Hamilton pakt sensationele pole positon in Singapore
- Gepubliceerd op 20 sep 2014 16:04
-
36
- Door: Jeroen Jonkers
Q1: Ferrari toont eerste een-tweetje van 2014
Het eerste kwalificatiedeel was een routinematige sessie, op het feit dat er geen Mercedes-aangedreven auto vooraan stond na. Bij het vallen vlag waren het de Ferrari’s van Kimi Raikkonen en Fernando Alonso die de tijdenlijst aanvoerden, gevolgd door de Mercedes van Lewis Hamilton. De afvallers in het eerste kwalificatiedeel waren de standaardslachtoffers. Beide Caterham’s, beide Marussia’s, de Lotus van Pastor Maldonado en de Sauber van Adrian Sutil. De Duitser maakt alsmaar meer een uitgebluste indruk.
Afgevallen in Q1: 17. Sutil 18. Maldonado 19. Bianchi 20. Kobayashi 21. Chilton 22. Ericsson
Q2: Mercedes bijt terug, Rosberg aan kop
De Mercedes-coureurs stelden orde op zaken in het tweede kwalificatiedeel, met Nico Rosberg aan kop. De Duitser topte de tijdenlijst met een voorsprong van vier tienden op teamgenoot Lewis Hamilton. Ferrari blijft in het kielzog van de Mercedessen, met Alonso en Raikkonen op plaats drie en vier. Force India kwam ook in Singapore niet echt uit de verf, beide coureurs moesten in Q2 de strijd staken. Jenson Button werd elfde, een plaatsje voor Jean-Eric Vergne die wederom zijn meerdere moest erkennen in rookie-teamgenoot Daniil Kvyat.
Afgevallen in Q2: 11. Button 12. Vergne 13. Hulkenberg 14. Gutierrez 15 Perez 16 Grosjean
Q3: Hamilton is Rosberg met minimale marge te snel af
Het derde kwalificatiedeel draaide uit op een spannende tombola. Het was stuivertje wisselen aan de kop, maar uiteindelijk wist Lewis Hamilton met een minimale marge van zeven duizendsten van een seconde de pole position op te eisen. Nico Rosberg vergezelt zijn teamgenoot op de eerste rij, gevolgd door Daniel Ricciardo en Sebastian Vettel. Fernando Alonso kon uiteindelijk geen echte bedreiging vormen en werd vijfde, terwijl Kimi Raikkonen kampte met problemen aan zijn Ferrari. De Fin zal morgen als zevende starten, een plaats achter Felipe Massa. Valtteri Bottas, Kevin magnussen en Daniil Kvyat ronden de top tien af.
De Grand Prix van Singapore start morgen om 14.00 uur Nederlandse tijd.
Trending nieuws
-
'Sainz heeft genoeg van Williams: Vader dringt aan op Audi-transfer'
De toekomst van Carlos Sainz bij Williams staat plotseling ter discussie. De Spaanse coureur leek zich aanvankelijk t...
22 jun 2026 18:06 -
Leclerc kan mogelijke titeljacht Hamilton verstoren
Jolyon Palmer vraagt zich af of Charles Leclerc in staat is om zijn Ferrari-teamgenoot Lewis Hamilton te helpen in ee...
22 jun 2026 16:09 -
Mercedes wil Antonelli en Russell gelijk blijven behandelen
Binnen Mercedes groeit de discussie over een mogelijke voorkeursbehandeling voor Kimi Antonelli. De jonge Italiaan he...
22 jun 2026 18:46 -
'Red Bull kiest de aanval met opvallend groot updatepakket'
Het lijkt erop dat het team van Red Bull Racing aankomend weekend alle kaarten op tafel gaat leggen. In Oostenrijk in...
22 jun 2026 17:22 -
Lawson blikt terug op Red Bull-drama: "Deed alsof het nooit gebeurd was"
De passage van Liam Lawson bij Red Bull Racing duurde amper twee races, maar liet duidelijk diepe sporen na. De Nieuw...
22 jun 2026 16:46
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
Zaterdag
Zondag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
Vrije training 3
12:30 - 13:30
Race / Startgrid
15:00 - 17:00
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
Kwalificatie
16:00 - 17:00
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
-
Zaterdag
-
Vrije training 3
12:30 - 13:30
-
Zondag
-
Race
15:00 - 17:00
-
Vrijdag
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
-
Zaterdag
-
Kwalificatie
16:00 - 17:00
-
Zondag
-
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Test kalender
Circuit de Catalunya - Wintertest
WK standen 2026
Gerelateerd nieuws
Geef je mening
Formule 1 kalender - 2026
Formule 1 kalender - 2026
Coureursprofiel
- Team Aston Martin
- Punten 629
- Podiums 9
- Grand Prix 199
- Land ES
- Geb. datum 29 jul 1981 (44)
- Geb. plaats Oviedo, ES
- Gewicht 68 kg
- Lengte 1,71 m
187.755 reacties op Aston Martin
78 leden hebben dit team als favoriet
Tweets over Fernando Alonso
Team profiel
- Team naam Lotus F1
- Basis Enstone, Groot Brittannië
- Daniel Ricciardo 3
- Kimi Räikkönen 7
- Romain Grosjean 8
- Kimi Räikkönen 9
- Romain Grosjean 10
- Pastor Maldonado 13
- Pastor Maldonado 13
- Kevin Magnussen 20
- Nico Hülkenberg 27
- Jolyon Palmer 30
- Esteban Ocon 31
- Carlos Sainz jr 55
65.124 reacties op Lotus F1
16 leden hebben dit team als favoriet
Tweets over Lotus F1

Reacties (36)
Login om te reagerenPosts: 9.925
Saaie uitslag:D
Hoopte zo dat Ricciardo de pole zou houden en uiteraard dat Kimi een kans had gehad.
Posts: 2.195
Helaas toch weer Mercedes ... Stiekem hoop ik toch weer op een lichte touché tussen de 2 heren in de 1e bocht :)
Posts: 2.263
En dan een ''nabespreking'' a la Sutil en Trulli in 2009.
Posts: 7.033
Wauw geweldig!! Toch nog de dubbel voor Mercedes. Dit bewijst maar weer eens dat niet alleen de auto menomenaal is maar ook de 2 coureurs van wereldklasse zijn. Hier kon net zo goed een Ferrari of een Redbull op pole gestaan hebben. Super blij! Hopelijk morgen een goede start van Lewis, en op naar de winst.
Posts: 9.925
Dat menomenaal mag je even uitleggen;-)
Posts: 3.091
Zowel Rosberg als Hamilton hadden geen goeie ronde. Dus menomenaal vind ik wel meevallen.
Het was wel spannend.
Posts: 7.033
Ja typfoutje :) Geen goede ronde? Daarmee zou je op dit circuit met zulke kleine verschillen niet op 1 en 2 staan ;) Ze waren idd niet perfect, maar dat waren ze bij anderen ook niet allemaal. Deze dubbel van Mercedes was hier alles behalve vanzelfsprekend..
Posts: 3.229
Eerste acht in een halve seconde!
Posts: 11.132
Mercedes heeft de kwalificatie gewonnen , maar echt dominant zijn ze niet meer.
Het gaat wel weer superspannend worden tussen Lewis en Nico zeker nu het verschil maar 7 duizendste was in dat rondje..
Posts: 3.229
Net uitgerekend wat dat in afstand is...0.335 meter.
Wat een rotstukkie, toch ben ik blij want ik heb twee teams in het F1-managerspel en ik heb Lewis in allebei op pole :-)
Posts: 3.846
''Net uitgerekend wat dat in afstand is...0.335 meter.
Wat een rotstukkie''
Ach hoor de vrouwtjes nooit klagen hoor.
Posts: 4.805
De dominantie lijkt inderdaad weg te zijn (of komt dat door de layout van het circuit?), maar het goede nieuws voor Mercedes is dat ze nog steeds volop strijden voor P1. Brawn was in 2009 nergens meer in dit stadium en won alsnog beide kampioenschappen. Het lijkt toch echt gestreden te zijn, behalve tussen de teamgenoten zelf.
Posts: 3.846
Om niet blufferig over te komen heb ik ff een selfie gemaakt.http://nl.tinypic.com/r/w0sz6p/8
Posts: 9.925
Dit soort plaatjes mag je bewaren voor die andere sites waar je graag komt;-)
Posts: 3.846
@BRRACING
Je hebt gelijk,liet me even gaan daarnet,maar als ik die TR ziet rijden kan blijft dat toch even in mijn systeem zitten.
Sorry daarvoor. ;-)
Posts: 11.132
Wat zijn ze dit jaar toch weer vroeg met die marsepein staven..
Posts: 2.877
Geinig, ik dacht precies hetzelfde toen ik na de kwalificatie even ging douchen. Ook een selfie van gemaakt:
nl.tinypic.com/view.php?pic=wguhrq&s=8#.VB3BamccTcc
Grijns:D
Posts: 112
lewis blokkeerde zich in 1e bocht dus kon nog wat tijd pakken maarja hij maakte het spannend met dit verschil haha , toen ik zag dat ie blokkeerde dacht ik oo fack dit word hem niet maar hij leert van zen fout dat ie door moet gaan (terugblik op silverstone qualificatie) hoop morgen op een spannende race aangezien ricciardo zen race pace mee kan met die van de mercedessen
Posts: 3.846
Had echt gedacht dat het een strijd tussen Ferrari en Mercedes zou worden en zo zie je maar weer dat de VT's vrij weinig zeggen en staat Ferrari gewoon weer 5e en 7e al is het verschil nu wel een stuk kleiner.
Ricciardo toch ook weer sensationeel en zeker nu dit circuit toch het beste bij Vettel leek te passen.
Toch weer erg jammer dat Raikkonen geen laatste run kon maken.
Kijk morgen erg uit naar de race.
Posts: 2.847
Ik dacht nog ff dat die gekke Braziliaan pole zou pakken! ;)
Posts: 2.115
Wel sneller dan Bottas...knap van hem...
Posts: 3.229
Massa had in 2008 pole dus het had niet zo gek geweest. Hij doet het in ieder geval veel beter dan Vergne en Button die beiden door hun rookie-teamgenoot op dit toch wel speciale baantje zijn uitgekwalificeerd.
Posts: 175
ondanks de uitslag, was dit weer is ouderwets spannend tot de laatste seconde.
Ook ik dacht toen ik Hamilton zag verremmen kutzooi dit wordt hem niet... Toen ik Rosberg zn tijd zag dat ik van die ... duitser heeft hem weer!! En toen die tijd van Hamilton heb ik wel even een klein sprongetje gedaan ;-)
heerlijk was dit!!!
Wel jammer dat we tegenwoordig geen pole rondje meer te zien krijgen.
Posts: 3.846
''Wel jammer dat we tegenwoordig geen pole rondje meer te zien krijgen.''
Bij Sport1 niet,maar bij Sky zie je heel het rondje met een uitgebreide analyse.
Posts: 11.132
Dit resultaat geeft Ricciardo ook weer een heel goed gevoel.
Red Bull moet deze enorme progressie goed doorzetten en dan kan het nog heel leuk worden voor Daniel dit jaar..
Stiekem hoop ik toch nog op een dominante Red Bull dit jaar , maar dan ook echt alleen maar voor Ricciardo , er zijn gewoon veel forumleden die het Daniel gunnen , het kan allemaal nog steeds , er zijn nog meer dan genoeg punten te verdelen dit jaar.
Posts: 2.496
Gadverdamme zeg. Dus RBR mag dominant zijn maar Vettel niet? Bij mij is het precies andersom. Ik gun het Ricciardo nu wel maar zodra de RBR dominant word begin ik hem net zo te haten als Vettel toen hij dominant was. Het zou me niet verbazen als veel anderen er ook snel zat van zouden zijn.
Waarom zou dit Ricciardo een goed gevoel geven? Hij heeft het hele seizoen al de overhand. Vettel zou juist blij moeten zijn nadat hij P2 heeft gemist op een ontzettend moeilijke baan.
Posts: 11.132
Over Vettel heb ik het helemaal niet.
Dit moet Daniel een goed gevoel geven omdat er toch nog een kans is voor de titel , al is het wel erg klein ,maar het kan nog allemaal.
Ricciardo hoeft zich t.o.v. Vettel echt niet meer te bewijzen , ik zie wel een klasse verschil tussen deze twee heren.
Posts: 3.984
@sailor
Pas op wat je zegt, dit valt verkeerd bij de Vettel fanboys.
Vettel is nl nog steeds aan het wennen aan het nieuwe concept nu het seizoen al bijna verstreken is. Het ligt niet aan de 4 x wk maar aan de nieuwe auto dat Daniel beter is.
Posts: 112
dit was het verschil trouwens! twitter.com/search?q=singapore&src=typd
Posts: 112
en het heeft geregent een halfuur na de qualificatie dus morgen is alles weer green of het regent morgen bij de race zou wel top zijn
Posts: 112
hier btw pole rondje van lewis video.sport1.nl/ma(...)lste-ronde-hamilton
Posts: 398
Het heeft even geduurd maar morgen wint Vettel weer eens gewoon. Ik ben er klaar voor!
Posts: 3.846
Return Of The Finger,Yeahhhhh!!!
Posts: 3.984
Kan, wanneer mercedes uitvalt maar dan moet hij Daniel nog zien te verslaan.
Zoveel geluk zal die duitser toch niet hebben?
Posts: 398
#ayrtons;daar hoeven ze niet voor uit te vallen hoor. Maar dat zul je morgen zelf ook wel zien. Hij is nou eenmaal de beste in Singapore!
Posts: 11.132
"Return Of The Finger,Yeahhhhh!!!"
Voorlopig ziet/voelt z'n vriendin alleen die vinger :-)