user icon

Lopez: "Kleine teams niet verantwoordelijk voor crisis"

  • Gepubliceerd op 11 nov 2014 16:16
  • comments 17
  • Door: Rob Veenstra
Lotus-teambaas Gerard Lopez is woedend. De grote teams en Bernie Ecclestone doen net alsof de kleine teams het aan zichzelf te danken hebben dat ze financieel in de problemen zijn gekomen. Dat stuit Lopez tegen de borst. Al jaren pleiten de kleinere teams voor lagere kosten in de Formule 1, maar telkens steken de grote teams daar een stokje voor.

Lopez: "We hebben geen controle over de kosten. Ik kan alleen beslissen om minder aerodynamische updates te produceren en dat doen we ook. Maar ik heb geen aandeel in de prijs van de aandrijflijn. Die bedraagt 40 miljoen euro. Dat was 8 miljoen euro. Dat kan ik niet veranderen. Ik heb steeds tegen de nieuwe motoren gestemd, dus hoe kan ik verantwoordelijk zijn voor deze situatie?"

"De beschuldigende vinger zou naar de andere teams moeten wijzen, zij waren niet bereid om het systeem te veranderen. Daar hoor ik niemand over. Wij hebben niet gevraagd om meer geld, wij hebben gevraagd om minder kosten. En nu schuiven ze ons de schuld in de schoenen omdat we het anders op proberen te lossen. Tja, zorg dan dat het minder geld kost om deel te nemen."

"De kleine teams zijn niet verantwoordelijk voor deze crisis. De toekomst zal uitwijzen of de sport hiervan leert of gewone op dezelfde voet verder gaat. De sport is niet echt gezond. We zullen zien wat er gaat gebeuren. Er vloeit per jaar 900 miljoen naar de teams. Ik snap niet dat we renstallen kwijt raken."

Reacties (17)

Login om te reageren
  • En gelijk heeft 'ie...

    • + 0
    • 11 nov 2014 - 16:36
  • Was nooit fan van Gerard Lopez, tot kort geleden. Hoe hij opstaat en met realistsche argumenten komt, zeer indrukwekkend. Plus hij heeft humor.

    • + 0
    • 11 nov 2014 - 18:01
    • Waar lees jij dan realistische argumenten?????? De kosten zijn tijdens het seizoen niet duurder geworden..........hij moet zorgen dat hij genoeg geld heeft bij aanvang van het seizoen. En de humor is meer gejank van een klein kind dat had gehoopt op meer maar het niet heeft gekregen.

      • + 0
      • 11 nov 2014 - 20:07
    • @ DutchF1: Ik vind het nogal humoristisch wanneer hij tijdens een officiele FIA persconferentie zegt dat Eric Boullier is overgelopen naar the dark forces. Zelfs Eric Boullier moest er om lachen.
      De argumenten zijn realistisch. Waar je enkele jaren geleden nog 7-15 miljoen moest neerleggen voor een motor, betaal je nu 40 miljoen plus nog eens 25 voor de ontwikkeling er van. De kosten zijn enorm gestegen afgelopen jaren terwijl de inkomsten onmogelijk mee konden groeien. Enige waar Gerard Lopez om vraagt is genoeg om te overleven.

      • + 0
      • 11 nov 2014 - 23:36
  • Gerard Lopez had moet zorgen dat voorafgaand aan het seizoen hij genoeg geld had om alle wedstrijden te kunnen rijden i.p.v. zo te lopen brullen.
    Wanneer je alleen maar denkt mee te kunnen doen vanwege "de grote pot geld" begin je al verkeerd.
    Ik ga ook geen te dure auto kopen in de hoop dat ik misschien nog geld van de overheid terug krijg om mijn auto te kunnen blijven rijden.

    • + 0
    • 11 nov 2014 - 20:03
    • Dat is natuurlijk een erg simplistische opmerking, de kosten zijn zoveel gestegen dat het alle priveteers onmogelijk word gemaakt.

      • + 0
      • 11 nov 2014 - 23:39
    • Minardi spendeerde in hun duurste jaar 45 miljoen en kon overleven, jaar na jaar, meer dan een decennium lang. Marussia spendeert nu 76 miljoen, kan niet aanpikken en moet het falliesement aanvragen. Dus een stijging van 31 miljoen vind je geen stijging? Het feit dat een motor alleen al zoveel kost als het budget van Minardi zegt genoeg.

      • + 0
      • 12 nov 2014 - 00:36
    • Gerard Lopez geeft aan dat je ongeveer 140 miljoen per jaar nodig hebt om een middenmoter te zijn en af en toe een kans op wat puntjes te hebben....

      • + 0
      • 12 nov 2014 - 00:58
  • De kosten waren vroeger gewoon veel hoger dan nu met de grote teams die ongelimiteerd mochten testen en windtunnels die 7 dagen in de week draaiden, dus de kosten zijn al veel minder en het gat is ook nog nooit zo klein geweest.

    vroeger hadden die kleine team ook echt niet dezelfde motoren als de topteams en konden ze ook geen aandrijflijnen kopen maar moesten ze die zelf ontwikkelen: was dat soms beter en goedkoper?

    • + 0
    • 11 nov 2014 - 21:47
    • Een motor nu kost evenveel als het budget van het Minarditeam in 2005. Maar de kosten zullen vast niet gestegen zijn. Overigens, Sauber reed al eind jaren 90 met een volledige aandrijflijn van Ferrari, dat is echt niets nieuws.

      • + 0
      • 12 nov 2014 - 00:48
    • Sauber wel ja, dat was echt de uitzondering want de rest van de achterhoede teams reed met een Ford V8 met veel minder PK's.

      Sauber was in die tijd overigens zeker geen achterhoedeteam met Red Bull en Petronas als sponsors.

      • + 0
      • 12 nov 2014 - 10:09
    • Je had het niet over achterhoedeteams maar over kleine teams. Sauber was een klein team.

      • + 0
      • 13 nov 2014 - 22:37
  • Hier wordt je toch schijtziek van.

    Alsof de prijsopgave van de aandrijflijn pas bekend werd gesteld toen we halverwege het seizoen waren.

    Als je meer uitgeeft dan dat er in komt, dan is het de schuld van Bernie??? Que??
    Denk niet dat een deurwaarder daar een boodschap aan heeft.

    Vooral naar anderen wijzen, in de slachtoffer rol kruipen en vooral niet verantwoordelijk voelen.

    Als je niet met de grote jongens mee kan doen, doe het dan ook niet.

    Woedend op zichzelf en z'n boekhouder moet die zijn.

    • + 0
    • 12 nov 2014 - 00:04
    • "Als je niet met de grote jongens mee kan doen, doe het dan ook niet. "
      als je zo redeneert houden we maar een lege grid over in de F1.
      maar geen nood, de zwakkere partijen worden reeds uit de F1 gefilterd, vraag is welke teams er over blijven op termijn, buiten Haas hoor ik maar weinig over nieuwe teams.

      • + 0
      • 12 nov 2014 - 08:18
  • bruintje

    Posts: 272

    De man heeft inderdaad gelijk. Ben benieuwd hoe het nu verder gaat lopen. Achter de schermen gebeurt er veel getouwtrek.

    • + 0
    • 12 nov 2014 - 08:13
  • lars75

    Posts: 8.908

    Mensen die zeggen dat zij moeten zorgen dat er meer binnenkomt dan dat er uit gaat!

    Wanneer zij een overeenkomst aangaan doen zij dit voor meerdere jaren met Bernie. Dat betekend dan een verplichting of een zeer hoge boete of faillisement. Het laatste lijkt te gaan gebeuren bij enkele teams en er staan er nog een paar op omvallen.

    Ik snap niet dat mensen vol blijven houden dat wanneer je het niet kan betalen je niet moet deelnemen. Dat is in mijn ogen wel het zwakst mogelijk argument! Het is precies zoals Lopez omschrijft, nog los van het feit dat Caterham, HRT en Marussia onder valse voorwendselen de sport in zijn gelokt!

    • + 0
    • 12 nov 2014 - 08:58
    • @LARS75
      Doe jij thuis ook abonnementen afsluiten die je niet kan betalen?


      Wat betreft Caterham en Marussia, heeft iemand ze gemist tijdens de race?

      • + 0
      • 12 nov 2014 - 14:19

ES Grand Prix van Spanje

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    11:30 - 12:30

    Vrije training 3

    12:00 - 13:00

    Race

    15:00 - 17:00

  • Vrije training 2

    15:00 - 16:00

    Kwalificatie

    15:00 - 16:00

    Snelste ronde

    15:00 - 17:00

ES Grand Prix van Spanje

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    11:30 - 12:30

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    12:00 - 13:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:00 - 17:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    15:00 - 16:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    15:00 - 16:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    15:00 - 17:00

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De komst van steeds meer (semi-)stratencircuits is slecht voor de Formule 1

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
21 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
11 - 13 jun
Canada
25 - 27 jun
Frankrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
21 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
11 - 13 jun
25 - 27 jun
Frankrijk Paul Ricard
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar