Fry: "In Canada ging het mis voor Ferrari"
- Gepubliceerd op 07 dec 2013 13:22
-
6
- Door: Jeroen Jonkers
Volgens Fry lag de terugval van Ferrari voornamelijk aan een enkele update en niet zozeer aan de veel besproken windtunnel-kalibratie. Dit verklaarde hij aan het Britse Autosport:
"Ik denk niet dat je zomaar kan zeggen dat het aan de windtunnel-kalibratie lag. Afgelopen winter hebben we ons goed verbeterd en de ontwikkelingen gingen de goede kant op. Daarnaast werkte de eerste upgrade tijdens het seizoen vrij aardig, sommige onderdelen zelfs beter dan we verwacht hadden."
"In feite namen we naar Canada onderdelen mee die we niet volledig begrepen. Dit gaf ons de nodige problemen. Als je aan mij zou vragen op welk punt onze ontwikkeling stagneerde, dan zou ik dat punt noemen."
"Wanneer je de auto ontwikkelt en je hebt een onderdeel dat niet volledig presteert zoals je verwacht had, wat doe je er dan mee? Want in de windtunnel werkt men gewoon door, waardoor men daar zomaar vier tot zes weken op je voor ligt. Wanneer je dan iets anders probeert om de problemen op te lossen, zorgt dat weer voor een lading andere problemen."
Volgens Fry heeft de Pirelli compound van de tweede helft van het seizoen het team van Ferrari ook belemmerd. De originele compound droeg namelijk bij aan de sterke vorm van de Scuderia:
"Het opwarmen van de banden was aanvankelijk een probleem. Wanneer je dan banden krijgt die oververhit raken, helpt dat enorm. Dat is geen staaltje slimme engineering of wat dan ook, dat is simpelweg de bandenkeuze. En toen de banden veranderden, zakten wij ook wat terug. Het is echter aan ons om een auto te bouwen, die goed omgaat met wat we krijgen."
Trending nieuws
-
Verstappen opende de deur voor F1-debuut Antonelli
Max Verstappen heeft er volgens Jock Clear mede voor gezorgd dat Andrea Kimi Antonelli op jonge leeftijd kon debutere...
23 jun 2026 09:26 -
Zandvoort presenteert grote vervanger van F1-race
Het circuit van Zandvoort heeft een vervanger van de Formule 1 gevonden. De koningsklasse van de autosport komt dit j...
23 jun 2026 11:19 -
Leclerc geeft toe: "Deze auto ligt Hamilton beter dan de vorige generatie"
Charles Leclerc heeft toegegeven dat Lewis Hamilton een voorsprong op hem heeft bij Ferrari. De zevenvoudig wereldkam...
23 jun 2026 10:46 -
F1-regels remmen Verstappen af: "Dan gaat het voordeel verloren"
Volgens Franz Tost is het voor Max Verstappen niet meer mogelijk om zijn sterke punten te gebruiken onder de nieuwe r...
23 jun 2026 12:09 -
Verstappen gebombardeerd tot favoriet voor Oostenrijk
Het team van Red Bull Racing maakt volgens Franz Tost serieuze kans op een topprestatie in Oostenrijk. De werkgever v...
23 jun 2026 10:09
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
Zaterdag
Zondag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
Vrije training 3
12:30 - 13:30
Race / Startgrid
15:00 - 17:00
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
Kwalificatie
16:00 - 17:00
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
-
Zaterdag
-
Vrije training 3
12:30 - 13:30
-
Zondag
-
Race
15:00 - 17:00
-
Vrijdag
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
-
Zaterdag
-
Kwalificatie
16:00 - 17:00
-
Zondag
-
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Test kalender
Circuit de Catalunya - Wintertest
WK standen 2026
Gerelateerd nieuws
Geef je mening
Formule 1 kalender - 2026
Formule 1 kalender - 2026
Coureursprofiel
- Team Aston Martin
- Punten 629
- Podiums 9
- Grand Prix 199
- Land ES
- Geb. datum 29 jul 1981 (44)
- Geb. plaats Oviedo, ES
- Gewicht 68 kg
- Lengte 1,71 m
187.764 reacties op Aston Martin
78 leden hebben dit team als favoriet
Tweets over Fernando Alonso
Team profiel
- Team naam Pirelli
- Basis - Italië
37.476 reacties op Pirelli
3 leden hebben dit team als favoriet
Tweets over Pirelli

Reacties (6)
Login om te reagerenPosts: 666
\"Maar het is aan ons om een auto te bouwen, die goed omgaat met wat we krijgen.\"
Toch een kleine sneer naar Red Bull. Nu ja ik heb het al eerder gezegd, Ferrari maar vooral Force India en Lotus doen alsof zij hun wagen zo hadden gebouwd terwijl zij gewoon pure chance hadden dat de wagen zo zacht was op de bandjes.
Als er in één race een aantal ontploffingen zijn dan mag men toch spreken over de veiligheid en aanpassingen aanbrengen. Ik denk niet dat dat het kampioenschap zo hard in de richting van Vettel heeft geduwd als je ziet dat die zomaar even alle races na de zomerstop wint. Ferrari is volgens mij gewoon te conservatief en moet eens wat meer extremen gaan opzoeken.
Posts: 6.198
\"nu ja ik heb het al eerder gezegd\" Volgens mij was dat eerder de uitleg van Newey...
Posts: 561
Nehhh redbull fanboy hoe kan Ferrari nou een sneer uitdelen aan Redbull in het afgelopen jaar. ze waren gewoon een klasse apart. Ze hebben een veel snellere auto. Die banden in originele staat zorgden ervoor dat RBR niet de maximum uit de wagen kon halen en de nieuwe naja spreekt voor zich de resultaten. Het is niet zo moeilijk of geheel politiek het is gewoon absurd dat als je een snelle auto bouwt en dan door te slechte banden de potentie niet waar kan maken.
Posts: 2.635
en toch zakten op dat moment een aantal teams verder weg , jammer want ik denk persoonlijk dat het een ander kampioenschap zou geweest zijn.
Het is toch op z\'n minst opmerkelijk te noemen dat net de teams die eerst goed met de banden waren plots niet meer goed ermee omkonden................. raar toch?
Naar mijn inziens heeft het toch voor een stukje meegespeeld , vandaar ook dat een aantal teams vèèl meer kloegen dan anderen.
Posts: 1.092
2013 was een mislukt F1 jaar gemanipuleerd door FIA en Pirelli.
Posts: 97
Het is mis gegaan toen de banden werden aangepast ten gunste van RBR.
Niet alleen Ferrari maar meer teams waren toen niet meer in de buurt te vinden van RBR.