Renault bekent problemen met ERS-systemen
- Gepubliceerd op 30 jan 2014 11:35
-
18
- Door: Jeroen Jonkers
Een team dat momenteel grote problemen ondervindt, is het team van Red Bull-Racing. Sebastian Vettel verliet het circuit van Jerez na slechts een handvol ronden, terwijl de teams met Mercedes- of Ferrari-motoren flinke kilometers maakten. "Vervelend," vertelde Dr. Helmut Marko aan het Duitse Bild. "Het probleem zit hem in de communicatie tussen de twee ERS-systemen. Het is net als in een computer, wanneer de hardware en de software niet goed samenwerken."
De overige Renault-aangedreven teams aanwezig in Jerez, Toro Rosso en Caterham, ondervinden eveneens problemen. Zo reed Caterham nog maar weinig op het Zuid-Spaanse circuit en kwam de Toro Rosso STR9 op woensdag helemaal niet in actie. Formule 1-correspondent Roger Benoit benadrukt in het Zwitserse Blick de ernst van de problemen: "De Renault-aangedreven auto's klinken als ratelende grasmaaiers. Renault overwoog zelfs helemaal niet te komen naar deze test."
Ondanks de problemen gaat men er bij Renault vanuit dat de problemen opgelost kunnen worden: "We hebben de onderdelen, we hebben het personeel en we hebben de middelen om het probleem op te lossen," aldus Taffin. "We zijn ervan overtuigd dat onze klanten donderdagochtend om negen uur de baan op kunnen. Dit is high-technology, daarom zijn we erg voorzichtig. Ik ben echter blij met de oplossing die we gevonden hebben."
Bij Red Bull-Racing kan momenteel niets anders doen dan vooruit kijken, te beginnen met de tweede test in Bahrein. Teambaas Christian Horner vertelt tegen de officiële Formule 1-website dat hij zich nog geen ernstige zorgen over het verlies van kostbare baantijd: "Onze verwachtingen van deze test bestonden enkel uit checks van de systemen. Het echte testen begint pas in Bahrein."
Horner ging niet in op de verhalen dat Red Bull-Racing de test in Jerez met een dag wil verlengen. Daarnaast gaan er geruchten dat Renault de homolagatie-deadline van de FIA voor de motoren vooruit wil schuiven. De betrouwbaarheid van de motor is volgens Horner erg belangrijk in 2014: "We zullen extreem afhankelijk zijn van onze motorleverancier," besluit de teambaas.
Trending nieuws
-
Verstappen opende de deur voor F1-debuut Antonelli
Max Verstappen heeft er volgens Jock Clear mede voor gezorgd dat Andrea Kimi Antonelli op jonge leeftijd kon debutere...
23 jun 2026 09:26 -
Leclerc geeft toe: "Deze auto ligt Hamilton beter dan de vorige generatie"
Charles Leclerc heeft toegegeven dat Lewis Hamilton een voorsprong op hem heeft bij Ferrari. De zevenvoudig wereldkam...
23 jun 2026 10:46 -
Verstappen gebombardeerd tot favoriet voor Oostenrijk
Het team van Red Bull Racing maakt volgens Franz Tost serieuze kans op een topprestatie in Oostenrijk. De werkgever v...
23 jun 2026 10:09 -
Goed nieuws voor Verstappen: "Podium in Oostenrijk zit er zeker in"
Isack Hadjar kijkt met vertrouwen uit naar de Grand Prix van Oostenrijk. De Red Bull-coureur verwacht dat het team va...
23 jun 2026 08:11 -
Oud Ferrari-coureur vreest voor Leclerc: “Hamilton heeft hem mentaal geraakt”
Charles Leclerc beleeft een moeilijke periode bij Ferrari. De Monegask zag teamgenoot Lewis Hamilton de Grand Prix va...
23 jun 2026 08:48
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
Zaterdag
Zondag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
Vrije training 3
12:30 - 13:30
Race / Startgrid
15:00 - 17:00
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
Kwalificatie
16:00 - 17:00
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
-
Zaterdag
-
Vrije training 3
12:30 - 13:30
-
Zondag
-
Race
15:00 - 17:00
-
Vrijdag
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
-
Zaterdag
-
Kwalificatie
16:00 - 17:00
-
Zondag
-
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Test kalender
Circuit de Catalunya - Wintertest
WK standen 2026
Gerelateerd nieuws
Geef je mening
Formule 1 kalender - 2026
Formule 1 kalender - 2026
Coureursprofiel
- Team Aston Martin
- Punten 1.480
- Podiums 56
- Grand Prix 161
- Land DE
- Geb. datum 3 jul 1987 (38)
- Geb. plaats Heppenheim, DE
- Gewicht 62 kg
- Lengte 1,75 m
281.401 reacties op Aston Martin
57 leden hebben dit team als favoriet
Tweets over Sebastian Vettel
Team profiel
- Team naam Renault
- Basis Enstone, Frankrijk
- Fernando Alonso 1
- Daniel Ricciardo 3
- Fernando Alonso 5
- Fernando Alonso 5
- Fernando Alonso 7
- Romain Grosjean 8
- Fernando Alonso 8
- Fernando Alonso 8
- Pastor Maldonado 13
- Jenson Button 15
- Kevin Magnussen 20
- Nico Hülkenberg 27
- Jolyon Palmer 30
- Esteban Ocon 31
- Carlos Sainz jr 55
236.937 reacties op Renault
26 leden hebben dit team als favoriet
Tweets over Renault

Reacties (18)
Login om te reagerenPosts: 517
Horner kan heel hard roepen dat ze zich bij RBR geen zorgen maken over het verlies aan kostbare baantijd: FEIT is dat iedere kilometer die Ferrari en Mercedes teams meer maken hen kostbare voorsprong in kennis oplevert.
Hoewel nog veel te vroeg om nu al te kunnen zeggen zou dit zomaar eens kunnen betekenen dat de rangorde dit jaar echt behoorlijk gaat wijzigen.
Posts: 7.033
Precies, je moet veel rijden om allerlei kinderziektes eruit te kunnen halen. Mercedes en Ferrari pakken sowieso een voorsprong. Ondertussen heeft Redbull alweer geen enkel rondje gereden.
Posts: 7.033
Ik heb ook zo'n vermoeden dat Redbull fundamentale problemen heeft, onvoldoende koeling met die mini sidepodjes, en de bovenkant is weer zo smal als het kan zijn. Onder de vorige regels met de V8 kon ie het mogelijk nog hebben, al was de KERS wel vaak het zorgenkindje bij Redbull. Maar aangezien de V6 Turbo meer gevoeliger is. Kan Redbull nu wel eens zeer grote problemen hebben.
Posts: 517
Inderdaad, maar ook de andere Renault aangedreven teams mogen zich best de nodige zorgen maken.
Wat je zegt heeft Red Bull ondertussen alweer geen enkel rondje gereden terwijl Renault in het artikel aangeeft er vanuit te gaan de problemen donderdagochtend opgelost te hebben. Een ding is zeker... de problemen bij Red Bull zijn bij lange na nog niet opgelost. Vooralsnog ziet het er althans niet naar uit dat Daniël vandaag veel ronden zal gaan rijden.
Posts: 2.303
Zo kunnen andere team's ook eens een keer winnen toch! Wat er velen hier al zolang willen.
Posts: 7.033
Ja het ziet er gewoon niet goed uit bij Renault. Het lijkt te gaan om combinatie tussen een problematische motor + onvoldoende koeling bij Redbull. Ik las vorige week nog een artikel dat Renault zich vol op de betrouwbaarheid gericht had tijdens de ontwikkeling van hun V6 turbo motor. Ze vonden dat dat een belangrijke en beslissendere factor was als de snelheid van de motor. En nu dit.... Straks blijkt de Renault motor misschien onbetrouwbaarder + minder power dan Mercedes en Ferrari.
Op F1times las ik net ook het volgende artikel: Renault hints at cooling problems for Red Bull
Posts: 2.091
@L. Hamilton: Heb jij iets tegen RBR????????????????????? Je hebt een hoop vermoedens, spreekt negatief over Newey en de neus en als het gaat over de problemen met de Renault motoren, betrekt jij het alleen op RBR. Je laat de 2 andere teams compleet achterwege in je commentaar.
Dit topic gaat over problemen met de Renault motor en de 3 teams die deze motor gebruiken. Jij hebt het allen over RBR.
Nee ik ben geen RBR fan, het is gewoon iets wat me opvalt....
Posts: 7.033
@Woodface
Het is logisch dat Redbull hoofdonderwerp van gesprek is. De 4 voudig wereldkampioen. Daar zijn veruit de meeste geruchten en comments over te lezen op forums die ik volg dus ik heb daar veel meer over te melden dan de overige Renault teams. Ik kan je wel vertellen dat ik zou liegen als ik hier niet een beetje van geniet. Die problemen bij RBR. Na 4 jaar wil ik wel eens een keer wat anders dan Vettel :)
Posts: 17.675
De problemen zijn zeer ernstig voor RBR, ik vermoed zelfs dat we ze helemaal niet aan de start van een gp gaan zien in 2014!
Posts: 2.788
En Torro Rosso is maar wat blij dat ze voor de dure renault motor hebben gekozen.
De Renault was de duurste van de 3 en nu blijkbaar ook de slechtste. Williams heeft maar wat geluk dat ze de mercedes motor nog konden bestellen. Lotus spaart nu gigantisch geld uit door niet te testen in Jerez, maar ik denk dat Bahrein nog dramatischer wordt met de hogere temperaturen. Denk niet dat je met 5 renault motoren het seizoen uit kan rijden.
Posts: 2.323
reanault kan hun motor nog gewoon aanpassen hoor....
Posts: 2.788
Na 3jaar ontwikkelen komen ze nu problemen tegen. Als het een simpel probleem was, dan zouden de renault aangedreven teams nu gewoon rijden. Denk niet dat ze het opgelost hebben voor de start van het seizoen.
Posts: 517
@Little Nightmare
Dat kan wel zo zijn, maar dan mogen ze wel hopen dat de problemen die ze ondervinden niet zó fundamenteel zijn dat het moeilijk (of helemaal niet) aan te passen valt.
Posts: 2.323
@dumdum
omdat het op 3 dagen op locatie niet op te lossen valt zou het op 2maanden in de fabriek ook niet kunnen?
@sprokel
als het echt fundamenteel zou zijn zou het in de testbank al ontdekt moeten zijn lijkt mij
Posts: 517
@Little Nightmare
Helemaal niet!!! Testen op een testbank is niet te vergelijken met wat de motor achterin een racewagen doet. De motor kan op een testbank wel perfect lopen, het zegt nog niet dat hij dat in de praktijk achterin de racewagen ook doet. Het is dus heel goed mogelijk dat er nu op het circuit pas een zeer groot fundamenteel probleem aan het licht komt.
Posts: 5.728
Mijn Clio 1.4 RN doet het prima nog. Geen koelingsproblemen.
Me pa zijn Scenic 1.2 Turbo.........ik vind het een drama eigenlijk. Zo'n grote kar met een 1.2 blokje en turbo...
Zo blij dat mijn favoriete team Williams is overgestapt naar Mercedes krachtbronnen! De teams hebben allen meer dan genoeg tijd gekregen en vooral de motorenboeren om er wat van te maken.
Eventuele grote winnaar in dit verhaal is Honda.....!!!!
Posts: 7.033
Honda heeft volgend jaar wel het grote nadeel dat ze vanaf 0 moeten beginnen, terwijl andere motormerken zich een stuk verder hebben ontwikkelt, met een heel seizoen praktijk ervaring te hebben opgedaan. Als Mercedes echt een sterke motor blijkt, dan moet ik het nog maar zien of McLaren met de nieuwe Honda krachtbron gelijk op hetzelfde niveau zit als Mercedes.
Posts: 3.091
Honda krijgt gewoon alle data van de Mercedes motor in de McLaren. Inclusief alles wat McLaren beter wil hebben. Ik zie alleen maar voordelen voor McLaren met de deal die zij gemaakt hebben.