Alonso op weg naar Ferrari, bekendmaking in Japan verwacht
- Gepubliceerd op 28 sep 2009 08:18
-
68
- Door: Rob Veenstra
Teambaas Stefano Domenicali vertrouwde Autosport toe: Zodra we klaar zijn om onze line-up voor 2010 te presenteren, laten we het jullie weten. We willen niet te lang wachten. Suzuka is een mogelijkheid, maar garanties geven we niet.
Bij Renault gaat men er al vanuit dat Alonso vertrekt. Interim-directeur Jean-Francois Caubet zei tegen Autosport: Ik denk dat Fernando Renault gaat missen en Renault zal Fernando missen. Robert Kubica is de favoriet om Alonso op te volgen.
Trending nieuws
-
Mercedes kondigt updates aan na grote problemen
Mercedes-teambaas Toto Wolff heeft updates aangekondigd voor de Grand Prix van Oostenrijk van aankomend weekend. De D...
24 jun 2026 16:09 -
Leclerc vol lof over Antonelli: "Heb hem hoog ingeschat"
Charles Leclerc is onder de indruk van Mercedes-coureur Andrea Kimi Antonelli. De jonge Italiaan staat bovenaan het w...
24 jun 2026 17:22 -
Norris krijgt Madame Tussauds-beeld: Wereldkampioen reageert vol verbazing
Lando Norris heeft woensdag voor het eerst kennisgemaakt met zijn eigen wassen beeld in Madame Tussauds Londen. De Mc...
24 jun 2026 18:46 -
Cadillac beschermt Pérez: "Checo maakt een enorme indruk"
Sergio Pérez voelt zich na een moeizame periode bij Red Bull Racing weer helemaal op zijn plek in de Formule 1...
24 jun 2026 18:06 -
Mercedes en Ferrari gewaarschuwd: "Verstappen gaat terugkomen"
Max Verstappen kan volgens voormalig Formule 1-coureur Jolyon Palmer een flinke voorsprong nemen op zijn teamgenoten ...
24 jun 2026 16:46
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
Zaterdag
Zondag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
Vrije training 3
12:30 - 13:30
Race / Startgrid
15:00 - 17:00
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
Kwalificatie
16:00 - 17:00
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
-
Zaterdag
-
Vrije training 3
12:30 - 13:30
-
Zondag
-
Race
15:00 - 17:00
-
Vrijdag
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
-
Zaterdag
-
Kwalificatie
16:00 - 17:00
-
Zondag
-
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Test kalender
Circuit de Catalunya - Wintertest
WK standen 2026
Gerelateerd nieuws
Geef je mening
Formule 1 kalender - 2026
Formule 1 kalender - 2026
Coureursprofiel
- Team Aston Martin
- Punten 629
- Podiums 9
- Grand Prix 199
- Land ES
- Geb. datum 29 jul 1981 (44)
- Geb. plaats Oviedo, ES
- Gewicht 68 kg
- Lengte 1,71 m
187.765 reacties op Aston Martin
78 leden hebben dit team als favoriet
Tweets over Fernando Alonso
Team profiel
- Team naam Ferrari
- Basis Maranello, Italië
- Kimi Räikkönen 1
- Michael Schumacher 1
- Michael Schumacher 1
- Felipe Massa 2
- Fernando Alonso 3
- Felipe Massa 3
- Michael Schumacher 3
- Felipe Massa 4
- Kimi Räikkönen 4
- Sebastian Vettel 5
- Fernando Alonso 5
- Fernando Alonso 5
- Felipe Massa 5
- Michael Schumacher 5
- Michael Schumacher 5
- Felipe Massa 6
- Felipe Massa 6
- Kimi Räikkönen 6
- Felipe Massa 6
- Kimi Räikkönen 7
- Felipe Massa 7
- Fernando Alonso 8
- Fernando Alonso 14
- Charles Leclerc 16
- Gerhard Berger 28
- Gerhard Berger 28
- Lewis Hamilton 44
- Carlos Sainz jr 55
509.591 reacties op Ferrari
283 leden hebben dit team als favoriet
Tweets over Ferrari

Reacties (68)
Login om te reagerenPosts: 222
Die Domenicali vind ik maar een opmerkelijke teambaas. Maar goed hoop dat ze er idd snel mee komen en dan hoop ik dat Ferrari volgend jaar merkt dat ze toch niet de goeie keuze hebben gemaakt om Massa al bij voorbaat te behouden. Denk sowieso dat McLaren onder het bewind van Withmarsh een veel prettiger team is voor Raikkonen
Posts: 121
Ik heb ergens gelezen dat Kimi (als die word vrijgekocht)
voor 1 jaar bij geen andere F1 team mag rijden , wat ik ook logisch vind !!!
Hij gaat zich dat jaar (2010) waarschijnlijk met Rally bezighouden .
Posts: 222
Dat is al heel oud nieuws. Hij heeft weken geleden al aangegeven dat hij nog te jong is om te stoppen met F1. Rally vindt hij leuk maar wil het combineren anders wacht hij daarmee tot hij wel het gevoel heeft met F1 klaar te zijn....
Denk dat gewoon italianen aan de leiding bij Ferrari het niet goed doen, maar dat is algemeen bekend...
Posts: 365
Is inderdaad zo wat als zeker. Ondanks het feit dat ik vind dat Ferrari zoals Olav al zei in Singapore een huge mistake gaat maken is het beter voor kimi om terug te gaan naar Mclaren. De mclaren ligt beter bij zijn rijstijl en Ferrari met Alonso en Massa tegen Hamilton en Kimi wordt toch een seizoen waar je als kijker alleen maar van kan genieten. Voor mclaren is het win/win situatie want Kovi gaat het niveau van lewis nooit halen met alle respect. Ook hier was het een kwestie van tijd voordat hij eruit werd gezet. Ferrari aan de ander kant speelt roulette en alleen op rood inzetten geeft je slechts 50% kans. Een rijder als kimi laten vertrekken naar je directe rivaal met de hoop dat Massa weer op oud niveau terugkomt is heel erg risky. Dat ze alonso binnen halen kan ik heel goed begrijpen maar dan zou ik toch echt hem naast kimi laten rijden. De tijd zal het leren en ik hoop van harte dat Massa weer hersteld alleen wat fout is dat mensen al ervan uitgaan dat hij maar op hetzelfde niveau terug keerd. Hij heeft enkele operatie\'s ondergaan aan zijn hersenen dit zijn serieuze ingrepen geweest, als hij dalijk niet meer op dit niveau mee kan doen heeft Ferrari een serieus probleem. Een half jaar weer harken met Giancarlo of Luca gaat erg pijn doen, alle goede rijders zijn dan inmiddels vergeven en ze staan er ook niet om bekend om jonge talenten een kans te geven. Denk niet dat zoals iedereen hier roept over het temperament van de heren dat het problemen gaat leveren. Gek genoeg gaat twee van deze temperamenten juist goed samen, je zult het zien. Als Kimi fan ben ik blij achteraf dat hij weggaat bij Ferrari, het was leuk geweest. Het team past niet bij deze fin en zijn talent komt niet tot zijn recht, denk dat hij veel beter kan. Ik hoop maar voor ferrari dat Alonso waar maakt anders gaan er echt koppen rollen daar.
Posts: 435
wat is vreemd, in eerste instantie laten zze Kimi bijtekenen vorig jaar, er komt een nieuwe sponsor bij ferrari. (Santander).
Blijkt dat Alonso voor 2011 wordt verwacht in de ferrari. Er komt stront aan de knikker bij renault, Alonso biedt zich aan bij ferarri voor 2010,
Resultaat, Santander koopt Kimi uit bij ferrari, zou gaan om een bedrag van 35 miljoen.
kimi tekent een voor verdrag bij maclaren.
massa is hoogst onzeker of hij op het oude niveau terug kan komen.
Volgend jaar wordt ferrari het team met chaotische italianen, Alonso die nummer 1 opeist in het team, en amok gaat maken, zie maar bij Mclaren. Massa die nog niet helemaal de oude is. Joepi dat wordt gewoon lachen aankomend jaar.
Conclusie, ook bij ferrari is de rijderskeuze niet aan hun zelf maar wordt bepaald door een sponsor.
Posts: 58
Laat ik beginnen met ik ben een Kimi fan!!!
Maar Kimi heeft het niet helemaal weten waar te maken bij Ferrari. Hij moest de nieuwe Schumacher worden. Maar in plaats daarvan was hij gewoon goed. En tja als ik teambaas was geweest en mijn rijder kan de verwachtingen niet waarmaken welke ik van hem verwacht en vervolgens gaat diezelfde rijder zich bezighouden met andere zaken (rally) tja dan zou ik ook voor inruilen gaan.
Wel jammer... maar helaas.
Posts: 8
Ondanks dat ik Kimi erg hoog heb zitten heeft hij ferrari niet gebracht wat ze hadden verwacht, maar ook ferrari niet gebracht wat kimi had verwacht denk ik zo. Maar door een afkoopsom van 25miljoen te betalen voor vetrek met inbegrip van clausule \"een jaar geen F1\" zou ik er als ik hem was voor kiezen om te gaan rallyracen in finland en te genieten van de bulk geld (want dat is het gewoon) die hem geboden wordt om weg te gaan. Ik zou het jammer vinden dat het zou gebeuren, want Kimi is gewoon topcoureur en op deze manier wordt hij gewoon weggemanaged en dat is zonde. Hij zou natuurlijk ook met nog meer geld in de pocket terug naar mclaren kunnen gaan, maar dat moet ie effe regelen lijkt me...
Posts: 9.887
Volgens mij hebben ze bij Ferrari nog een sterke back-up voor Massa achter de hand in vorm van ene Schumacher. MS heeft tot voor kort altijd gezegd dat hij definitief is gestopt met de F1, maar sinds zijn afgeblazen come-back heeft hij al meerdere malen laten weten dat het niet onmogelijk is dat hij in 2010 toch weer in een F1 wagen komt te zitten.
Lullig voor Massa, maar ik kan nu al weg dromen met een strijd tussen Ferrari (Schumacher/Alonso) en McLaren (Lewis/Kimi). Als dat geen line-up is om van te smullen dan weet ik het ook niet meer!
Posts: 11.414
@Diablo
Hoe kan Ferrari nou eisen dat Kimi een jaar niet gaat rijden? Als Ferrari (Santander) het contract wil afkopen is dat hun goed recht, maar daar kun je verder geen eisen aan verbinden. Contractbreuk kost gewoon geld.
Posts: 121
Patrick ,
hoe dat kan weet ik ff niet !!
zal miss. 1 van de voorwaarden zijn !!
Ik heb het ook maar gelezen , kan daar trouwens wel mee inkomen !!
