Renault: "Op dit moment is Williams sneller dan wij"
- Gepubliceerd op 29 jan 2009 16:20
-
11
- Door: Rob Veenstra
In Autosport kijkt hij terug op de eerste testweek met de R29: Ik was teleurgesteld. Het was geen geweldige test. Niks liep zoals we wilden in die korte tijd dat het droog was. We hebben wel veel data vergaard en enkele dingen ontdekt waar we aandacht aan moeten schenken. De aeromaps van deze nieuwe auto zijn totaal anders en misschien hebben we daar bij de afstelling niet goed op gelet. We kunnen veel beter en de auto zal veel makkelijker te besturen en dus sneller worden. Dit jaar zijn de laatste twee tests meer dan ooit een goede graadmeter.
Ik weet niet echt wat de redenen voor ons tempo waren. Ik weet wel dat elke keer dat we op de zachte banden naar buiten gingen, we geen tijd eruit konden krijgen door oorzaken die geen verband met de banden of de auto hebben. Ik weet niet wat iedereen met brandstof heeft gedaan, maar het waren allemaal lange runs, dus zoveel verschil is daar niet uit te halen. Op dit moment is Williams waarschijnlijk sneller dan wij, maar geen twee seconden.
Symonds onthulde dat Renault nog wacht op het definitieve aerodynamicapakket voor de R29. Pas dan kunnen we de afstelling op orde krijgen. Ik weet niet waar we staan ten opzichte van de rest. Ik moet wel toegeven dat ik onder de indruk was van Williams, maar laten we wachten op hoe de verhoudingen in die laatste tests liggen.
Trending nieuws
-
Manager Verstappen reageert op geruchten over F1-toekomst
Het lijkt erop dat het team van Red Bull Racing ver wil gaan om Max Verstappen te behouden. In de Duitse media wordt ...
17 jun 2026 15:24 -
Verstappen kan deze zomer Red Bull verlaten: details uit intern overleg gelekt
De toekomst van Max Verstappen bij Red Bull Racing blijft voer voor speculatie. Volgens uitgelekte details van een in...
17 jun 2026 14:47 -
Race tegen de klok bij Madring: "Doorwerken in de nacht"
De organisatie van de nieuwe Spaanse Grand Prix in Madrid heeft er alle vertrouwen in dat het nieuwe circuit op tijd ...
17 jun 2026 14:09 -
Alonso zet Aston Martin in wachtrij: "Hij heeft weinig zin in nog zo'n jaar"
De toekomst van Fernando Alonso in de Formule 1 hangt aan een zijden draadje. De tweevoudig wereldkampioen zou na de ...
17 jun 2026 13:22 -
Vasseur gaat tegen Leclerc in: "Hij was net zo snel als Hamilton"
Waar Lewis Hamilton in Barcelona zijn eerste Grand Prix-zege voor Ferrari vierde, beleefde Charles Leclerc opnieuw ee...
17 jun 2026 12:46
Grand Prix van Spanje
Lokale tijd
-
Vrijdag
Zaterdag
Zondag
Grand Prix van Spanje
Lokale tijd
-
Vrijdag
-
Zaterdag
-
Zondag
-
Vrijdag
-
Zaterdag
-
Zondag
Test kalender
Circuit de Catalunya - Wintertest
WK standen 2026
Gerelateerd nieuws
Geef je mening
Formule 1 kalender - 2026
Formule 1 kalender - 2026
Team profiel
- Team naam Williams
- Basis Grove, Oxfordshire, Groot Brittannië
- Jacques Villeneuve 1
- Logan Sargeant 2
- Ayrton Senna 2
- Jacques Villeneuve 3
- Nicholas Latifi 6
- Jacques Villeneuve 6
- Nico Rosberg 7
- Nico Hülkenberg 10
- Nico Rosberg 10
- Jenson Button 10
- Pastor Maldonado 12
- Pastor Maldonado 16
- Nico Rosberg 16
- Nico Rosberg 16
- Valtteri Bottas 17
- Lance Stroll 18
- Pastor Maldonado 18
- Felipe Massa 19
- Alexander Albon 23
- Sergey Sirotkin 35
- Nyck de Vries 45
- Carlos Sainz jr 55
- George Russell 63
- Valtteri Bottas 77
- Robert Kubica 88
161.290 reacties op Williams
39 leden hebben dit team als favoriet
Tweets over Williams

Reacties (11)
Login om te reagerenPosts: 11.414
Dat ding is zo lelijk dat de luchtmoleculen het er niet langs willen laten!
Posts: 155
heb je ook nog iets positiefs te melden over alonso of renault, volgens mij is er maar één die de regels kent en dat is Alonso.
Posts: 11.414
Ik heb zat positiefs te melden gehad over Alonso en ook Renault. Ik ben alleen niet zo\'n droeve fanboy stumper dat ik overal en met alles maar blij moet zijn.
Op dit moment valt er inderdaad maar heel weinig positiefs te melden over Renault. Die auto is echt spuuglelijk. Veruit de lelijkste van het hele veld tot nog toe en hij gaat blijkbaar dus niet vooruit ook.
Dat Alonso niet snapt (of niet is verteld) dat er dit seizoen op vrijdag getest zal moeten worden heeft hier verder weinig mee te maken, maar ook daar kan ik weinig aan doen.
Posts: 586
Totaal mee eens... Je kan zelf met een ongeoefend oog zien dat de renault er waardeloos uitziet vooral qua aerodynamica pakket het verschilt veel te veel... Wel zou je bijna gaan denken aan een spelletje van Flavio maar nee, Renault maakt een Alonso onwaardige indruk met de r29...
Posts: 277
Ik ben het voor eenmaal eens met je, Patrick. De eerste tekenen zijn verre van positief. Daar komt nog bij dat Renault als 1 van de weinigen geen echte simulator heeft. Enkel een supercomputer. Een eventuele achterstand in het begin van het seizoen krijgen ze niet meer in orde tenzij ze gaan testen op vrijdag. Maar dat maakt jou teorie en die van Alonso wel compatibel. Als er op vrijdag moet getest worden, betekent dat dat er risico\'s moeten genomen worden om een eventuele achterstand in te halen. Indien je de zaakjes voor elkaar hebt, kan je je concentreren op afstellen. En dat is wat Alonso als geliefde optie aangaf. in MARCA, vanwaar hij geciteerd werd, noemde hij testen op vrijdag trouwens een \"temeridad\", oftewel een risico. Wat niet wil zeggen dat hij beweert dat het niet zal gebeuren. Dat heb jij dervan gemaakt.
Posts: 303
persoonlijk denk ik dat renault in 2009 het zelfde begint als in 2008 en laat(te laat) in het seizoen de boel op de rit heb maar ik kan er ook totaal naast zitten en dat hoop ik dan maar
Posts: 46
Even afwachten maar tot het seizoen begint, lijkt me handiger...
p.s. het is sneller dan WIJ en niet sneller dan ons...redactie toch...
Posts: 21
We zullen moeten wachten tot de eerste race, daarna zal men weten welk team er het beste voorstaat. De wagens zullen er een beetje anders uitzien dan dat we gezien hebben tijdens de trainingen.
Posts: 932
Patrickl en sanders, wat doen jullie in het dagelijks leven ?<br />
ik zou zeggen solliciteer op de functie van hoofd-engeneer bij renault met jullie opmerkingen komen ze vast verder. Aerodynamisch pakket................wat een ontzettend stom geklets in de ruimte.
Posts: 11.414
Nou moet ie niet zotter worden. Ik maak alleen een geintje dat die auto zo lelijk is!
Dat er dan twee fanboys (inclusief jijzelf) over vallen is alleen maar goed. Misschien moeten jullie eens wat meer realiteitszin krijgen.
Maar goed als je dan zo graag een waarde oordeel wilt hebben. Deze test laat duidelijk zien dat Renault niet zonder circuit tests kan. Ze hebben de auto ontworpen, doorgerekend in de simulator en in de windtunnel getest etc. Resultaat is een trage auto en ze snappen niet eens waarom. Dat is, als ik even zo negatief mag zijn, wel heel erg triest. Dapper dat ze daarmee zo openlijk naar buiten komen, maar toch.
Het staat ook compleet haaks op de bewering van Alonso dat hij tijdens het seizoen niets gaat testen op vrijdag. Ze zijn bij Renault dus blijkbaar niet in staat om de auto te ontwikkelen op de tekentafel dan wel in de simulator. Kortom, Renault zal wel moeten testen op vrijdag of ze ontwikkelen de auto niet (en dan zullen ze achteraf wel weer gaan klagen dat er iets niet eerlijk is).
Posts: 941
Na de eerste 3 race\'s vallen alle stukjes op de juiste plaats, gewoon geduld hebben.