Nick Heidfeld bezorgd om toekomst Formule 1
- Gepubliceerd op 05 jun 2009 09:08
-
9
- Door: Rob Veenstra
Als het tot een soort Formule 3 verwordt, dan is Formule 1 niet meer een klasse waar je als coureur aan wil deelnemen, liet de Duitser aan persbureau SID weten. We zijn hier allemaal omdat dit de beste serie ter wereld is, niet omdat het de naam Formule 1 draagt. De laatste maanden waren echt extreem en het is onmogelijk te voorspellen wat de uitkomst gaat worden. Je volgt het nieuws met meer dan gemiddelde belangstelling en ik maak me wel een beetje zorgen.
Trending nieuws
-
Wolff steunt FIA-besluit over Red Bull-motor
Bij het team van Mercedes staan ze volledig achter de keuze van de FIA om de Red Bull-krachtbron aan te wijzen als de...
12 jun 2026 19:53 -
Norris deelt eerlijke mening over snelheid van McLaren
Lando Norris heeft een goed gevoel voor de rest van het raceweekend in Barcelona. De Brit noteerde de snelste tijd in...
12 jun 2026 21:22 -
McLaren behoudt geloof in wereldtitel: "Er moet een ommekeer komen"
McLaren weigert de strijd om de wereldtitels in 2026 al op te geven. Ondanks een moeizame seizoenstart en de dominant...
12 jun 2026 20:56 -
Antonelli komt met zorgwekkend bericht: "Het was heel erg lastig"
WK-leider Andrea Kimi Antonelli heeft een lastige start van het raceweekend in Barcelona achter de rug. In de eerste ...
12 jun 2026 20:22 -
Red Bull reageert voor het eerst op opvallend FIA-besluit
Red Bull-teambaas Laurent Mekies heeft voor het eerst gereageerd op de ADUO-bevindingen van de FIA. Tot verbazing van...
12 jun 2026 19:19
Grand Prix van Spanje
Lokale tijd
-
Vrijdag
Zaterdag
Zondag
-
Vrije training 3
12:30 - 13:30
Race / Startgrid
15:00 - 17:00
-
Kwalificatie
16:00 - 17:00
Snelste ronde
15:00 - 17:00
Grand Prix van Spanje
Lokale tijd
-
Vrijdag
-
Zaterdag
-
Vrije training 3
12:30 - 13:30
-
Zondag
-
Race
15:00 - 17:00
-
Vrijdag
-
Zaterdag
-
Kwalificatie
16:00 - 17:00
-
Zondag
-
Snelste ronde
15:00 - 17:00
Test kalender
Circuit de Catalunya - Wintertest
WK standen 2026
Gerelateerd nieuws
Geef je mening
Formule 1 kalender - 2026
Formule 1 kalender - 2026
Team profiel
- Team naam Sauber
- Basis - Zwitserland
- Gabriel Bortoleto
- Kimi Räikkönen 7
- Felipe Massa 8
- Marcus Ericsson 9
- Nico Hülkenberg 11
- Felipe Nasr 12
- Esteban Gutierrez 12
- Felipe Massa 12
- Felipe Massa 12
- Kamui Kobayashi 14
- Sergio Perez 15
- Charles Leclerc 16
- Kamui Kobayashi 16
- Sergio Perez 17
- Kimi Räikkönen 17
- Esteban Gutierrez 21
- Kamui Kobayashi 23
- Guanyu Zhou 24
- Nico Hülkenberg 27
- Antonio Giovinazzi 36
- Valtteri Bottas 77
- Pascal Wehrlein 94
- Adrian Sutil 99
115.816 reacties op Sauber
5 leden hebben dit team als favoriet
Tweets over Sauber

Reacties (9)
Login om te reagerenshyboy18
Posts: 219
tjah jij kunt wel bezorgd, maar jij bent maar een coureur! jij bent alleen maar degene die het spektakel verzorgt. de FIA geeft geen moer om jou.
Jermaine
Posts: 7.177
Helemaal met hem eens. Ik denk echt als de grotere teams niet meer mee doen dat F1 er dan langzaam aangaat. Het is zoals ik al vaak aangaf gewoon niet meer F1 zoals F1 hoort te zijn. De aparte klasse met de snelheid die niet bij te houden is in de bochten in de speed door enig ander open wheeler. Ik vind het echt jammer waar ze mee bezig zijn en ik denk gewoon dat dit wat mosley aan het doen is een machtspel is omdat hij misschien de mensen wilt terug pakken door die schandaal ofzo. Anyhow. Ik vind het dom allemaal wat eromheen gebeurt en F1 wordt straks echt niet meer de klasse wat je uiteindelijk doel is in racen. Het is dan niet meer zo groot de koningsklasse.
thunderthumb
Posts: 89
Hm, ik denk dat er tussen het huidige budget van een F3 team en het door Mosley voorgestelde nieuwe budget voor de F1 teams nog altijd een factor 100 zit, dus \"een soort Formule 3\" gaat het niet worden, lijkt me.
Sparrow
Posts: 3.592
Natuurlijk zijn die budgetten niet te vergelijken, maar ik ben het met Jermaine eens dat het (ik noem het altijd) \'gouden randje\' er zo een beetje af gaat. De FIA is veel te gefixeerd op het huidige economische klimaat en gaat de F1 daarop te resoluut veranden en houdt de toekomst niet in ogenschouw. Over 3-4 jaar staat de economie er weer anders voor en zal de interesse van sponsors ook weer toenemen en is de roep op bezuiniging weer wat minder groot.
En natuurlijk maakt Heidfeld zich hier druk over, want wellicht heeft ie volgent jaar geen baan.... ;)
Kubica
Posts: 5.744
denk jij dat een F3 team met 450.000 dollar per jaar rond komt?
patrickl
Posts: 11.414
Dan zal het een miljoen zijn voor de F3. Hangt er natuurlijk ook wel vanaf. Alleen de duurste series (Euroseries en de Britse F3) kosten tussen een half en heel miljoen per jaar.
Het budget van 45 is ook maar een deel van het totale budget wat geschat tussen de 80 en 100 miljoen komt. Zit er dus nog steeds iets van een factor 100 tussen.
De F2 klasse van Mosley is opgezet voor een budget van 200.000 per auto.
Ramshoek
Posts: 1.016
Prodrive: Een goede naam in de autosport, maar geen ervaring in singleseaters
Lola: Een goede chassisbouwer, maar kunnen ze ook zelf een team runnen?
N-Technology: Net zoiets als Prodrive (maar net een half maatje kleiner).
Epsilon: Toch een beetje geflopt in de LMP1\'s
Campos: Zie lola maar dan omgekeerd
USF1: een ambiteius clubje, maar wel met een zweempje blabla
Superfund: Geen constructeur, geen team, wel centen (voor wat het waard is).
En verder nog een hele reeks opportunisten zoals:
Litespeed: Nog nooit iets bewezen, zelfs niet in de F3
March: Klinkt goed, is gewoon een rijke stinkerd die de naam gekocht heeft.
Brabham: Idem (met dat verschil dat de echte Brabham juridische stappen tegen het gebruik van de naam wil nemen).
Staan er in bovenstaand lijstje die Force India of misschien Toro Rosso kunnen vervangen? Ja, wellicht een of 2.
Kunnen deze teams Ferrari, McLaren, BMW, Renault, Toyota of RedBull vervangen? ABSOLUUT NIET !!!
thunderthumb
Posts: 89
@Ramshoek:
Red Bull kon een paar jaar geleden alleen nog maar een drankje maken (dat ook nog eens niet te drinken is), bij wijze van.... Er zijn nieuwe teams die mensen hebben met jarenlange F1 ervaring en die teams blijven niet de F3-achtige teams die ze nu zijn natuurlijk. Dus om nu al bij voorbaat te gaan zeggen dat de nieuwe teams niet F1-waardig zijn en dat de F1 op F3 gaat lijken als het budget \"maar\" 40 miljoen wordt, vind ik niet juist.
Maar laat ik duidelijk zijn, ik ben helemaal niet blij met alle laatste ontwikkelingen in de F1 en de manier van werken van Mosley! F1 moet inderdaad F1 met een vette \"1\" blijven, als het aan mij ligt, maar we moeten ook niet te bang zijn voor veranderingen.
jjgend
Posts: 155
Over RedBull: Ze hebben complete teams overgekocht met de engineers erbij. Daarbij hebben ze ook nog genoeg geld om andere engineers aan te trekken. De mensen die die drankjes ontwikkelen hebben zeer waarschijnlijk 0,0 te maken met de F1 teams.
Ik denk dat Ramshoek dus wel een punt heeft aangezien die nieuwe teams die hij opnoemt allemaal met niks moeten beginnen (niet helemaal waar want de motor kopen ze bij derden ;-)