Lotus boekt recordverlies van 107.9 miljoen Dollar
- Gepubliceerd op 23 aug 2014 12:18
-
17
- Door: Jeroen Jonkers
De geldzorgen van Lotus kwamen eind vorig seizoen nadrukkelijk in beeld toen Kimi Raikkonen klaagde over achterstallige salarisbetalingen, waarna hij uiteindelijk de overstap maakte naar Ferrari.
Het team van Lotus is momenteel in het bezit van Genii Capital van Gerad Lopez. de Luxemburger is al lange tijd op zoek naar een titelsponsor om de kosten te dekken, maar tot vooralsnog zonder succes. Een recente herstructurering in Enstone moet volgens Lopez eveneens voor financiële meevallers gaan zorgen.
Trending nieuws
-
Mercedes wil Antonelli en Russell gelijk blijven behandelen
Binnen Mercedes groeit de discussie over een mogelijke voorkeursbehandeling voor Kimi Antonelli. De jonge Italiaan he...
22 jun 2026 18:46 -
Lawson blikt terug op Red Bull-drama: "Deed alsof het nooit gebeurd was"
De passage van Liam Lawson bij Red Bull Racing duurde amper twee races, maar liet duidelijk diepe sporen na. De Nieuw...
22 jun 2026 16:46 -
'Sainz heeft genoeg van Williams: Vader dringt aan op Audi-transfer'
De toekomst van Carlos Sainz bij Williams staat plotseling ter discussie. De Spaanse coureur leek zich aanvankelijk t...
22 jun 2026 18:06 -
'Red Bull kiest de aanval met opvallend groot updatepakket'
Het lijkt erop dat het team van Red Bull Racing aankomend weekend alle kaarten op tafel gaat leggen. In Oostenrijk in...
22 jun 2026 17:22 -
Leclerc kan mogelijke titeljacht Hamilton verstoren
Jolyon Palmer vraagt zich af of Charles Leclerc in staat is om zijn Ferrari-teamgenoot Lewis Hamilton te helpen in ee...
22 jun 2026 16:09
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
Zaterdag
Zondag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
Vrije training 3
12:30 - 13:30
Race / Startgrid
15:00 - 17:00
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
Kwalificatie
16:00 - 17:00
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
-
Zaterdag
-
Vrije training 3
12:30 - 13:30
-
Zondag
-
Race
15:00 - 17:00
-
Vrijdag
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
-
Zaterdag
-
Kwalificatie
16:00 - 17:00
-
Zondag
-
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Test kalender
Circuit de Catalunya - Wintertest
WK standen 2026
Gerelateerd nieuws
Geef je mening
Formule 1 kalender - 2026
Formule 1 kalender - 2026
Team profiel
- Team naam Lotus F1
- Basis Enstone, Groot Brittannië
- Daniel Ricciardo 3
- Kimi Räikkönen 7
- Romain Grosjean 8
- Kimi Räikkönen 9
- Romain Grosjean 10
- Pastor Maldonado 13
- Pastor Maldonado 13
- Kevin Magnussen 20
- Nico Hülkenberg 27
- Jolyon Palmer 30
- Esteban Ocon 31
- Carlos Sainz jr 55
65.124 reacties op Lotus F1
16 leden hebben dit team als favoriet
Tweets over Lotus F1

Reacties (17)
Login om te reagerenPosts: 1.776
Niet normaal dit verlies, dit gaat niet goed komen voor de lange termijn. Lotus leeft op een te grote voet al jaren, zou mij niks verbazen als ze de boel laten klappen en dan weer opnieuw beginnen.
Posts: 3.186
Tjonge tjonge niet gepiest en toch nat
Posts: 4.951
Tja, even het rijtje langs: McLaren, RBR, Ferrari en Mercedes zijn financieel (redelijk) gezond, de rest verkeerd in zwaar weer of het randje van faillissement. Dus in feite een sport die zijn bestaan nergens mee kan rechtvaardigen.
Posts: 1.776
Williams is ook kerngezond, dit kan je zelfs controleren aan de hand van het jaarverslag.
Posts: 5.728
Over en sluiten dan maar.
Posts: 1.082
Ik geloof wel dat Lotus financieel in de problemen zit, maar Forbes is echt onbetrouwbaar. Ik kan niets met die cijfers die hun produceren. Ik heb in de voorbije jaren wat reorganisaties gehad bij grote multinationals en daar heeft Forbes ook cijfers van gepubliceerd. Alleen zaten ze in alle gevallen fout en soms zelfs met meer dan 50%.
Posts: 13.929
O? Die grote multinationals lieten jou telkens nog even in de boeken kijken voordat ze jou op straat zetten?
Posts: 1.082
Ja, want op het moment dat wij een bedrijf doorlichten wordt er zeker naar het financiële plaatje gekeken. Het is het ook bij de bedrijven die miljarden omzetten te doen om geld. Ik werk samen met een team, dat wordt ingehuurd om hun bedrijf door te lichten. Daarna geven wij een advies en het is dan aan hun wat ze ermee doen. Wij hebben bijv. de laatste jaren IBM/Lenovo, Blackberry, Apple, Google geholpen met reorganiseren. Ik kom bijv. ook bij veel bedrijven die direct en indirect leveren aan diverse raceklassen.
Posts: 8.908
Net of jij je daarvoor moet verantwoorden!
Ik kom bij mensen om de waarde van het onderpand te taxeren in dispuut met de banken en verzekeraars. We staan niet allemaal op de steiger of aan de lopende band!
Wanneer iemand zegt dat hij bedrijven financieel doorlicht dan zal dat wel zo zijn toch!
Wanneer je voor bv PWC, E&Y of KPMG of banken/verzekeraars werkt dan kan het inderdaad bedrijven (waaronder multinationals) dient door te lichten voor herstructurering en financiering, dan wel fusies of overnames. Is niets vreemds aan toch?
Posts: 1.082
Lars, ik snap soms ook niet waarom anderen zo moeten reageren. Misschien afgunst of iets dergelijks, wie weet!? Maar ik vindt het allemaal prima, ik vlieg de hele wereld over en verdien een hele leuke cent.
Posts: 931
Hey jongens wat is het probleem. Real Madrid boekt jaarlijks zulke verliezen, gaat nooit failliet en wint gewoon de championsleage. Formule 1 is toch niet anders? Geld is maar papier en 107 is maar een getal net als de leeftijd van Max Verstappen maar een getal is. Gewoon racen met die Lotus.
Posts: 8.908
En indien dit het geval is, snap ik nog steeds niet dat er teams zijn die niet instemmen met een budgetplafond. Maar daarnaast dat er fans zijn die blijven zeggen dat wanneer je het niet kan betalen maar lekker elders moet gaan racen.
Wie zit er nu te wachten op 4 of 5 teams op de grid met 2 dan wel 3 auto's waarvan er 3 bereid zijn om 300 miljoen en meer uit te geven en de andere 2 het met een budget van rond de 100 miljoen doen?
Met een budgetplafond van rond de 100 miljoen is het nog steeds veruit de duurste en meest vooraanstaande tak van autosport, kunnen de kleine teams het hoofd boven water houden, het komt de competitie ten goede. Maar belangrijker is dat men ook creatiever zal worden omdat het geld anders besteed moet worden. Het geld zal effectiever uitgegeven gaan worden. Een voorwaarde zal dan wel moeten zijn dat de technische restricties meer los worden gelaten.
Dan wordt het voor de sponsoren interessanter, voor potentiële nieuwe teams, ze kunnen zich weer meer toeleggen op talenten dan op paydrivers. Kortom de sport zal er van profiteren, dus de fans zullen er van profiteren en ook Bernie zal er van profiteren.
De sport maakt zichzelf kapot!
Posts: 18.535
Dat er teams zijn die daar niet mee instemmen is toch volstrekt logisch? Waarom zou je als Red Bull, Ferrari of Mercedes zijnde gaan instemmen met iets wat jou als team zwakker maakt?
Posts: 8.908
Nou dat is vrij simpel! Zonder de rest hebben deze teams ook niets.
Niemand zit te wachten op een competitie tussen RedBull, Ferrari, McLaren, Mercedes en misschien Williams. De teams niet, de coureurs niet, Bernie niet, de fans niet, de organisaties van de GP's niet en de sponsoren niet.
Dus er niet mee instemmen is slechter en dommer dan er wel mee instemmen in mijn ogen. En daarmee in mijn ogen dan ook niet logisch!!!
Posts: 1.082
Als de topteams akkoord gaan met het budgetplafond, dan leggen ze zichzelf een beperking op. Ze weten dat dan de kans groot is in het middenveld terecht te komen. De FIA moet het gewoon opleggen, waarom zouden de teams er akkoord mee moeten gaan. Als de FIA de sport gezond wil houden, dan zullen ze eens ballen moeten tonen. Ik ben nooit fan geweest van groepjes die een vinger in de pap hebben en er een eigenbelang bij hebben. Want de FOTA is een beperking voor de sport.
Posts: 13.929
Over 2014 zullen de cijfers nog wel dramatischer worden, want nu zorgt Maldonado voor de nodige schade....
Posts: 1
Er is maar 1 man die hieraan schuld heeft en deze man betaald lachend een boete van 75 mln. Deze persoon zorgt ervoor dat circuits failliet gaan en hij er beter van wordt. Helaas kijk ik de laatste 2,5 jaar geen F1 en dit terwijl ik het oh zo moeie sport vind.