Renault heeft Robert Kubica laten lopen
- Gepubliceerd op 09 apr 2008 12:14
-
7
- Door: Rob Veenstra
Kubica heeft in 2005 zelfs getest in een Formule 1-auto van Renault. Symonds: Na die test heb ik erop aangedrongen om met hem door te gaan. Hij maakte zeer veel indruk en ik wilde iets met hem gaan doen. Hij had zelf minder trek in een langer verblijf bij Renault, en pas later ontdekten we dat hij toen al bezig was met BMW. Ik heb wel het gevoel dat we hier een uitzonderlijk talent hebben laten lopen.
Trending nieuws
-
Mercedes stapt naar FIA en kondigt ingrijpend protest aan
Het team van Mercedes wil ook in beroep gaan tegen de uitspraak van de FIA na het protest van Alpine. De Franse renst...
15 jun 2026 11:22 -
Red Bull kondigt belangrijke updates voor Verstappen aan
Red Bull-teambaas Laurent Mekies heeft een groot updatepakket aangekondigd voor de Grand Prix van Oostenrijk. In Barc...
15 jun 2026 10:46 -
Verstappen velt hard Red Bull-oordeel: "Zijn het vierde team"
Max Verstappen maakt zich na de Grand Prix van Barcelona weinig illusies over de huidige verhoudingen in de Formule 1...
15 jun 2026 13:22 -
'Red Bull voelt gevolgen van vertrek Newey nog steeds'
Volgens Nico Rosberg kampt Red Bull nog altijd met interne problemen die zijn veroorzaakt door het vertrek van Adrian...
15 jun 2026 12:09 -
Wolff vreest voor de titel na nieuwe Mercedes-problemen
Mercedes-teambaas Toto Wolff maakt zich zorgen over de huidige situatie bij zijn team. In Barcelona wisten ze voor he...
15 jun 2026 12:46
Grand Prix van Spanje
Lokale tijd
-
Vrijdag
Zaterdag
Zondag
Grand Prix van Spanje
Lokale tijd
-
Vrijdag
-
Zaterdag
-
Zondag
-
Vrijdag
-
Zaterdag
-
Zondag
Test kalender
Circuit de Catalunya - Wintertest
WK standen 2026
Gerelateerd nieuws
Geef je mening
Formule 1 kalender - 2026
Formule 1 kalender - 2026
Team profiel
- Team naam Renault
- Basis Enstone, Frankrijk
- Fernando Alonso 1
- Daniel Ricciardo 3
- Fernando Alonso 5
- Fernando Alonso 5
- Fernando Alonso 7
- Romain Grosjean 8
- Fernando Alonso 8
- Fernando Alonso 8
- Pastor Maldonado 13
- Jenson Button 15
- Kevin Magnussen 20
- Nico Hülkenberg 27
- Jolyon Palmer 30
- Esteban Ocon 31
- Carlos Sainz jr 55
236.937 reacties op Renault
26 leden hebben dit team als favoriet
Tweets over Renault

Reacties (7)
Login om te reagerenPosts: 1.827
Kubica heeft gelukkig voor BMW gekozen. Bij Renault hebben ze wel meer talent laten lopen.
Ook Carlo van Dam zat destijds bij Renault in het ontwikkelingsprogramma. Die is inmiddels succesvol geweest in de formule renault en heeft het Duits F3 gewonnen afgelopen jaar en rijdt nu voor het top team van Toms Toyota in het Japans F3. Ze maken bij Renault wel meer gekke beslissingen.
Posts: 234
Sjah als het klopt wat Symonds zegt kan Renault er niet echt veel aan doen. Zowel Renault als Kubica moeten er zin in hebben en volgens Symonds had Kubica er geen zin meer in. Dus echt een fout van Renault is dit niet, maar ze hadden natuurlijk wel wat langer kunnen aanklampen bij de pool.
Maar ach, sowieso maak je soms keuzes die achteraf verkeerd blijken. Renault heeft een heel goed ontwikkelprogramma voor jong talent en ze hebben ook vaak goede keuzes gemaakt. Kijk maar eens naar Kovalainen wat een goede coureur dat was. Wel stom dat ze hem na 1 jaar lieten gaan.
Posts: 1.827
Ik ben het niet met je eens Confa. Renault staat namelijk niet bekend om hun slimme keuzes betreft het RDD, je geeft zelf al aan waarom.
Kubica zal ongetwijfeld wel hebben gewild, maar te lang hebben moeten wachten. En als je als coureur je inkoopt bij het RDD, getuigd dat van zowel de coureur als Renault nu niet echt van objectiviteit qua keuze voor het talent, niet?
Ook het laten gaan van Kovalainen is niet echt slim. Kovalainen is helemaal opgeleid door Renault, is één van de eerste coureurs die de volledige school heeft doorlopen, dan laat je hem debuteren en groot worden en dan geef je het gratis weg. Ik vind het prima, maar dit getuigd nu niet van slimheid.
Hoe goed is het programma daadwerkelijk? Want wie breken er door, slechts een aantal, het grootste gros hoor je niets meer van.
Posts: 234
Uiteraard hoor je van het gros niets meer. F1 is immers ook een select wereldje. En het is onmogelijk dat alle 22 rijders uit Renault ontwikkelingsprogramma komen, niet?
Maar het laten gaan van Kovalainen vindt ik niet te wijten aan het RDD van Renault. Het RDD deed haar werk. Het zag Kovalainen als een talent en F1-waardig. En dus zorgde het ervoor dat Kovalainen een kans kreeg in de F1. Het raceteam van Renault heeft dan Kovalainen laten gaan, maar dat is niet de fout van het RDD.
Maar er zijn andere topteams, zoals bvb Ferrari, die nog veel minder ver staan op het vlak van driver development. Op dat vlak vind ik toch dat Renault het beter doet dan de scuderia.
Posts: 1.827
Er zitten geen 22 rijders in het RDD bij Renault, 5 tot 6 in verschillende klassen normaal gezien.
Wel ben ik het met je eens dat het RDD haar werk heeft gedaan, en goed ook want Kovalainen en Kubica hebben inmiddels denk ik voor de komende 5 jaar hun positie wel veilig gesteld voor een stoeltje in de Formule 1.
Het valt inderdaad te prijzen dat Renault wel aan dit soort ontwikkeling doet, Toyota en Williams ook enigszins. McLaren vind ik nog niet heel serieus te nemen aangezien die alleen Hamilton door hebben laten stromen, al is dat wel succesvol!
Posts: 234
Dan is deze discussie bij deze beindigt want ik ben het ook met jou eens Black Book ;). Vanwaar de naam overigens?
Posts: 1.827
Ik heb hier een boek liggen dat zo heet, en ik vond dat een leuke naam, verder geen band ermee ofzo :)