Pitstopmanager Ferrari beschermd door teambaas
- Gepubliceerd op 30 sep 2008 09:41
-
10
- Door: Rob Veenstra
Het gevolg: Massa moest aan het einde van de pits wachten totdat de brandstofslang was verwijderd, iets wat hem veel tijd kostte en terugwierp naar de laatste plek in de race. Daarbij kwam ook nog een drive-through penalty. En dat terwijl hij tot dan toe soeverein aan de leiding ging. De fout van de pitstopmanager had dus grote gevolgen. Niet alleen voor de race, maar ook voor het kampioenschap, waarin Massa's achterstand groeide naar zeven punten.
Teambaas Stefano Domenicali neemt zijn werknemer in bescherming. We winnen samen en verliezen samen, die filosofie verandert niet vanwege een fout. Ik denk dat niet veel mensen op de plek van de man die pitstops in goede banen moet leiden, willen zitten. We hebben veel respect voor degene die het wel durft. Het is heel moeilijk en er komt veel druk bij kijken.
Trending nieuws
-
Cadillac beschermt Pérez: "Checo maakt een enorme indruk"
Sergio Pérez voelt zich na een moeizame periode bij Red Bull Racing weer helemaal op zijn plek in de Formule 1...
24 jun 2026 18:06 -
Mercedes en Ferrari gewaarschuwd: "Verstappen gaat terugkomen"
Max Verstappen kan volgens voormalig Formule 1-coureur Jolyon Palmer een flinke voorsprong nemen op zijn teamgenoten ...
24 jun 2026 16:46 -
Leclerc vol lof over Antonelli: "Heb hem hoog ingeschat"
Charles Leclerc is onder de indruk van Mercedes-coureur Andrea Kimi Antonelli. De jonge Italiaan staat bovenaan het w...
24 jun 2026 17:22 -
Norris krijgt Madame Tussauds-beeld: Wereldkampioen reageert vol verbazing
Lando Norris heeft woensdag voor het eerst kennisgemaakt met zijn eigen wassen beeld in Madame Tussauds Londen. De Mc...
24 jun 2026 18:46 -
Mercedes kondigt updates aan na grote problemen
Mercedes-teambaas Toto Wolff heeft updates aangekondigd voor de Grand Prix van Oostenrijk van aankomend weekend. De D...
24 jun 2026 16:09
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
Zaterdag
Zondag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
Vrije training 3
12:30 - 13:30
Race / Startgrid
15:00 - 17:00
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
Kwalificatie
16:00 - 17:00
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
-
Zaterdag
-
Vrije training 3
12:30 - 13:30
-
Zondag
-
Race
15:00 - 17:00
-
Vrijdag
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
-
Zaterdag
-
Kwalificatie
16:00 - 17:00
-
Zondag
-
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Test kalender
Circuit de Catalunya - Wintertest
WK standen 2026
Gerelateerd nieuws
Geef je mening
Formule 1 kalender - 2026
Formule 1 kalender - 2026
Coureursprofiel
- Team -
- Punten -
- Podiums -
- Grand Prix -
- Land Brazilië
- Geb. datum 21 apr 1981 (45)
- Geb. plaats Sao Paulo, Brazilië
- Gewicht 59 kg
- Lengte 1,66 m
4 leden hebben dit team als favoriet
Tweets over Felipe Massa
Team profiel
- Team naam Ferrari
- Basis Maranello, Italië
- Kimi Räikkönen 1
- Michael Schumacher 1
- Michael Schumacher 1
- Felipe Massa 2
- Fernando Alonso 3
- Felipe Massa 3
- Michael Schumacher 3
- Felipe Massa 4
- Kimi Räikkönen 4
- Sebastian Vettel 5
- Fernando Alonso 5
- Fernando Alonso 5
- Felipe Massa 5
- Michael Schumacher 5
- Michael Schumacher 5
- Felipe Massa 6
- Felipe Massa 6
- Kimi Räikkönen 6
- Felipe Massa 6
- Kimi Räikkönen 7
- Felipe Massa 7
- Fernando Alonso 8
- Fernando Alonso 14
- Charles Leclerc 16
- Gerhard Berger 28
- Gerhard Berger 28
- Lewis Hamilton 44
- Carlos Sainz jr 55
509.591 reacties op Ferrari
283 leden hebben dit team als favoriet
Tweets over Ferrari

Reacties (10)
Login om te reagerenPosts: 11.414
In eerste plaats, welke dwaas verzint dat iemand vanaf de pitmuur dat moet gaan doen? Dat zal inderdaad nog wel iets van een extra moeilijkheid opleveren.
Aan de andere kant, ik zit natuurlijk maar als beste stuurman aan wal, maar zo moeilijk kan het toch niet zijn om op een knopje te drukken als de slang eruit gaat? OK extra lastigheid is dat je dan ook nog even op moet letten of er een andere auto aankomt.
Dat je dat dan beide verkeerd ziet lijk me toch wel redelijk dramatisch?
Ik nam eigenlijk aan dat dat systeem automatisch op rood zou blijven zo lang de slang er nog in zat. Dat de pitcrew dan hooguit het lichtje extra lang op rood kan houden als er een auto aankomt.
Wat heeft dat hele systeem anders voor zin? Heeft Ferrari dat ooit uitgelegd?
Het enige dat ik kan verzinnen is dat er een maximum aan het aantal mensen in de pitstraat kan zitten ofzo. Een lolipop man weghalen en dan dus een extra monteur toevoegen zou dan een voordeel kunnen zijn.
Posts: 10
Ze hebben er voor gekozen om het deze keer volledig handmatig te bedienen ivm de drukte in de pitstraat.
Normaal gaat het idd automatisch met de handmatige mogelijkheid om het groene licht te vertragen.
Wat me overigens wel al opviel. Het oranje lampje knippert ipv sinds de gp van Valancia. Tot dan was het gewoon aan.
Posts: 11.414
Ja dat zei Olav Mol tijdens de race. Of dat echt waar is moet je nog maar afwachten. Ik heb eerlijk gezegd nergens iets gelezen van Ferrari over dit systeem.
Als je het mij vraagt dan slaat dat ook helemaal nergens op. Als het druk is heb je juist meer kans op fouten en dan is een automatische blokkade zolang de slang erin zit des te belangrijk. Hoeft de man met de knop alleen maar op het verkeer te letten.
Drukte is geen enkele reden om dat systeem uit te schakelen als het werkt zoals ik me voorstel dat het werkt. Dus OF het werkt anders dan we aannemen dat het werkt (bijvoorbeeld geen mogelijkheid om het handmatig op rood te houden bij passerend verkeer) OF ze hadden van tevoren al door dat er wat mis zat en verzonnen een smoes.
Posts: 3.007
Ik heb zelf race niet kunnen zien...dus kweet niet wat Olaf zei en eerlijk heb ik ook geen behoefte naar zijn commentaar.
Dit onderstaande heb ik elders gelezen over het voorval.
Domenicali: \"Helaas was het een menselijke fout die gemaakt werd. Het was niet het electronische systeem dat faalde omdat het werd bestuurd door een teamlid. Dit deden we omdat er tijdens een safetycar-situatie veel auto\'s de pits in komen.\"
Hoe het precies werkt weten ze alleen bij Ferrari en (komt een flauwe opmerking) wellicht McLaren
Posts: 28
Lijkt me toch niet zo moeilijk om \'groen\' electronisch te koppelen aan het moment dat de slang daadwerkelijk los is?
Posts: 3.007
Zo werkt dit systeem normaliter ook, alleen door de drukte hebben ze ervoor gekozen om het handmatig te bedienen.
Het nadeel van dit systeem in vergelijking met de lollipop is dat als degene die dit bedient zich bedenkt het te laat is om het licht weer op rood te zetten. Terwijl je bij de lollipop de stick weer omlaag kan doen, en wat ook regelmatig te zien is.
Posts: 273
Al werkte het systeem in het begin goed, toch had ik het gevoel dat de auto een paar tienden langer stil stond dan nodig.
Laten ze de lolypopman er weer neer zetten hadden we twee races betere resultaten gehaald, jammer dat ze dat zelf niet zien.
Posts: 586
Ach larikoek een teambaas die zo een knullig gadget lampje toelaat is ook gewoon waardeloos. Tevens het ziet er ook niet uit. Zeer teleurgestelde ferrari fan hier
Posts: 44
De nieuwe poll is voor het blijven van de lampjes. Ik vind dat ze natuurlijk mogen blijven de lolipop man van Red Bull mag toch ook blijven die maakte ook een fout. degene die de knop bij ferrari bediend stuurde de auto weg en gelijk sprong het licht weer op rood. ik vind dit systeem veiliger dan iemand met een bord voor de auto
Posts: 11.414
Ik denk dat het probleem niet zozeer die lichtjes is, maar dat ze iemand aan de pit muur die knop laten bedienen. Die heeft misschien net even minder zicht op de situatie dan een lolipopman die er gewoon met zijn neus bovenop staat.
Nogmaals als het licht systeem gewoon goed doordacht is dan zou het beter moeten werken dan een lolipopman (want een minimale eis zou toch wel zijn dat het niet op groen KAN zolang de slang er nog in zit)
Overigens in het geval van Raikkonen was er helemaal niets mis met het licht. Raikkonen reed domweg weg voordat het licht op groen ging. Dat kan bijvoorbeeld ook gebeuren als de lolipopman het bord omdraaid. Zoals bij Albers.
Soms zit een coureur gewoon net even te opgefokt in de auto om nog normaal te denken. Dan kunnen er dingen fout gaan (zoals bijvoorbeeld: Hamilton duikt op Raikkonen die voor een rood licht staat te wachten, Raikkonen rijdt \"spontaan\" over zijn pitcrew, Massa probeert Sutil van de pitlane te drukken) Dat wil nog niet zeggen dat er iets mis is aan de situatie zelf.