Van der Garde: "Sauber is plan A, er is geen plan B"
- Gepubliceerd op 09 sep 2014 14:28
-
11
- Door: Jeroen Jonkers
"Er komen nog meer sessies aan dit seizoen," aldus Van der Garde tegenover het Franse Business F1. "We hebben daarnaast ook nog een testsessie in Abu Dhabi."
Het team van Sauber is bezig aan een belabberd seizoen. Nog nooit scoorde de Zwitserse renstal geen punten, maar het begint er dit jaar sterk op te lijken. De volgende race in Singapore kan wel eens de laatste kans zijn dit seizoen. Na die race gaat de knop om voor 2015.
"We hebben nog updates voor Singapore, maar daarna gaat de focus op de voorbereiding voor volgend jaar," vervolgt Van der Garde. "Vorig jaar ontwikkelde Sauber hun auto erg lang door om de slechte seizoensstart te compenseren. Deze strategie werkte toen, maar het heeft ook voor vertraging gezorgd aan de auto van dit jaar."
Van der Garde riep begin dit jaar zelf gekozen te hebben voor de testrol bij Sauber, omdat deze stap volgens hem meer kansen zou bieden de toekomst. "We hadden om eerlijk te zijn veel discussies met Caterham vorig jaar. Ik zag de plannen voor 2014 en ik wist niet zo goed wat ik er van moest denken."
"Als coureur wil je rijden en winnen. Ik denk dat afgelopen jaar een typisch debuutseizoen voor me was. Ik had het lastig in het begin, maar naarmate het jaar vorderde, presteerde ik beter en uiteindelijk was ik sneller dan mijn teamgenoot. Toen de kans bij Sauber voorbij kwam, dacht ik dat het verstandig was om een stapje opzij te doen om er vervolgens twee vooruit te zetten."
De overstap naar Sauber lijkt Van der Garde goed af te zijn gegaan. Teambaas Monisha Kaltenborn heeft meerdere malen verteld tevreden te zijn met de Nederlander, en ook Van der Garde zelf is enthousiast: "Ik denk dat het een grote kans voor me is. Ik ben blij met mijn werk bij het team en ik denk dat het team er ook blij mee is. Mijn doel is absoluut om komend seizoen voor ze te racen."
De keuze voor de reserverol bij Sauber betekende dat dit het eerste jaar in zijn carrière is waarin Van der Garde zelf niet racet. Dit deert de Nederlander niet echt: "Soms moet je keuzes maken in het leven en ik ben blij met de keuze die ik heb gemaakt. Als ik kijk naar Caterham, dan zie ik dat er veel veranderd is."
"Ze hebben het team verkocht en er zijn veel rijderswisselingen geweest. Er is daar geen enkele reden om tevreden te zijn. Ik zit prima waar ik nu zit en ik zie dit jaar als een investering in de toekomst. Mijn management praat met het team en dit gaat erg goed, maar nog niets is definitief. Ik hoop echter snel iets bekend te kunnen maken."
Van der Garde hoopt van harte dat hij volgend jaar weer in de cockpit zit, want nog een jaar als dit wil de Nederlander niet: "Ik ga dit jaar niet herhalen. Volgend jaar wil ik racen in de Formule 1 met Sauber. Er is maar een optie: Sauber is mijn plan A, en er is geen plan B."
Volgens verschillende geruchten maakt Van der Garde een goede kans om in 2015 voor Sauber te racen. De verhalen dat Adrian Sutil achter loopt met betalingen voeden de geruchten van de Nederlander. Het is echter nog maar de vraag of het verhaal een wending krijgt als het team verkocht wordt aan de Canadese zakenman Lawrence Stroll.
Trending nieuws
-
'Sainz heeft genoeg van Williams: Vader dringt aan op Audi-transfer'
De toekomst van Carlos Sainz bij Williams staat plotseling ter discussie. De Spaanse coureur leek zich aanvankelijk t...
22 jun 2026 18:06 -
Leclerc kan mogelijke titeljacht Hamilton verstoren
Jolyon Palmer vraagt zich af of Charles Leclerc in staat is om zijn Ferrari-teamgenoot Lewis Hamilton te helpen in ee...
22 jun 2026 16:09 -
Mercedes wil Antonelli en Russell gelijk blijven behandelen
Binnen Mercedes groeit de discussie over een mogelijke voorkeursbehandeling voor Kimi Antonelli. De jonge Italiaan he...
22 jun 2026 18:46 -
'Red Bull kiest de aanval met opvallend groot updatepakket'
Het lijkt erop dat het team van Red Bull Racing aankomend weekend alle kaarten op tafel gaat leggen. In Oostenrijk in...
22 jun 2026 17:22 -
Lawson blikt terug op Red Bull-drama: "Deed alsof het nooit gebeurd was"
De passage van Liam Lawson bij Red Bull Racing duurde amper twee races, maar liet duidelijk diepe sporen na. De Nieuw...
22 jun 2026 16:46
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
Zaterdag
Zondag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
Vrije training 3
12:30 - 13:30
Race / Startgrid
15:00 - 17:00
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
Kwalificatie
16:00 - 17:00
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
-
Zaterdag
-
Vrije training 3
12:30 - 13:30
-
Zondag
-
Race
15:00 - 17:00
-
Vrijdag
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
-
Zaterdag
-
Kwalificatie
16:00 - 17:00
-
Zondag
-
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Test kalender
Circuit de Catalunya - Wintertest
WK standen 2026
Gerelateerd nieuws
Geef je mening
Formule 1 kalender - 2026
Formule 1 kalender - 2026
Team profiel
- Team naam Sauber
- Basis - Zwitserland
- Gabriel Bortoleto
- Kimi Räikkönen 7
- Felipe Massa 8
- Marcus Ericsson 9
- Nico Hülkenberg 11
- Felipe Nasr 12
- Esteban Gutierrez 12
- Felipe Massa 12
- Felipe Massa 12
- Kamui Kobayashi 14
- Sergio Perez 15
- Charles Leclerc 16
- Kamui Kobayashi 16
- Sergio Perez 17
- Kimi Räikkönen 17
- Esteban Gutierrez 21
- Kamui Kobayashi 23
- Guanyu Zhou 24
- Nico Hülkenberg 27
- Antonio Giovinazzi 36
- Valtteri Bottas 77
- Pascal Wehrlein 94
- Adrian Sutil 99
115.816 reacties op Sauber
5 leden hebben dit team als favoriet
Tweets over Sauber

Reacties (11)
Login om te reagerenPosts: 1.683
Ik gun het hem, maar ben er bang voor.
Posts: 3.229
Als ze toch drie auto's mogen inzetten zie ik de mogelijkheden voor hem alleen maar groeien.
Ik zou hem echt wel eens een seizoen in een auto willen zien waarvan je weet dat die kan presteren.
Posts: 17.675
Ik hoop dat hij na zo'n jaar investeren alsnog de kans gaat krijgen, al die verhalen over de situatie bij Sauber voorspellen niet veel goeds
Posts: 3.186
Oeps,normaal gesproken heb je altijd wel iets achter de hand,dus is dit senario erg tricky.
Posts: 942
"Sauber is mijn plan A, en er is geen plan B"
Eerlijk gezegd krijg ik het gevoel dat allang vast ligt dat vdGarde volgend jaar in die auto zit. Giedo is niet iemand die zomaar blind voor Sauber gaat, zonder dat hij zeker weet dat hij in die auto zit.
Vorig jaar was vdGarde met een behoorlijk aan het teams aan het praten (Williams/ForceIndia/Sauber/Caterham/Marussia). Ik geloof er dus wel in! Ik word alleen een beetje bang van die investeerder :).
Posts: 7.074
Lijkt mij dat ze in kamp VDG niet een jaar gaan betalen,om later weggeschopt te worden,zal wel een dealtje voor 2015 aanhangen,zie GUTI ook nog wel vertrekken
Posts: 2.734
@GladdeViking
Dat gevoel heb ik ook, Giedo heeft toch een aardige sponsorportefeuille en Sauber heeft meerdere malen aangegeven dat ze tevreden over hem zijn. Als ze verstandig hebben onderhandeld hebben ze wel een clausule opgenomen voor 2015 (voor een bepaalde GP in het 2e deel van het seizoen schriftelijk bevestigen dat ze wel/niet met hem doorgaan)
Die investeerder is inderdaad wel een beetje link, maar hij zal ècht niet zijn zoon volgend jaar willen laten debuteren, die gozer is pas jong! Hij moet volgens de stats pagina op de Ferrari site nog 16 worden, is 1m51 en weegt 46 kilo :)
formula1.ferrari.com/scuderia/lance-stroll
We gaan het zien!
Posts: 4.951
@MASF1: Je vergeet één ding, als Giedo al een deal heeft, dan heeft hij die met Sauber en niet met een eventuele nieuwe eigenaar....
Posts: 2.091
Benieuwd hoe de kaarten liggen als Sauber verkocht is.
Posts: 3.224
ik zie het zwaar in voor giedo,hij komt dan wel goed over bij het team maar ze zullen toch voor de knaken gaan,esteban 20 a 25 miljoen en dan met de 18 miljoen van nasr erbij dat is een mooi potje voor sauber en nasr is ook nog een goede rijder.
Posts: 4.951
Dat wordt vrees ik dus toch plan-B.....einde carrière.