)

      • + 0
      • 15 dec 2014 - 19:44
  • luigif1

    Posts: 95

    Dit is inderdaad onderdeel van de verandering waar Ferrari niet bang van hoeft te zijn. Of juist helemaal wel...

    • + 0
    • 15 dec 2014 - 16:13
  • Huh....

    • + 0
    • 15 dec 2014 - 16:38
    • @JC
      +1

      • + 0
      • 15 dec 2014 - 16:39
    • Ik heb het bericht ook 5 keer moeten lezen:-)

      • + 0
      • 15 dec 2014 - 16:47
    • Benieuwd wat in de beleving van Todt dan ziek is, als dit een beslissing van een vermoeid team is.

      • + 0
      • 15 dec 2014 - 18:31
  • Blijkbaar hebben ze niet zoveel vertrouwen in Marciello?

    • + 0
    • 15 dec 2014 - 16:48
  • Pete

    Posts: 236

    Ik dacht dat ze bij Ferrari bezig waren met een reorganisatie om de weg naar de top weer te vinden?

    • + 0
    • 15 dec 2014 - 16:51
  • Marciello en Fuoco zijn nog niet klaar voor deze rol. Normaliter was Bianchi hun test en reserve. Ferrari is geen team waar jongen coureurs de tijd krijgen om te ontwikkelen dat is hun strategie ze willen wereldkampioenen en de vervanger moet ervaring hebben in de F1. Esteban heeft dat, natuurlijk gaat dit nooit leiden tot een race stoel voor Esteban.

    • + 0
    • 15 dec 2014 - 16:58
    • Serieus?? En Guttierez wel?? Hou toch op zeg, Fuocco en/of Marciello kunnen juist perfect snuffelen aan het grote werk als test en reserve coureur. Of denk jij serieus dat ze die debiel in gaan zetten als Seb een been breekt?
      Ik kan hier best pissig over worden, Kimi gaat na 2015 waarschijnlijk weg en wat dan? Weer een duurbetaalde ster aantrekken of eindelijk eens iemand uit hun eigen opleiding in de auto zetten? Nou, dan was dit een mooie opzet geweest. Druk 'm een seizoen de GP2 in, niks aan het handje, zakt ie daar door het ijs dan is het klaar. Maar in deze farce kan ik geen enkele visie ontdekken. Wie wel mag het zeggen....

      • + 0
      • 15 dec 2014 - 18:28
  • Gutierrez???

    • + 0
    • 15 dec 2014 - 17:02
  • Hahahaha, what the f*ck

    • + 0
    • 15 dec 2014 - 17:07
  • Volgens Joe Saward had Sauber Vd Garde en Bianchi vastgelegd voor volgend jaar. Toen Bianchi weg viel, viel de steun van Ferrari weg. Daarom moesten ze met twee paydrivers een deal maken en Ericcson en Nasr hadden meer dan Vd Garde. Arme Giedo en Jules, oprecht.

    • + 0
    • 15 dec 2014 - 17:11
  • Ik zou het kunnen begrijpen als hij word gebruikt puur als test coureur. Maar...reserve?

    • + 0
    • 15 dec 2014 - 17:13
    • szixxx

      Posts: 4.754

      Tsja $$$ talks ;-)

      • + 0
      • 15 dec 2014 - 20:00
  • Dit is toch logisch? Hij kent de Ferrari-motoren en heeft recente race-ervaring. Die jonge kerels gaan ze niet ineens erin gooien, ze zijn bij Ferrari Badoer nog niet vergeten.

    • + 0
    • 15 dec 2014 - 19:48
    • szixxx

      Posts: 4.754

      Alsof Gutierrez een betere coureur dan Badoer is.. ;-)

      • + 0
      • 15 dec 2014 - 19:59
  • szixxx

    Posts: 4.754

    Ehhh.. juist. Wtf momentje van de dag. Ach.. z'n Mexicaanse centen komen in ieder geval goed terecht zeg maar..

    • + 0
    • 15 dec 2014 - 19:58
  • Dit ga je krijgen als je een tabakshandelaar aanstelt als team-baas.
    Het komt nooit meer goed met Ferrari, vrees ik.
    (tenzij Ross Brawn komt)

    • + 0
    • 15 dec 2014 - 20:19
  • Pete

    Posts: 236

    Dan hoop ik voor Vettel dat hij volgend jaar beter presteert want anders wordt hij vervangen voor dit toptalent.

    • + 0
    • 15 dec 2014 - 20:39
  • Zo zeg, vaak dacht ik dat de crisis bij Ferrari op zijn dieptepunt was, maar het blijkt nog erger te kunnen.... Wat in- en intriest is dit! :-(

    • + 0
    • 15 dec 2014 - 22:05
  • sailor

    Posts: 10.268

    Laat het maar gebeuren , misschien rijdt hij wel de sterren van de hemel.

    • + 0
    • 15 dec 2014 - 23:12
  • Afgekeken bij Giedo: eerst een stapje opzij om vervolgens.........

    • + 0
    • 16 dec 2014 - 07:44
  • Rene_B

    Posts: 72

    Ik snap het wel, al die gouden handdrukken lopen natuurlijk flink in de papieren, dus die mexicaanse dollars zijn van harte welkom. En Gutierrez is een hele goede maatstaaf, want als hij al snelle tijden kan rijden met de F15T dan hebben ze een kampioenswagen gebouwd. WIN WIN :D

    • + 0
    • 16 dec 2014 - 08:46
  • Typisch Marchionne, die heeft helemaal niets met emoties in de trand van "een jonge Italiaanse coureur uit de eigen opleiding, waar heel Italië van hoopt dat hij de hoofdmacht haalt".
    Die neemt die beslissing die de kas het beste vult.
    Di Montezemolo zei het al, Ferrari gaat een financiële koers varen.

    • + 0
    • 16 dec 2014 - 09:49

BH Grand Prix van Bahrein

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    12:30 - 13:30

    Vrije training 3

    13:00 - 14:00

    Race

    17:00 - 19:00

  • Vrije training 2

    16:00 - 17:00

    Kwalificatie

    16:00 - 17:00

    Snelste ronde

    17:00 - 19:00

BH Grand Prix van Bahrein

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    12:30 - 13:30

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    13:00 - 14:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    17:00 - 19:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    16:00 - 17:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    16:00 - 17:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    17:00 - 19:00

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Is het houden van sprintraces op zaterdag een verbetering van het Grand Prix-format?

WK standen 2020

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Team -
  • Punten -
  • Podiums -
  • Grand Prix -
  • Land Mexico (land)
  • Geb. datum 5 aug 1991 (29)
  • Geb. plaats Monterrey, Mexico (land)
  • Gewicht 63 kg
  • Lengte 1,80 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
21 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
11 - 13 jun
Canada
25 - 27 jun
Frankrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
21 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
11 - 13 jun
25 - 27 jun
Frankrijk Paul Ricard
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit