Sutil vraagt om strengere straffen voor onveilige pitstops
- Gepubliceerd op 10 okt 2008 09:14
-
14
- Door: Rob Veenstra
De Force India-coureur denkt dat de teams beter gaan opletten als er strengere straffen voor onveilige pitstops komen. Als iedereen weet dat er een harde straf volgt als ze de auto verkeerd wegsturen, dan stoppen ze er wel mee zegt Sutil op autosport.com. Dan worden ze voorzichtiger. We gaan het bespreken in de briefings. Na Valencia is er al discussie gevoerd, maar de teams moeten hier nu echt over nadenken.
Pitstops brengen altijd veel stress met zich mee. Iedereen concentreert zich op het zo snel mogelijk op pad sturen van de eigen auto. De fast lane moet beter in de gaten worden gehouden. We gaan hier absoluut nog over praten, misschien wel met de internationale autosportbond FIA. Het is een kwestie van tijd voordat het misgaat en dan heb je de poppen aan het dansen.
Toyota-coureur Jarno Trulli, tevens directeur van rijdersvakbond GPDA, vindt dat Sutil een punt heeft. Het is een goede gedachte van Adrian. We hebben het nooit besproken omdat het niet vaak voorkomt, maar het is levensgevaarlijk als het wel gebeurt. Niet zozeer voor de coureurs, maar wel voor de monteurs. Dat gevaar moeten we uitsluiten.
Trending nieuws
-
Leclerc vol lof over Antonelli: "Heb hem hoog ingeschat"
Charles Leclerc is onder de indruk van Mercedes-coureur Andrea Kimi Antonelli. De jonge Italiaan staat bovenaan het w...
24 jun 2026 17:22 -
Norris krijgt Madame Tussauds-beeld: Wereldkampioen reageert vol verbazing
Lando Norris heeft woensdag voor het eerst kennisgemaakt met zijn eigen wassen beeld in Madame Tussauds Londen. De Mc...
24 jun 2026 18:46 -
Cadillac beschermt Pérez: "Checo maakt een enorme indruk"
Sergio Pérez voelt zich na een moeizame periode bij Red Bull Racing weer helemaal op zijn plek in de Formule 1...
24 jun 2026 18:06 -
Mercedes en Ferrari gewaarschuwd: "Verstappen gaat terugkomen"
Max Verstappen kan volgens voormalig Formule 1-coureur Jolyon Palmer een flinke voorsprong nemen op zijn teamgenoten ...
24 jun 2026 16:46 -
Mercedes kondigt updates aan na grote problemen
Mercedes-teambaas Toto Wolff heeft updates aangekondigd voor de Grand Prix van Oostenrijk van aankomend weekend. De D...
24 jun 2026 16:09
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
Zaterdag
Zondag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
Vrije training 3
12:30 - 13:30
Race / Startgrid
15:00 - 17:00
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
Kwalificatie
16:00 - 17:00
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
-
Zaterdag
-
Vrije training 3
12:30 - 13:30
-
Zondag
-
Race
15:00 - 17:00
-
Vrijdag
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
-
Zaterdag
-
Kwalificatie
16:00 - 17:00
-
Zondag
-
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Test kalender
Circuit de Catalunya - Wintertest
WK standen 2026
Gerelateerd nieuws
Geef je mening
Formule 1 kalender - 2026
Formule 1 kalender - 2026
Coureursprofiel
- Team -
- Punten -
- Podiums -
- Grand Prix -
- Land Brazilië
- Geb. datum 21 apr 1981 (45)
- Geb. plaats Sao Paulo, Brazilië
- Gewicht 59 kg
- Lengte 1,66 m
4 leden hebben dit team als favoriet
Tweets over Felipe Massa
Team profiel
- Team naam Ferrari
- Basis Maranello, Italië
- Kimi Räikkönen 1
- Michael Schumacher 1
- Michael Schumacher 1
- Felipe Massa 2
- Fernando Alonso 3
- Felipe Massa 3
- Michael Schumacher 3
- Felipe Massa 4
- Kimi Räikkönen 4
- Sebastian Vettel 5
- Fernando Alonso 5
- Fernando Alonso 5
- Felipe Massa 5
- Michael Schumacher 5
- Michael Schumacher 5
- Felipe Massa 6
- Felipe Massa 6
- Kimi Räikkönen 6
- Felipe Massa 6
- Kimi Räikkönen 7
- Felipe Massa 7
- Fernando Alonso 8
- Fernando Alonso 14
- Charles Leclerc 16
- Gerhard Berger 28
- Gerhard Berger 28
- Lewis Hamilton 44
- Carlos Sainz jr 55
509.591 reacties op Ferrari
283 leden hebben dit team als favoriet
Tweets over Ferrari

Reacties (14)
Login om te reagerenPosts: 7.177
Wat wil je geven DQ? Want hij kreeg 25 sec in singapore vanwege dat
Posts: 985
Massa kreeg een drivetrough en daarmee heeft hij geen 25 seconden verloren in Singapore.
We zouden al eens kunnen beginnen met een 10sec stop & go. En om het meteen goed te doen 2 punten minder voor het team, omdat zij mede verantwoordelijk zijn.
Maar jij zult wel tegen zijn omdat je vriend erbij betrokken was.
Posts: 7.177
Oh ja lol ik dacht even aan stop and go lol. Dat kan natuurlijk ook gewoon als straf.
Sorry mijn fout ;)
Posts: 11.414
Massa kreeg een drive through omdat dit al de tweede keer was dat hij dat deed. De eerste keer kreeg hij een waarschuwing en de tweede keer een straf.
Dat is al met al toch een knap lichte straf.
Posts: 1.748
Vind ik niet hij kreeg volgens mij die straf omdat hij weer bijna sutil aan reed of ben ik nou gek.
Posts: 985
Ja, dat zegt patrick toch? Valencia waarschuwing en boete voor team en dus in Singapore een straf.
idd erg licht voor 2x te vroeg weg zijn
Posts: 11.414
Ja dat zeg ik toch? Omdat hij het weer ofwel voor de tweede keer deed.
De eerste keer kreeg hij een waarschuwing en de tweede keer dus automatisch een straf.
Posts: 1.748
sorry mijn fout
Posts: 155
Ik vind een drive trough al vrij zwaar gestrafd. Dit is omdat er geen voordeel door verkregen wordt. Voor Sutil geld dat het verlies ook minimaal is. (hij moet 2 tellen afremmen van 80 naar 50 of zo iets, verliest hij misschien 20 meter mee)
Een beter idee is een torenhoge boute voor het team of inderdaad punten in mindering bij het constructeurs kampioenschap. (het team is ook verantwoordelijk voor het wegsturen van de coureur dus mag eigenlijk de coureur niet gestrafd worden)
PS: Mijn mening geld voor alle coureurs van alle teams. ;-)
Posts: 1.748
Oude safetycar-regels keren terug in 2009
Eindelijk afspraken over nieuw systeem
[10-10-2008] Volgend jaar keren de oude safetycar-regels terug. Het huidige systeem, waarin bij het op de baan komen van de safetycar de pitstraat dicht gaat, wordt afgeschaft.
Nieuwe regels moeten loterij-effect safetycar elimineren.
De Grand prix van Singapore, waar Fernando Alonso dankzij de safetycar-fase vanaf de vijftiende plaats naar de overwinning kon rijden, maakte eens te meer duidelijk hoe zeer een Grand Prix een loterij wordt zodra de safetycar op de baan komt.
De teams en de FIA zinnen al langere tijd op een oplossing om situaties als die in Singapore te voorkomen; volgens Auto Motor und Sport is nu afgesproken dat het oude safetycar-systeem volgend seizoen weer terugkeert.
Dat betekent dat de coureurs op elk moment na het verschijnen van de safetycar mogen tanken. Daarnaast wordt een definitieve versie ingevoerd van het \'lampjessysteem\' dat de FIA eerder dit seizoen een aantal malen testte.
Dit systeem moet de beginperiode van de safetycar-fase (het moment waarop de auto\'s zich achter de safetycar moeten formeren) veiliger maken. Het maakt gebruik van de ECU van de auto\'s en verschillende audiovisuele signalen.
Op het moment dat de raceleiding de safetycar de baan op stuurt en overal langs het parcours de borden met SC worden getoond, krijgen de coureurs in hun cockpit een geel waarschuwingslampje te zien.
Vanaf het moment dat dit lampje gaat branden, dient de coureur binnen vijf seconden door een knop op zijn stuur in te drukken te bevestigen dat hij op de hoogte is van de safetycar-fase. Doet hij dit niet, volgt er een straf - gesproken wordt van een drive through-penalty.
Op het sturwieldisplay in de auto\'s verschijnt bij elke coureur een minimumtijd waarbinnen hij bij de ingang van de pitstraat dient te zijn. De coureur mag niet sneller zijn dan deze tijd. Is hij dat wel, wordt hij gestraft met een drive through-penalty.
Als de coureur op zijn weg naar de pitstraat te snel is, wordt hij daarvan door middel van waarschuwingsignalen in zijn auto in kennis gesteld. Sommige teams werken met lampjes, andere willen waarschuwingsignalen via de boordradio gebruiken.
Beat Zehnder, teammanager van BMW Sauber is tevreden met de afspraken, al realiseert hij zich dat niet elk risico op onregelmatigheden is verdwenen: ,,Als je nu net langs de pitingang bent gereden en de safetycar komt de baan op, moet je nog steeds een ronde doorrijden voordat je een stop kunt maken.\'\'
,,Maar de nieuwe regel voorkomt dat je je voorsprong op je directe tegenstanders verliest. Omdat iedereen ten opzichte van elkaar even langzaam terug moet rijden naar de pitstraat, blijven tien seconden voorsprong ook tien seconden voorsprong.\'\'
Posts: 281
Vreemde is dat Massa alleen een drive through heeft gekregen. Ik had toch zeker verwacht dat Ferrari een dikke boete zou krijgen voor het wegsturen en het akkefietje met de brandstofslang. Maar daar heb ik niks meer over gehoord.
Zowieso vond ik het vreemd dat Rosberg en Kubica een 10sec stop and go kregen (terecht overigens) en Massa/Ferrari (fout van het team) slechts een drive through. Ik bedoel, de FIA heeft veiligheid zo hoog in het vaandel toch? Dan had dit veel zwaarder gestraft moeten worden (iig met een flinke boete, zoals Albers destijds).
Posts: 155
Je kan de straffen van Kubica en Rosberg niet vergelijken met de straf van Massa. Dit is omdat Kubica en Rosberg voordeel op de baan hadden en Massa niet! Verder heeft Massa niks fouts gedaan het was de fout van de gene die de knop voor de lichten bedient. Hierdoor reed hij met de slang weg en werd Sutil gehinderd. Mede hierom denk ik eigenlijk dat Massa helemaal geen drive trough had moeten krijgen (geld ook voor elke andere coureur in dezelfde situatie), maar dat het team een superhoge boete had moeten krijgen of punten in mindering bij het constructeurs kampioenschap. (hier zullen wel vele meningen over zijn)
Ik geef je dus inderdaad gelijk dat Ferrari wel een dikke boete had moeten krijgen.
Posts: 985
Als iemand tegen jou zegt dat je kunt oversteken, maar er komt toch een auto aan die je omver kegelt. Wiens schuld is het dan?
Nu is het in de formule 1 niet zo zwart/wit. Maar zelf ook uitkijken lijkt me niet meer dan redelijk.
Die slang was natuurlijk niet Massa\'s schuld, voordat ik weer Jermaine over me heen krijg.
Posts: 11.414
Ik vond het eigenlijk absurd dat de eerste keer het team een boete kreeg (en Massa dan die waarschuwing). Ik snap niet waarom ze daar ineens een teamfout met een boete afdoen terwijl ze normaal gesproken voor dat soort dingen wel de coureur straffen
Verkeerde benzine, te lichte wagen, banden te laat er op (Monaco Raikkonen), verkeerde banden gebruiken etc etc etc. Allemaal zaken waar de rijder voor wordt gestraft. Nou ontstaat er gewoon een linke situatie op de baan en dan krijgt het team een boete.