user icon

Nick Heidfeld bezorgd om toekomst Formule 1

  • Gepubliceerd op 05 jun 2009 09:08
  • comments 9
  • Door: Rob Veenstra
BMW Sauber-rijder Nick Heidfeld maakt zich zorgen om de toekomst van de Formule 1. De koningsklasse van de autosport heeft veel politieke stormen overleefd, maar voor de rel over de invoering van een budgetlimiet lijkt een oplossing ver weg. Heidfeld hoopt niet dat de huidige teams hun dreigement om op te stappen tot uitvoering brengen.

“Als het tot een soort Formule 3 verwordt, dan is Formule 1 niet meer een klasse waar je als coureur aan wil deelnemen”, liet de Duitser aan persbureau SID weten. “We zijn hier allemaal omdat dit de beste serie ter wereld is, niet omdat het de naam Formule 1 draagt. De laatste maanden waren echt extreem en het is onmogelijk te voorspellen wat de uitkomst gaat worden. Je volgt het nieuws met meer dan gemiddelde belangstelling en ik maak me wel een beetje zorgen.”

Reacties (9)

Login om te reageren
  • shyboy18

    Posts: 219

    tjah jij kunt wel bezorgd, maar jij bent maar een coureur! jij bent alleen maar degene die het spektakel verzorgt. de FIA geeft geen moer om jou.

    • + 0
    • 5 jun 2009 - 09:18
  • Helemaal met hem eens. Ik denk echt als de grotere teams niet meer mee doen dat F1 er dan langzaam aangaat. Het is zoals ik al vaak aangaf gewoon niet meer F1 zoals F1 hoort te zijn. De aparte klasse met de snelheid die niet bij te houden is in de bochten in de speed door enig ander open wheeler. Ik vind het echt jammer waar ze mee bezig zijn en ik denk gewoon dat dit wat mosley aan het doen is een machtspel is omdat hij misschien de mensen wilt terug pakken door die schandaal ofzo. Anyhow. Ik vind het dom allemaal wat eromheen gebeurt en F1 wordt straks echt niet meer de klasse wat je uiteindelijk doel is in racen. Het is dan niet meer zo groot de koningsklasse.

    • + 0
    • 5 jun 2009 - 10:00
  • Hm, ik denk dat er tussen het huidige budget van een F3 team en het door Mosley voorgestelde nieuwe budget voor de F1 teams nog altijd een factor 100 zit, dus \"een soort Formule 3\" gaat het niet worden, lijkt me.

    • + 0
    • 5 jun 2009 - 11:14
    • Sparrow

      Posts: 3.592

      Natuurlijk zijn die budgetten niet te vergelijken, maar ik ben het met Jermaine eens dat het (ik noem het altijd) \'gouden randje\' er zo een beetje af gaat. De FIA is veel te gefixeerd op het huidige economische klimaat en gaat de F1 daarop te resoluut veranden en houdt de toekomst niet in ogenschouw. Over 3-4 jaar staat de economie er weer anders voor en zal de interesse van sponsors ook weer toenemen en is de roep op bezuiniging weer wat minder groot.
      En natuurlijk maakt Heidfeld zich hier druk over, want wellicht heeft ie volgent jaar geen baan.... ;)

      • + 0
      • 5 jun 2009 - 12:18
  • Kubica

    Posts: 3.956

    denk jij dat een F3 team met 450.000 dollar per jaar rond komt?

    • + 0
    • 5 jun 2009 - 12:59
    • Dan zal het een miljoen zijn voor de F3. Hangt er natuurlijk ook wel vanaf. Alleen de duurste series (Euroseries en de Britse F3) kosten tussen een half en heel miljoen per jaar.

      Het budget van 45 is ook maar een deel van het totale budget wat geschat tussen de 80 en 100 miljoen komt. Zit er dus nog steeds iets van een factor 100 tussen.

      De F2 klasse van Mosley is opgezet voor een budget van 200.000 per auto.

      • + 0
      • 5 jun 2009 - 15:00
  • Prodrive: Een goede naam in de autosport, maar geen ervaring in singleseaters
    Lola: Een goede chassisbouwer, maar kunnen ze ook zelf een team runnen?
    N-Technology: Net zoiets als Prodrive (maar net een half maatje kleiner).
    Epsilon: Toch een beetje geflopt in de LMP1\'s
    Campos: Zie lola maar dan omgekeerd
    USF1: een ambiteius clubje, maar wel met een zweempje blabla
    Superfund: Geen constructeur, geen team, wel centen (voor wat het waard is).
    En verder nog een hele reeks opportunisten zoals:
    Litespeed: Nog nooit iets bewezen, zelfs niet in de F3
    March: Klinkt goed, is gewoon een rijke stinkerd die de naam gekocht heeft.
    Brabham: Idem (met dat verschil dat de echte Brabham juridische stappen tegen het gebruik van de naam wil nemen).

    Staan er in bovenstaand lijstje die Force India of misschien Toro Rosso kunnen vervangen? Ja, wellicht een of 2.
    Kunnen deze teams Ferrari, McLaren, BMW, Renault, Toyota of RedBull vervangen? ABSOLUUT NIET !!!


    • + 0
    • 5 jun 2009 - 14:08
  • @Ramshoek:
    Red Bull kon een paar jaar geleden alleen nog maar een drankje maken (dat ook nog eens niet te drinken is), bij wijze van.... Er zijn nieuwe teams die mensen hebben met jarenlange F1 ervaring en die teams blijven niet de F3-achtige teams die ze nu zijn natuurlijk. Dus om nu al bij voorbaat te gaan zeggen dat de nieuwe teams niet F1-waardig zijn en dat de F1 op F3 gaat lijken als het budget \"maar\" €40 miljoen wordt, vind ik niet juist.
    Maar laat ik duidelijk zijn, ik ben helemaal niet blij met alle laatste ontwikkelingen in de F1 en de manier van werken van Mosley! F1 moet inderdaad F1 met een vette \"1\" blijven, als het aan mij ligt, maar we moeten ook niet te bang zijn voor veranderingen.

    • + 0
    • 5 jun 2009 - 22:19
    • jjgend

      Posts: 155

      Over RedBull: Ze hebben complete teams overgekocht met de engineers erbij. Daarbij hebben ze ook nog genoeg geld om andere engineers aan te trekken. De mensen die die drankjes ontwikkelen hebben zeer waarschijnlijk 0,0 te maken met de F1 teams.

      Ik denk dat Ramshoek dus wel een punt heeft aangezien die nieuwe teams die hij opnoemt allemaal met niks moeten beginnen (niet helemaal waar want de motor kopen ze bij derden ;-)

      • + 0
      • 6 jun 2009 - 11:07

ES Grand Prix van Spanje

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

ES Grand Prix van Spanje

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De komst van steeds meer (semi-)stratencircuits is slecht voor de Formule 1

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
21 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
11 - 13 jun
Canada
25 - 27 jun
Frankrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
21 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
11 - 13 jun
25 - 27 jun
Frankrijk Paul Ricard
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar