Lewis Hamilton pakt pole position in Abu Dhabi

  • Gepubliceerd op 31 okt 2009 15:20
  • 16
  • Door: Dennis Roke
Lewis Hamilton heeft op het Yas Marina-circuit de pole position gepakt voor de Grand Prix van Abu Dhabi. Red Bull Racing doet goede zaken met de tweede plek voor Vettel en de derde plaats voor Webber. Daarmee heeft Vettel goede kansen morgen de tweede plek in het kampioenschap veilig te stellen.

Onder de ondergaande zon gaat de kwalificatie in Abu Dhabi van start, op het gloednieuwe Yas Marina-circuit. Jaime Alguersuari opent de tijdenlijst, maar die blijft niet lang staan. Met dank aan enkele schuivers hoort Grosjean bij de afvallers, samen met beide Force India's, vaste klant Fisichella en Fernando Alonso.

Het tweede deel van de kwalificatie betekent het waterloo voor ex-wereldkampioen Kimi Raikkonen, mede door een late aanval van Nico Rosberg. Heikki Kovalainen staat derde als zijn McLaren het begeeft, waarschijnlijk door een versnellingsbak probleem. De Fin zakt uiteindelijk tot buiten de top tien. De twee Finnen worden als uitvallers vergezelf door de twee Japanners, Kobayashi en Nakajima, en Alguersuari.

Sebastian Vettel lijkt in de slotfase van Q3 de pole te gaan pakken, tot Hamilton er een fantastische ronde uitperst en maar liefst zes tienden sneller is. Achter de beide Red Bulls eindigen de beide wagens van wereldkampioen Brawn GP en Trulli. De top tien wordt gecompleteerd door de beide BMW's, Rosberg en de verrassende Buemi.

Morgen start de race om 14.00 uur, waarna de laatste punten van 2009 verdeeld zullen worden.

Reacties (16)

Login om te reageren
  • kieko

    Posts: 435

    daar gaat de derde plaats van ferrari, is de grote baas en zijn volgelingen erbij wordt Kimi maar elfde, en fisi is helemaal om te huilen.
    Leuke kwali.

    • + 0
    • 31 okt 2009 - 15:39
    • Fisichella is gewoon logisch, zijn hele carriere is hij al om te huilen. Ferrari heeft de auto niet voor een 3e plek.

      • + 0
      • 31 okt 2009 - 15:55
      • Kijk jij pas een paar jaar formule 1 ofzo? Fisichella was tijdens zijn carriere veel beter dan Ralf Schumacher, Alexander Wurz, Jenson Button, Takuma Sato en Felipe Massa. Hij is alleen verslagen door Alonso en Kovalainen.

        Nu in de nadagen van zijn carriere is hij nog steeds beter dan Sutil, maar goed dat zegt niet veel. Fisichella is inderdaad wel duidelijk over zijn top heen maar om nou te zeggen dat het nooit wat geweest is is echt complete onzin.

        • + 0
        • 31 okt 2009 - 17:41
        • idd en de kans is groot dat fissi volgend jaar weer bij fi rijdt.(dat verwachte ik ook al wel) stuk beter dan sutil.

          • + 0
          • 1 nov 2009 - 13:09
      • Als Fisico echt zo slecht is, dan ben je niet 14 jaar F1-coureur en haal je niet 267 punten in je carrière. Dat zijn prestaties waar mening coureur een puntje aan kan zuigen.

        • + 0
        • 1 nov 2009 - 09:38
  • sterk gereden van lewis. alleen het andere nieuws wat er verteld werd..... campos met senna (zeker) maar die andere naam nelson toch weer terug?

    • + 0
    • 31 okt 2009 - 15:58
  • renzo

    Posts: 932

    Ferrari, wat een drama. Renault is nu dus echt het slechtste team op de grid.

    • + 0
    • 31 okt 2009 - 16:09
  • mclaren1

    Posts: 331

    geweldig Hamilton zeer goed gereden je hebt ze allemaal een poepje laten ruiken. en nu maar kijken of je ook de race morgen kan pakken.Jammer voor Heiki.

    Ook een zeer mooi circuit,veel beter als Valencia.

    Ferrari valt echt tegen,eens kijken of ze morgen nog een paar punten kunnen halen.

    mclaren1

    • + 0
    • 31 okt 2009 - 16:30
    • vpower

      Posts: 21

      Ja Hamilton goed gereden met je voorkeurpositie bij Mclaren en de laatste updates die ferrari sinds enkele races niet meer heeft gehad. En gezien de hoeveelheid brandstof is het ook niet zo verwonderlijk, het zal toch oppassen zijn met de Browns en de Red bulls. Afwachten volgend seizoen als Mclaren niet meer de volledige steun krijgt van Mercedes en ze met de klantenversie moeten rijden en een andere brandstofleveransier moeten zoeken. Maar toch goed van Mclaren dat ze zo zijn vooruit gekomen. Hopelijk zal dat niet ten koste zijn van de wagen voor 2010. Awachten de laatste race van het seizoen.

      • + 0
      • 1 nov 2009 - 11:33
      • waylon

        Posts: 2.285

        Ferrari fan en de pest aan Hamilton? Anders kan ik je reactie niet verklaren

        • + 0
        • 1 nov 2009 - 13:11
        • vpower

          Posts: 21

          Kan wel zijn, maar dan ben jij op en top Mclaren fan :-).

          • + 0
          • 1 nov 2009 - 17:42
  • turbof1

    Posts: 2.049

    STARTGEWICHTEN:


    01 McLaren Mercedes Lewis Hamilton 658.5
    02 McLaren Mercedes Heikki Kovalainen 697.0*
    03 Ferrari Giancarlo Fisichella 692.5*
    04 Ferrari Kimi Räikkönen 692.0*
    05 BMW Sauber Robert Kubica 654.5
    06 BMW Sauber Nick Heidfeld 664.0
    07 Renault Fernando Alonso 708.3*
    08 Renault Romain Grosjean 710.8*
    09 Toyota Jarno Trulli 661.0
    10 Toyota Kamui Kobayashi 694.3*
    11 STR Ferrari Jaime Alguersuari 696.5*
    12 STR Ferrari Sébastien Buemi 661.5
    14 RBR Renault Mark Webber 660.0
    15 RBR Renault Sebastian Vettel 663.0
    16 Williams Toyota Nico Rosberg 665.0
    17 Williams Toyota Kazuki Nakajima 704.0*
    20 Force India Mercedes Adrian Sutil 696.0*
    21 Force India Mercedes Vitantonio Liuzzi 695.0*
    22 Brawn Mercedes Jenson Button 657.0
    23 Brawn Mercedes Rubens Barrichello 655.0

    Ziet er naar uit dat het tussen vettel en Hamilton gaat; Hamilton zal morgen toch een halve seconde per ronde moeten uitlopen om Vettel voor te blijven na de pitstops.

    Trouwens, Vettel zat te klagen dat hun KERS niet werkte; ik wist niet dat die uberhaupt wel kers hadden voor abu dhabi? Of is het gewoon een grap?

    • + 0
    • 31 okt 2009 - 17:33
  • Gewichten zijn binnen. Geen opmerkelijke zaken. Lewis ietsje lichter, maar meer ook niet. Rubens, Button en Kubica nog een paar kilo lichter zelfs.

    • + 0
    • 31 okt 2009 - 18:10
  • maxxy

    Posts: 6

    Hamilton heeft het zeker goed gedaan, hij is maar iets lichter dan Vettel en Webber en was echt een stuk sneller trouwens hier de gewichten.

    De gewichten van alle auto\'s:

    01. Lewis Hamilton - 658,5 kg
    02. Sebastian Vettel - 663,0 kg
    03. Mark Webber - 660,0 kg
    04. Rubens Barrichello - 655,0 kg
    05. Jenson Button - 657,0 kg
    06. Jarno Trulli - 661,0 kg
    07. Robert Kubica - 654,5 kg
    08. Nick Heidfeld - 664,0 kg
    09. Nico Rosberg - 665,0 kg
    10. Sebastien Buemi - 661,5 kg
    11. Kimi Raikkonen - 690,5
    12. Kamui Kobayashi - 694,3 kg
    13. Heikki Kovalainen - 697,0 kg
    14. Kazuki Nakajima - 704,0 kg
    15. Jaime Alguersuari - 696,5 kg
    16. Fernando Alonso - 708,3 kg
    17. Vitantonio Liuzzi - 695,0 kg
    18. Adrian Sutil - 696,0 kg
    19. Romain Grosjean - 710,8 kg
    20. Giancarlo Fisichella - 692,5 kg

    • + 0
    • 31 okt 2009 - 19:04
  • Niels G60

    Posts: 229

    Zo slecht is Ferrari met Kimi helemaal niet, als je je bedenkt dat die auto al een half seizoen niet meer ontwikkeld is, en de rest wel ;)

    Dusja! Volgend jaar zullen we het wel weer zien ;)

    • + 0
    • 1 nov 2009 - 10:01
  • verwachtte pitstops volgens BBC

    1 Lewis Hamilton (lap 17)
    2 Sebastian Vettel +0.496secs (lap 19)
    3 Mark Webber +0.721 (lap 18)
    4 Jarno Trulli +0.854 (lap 18)
    5 Rubens Barrichello +0.971 (lap 16)
    6 Jenson Button +1.001 (lap 17)
    7 Nick Heidfeld +1.186 (lap 19)
    8 Robert Kubica +1.196 (lap 15)
    9 Nico Rosberg +1.388 (lap 19)
    10 Sebastien Buemi +1.651 (lap 18)

    • + 0
    • 1 nov 2009 - 11:56

AT Grand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    13:30 - 14:30

    Vrije training 3

    12:30 - 13:30

    Race / Startgrid

    15:00 - 17:00

  • Vrije training 2

    17:00 - 18:00

    Kwalificatie

    16:00 - 17:00

    Snelste ronde

    15:00 - 15:00

ATGrand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    13:30 - 14:30

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    12:30 - 13:30

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:00 - 17:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    17:00 - 18:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    16:00 - 17:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    15:00 - 15:00

Test kalender

Bekijk het volledige testschema

WK standen 2026

Bekijk volledige WK-stand

Gerelateerd nieuws

Geef je mening

Wat is jouw eerste oordeel over de nieuwe F1-regels?

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Bahrein
-
Bahrein
6 - 8 maa
Australië
13 - 15 maa
China
27 - 29 maa
Japan
10 - 12 apr
Bahrein
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika
22 - 24 mei
Canada
5 - 7 jun
Monaco
12 - 14 jun
Spanje
26 - 28 jun
Oostenrijk
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix & Circuit
6 - 8 maa
Australië Albert Park
13 - 15 maa
27 - 29 maa
10 - 12 apr
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika Miami International Autodrome
22 - 24 mei
5 - 7 jun
Monaco Monte Carlo
12 - 14 jun
26 - 28 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
Bekijk volledige kalender

Coureursprofiel

  • Team Aston Martin
  • Punten 629
  • Podiums 9
  • Grand Prix 199
  • Land ES
  • Geb. datum 29 jul 1981 (44)
  • Geb. plaats Oviedo, ES
  • Gewicht 68 kg
  • Lengte 1,71 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel
show sidebar