Posts: 435
waarom wil ferrari niet dat Kimi bij een ander team gaat racen, blijkbaar zijn ze bang dat Kimi in een betrouwbare Maclaren een heel geduchte concurrent wordt aankomend jaar.
Als ik Kimi was liet ik met uitkopen zonder verplichting.
En wel per direct
Posts: 1.175
Elk (commercieel) bedrijf heeft een clausule in de overeenkomsten met werknemers, wat betreft concurrentiebeding. Is toch niet vreemd dat Ferrari dit toch ook afdwingt? Zij betalen toch een jaarsalaris( van 35 miljoen),dan kunnen ze redelijkerwijs afdwingen. In feite wordt Kimi hiermee op \"non-actief\"gesteld en krijgt zijn salaris mee. Vindt het niet zo vreemd.
Posts: 222
Ja? Ferrari wil van Raikkonen af. Raikkonen heeft gezegd dat hij een contract heeft en dat hij zich daaraan houdt, dus hij is diegene die de eisen kan stellen anders blijft hij daar gewoon zitten!
Posts: 121
en wie zegt dat Ferrari geen kleine clausule in zijn contract heeft en hem gewoon testrijder laten worden?
zo rijd hij ook niet voor McLaren !!
Posts: 435
Ferrai betaald blijkbaar niet de afkoopsom maar de vriendelijke bank van Alonso, Santander, daardoor heeft ferrari geld in kas om Alonso zwaar te betalen, met Kimi bij Maclaren heeft Santander twee kampioenen in twee verschillende teams,
Las op een duitse site dat Kimi niet happy meer is bij Ferrari, hij diende zich telkens aan te passen, Kimi en Todt was de juiste combinatie,
in mijn ogen verliest ferrari steeds meer glans,
Posts: 277
De Catalaanse openbare omroep vertelde hetzelfde verhaal gisteren tijdens de uitzending, en die zijn normaal erg goed geinformeerd. (hun co-commentatoren zijn normaal De La Rosa, Gene en/of Viladelprat) Volgens hen heeft Santander hun contract bij McLaren verlengd om zo het salaris van Kimi te kunnen betalen.
Posts: 11.414
Concurrentie beding heeft er geen moer mee te maken. Dat is iets heel anders. Er zal ook geen enkele rechter zijn die dat accepteert.
Je zou inderdaad hooguit kunnen zeggen dat ze kimi op nonactief zetten. Alleen blijft het gewoon contractbreuk. Daar zit een afkoopsom aan vast en dan kun je geen rechten meer ontlenen aan het contract.
Posts: 9.887
Als we er vanuit gaan dat Alonso bij lange na niet de snelste wagen had afgelopen weekend heeft, onderstreept onderstaande tabel van de snelste raceronden in Singapoore wel weer waarom hij bij een topteam als Ferrari past:
1. Fernando Alonso Renault 1:48.240
2. Lewis Hamilton McLaren 1:48.345
3. Nico Rosberg Williams 1:48.352
4. Jenson Button Brawn GP 1:48.369
5. Kimi Räikkönen Ferrari 1:48.391
6. Timo Glock Toyota 1:48.396
7. Sebastian Vettel Red Bull 1:48.398
8. Rubens Barrichello Brawn GP 1:48.598
9. Jarno Trulli Toyota 1:48.816
10. Robert Kubica BMW Sauber 1:48.847
11. Heikki Kovalainen McLaren 1:49.283
12. Mark Webber Red Bull 1:49.319
13. Kazuki Nakajima Williams 1:49.371
14. Giancarlo Fisichella Ferrari 1:49.417
15. Vitantonio Liuzzi Force India 1:49.852
16. Sébastien Buemi Toro Rosso 1:50.636
17. Nick Heidfeld BMW Sauber 1:51.346
18. Jaime Alguersuari Toro Rosso 1:52.483
19. Adrian Sutil Force India 1:52.623
20. Romain Grosjean Renault 1:57.192
Dat is dan toch al weer de 2e race van het seizoen waarin hij de snelste race ronde heeft gehad. Vorige was GP Duitsland.
Posts: 7.177
Snelste ronde help niks het gaat er meer om wanneer je pit. Dan kan je de snelste ronde makkelijker plaatsen. Zoals glock deed in uhm welke race was dat ook weer:S.
Nou anyhow. Glock deed de snelste ronde maar had ook niet de snelste wagen vere van.
Respect voro Alonso\'s kunnen hoor. Maar om te gaan oordelen op dat nee..
Posts: 11.414
Wat zien mensen toch in vredesnaam voor belang in de snelste ronde? Het gaat niet om punten dus geen enkele coureur doet daar zijn best voor. Het hangt af van de strategie en van mazzel hebben dat je niet net iemand voor je neus hebt of dat er een safety car is vlak voordat je de pitstraat induikt en dat de snelste coureurs vooraan op uitrijden zitten aan het eind van de rit en dus niet meer snel hoeven als de baan op zijn snelst is.
Alonso heeft op zich prima gereden, maar ga het nou niet overdrijven. Hij is verslagen door Glock en de enige reden dat hij op het podium en niet gewoon op P5 eindigde waar hij ook begon was door blunders van Rosberg en Vettel en doordat Webber uitviel.
Posts: 4.951
Voor mij als coureur zou er maar één team zijn waar ik bij zou willen rijden en dat is Ferrari. Feit is en blijft dat het de enige renstal is met een échte historie en uitstraling. Wat mij betreft mag Ferrari ieder jaar kampioen worden!
Posts: 222
Kan ik wel begrijpen. Ik ben zelf altijd meer een fan geweest van een coureur (Raikkonen) en daarna pas een team (Ferrari). Dus jammer van de ene kant dat ze uit elkaar gaan. Maar ik geef je gelijk dat Ferrari wel een bepaalde naam en aanzien heeft dat geen ander team heeft
Posts: 9.887
Dat ieder jaar kampioen zit ik bepaald niet op te wachten, maar er is inderdaad maar 1 team waar iedere F1 courreur ooit zou willen rijden en dat Ferrari. Ik weet zeker dat Lewis er ook ooit nog voor zal willen (en gaan) rijden.
Posts: 3.007
Als Ferrari het contract afkoopt (wat ik niet hoop) moeten ze in feite zijn salaris voor volgend jaar doorbetalen. In bedrijfsleven gebeurt het vaak genoeg dat ze dan wel voorwaarden stellen. Mocht Kimi toch in de F1 willen rijden volgend jaar dan zal hij waarschijnlijk met minder genoegen moeten nemen dan zijn jaarsalaris.
Posts: 3.007
Zo mocht Martin Jol bijvoorbeeld nadat hij ontslagen was bij Tottemham geen coach meer worden voor de resterende half jaar van zijn contract.
Posts: 4.951
En is Martin Jol nu coach van Suarez en nog wat brandhout. Ben benieuwd wat er gebeurt als Suarez eindelijk weg gaat.
Posts: 1.278
Ja, nu zit het er echt aan te komen
1) Alonso verklaart dat hij altijd al voor Ferrari wilde rijden
2) Domenicali die zegt dat Raikkonen niet zeker is van een stoeltje
3) Domenicali die zegt dat de rijderssituatie is veranderd de laatste dagen
4) Raikkonen die verklaart van in de F1 te willen blijven
5) Norbert Haug die héél graag Kimi terug wil verwelkomen bij Mclaren
Tja, wat is een contract en geheimhouding waard in de F1 als het over transfers en Ferrari gaat :P
Posts: 111
Wat nou als Alonso niet naar Ferrari gaat maar bijvoorbeeld naar Toyota?
Posts: 1.175
iets met hak/sloot????
Posts: 2.567
Ik hoop dat alonso volgende jaar naar Force India gaat!!
Posts: 10.089
KIMI NAAR MCLAREN, DAARMEE PUNT UIT :D dan gaat Ferrari nog wel eens zien wie de beste coureur is :D alonso die elke race 3e word achter Lewis en Kimi, en alleen wint als die foutjes maken, en een massa die een 8e plek als overwinning beschouwd,
Kan Ferrari Nooit meer zegge dat het aan de coureurs lag, Ferrari is gewoon een pruts team, Ferrari had gewoon eerlijk moete zijn en zeggen, we zijn bezig met Alonso voor 2010, want waarom zouden ze het een paar week hebbe uitgesteld als ze kimi wouden behouden, naja Raikkonen zen grootste fout is geweest om naar Ferrari te gaan, want in 2007 had ie alonso wel kunnen hebben, dus was ie met mclaren (2007 was mclaren het best) WK 2007 geworde,, en warschijnlijk ook 2008, wantja als kimi niet weg was gegaan had niemand nu nog van een naam Hamilton gehoord (ja als tester,, maar niet wat ie nu is haha)
Posts: 141
ik snap zelf de ophef hier niet, ik ben een ferrarifan maar ik moet tog heel eerlijk bekennen dat raikonnen de mooiste dingen heeft laten zien in een mclaren. In 2007 heeft hij een mooi jaar gehad bij ferrari en ook wel met geluk de titel gewonnen. ( En als je een echte kampioen bent zoals schumacher alonso hamilton, had raikonnen gewoon in 2008 er ook gestaan ( ook al had hij moeite met de auto.) 2009 : Raikonnen maakt een ongeintresseerde indruk en gaat rally rijden. En later rijdt hij de sterren van de hemel met 4 podiums achterelkaar waarschijnlijk had ferrari die beslissing allang al genomen.
Posts: 985
Schumacher stond er ff goed voor in 1996 en 2005. Ook geen echte kampioen?
Posts: 141
volgens mij had raikonnen een auto om te winnen in 2008?
en dat had schumi niet in 2005? en ook niet in 1996. En dit jaar hebben ze dat ook niet idd. Ferrari zoekt gewoon een echte kampioen zoals schumi die een auto kan ontwikkelen. En die niet zo lax is als raikonnen. Zelf vind ik het natuurlijk jammer dat hij weggaat maar denk wel dat alonso ferrari weer naar de absolute top kan brengen.
Posts: 10.089
Robin, hmmmm volgens jouw is Lewis dus ook geen echte kampioen, want die staat er dit seizoen ook niet, hmmm
Kimi is een echte kampioen,
als jij een auto krijgt in 2007, je word WK, en in 2008 word er een auto gemaakt voor je teammaat, sja, dan lijkt het mij dat je niet echt kandidaat bent voor de Titel, kijk maar naar Barcelona 2008, massa update is er nog niet, en kimi is onklopbaar, massa update is der, hij is nog 1 race goed (frankrijk,, alleen die uitlaat hielt het niet) en het is niets meer, in Spa richt Ferrari zich nog iets meer naar kimi omdat hij daar gewoon onklopbaar is, alleen maakt in de regen een foutje, SO WHAT??
Posts: 7
Kom op Tifosi.....Dit laten jullie toch niet toe?
Een spanjaard in een Ferrari...
En dan nog wel een prutser ook, die zijn vals spelende ex teambaas een hart onder de riem steekt...BLEH
Posts: 770
die reacties komen wel haha...........
ik zou maar onderduiken als ik jou was.
Posts: 11.414
Grootste fout bij Ferrari is dat ze een middelmatige coureur als Massa teveel zeggenschap geven. Dat trekt het hele team omlaag. Vervolgens krijgt hun echte top coureur dan een auto die hem niet ligt en dan moet hij met man en macht vechten om nog derde te worden. Dat doet hij, maar hij zegt eerlijk dat dat niet zijn ambitie is. UITERAARD is dat niet zijn ambitie. Dat is hooguit een gebrek aan inzet van Ferrari geweest.
Tot het moment dat ze de auto van Raikkonen verkloot hadden lag Raikkonen op kop in de race om het kampioenschap en was Massa derde. Als ze die auto gewoon niet verkloot hadden dan was Raikkonen kampioen geworden. Helaas hebben ze hun oren laten hangen naar de divo Massa en moesten ze het met zijn gepruts doen.
Terecht dat ze van Raikkonen eisen dat hij een topprestatie neerzet. Daarom betalen ze hem ook twee keer zoveel als Massa. Maar goed, dan moet je Raikkonen ook wel de auto geven die hij wil hebben. Het had goed moeten komen dat ze Raikkonen in de winter een enorme berg testkilometers belooft hadden, maar die kwamen er dus niet. Ook door het testverbod natuurlijk.
Kimi heeft wel geprofiteerd van het lichtere chassis. Hij is flink zwaarder dan Massa en dat gaf problemen met de balans. Daarna ging het bij Kimi al een stuk beter. al ging toen de motor weer stuk.
Zal mij benieuwen hoe Alonso met Massa omgaat. Ik kan me haast niet voorstellen dat hij geen garanties heeft gekregen dat hij de nummer 1 wordt.
Posts: 7.177
PATRICK STOP ER NOU EENS MEE! GA EENS GEWOON ECHT F! KIJKEN EN MASSA BEOORDELEN OP HOE HIJ NU GAAT!
Wat kunnen die jaren ervoor boeien. Het feit is dat massa het goed deed tot hungary als jij je ogen niet eens open wilt doen dan is dat jou probleem maar geen rede massa een middelmatige rijder te noemen. Want hij reed tot hungary Kimi eruit!
En dat zijn feiten.
En ze betalen Kimi 2x zoveel omdat hij langer in F1 zit en meer suc6 heeft gekend in jaren daarvoor! En ja betalingen zeggen echt veel he?
Dus wat jij zegt wat dat heb je gezegd is: De wagen is voor Massa gemaakt. Maar ze betalen kimi meer en dus vinden ze hem meer. Echt pure onzin!
Je kan echt nooit eens serieus een reactie plaatsen zonde Massa naar beneden te halen!
Echt serieus als jij nooit eens gewoon F1 kan kijken ben je echt slecht in je visie over F1!
Stomme smoesjes van die wagen echt serieus. Ik durf te wedden dat je dat nooit zou doen bij Massa. Het erge is ook je geeft alelen reacties aan mensen waarbij je denkt gelijk te hebben afgelope week plaatste ik wat en je reageerde niet op mij omdat je wist dat ik gelijk had.
Dus ga even verder kijken dan je neus lang is als je dat ooit een keer leert!
Posts: 7.177
Zoals in 2008. Je commentaren waren altijd volop hoe massa het verspeste en niet eens als hij een goeie race had. Dan was het een still patrick over massa.
Hij maakte aardig domme fouten in 2008. Maar jij moest er altijd fel op reageren en bij jou kwam kimi er dan altijd weg mee.
Iedereen mocht domme fouten maken maar massa ho maar.
En het is ook de manier hoe je reageerd. JIj reageerd altijd ik zou het beter doen dan Massa. Ik zeg je zou je niet doen.
Voordat jhij echt kan oordelen over rijders moet je eerst eens zelf zon klasse proberen. Ik zelf reageer nooit zoals jij als ik iemand niet mag.
Jij kan dat niet eens.
Jij moet altijd zo omlaag praat alsof jij boven alles staat is gewoon echt een grote irritantie. En hoe jij nooit een fout zou kunne toegeven is al helemaal erg. Ik weet wanneer ik het fout kan hebben en ik weet dat ik massa hevig kan verdedigen maar ik blijf wel realistisch. En dat is iets wat ik jou niet zie doen als het om hem gaat!
En als jij zoiets niet kan is jou kennis toch heel wat minder dan je jezelf voor laat doen.
Leer eens het woord respect!
Posts: 18.535
Massa is volgens mij toch vice-wereldkampioen met die wagen geworden, op 1 punt. Jij noemt hem een middelmatige coureur, maar dat snap ik dus niet. Als Massa middelmatig is, is Raikkonen dat ook. Dan is Hamilton dat ook. Waarom is Massa een middelmatige coureur? Omdat hij in het begin 2008 2 fouten heeft gemaakt? Of omdat hij in 2007 een wagen had die hem niet lag?
Als Massa dan inderdaad zo een middelmatige coureur is die Ferrari naar omlaag trekt, waarom werd die wagen dan net naar hem ontwikkeld? Misschien moet je nu even niet naar Massa kijken, maar naar Raikkonen. Stel, Raikkonen doet zijn ding op de baan, praat nog even na met de monteurs over wat er fout zit en gaat naar huis/hotel (om het even). Massa blijft daarintegen een paar uur langer werken, puur om alles perfect gezien te hebben. Ferrari ziet dat ook. Massa heeft een betere band met het team, je kan je afvragen hoe dat komt, in plaats van alles op het team te schuiven.
Mensen vergelijken Raikkonen nu nog steeds met zijn McLaren-tijd. McLaren =/= Ferrari. De werkwijze bij beide teams is verschillend. David Coulthard heeft ook al een aantal keren aangegeven dat Raikkonen niet tot uren na de race bij het team bleef. Dat men bij Ferrari de harde werker kiest, terwijl men bij McLaren het ruwe talent verkiest, dat ligt aan het team.
Niet alle schuld ligt dus bij Ferrari. Raikkonen lag op kop van het kampioenschap 2008 tot Spanje, akkoord. Maar hoe komt het dan toch dat Ferrari voor Massa kiest? Omdat Massa het hardste zeurt, hoor ik jou zo dikwijls zeggen, maar misschien werkt hij gewoon harder. Dat verdient in mijn ogen meer respect dan iemand die in de basis misschien wel de snellere rijder is. Massa werkt om zijn plek af te dwingen, misschien, als Raikkonen ook zoveel tijd er in stak, dat ook hij dat kon.
Begrijp me niet verkeerd, ik vind Raikkonen misschien wel de meest snelle rijder van ze allemaal, maar snelheid is gewoon niet alles. Daarom benadruk ik ook bij praktisch elke post dat er tussen Massa en Raikkonen nauwelijks verschil zit. Raikkonen is sneller, Massa de hardere werker. In dat opzicht is het dan ook goed dat Raikkonen misschien wel terug gaat naar McLaren, waar ze die no-nonsens stijl ook wel wat hebben. Daarboven wil ik wel zien hoe Hamilton en Raikkonen tegen elkaar presteren in dezelfde auto.
Posts: 11.414
Ik zeg niet dat Massa slecht is of dat matig ofzo. Ik zie in hem alleen geen topcoureur die het hele seizoen om de winst kan meestrijden. Hij zat alleen wel in de snelste auto en is dus net als Button wel ineens een kampioenschaps kandidaat.
De Ferrari van 2008 was een stuk competitiever dan die van 2007 (in vergelijking met McLaren). Daar is echt alleen Jermaine het niet mee eens.
Als Massa dan dus vrijwel dezelfde prestatie neerzet in 2008 als in 2007 dan vindt ik dat gewoon niet indrukwekkend. Dan zie ik geen enorme progressie en geen ineens \"volwassen geworden rijder\". Meer een kwalificatie specialist in een wereld waar inhalen vrijwel onmogelijk is geworden en waar de echte rijderscircuits langzaamaan verdwijnen.
Dat Hamilton dan met en mindere auto kampioen wordt in slechts zijn tweede seizoen met een gekortwiekt team kampioen wordt zegt wat mij betreft meer. Zeker als hij in zijn eerste seizoen een tweevoudig wereldkampioen verslaat.
Ik zie in Raikkonen een veel betere overall coureur dan Massa. Niet alleen sneller. Hij komt op alle circuits gewoon goed mee.
Raikkonen rijdt inderdaad (zeker bij Ferrari) bij vlagen een stuk minder goed dan hij kan. Met name de tweede helft 2008 en begin 2009 waren slecht.
Dat wil nog niet zeggen dat hij ineens een veel slechtere coureur is. De tweede helft was toch ook veroorzaakt door de auto en de druk die daarna ontstond om de achterstand weer goed te maken.
Dat die auto voor Raikkonen niet goed werkte is gewoon een fout geweest. Net zoals wat er bij Brawn gebeurt is dat de auto het ineens een paar races \"niet meer deed\". Dat zal Ferrari heus niet expres gedaan hebben. Ook niet om Massa bewust te bevoordelen tov Raikkonen. Alleen ik zeg dan wel dat het dus een dure fout geweest is en dat het met name Raikkonen trof.
Dat Raikkonen geen harde werker is is onzin. Hij doet er net zoveel aan als Massa. Hij is hooguit niet iemand die met iedereen gezellig gaat zitten kletsen. Nou en?
Raikkonen had bijvoorbeeld voorgesteld om 10.000 kilometer te gaan testen voor de aanvang van dit seizoen. Dat is nogal wat. Hij heeft die tests alleen dus nooit gekregen door het testverbod.
Wel zullen het wel nooit eens worden over Massa :)
Maar goed, ik heb Raikkonen ook nooit bij Ferrari vinden passen en het lijkt me heel goed als hij inderdaad weer terug gaat naar McLaren. Ben ook erg benieuwd of hij Hamilton de baas kan.
Ik ben aan de andere kant ook erg benieuwd of er chaos ontstaat bij Ferrari door de komst van Alonso.
Posts: 7.177
Mijn god er is toch echt wel een verschil tussen de oppermatigheid van Brawn in vergelijking van de ferrari. Hier doe je het dus weer. Die vergelijking klopt van geen kanten. Ferrari had een rival van begin af aan en dat is Mclaren. Brawn had het de eerste paar racen gewoon zo makkelijk. Hoe je dit OOIT kan vergelijken is echt een grote vraag teken....
En ik heb het niet over hamilton. Hamilton heeft het echt geweldig gedaan mij zul je niet anders horen. En hij deed het gewoon goed.
Hierbij wil ik wel toeveoegen wat op wat je zegt van ferrari was beter in 2008. Kan wel zijn. Maar ze maakte veel fouten!
Die jij weer niet wil zien aan massa\'s kant als punten verliezen.
En ik denk dat kimi het zelfde heeft hoor. Kimi is bijv erg sterk in spa.
Massa heeft ook zo zijn banen alleen was hij bijv eerst niet zo snel in monaco maar daar pakte hij wel de pole. Hij leert dus nog en vind die baan nu ook leuk.
Massa heeft zijn 2008 titel verloren door de eerste 2 races. en door de fouten van ferrari. de eerste race hoort daar ook bij want massa had bijv nog 1 punt kunnen scoren daar zelfs na de crash.
Sepang was gewoon dom.
Maar er zijn veel fouten bij ferrari geweest waardoor Massa alles heeft verloren.
En jij wilt niet in zien dat dat door ferrari was. Want Massa zou weer de schuldige zijn.
Jij kan het nooit gewoon bekijken. EN een progressie zien. Nou het kan aan mij liggen hoor maar waarom zien ze dat bij BBC bijv wel?
Die mensen die al jaren zich bezig houden met het racen?
Het inhalen. Sorry maar massa komt niet alleen naar voren vanwege pitten enz. Kijk melbourne bij de eerste bocht had hij er wel wat maar daarna bij de 2e bocht had hij er ook weer wat. Dat is inhalen. Bij china hetzelfde haalde hij er ook genoeg in en kwam 3e alleen toen begaf zijn auto het.
Jij kan en wilt gewoon niet inzien hoe massa in gegroeit. Jij ziet massa als de oudere massa (ongeduldig)
En stop nou eens met de stomme smoes dat de wagen niet voor kimi werkte. Kimi crashe die wagen zelf hij deed dat hij reed over de limit niet de wagen. Dat is iets wat jij dus bijv niet wilt zien.
En nogmaals vraag ik je hierbij als de wagen niet bij massa zou passen zou je hem dan ook zo fel verdedigen en volhouden dat de wagen niet bij massa zou passen? Ik heb dit namelijk al 3x gezegd en nooit een antwoord gehad daarover. Bang dat dit een keer gebeurt en je dan terug krabbelt? Denk het wel.
En ja die chaos is een grote vraagteken
Posts: 1.748
Wie stond in de 1e helft van 2007 het beste voor van de Ferrari coureurs. Juist ja Massa dus misschien heeft Ferrari de auto in 2007 ook wel voor Massa verkloot wie weet?
Posts: 985
Kimi stond voor op de helft van het seizoen. En dan ligt het eraan wanneer je precies kijkt (voor of na de 9de race) hoe groot die voorsprong is.
Posts: 11.414
Als je ziet dat Massa niet beter of slechter is gaan rijden gedurende het jaar en dat Kimi wel steeds beter ging dan lijkt me voor de hand liggend dat Kimi gewoon beter gewend is geraakt aan de auto.
Misschien heb je wel gelijk. Kimi is binnen gehaald als eerste rijder. Dan zorg je ook dat hij de juiste auto heeft. Raikkonen werd er dan ook kampioen mee. Het zou best kunnen dat ze in 2007 wel de juiste keuze gemaakt hebben. Lijkt me alleen eerder dat het ergens anders aan lag.
@f60,
Gelukkig dat jij in een lap tekst van hier tot Tokio een fout weet te vinden. Echt super bedankt voor die nuttige bijdrage weer. Ga zo door knul!
Posts: 1.725
een fout?????
de hele inhoud ervan is gewoon verkeerd, dus ik zie daar de bijdrage ook niet van in.
Posts: 11.414
Als je iets verkeerds ziet is dat hooguit omdat je monitor spiegelt.
ps Ik ben maar een F1 fan en geen Neerlandicus, maar het is volgens mij gebruikelijk om zinnen met een hoofdletter te beginnen. Tussen twee zinnen zetten we volgens mij ook een punt en geen komma.
Posts: 1.725
\"vindt ik\" overtreft werkelijk alles
Posts: 1.725
\"Als Massa dan dus vrijwel dezelfde prestatie neerzet in 2008 als in 2007 dan vindt ik dat gewoon niet indrukwekkend.\"
Ik vind je grammatica ook niet bepaald indrukwekkend.
Als Massa zijn oude niveau weer haalt, zou ik dat al schitterend vinden.
Posts: 1.748
Massa\'s gepruts haha vent Massa scoorde de 1e 2 gp geen punten daar kon hij niks aan doen. Naja in Australie niet hij reed misschien geen sterke race maar toen hij uitviel lag hij 7e maar in Maleisie maakte Massa wel een fout. Massa kwam daarna echter sterk terug en Kimi heeft het zelf ook verkloot als hij zo graag kampioen wou worden in 2008 had hij zijn mond maar moeten opentrekken en dat deed hij niet een Alonso of Hamilton zou dat wel doen maar Kimi boeit dat allemaal weer niet. Dus grootste fout van Kimi dat hij niet zegt dat hij de nummer 1 positie opeist.
Posts: 11.414
De auto ging inderdaad stuk in Australie, maar dat hij zelf blunderde in de eerste bocht had hij zijn kansen al vergooid.
Ik denk dat het probleem eerder was dat niet meteen duidelijk was wat er mis was met de auto. Ze hadden een test gehad, de auto aangepast en daarna kon Raikkonen er niet goed meer mee overweg en Massa wel.
Krijg je dus inderdaad de discussie van ligt het wel echt aan de auto, pas je rijstijl maar aan en dergelijke. Paar races later hebben ze de auto dan weer aangepast.
Dat had misschien wat korter gekund inderdaad, maar op zich ook wel begrijpelijk dat ze niet meteen het lek boven hebben.
Posts: 7.177
! punt was genoeg en daar lag hij voor op koers. Dus ja.... vergooid? Het had hem geholpen aan de kampioenschap en hierdoor had hij de kampioenschap gewonnen. Kimi verklote het erger massa maakte 1 erge fout kimi 2 erge fouten.
Posts: 5.745
@Alynsa en Patrickl. Inderdaa heeft het met een concurrentiebeding niets te maken. Het is hier immers de werkgever die de werknemer eruit wil werken. Er kan natuurlijk een afspraak zijn overeengekomen tussen RAI ern Ferrari, waarin en het bedrag en de voorwaarde wordt genoemd. Als RAI dat accepteert, mag hij inderdaad niet ergens anders rijden. In dat geval heeft hij zichzelf namelijk aan die afspraak verbonden.
Posts: 435
Kimi is naar ferarri gekomen onder Todt die had de touwtjes stevig in handen, na zijn vertrek is het allemaal minder geworden bij Ferrari, en dat lost Alonso niet op.
Gewoon een man met gezag Todt en een briljante strateeg Brawn. Daarnaast een exelente coureur, deze driehoek is nodig voor een topteam.
Aankomend jaar zal een heethoofdige Alonso en een heethoofdige Massa moeten strijden om de eer. Dat gaat nooit goed.
Posts: 11.414
@Jermaintje
\"PATRICK STOP ER NOU EENS MEE! GA EENS GEWOON ECHT F! KIJKEN EN MASSA BEOORDELEN OP HOE HIJ NU GAAT!\"
Ik mag toch hopen dat je dat niet serieus meent ...
Posts: 7.177
Ok dat kwam er verkeerd uit oeps. Laten we zeggen tot en met hungary
Posts: 5.745
En tot zover weer de nuttige bijdrages aan het topic \'Is Massa nu wel of geen topcoureur\'..
Ben vooral benieuwd of Alonso inderdaad aangekondigd gaat worden en wat er vervolgens met \'mijn\' coureur gaat gebeuren..
Posts: 7.177
die vind denk ik wel wat hij is snel dus ja
Posts: 36
Hoe kan het toch dat een bericht over F.Alonso ontaard in een moddergooi gevecht tussen Jermaine en Patrickl over twee coureurs die niet eens genoemd worden in het artikel
Posts: 985
Is toch enig!
Posts: 36
Dat wel natuurlijk.
PatrickL ik bedoelde natuurlijk Germain (namen en opvattingen lijken ook zo op elkaar)
Posts: 11.414
Germain had gewoon een paar hele goeie punten. Die gooit niet met modder. Dat is toch wel een groot verschil tussen die twee.
Posts: 11.414
Het leek me een redelijk normale bespiegeling van de problemen die Raikkonen had bij Ferrari en hoe dat zou kunnen uitpakken als Alonso daar gaat rijden. Gewoon een relevante discussie dus.
Runningupthathill had daarbij nog wat goeie opmerkingen. Daar heb op gereageerd. Germain had ook nog wat leuke aanvullingen.
Dat Jermaine weer gaat lopen tieren kan ik verder ook weinig aan doen. Hem negeren is het enige dat ik kan doen.
Grappig dat mensen dan nog steeds denken dat er een discussie/moddergooi gevecht tussen ons gaande is. Ik heb niet eens op Jermaine\'s tirades gereageerd.
Posts: 7.177
sorry maar volgens mij reageer ik op jou over massa ga het niet om draaien naar mij he!
Posts: 125
Hey Patrick...ik weet niet hoe jij F1 kijkt maar ik wil ook zo`n bril hebben....of beter geef me de drugs die jij ook gebruikt
Alonso is verslagen door Glock ...Of Glock profiteert van het feit dat Webber Alonso wou inhalen.....dat noem ik niet verslaan.....<br />
En wat betekent snelste ronde...vraag maar aan Kimi of aan Lewis....<br />
En BTW je bent geen F1 fan ....Je bent fan van een coureur...en volgens mij ben je er zelf nog niet over uit wie....volgens mij ga jij met de wind van de winaar mee....Het ene jaar ben je fan van Kimi dan ben je fan van Lewis en dit jaar fan van Button....huppelk*tje
Posts: 11.414
Lol, nog een op zijn pik getrapte fanboy.
Ik ben fan van racers. Dat zijn op dit moment met name Hamilton, Raikkonen en Alonso.
Posts: 1.725
Overigens:
\"Formule 1-rijder Fernando Alonso heeft een contract voor vijf seizoenen (met optie op een zesde) afgesloten met Ferrari. Dat meldt de betrouwbare Spaanse radiozender Cadena Ser. Donderdag wordt de deal officieel bekendgemaakt.
Fernando Alonso maakt de overstap van Renault. De wereldkampioen van 2005 en 2006 maakt gebruik van een opstapclausule in zijn contract. Bij Ferrari zal hij 25 miljoen euro verdienen.\"