user icon

Red Bull Racing pleit voor coulantie bij 'donuts'

  • Gepubliceerd op 01 nov 2013 12:15
  • comments 20
  • Door: Rob Veenstra
De stewards moeten meer vrijheid krijgen om bij de viering van succes vergrijpen door de vingers te zien. Dat is de mening van Red Bull Racing-teambaas Christian Horner. Zijn coureur Sebastian Vettel vierde zijn vierde wereldtitel in India met donuts op het rechte stuk. Dat kwam hem op een reprimande en zijn team op een boete van 25.000 dollar te staan.

Zo zijn immers de reglementen. Helaas wel, oordeelt Horner tegenover Autosport. "De stewards moeten de macht krijgen om in dit soort gevallen meer flexibel te handelen en clementie te tonen. Ze hebben nog de laagst mogelijke straf gekozen, het had veel zwaarder uit kunnen vallen dan een reprimande en een boete, die we overigens niet op Sebastian zullen verhalen."

"Soms gebeuren dingen die niet helemaal volgens de regels zijn waarbij je een oogje dicht moet knijpen. Denk aan een tennisser die na een zege de tribune in klimt om zijn ouders te omhelzen of een voetballer die een familielid in het publiek begroet. Wat Sebastian deed was uitbundig, maar hij had zich net verzekerd van zijn vierde titel en wilde dat vieren."

"De keerzijde was de aanslag die het vormde op de motor en de versnellingsbak, en met de banden is het de bedoeling dat ze in de uitloopronde juist rubber oppikken. Dat negeerde Vettel allemaal, maar als team steunen we zijn actie. Het was goed voor de sport en jammer dat het bestraft is. Ik begrijp dat de stewards de regels volgen, maar dat is af en toe in strijd met het gezonde verstand."

Reacties (20)

Login om te reageren
  • lars75

    Posts: 8.908

    \"Zijn coureur Sebastian Vettel vierde zijn vierde wereldtitel in India met donuts op het rechte stuk.\"
    Denk dat de stewards het helemaal niet erg vinden wanneer Vettel daar met een tafeltje en stoeltje gaat zitten met een schaal donuts. Maar dan moeten wel eerst alle plichtplegingen voltooid zijn. Want met het podium en de persconferentie wachten tot meneer zijn donuts op heeft vind ik ook asociaal.

    • + 0
    • 1 nov 2013 - 12:19
  • louc_

    Posts: 2.276

    LARS75 is blijkbaar geen fan van Vettel. Zwak argument wat je hier aanhaald.

    • + 0
    • 1 nov 2013 - 12:24
    • Cypher

      Posts: 2.144

      Inderdaad. Ach, Larsje is vast nog een beetje gefrustreerd dat Vettel weer de beste was dit jaar.

      Zoals ik al eerder aangaf, dit moet gewoon kunnen, al moet je inderdaad in je achterhoofd houden dat het een aanslag is op je auto. Voor de fans is dit prachtig, en de fans mogen ook wel eens voorrang krijgen.

      • + 0
      • 1 nov 2013 - 12:28
    • donuts zou men eigenlijk moeten verplichten tijdens de race. iedere coureur is verplicht 1 donut te maken op het rechte stuk in een zelf te kiezen ronde

      • + 0
      • 1 nov 2013 - 12:38
    • lars75

      Posts: 8.908

      Nu ben ik weer geen fan van Vettel en morgen wel weer Guppie uit de rozenstraat!

      Ach jongens het zal allemaal wat! Dat hele fan gedoe komt mij sowieso de keel uit. Ik ben van niets of niemand fan, ik ben een liefhebber en heb voorkeuren!

      Laat ik nu 2 caps en een Ferrari vlag thuis hebben, maar tevens een RedBull Cap en mijn zoon heeft een poloshirt van RedBull gekregen dit najaar.

      Es interessiert mich so weit, es interessiert mich gar nichts!

      Ik moet Alonso niet en die mag van mij vandaag nog vertrekken ongeacht hoe goed hij ook is. En verder geloof ik het allemaal wel! Nee ik ben geen Vettel fan, daar hebben jullie helemaal gelijk in. Maar dat geldt dus voor 21 andere coureurs op de grid en 11 teams!

      • + 0
      • 1 nov 2013 - 12:42
    • lars75

      Posts: 8.908

      @Arnd
      Wil jij nu ook nog hebben dat alle coureurs op het rechte stuk uit stappen en dan met een frituurpannetje gaan staan kloten om donuts te maken?

      • + 0
      • 1 nov 2013 - 12:44
  • mikke1886

    Posts: 159

    Welkom innonze verzuurde wereld vol azijnpissers. Zet ineens robotten in de auto he .maakt mat al de perspraatjes en al die belachelijke protocollen toch geen verschil meer.heb onlangs nog een reportage lauda vs hunt gezien schitterend .dat waren echte mensen echte emoties .dat is sport.dar zijn echt MENSEN

    • + 0
    • 1 nov 2013 - 12:28
  • delange

    Posts: 1.159

    als er een regel is moet ie toch ook nageleefd worden.
    Donutje draaien = boete ........simpel toch.
    Ik zie liever ook donut of een streep trekken maar dan moeten eerst de regels aangepast worden.
    Zolang deze regel bestaat blijft het discutabel en uitzonderingen maken is een kutregel ...dan wel toegestaan en dan weer niet.
    Mijn menig? of het mag of het mag niet.

    • + 0
    • 1 nov 2013 - 12:43
  • Gompie

    Posts: 4.951

    Heb niks met Vettel of met RBR. Maar dit vond ik een kansloze actie van de stewards.

    • + 0
    • 1 nov 2013 - 12:45
  • Kennie

    Posts: 2.552

    Hier ben ik het volledig mee eens. Ik voel me af en toe al een behoorlijk ouwe lul wat de F1 betreft, maar ik mis wel het overwinningsrondje met een wapperende vlag, vond het vorig jaar met Alonso in Valencia schitterend en ook de donut van Vettel vond ik mooi afgelopen weekend. Beetje coulance wat dit betreft kan geen kwaad, vond de taxi-rit van webber en Alonso in Singapore ook mooi om te zien, het was alleen niet zo handig uitgevoerd van Alonso, maargoed...

    • + 0
    • 1 nov 2013 - 12:46
  • Ik ben het met Horner eens, in het geval van het behalen van een kampioenschap moet dit kunnen. Het moet ook niet bij iedere race bij een overwinning, wat overigens van mij best wel mag. Het is toch een spektakel wat ik in de F1 mis.

    • + 0
    • 1 nov 2013 - 12:49
  • Ik ben het zelden zo eens geweest met meneer Horner!
    Wat mij betreft gaan alle coureurs die in Brazilië de finish halen donuts draaien ter afsluiting van het seizoen!

    • + 0
    • 1 nov 2013 - 13:01
    • Kennie

      Posts: 2.552

      Ik ben voor.

      Eigenlijk wil ik gewoon \"SEE YOU IN 2014\" in rubberstrepen op het rechte stuk zien ^^

      • + 0
      • 1 nov 2013 - 13:10
  • Trulla

    Posts: 1.423

    Ik vind eigenlijk dat ze heel F1 maar moeten verbieden, die lui rijden asociaal hard, levensgevaarlijk.

    En graag ook voortaan drive-trough en stop-&-go\'s voor het niet richting aangeven, het dragen van aftanselijke zonnebrillen en te weinig crashes in een saaie race.

    • + 0
    • 1 nov 2013 - 13:06
    • Helemaal met je eens Trulla, ik vind dat die F1-mafkezen die met dergelijke debiele snelheden rijden keihard moeten worden gestraft.
      Heb je bovendien wel eens gezien dat sommige zelfs in gevecht zijn om positie, zo mogelijk nog erger, echt levensgevaarlijk.
      En dan heb ik het nog niet over het feit dat die hele F1 een zinloos, geldverslindend en bovendien milieuvervuilend circus is, als je fan van zoiets kunt zijn spoor je zelf toch ook niet helemaal?

      • + 0
      • 1 nov 2013 - 13:34
  • Ach als Horner zich daar nou voor hard maakt bij een ander vergelijkbaar incident of
    met de vergaderingen dan is het niet zo hypocriet als het nu is. Ze gaan die regels echt niet aanpassen formule 1 teams zijn dol op meten met 2 maten qua regelementen en dat weet de FIA ook wel en dat levert alleen maar controversie op.

    • + 0
    • 1 nov 2013 - 14:14
  • chao

    Posts: 1.008

    FIA kijk eens naar Nascar, standaard donuts met finishvlag van de race winnaar.

    • + 0
    • 1 nov 2013 - 15:26
  • Elpeos

    Posts: 310

    Vettel had ook gewoon over zijn boordradio kunnen roepen dat hij de controle over de bolide kwijt was, bewijs dan het tegendeel maar :)

    • + 0
    • 1 nov 2013 - 16:44
    • @Elpeos,

      Zeker, het is tenslotte toch algemeen bekend dat die Red Bull een zeer moeilijk controleerbare bolide is?

      • + 0
      • 1 nov 2013 - 16:58

BH Grand Prix van Bahrein

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    12:30 - 13:30

    Vrije training 3

    13:00 - 14:00

    Race

    17:00 - 19:00

  • Vrije training 2

    16:00 - 17:00

    Kwalificatie

    16:00 - 17:00

    Snelste ronde

    17:00 - 19:00

BH Grand Prix van Bahrein

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    12:30 - 13:30

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    13:00 - 14:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    17:00 - 19:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    16:00 - 17:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    16:00 - 17:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    17:00 - 19:00

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Is het houden van sprintraces op zaterdag een verbetering van het Grand Prix-format?

WK standen 2020

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Team Ferrari
  • Punten 1.400
  • Podiums 55
  • Grand Prix 119
  • Land Duitsland
  • Geb. datum 3 jul 1987 (33)
  • Geb. plaats Heppenheim, Duitsland
  • Gewicht 62 kg
  • Lengte 1,75 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
21 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
11 - 13 jun
Canada
25 - 27 jun
Frankrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
21 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
11 - 13 jun
25 - 27 jun
Frankrijk Paul Ricard
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit