user icon

PR-medewerker Lotus ontslagen na tweet over Rusland

  • Gepubliceerd op 17 jun 2014 10:41
  • comments 10
  • Door: Rob Veenstra
Een werknemer van Lotus is ontslagen na een controversiële tweet aan de vooravond van de Olympische Winterspelen in Sotsji, in februari. De tweet betrof een foto van twee zoenende mannen met de boodschap: "Succes aan alle atleten in Sotsji." Daarmee haakte Lotus in op het verbod op 'homopropaganda' in Rusland.

De tweets van de Britse renstal zijn vaak grappig getint en soms op het randje, maar deze vond de teamleiding toch te ver gaan. De tweet werd weer verwijderd. Waarschijnlijk hadden Russische investeerders en sponsors daar bij Lotus op aangedrongen. Daarmee was de kous echter niet af. De tweet kostte PR-medewerker Stephane Samson namelijk de kop.

Hij verkondigde via zijn eigen Twitter-account: "Ik heb net te horen gekregen dat ik ben ontslagen vanwege de tweet waarin ik mijn steun betuig aan homo's in Rusland. Lotus=Poetin. Mensen hebben het recht om dat te weten." Samson deed zelfs de suggestie voor de hashtag 'LotusAntiGay'. Later wiste hij zijn tweets weer. "Sorry mensen, sommige boodschappen moesten verdwijnen… opnieuw."

Reacties (10)

Login om te reageren
  • Zie hier het gevaar van twitter en dergelijke. Sommige grappen/zaken kun je beter bespreken onder het genot van een drankje in een ruimte met je vrienden/collega's erbij. Dat hoef je niet gaan delen met de wereld. Vooral als je met emotie gaat reageren. (zoals de tweet van de ex-medewerker van lotus. "Ik heb net te horen gekregen dat ik ben ontslagen vanwege de tweet waarin ik mijn steun betuig aan homo's in Rusland. Lotus=Poetin. Mensen hebben het recht om dat te weten."

    Dit soort emoties vertel tegen je vrienden in het echt. zodat het het ene oor in gaat en het andere oor er weer uit. Zodat je je stoom hebt uitgeblazen.

    • + 0
    • 17 jun 2014 - 12:10
  • Stitch

    Posts: 5.227

    Belachelijk gewoon. Erg zwak van Lotus om daaraan toe te geven. Maar goed het toont maar weer eens aan: Money rules..

    • + 0
    • 17 jun 2014 - 13:04
    • Dat vind jij, maar als de eerste reactie van de persoon in kwestie dan direct: 'LotusAntiGay' en 'Ik heb net te horen gekregen dat ik ben ontslagen vanwege de tweet waarin ik mijn steun betuig aan homo's in Rusland. Lotus=Poetin. Mensen hebben het recht om dat te weten.' is, had ik zo'n knakker ook ontslagen. Dan mis je er echt wel een paar in de bovenkamer hoor.

      • + 0
      • 17 jun 2014 - 13:45
    • vrijheids van meningsuiting heeft nu eenmaal zijn beperkingen. En als je dat niet beperkt, dan moet je de de consequenties ook accepteren.

      • + 0
      • 17 jun 2014 - 13:46
    • Rudi84

      Posts: 4.805

      @DGV
      Ik vind jouw opmerking eerlijk gezegd schokkender en vooral heel erg laf. Moeten we dan allemaal maar netjes in de pas lopen en die onmenselijke zaken schouderophalend accepteren?

      Wees blij dat dit soort mensen bestaat, dan wordt er tenminste over gesproken.

      • + 0
      • 17 jun 2014 - 18:26
    • @Rudi84

      Nee, vrijheid van meningsuiting staat bij mij hoog in het vaandel. Ik zou er ook geen problemen mee hebben als hij het op persoonlijke titel zou Twitteren. Maar namens je bedrijf zo'n tweet rondsturen kan gewoon niet.

      Als jij namens jouw baas zo'n tweet rondstuurt, sta je ook zomaar op straat.

      En publiekelijk natrappen als je bent ontslagen is sowieso onverstandig, hij laat zich volledig gaan en dat kan niet.

      • + 0
      • 18 jun 2014 - 11:43
    • Ah, ik zie dat Jean een soortgelijke reactie heeft gegeven :)... sluit ik me bij aan :).

      • + 0
      • 18 jun 2014 - 11:44
  • Ik heb mijn persoonlijke Twitter account ook maar weer eens van stal gehaald en eens wat mooie tweets meet hastag #LotusAntiGay te plaatsen :)
    Het zal vast geen snars uithalen, maar het is uiteindelijk allemaal begonnen doordat het team de tweet had verwijderd terwijl er juist heel erg veel positieve reacties op kwamen.

    Maarja Rusland hé...achterlijke regering wat daar achter zit iig.

    • + 0
    • 17 jun 2014 - 13:51
  • Is er nou niemand die snapt dat die man helemaal niet ontslaan is voor die tweet, maar simpelweg omdat hij Lotus gebruikt om zijn eigen politieke statements te maken. Politieke statements die potentiele sponsoren voor Lotus zouden kunnen wegtrekken?

    • + 0
    • 17 jun 2014 - 23:52
    • Helemaal mee eens!! Als meneer de wereldverbeteraar wil uithangen mag/kan hij dit altijd op z'n eigen persoonlijke twitter doen, niemand die hem tegenhoudt. Maar als je de officiële kanalen van het team daarvoor gaat gebruiken verbind je hun naam hieraan, en zul je jezelf toch aan hun regels moeten houden, sponsors of potentiele sponsors wegjagen hoort daar niet bij lijkt me.
      Gewoon een lompe zet dus van dit persoon en verdient ontslagen.
      Bovendien, wie zit er nou op te wachten dat iemand van een F1 team dit soort zaken gaat aankaarten, als je zelf een beetje het nieuws volgt weet je wat er overal speelt en heb je geen wereldverbeteraars nodig die je dit gaan vertellen, doorgaans doen ze dit enkel om zich beter over zichzelf te voelen.

      • + 0
      • 18 jun 2014 - 09:04

IT Grand Prix van Emilia Romagna

Lokale tijd 

IT Grand Prix van Emilia Romagna

Lokale tijd 

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Imola zou vast op de Formule 1-kalender moeten staan

WK standen 2020

Bekijk volledige WK-stand

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
7 - 9 mei
Spanje
21 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
11 - 13 jun
Canada
25 - 27 jun
Frankrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
7 - 9 mei
21 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
11 - 13 jun
25 - 27 jun
Frankrijk Paul Ricard
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar