user icon

Newey hikt tegen eigen houdbaarheidsdatum aan

  • Gepubliceerd op 28 okt 2013 10:41
  • comments 14
  • Door: Rob Veenstra
Adrian Newey heeft in The Telegraph gehint naar het einde van zijn loopbaan in de Formule 1. De veelgeprezen ontwerper van Red Bull Racing voelt het moment dat hij een nieuw avontuur nodig heeft naderen. Nog niet direct, maar de Brit heeft behoefte aan een nieuwe uitdaging.

Newey vertelde: "Ik ben nu 54 jaar en er zijn nog veel meer mooi dingen en projecten waar ik graag betrokken bij zou willen zijn. Misschien de America's Cup, wie weet. Voor 2014 is het al te laat. Mijn nabije toekomst ligt in de Formule 1. Ik ben volledig toegewijd aan volgend seizoen en de nieuwe reglementen."

The Telegraph speculeert op een eigen America's Cup team voor Red Bull, zodat Dietrich Mateschitz in elk geval de kwaliteiten van Newey binnen boord houdt. "Allicht. Het is niet iets waar ik al veel met Dietrich over gesproken heb", aldus de ontwerper.

Reacties (14)

Login om te reageren
  • Ik vind het prima als hij wat anders wil gaan doen, maar ik wil hem eerst verslaan op de baan. Dus geen afscheid in stijl voor hem, als het aan mij ligt.

    • + 0
    • 28 okt 2013 - 10:43
    • Verslaan? Veels te moeilijk ;) Ferrari is toch ook een mooi avontuur voor Newey? Di Montezemolo has got to make him an offer he can\'t refuse, Vettel erbij, gezellig, titels gegarandeerd

      • + 0
      • 28 okt 2013 - 10:52
    • Jij wild hem verslaan... ? Hoe wil je dat gaan doen? Ben je teambaas van een nieuw op te richten team?

      Je opmerking is ook wel heel erg triest. De beste ontwerper van de laatste 25 jaar gun jij een roemloos afscheid... Jeetje wat triest....

      • + 0
      • 28 okt 2013 - 11:09
    • wild = wilt

      • + 0
      • 28 okt 2013 - 11:09
    • Dat hebben de mannen uit Maranello al een paar keer geprobeerd, inclusief het afgehakte paardenhoofd. Maar Newey wil(de) niet verhuizen naar Italië en Ferrari zag een John Barnard-situatie ook niet echt meer zitten.

      En ja het wordt erg moeilijk om Vettel in een Newey-auto te verslaan, maar volgend jaar gaan we het gewoon weer proberen Jean! Met Allison en co., de gedachte aan de turbo in een Ferrari (F40!!!!!!!!!!!!!!!!!) en Fernando en Kimi wordt het sowieso al supervet! Nou hopen op resultaten die de voorpret de ultieme bevrediging geven..

      • + 0
      • 28 okt 2013 - 11:11
    • @Remedy: De conclusies die jij trekt zijn geheel voor jouw rekening. Nergens zeg ik wat jij beweert. Denk nog even na voor je iemand triest noemt...

      • + 0
      • 28 okt 2013 - 11:21
  • Misschien wil Sebastian in 2015 wel een jaartje gaan zeilen? ;-)

    • + 0
    • 28 okt 2013 - 10:56
  • Ik zie hem de komende vier/vijf jaar nog niet vertrekken als alles goed blijft lopen.

    • + 0
    • 28 okt 2013 - 11:08
  • Voordat Newey naar Red Bull ging was hij dit volgens mij ook al van plan. In de F1 heeft Newey natuurlijk niks meer te bewijzen.

    • + 0
    • 28 okt 2013 - 11:20
  • BeeDeePee

    Posts: 462

    Met het vertrek van verschillende RBR aerodynamische hoofdstukken naar andere teams heb ik wel het idee dat RBR met zijn laatste jaren bezig is, voor het seizoen 2015 zal RBR omgedoopt worden in het Infiniti raceteam en gaat Newey bezig met zijn echte liefde ... Yachten!

    • + 0
    • 28 okt 2013 - 11:47
  • lremcol

    Posts: 28

    Hij is al zo vaak verslagen, hij is goed maar ook niet perfect. In de tijd dat hij bij Mclaren zat heeft hij maar 1 contructeurstitel (\'99) en 2 rijderstitels (\'98 + \'99) binnen weten te halen en zijn titels bij Williams moest hij delen omdat hij daar niet lead designer was, of in ieder geval had hij het daar niet zomaar voor het zeggen (patrick head wel).
    Hij heeft nu eenmaal in 2009 met de regelwijzigingen een hele goede auto in elkaar gezet en door de regels die nauwelijks wijzigde heeft hij dat vast kunnen houden, volgend jaar zou hij zomaar moeten vechten voor punten.

    • + 0
    • 28 okt 2013 - 13:34
    • De regels zijn nauwelijks gewijzigd? Alles wat dat hij bedacht (of herbedacht) heeft is gewoon gebannen! De EBD, flexwings die door de keuring kwamen, sloten ipv gaten, mapping die niet meer mag, ... Alles wat volgens klagers RBR ooit een voordeel gaf is gebannen en telkens hebben ze weer iets nieuws gevonden.

      • + 0
      • 28 okt 2013 - 19:21
  • Newey is weliswaar een hele grote, maar echt niet onfeilbaar hoor.
    Bovendien is de F1 een kweekvijver voor talenten, ook op dit gebied.
    Ik vermoed dat er momenteel minstens één genie in de dop bij Sauber werkt.
    Zou mij niet verbazen als we volgend jaar op aangename wijze verrast gaan worden.

    • + 0
    • 28 okt 2013 - 16:29
  • Yannis

    Posts: 925

    Het moet toch een machtig gevoel geven als je zo\'n baas bent op je vakgebied!

    • + 0
    • 28 okt 2013 - 19:21

FR Grand Prix van Frankrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    11:30 - 13:00

    Vrije training 3

    13:00 - 14:00

    Race

    15:00 - 17:00

  • Vrije training 2

    15:30 - 17:00

    Kwalificatie

    16:00 - 17:00

    Snelste ronde

    15:00 - 15:00

FR Grand Prix van Frankrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    11:30 - 13:00

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    13:00 - 14:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:00 - 17:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    15:30 - 17:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    16:00 - 17:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    15:00 - 15:00

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De speciale livery van McLaren voor Monaco is mooier dan de normale kleurstelling van de MCL35M

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar